Nagy vitát kavart a Forma 1-es Német Nagydíj után a versenybíróság azon döntése, hogy Lewis Hamilton megtarthatta a győzelmét. Természetesen rögtön mindenki mondott mindent, a britet megvédték szurkolói, míg a ferrarisok kígyót-békát kiabáltak az FIA-ra, és mindenki jobban tudta a szabálykönyvet, mint Charlie Whitingék. Nézzünk most kicsit a dolgok mélyére!
Először is idézzük fel, mi is történt pontosan a Német Nagydíj 52. körében. Ekkor ugyanis a versenyben vezető és a győzelem felé autózó Sebastian Vettel a vizes pályán túl gyorsan érkezett a Sachs-kanyarba, megcsúszott Ferrarijával és a gumifalnak ütközött. Az eset miatt pályára küldték a Safety Car-t, melyet kihasználva a Mercedes kihívta kerékcserére Hamiltont, de aztán később meggondolták magukat és mégis a pályán tartották. A négyszeres világbajnok a fehér záróvonalon és a füvön átvágva tért vissza a versenypályára, majd megnyerte a futamot.

Mit mond erre a szabálykönyv? A Forma-1 szabályait alapvetően három regula rögzíti. Az első az ún. Nemzetközi Sportkódex (eredeti nevén: International Sporting Code), amely valamennyi FIA-akkreditált széria – így a Forma-1 is – számára érvényes rendelkezéseket tartalmaz. Ezen belül természetesen valamennyi sorozatnak megvannak a saját szabálykönyvei is, így a Forma-1 esetében a Sportszabályzat és a Technikai Szabályzat. A mi esetünkben most a legelsőn, tehát a Nemzetközi Sportkódexen van a hangsúly, annak is az L-jelű Függelékén. Ezen belül a IV. fejezetet (Magatartás a versenypályákon) kell keresni, ennek is a 4. cikkén belül a d) pontot, amely külön a boxutcába való behajtással foglalkozik. Nézzük meg, hogyan is szól ez a bizonyos 4. fejezet:
4. Behajtás a boxutcába
a) A versenypályának a boxutcába vezető szakasza a továbbiakban: boxbejárat.
b) Egy esemény során a boxutcába kizárólag a boxbejáraton át szabad behajtani.
c) Bármely versenyző, amely el kívánja hagyni a versenypályát, vagy be kíván hajtani a boxutcába, köteles meggyőződni arról, hogy ezt biztonságosan teszi-e.
d) Vis maior esetét kivéve (melyet a versenybíróság köteles megítélni) a boxutcába behajtó autó semmilyen irányból nem keresztezheti, nem lépheti át a boxbejáratot és a versenypályát elválasztó fehér vonalat.

A Forma-1 Sportszabályzatának 28. fejezete ugyancsak érinti a boxutcába behajtás témáját, azonban jelen esetre vonatkozó szabályozást nem tartalmaz. Láthatjuk tehát, hogy a hivatkozott d) pont egyértelműen fogalmaz. Lewis Hamilton átlépte a boxbejáratot és a versenypályát elválasztó fehér vonalat, ami szabálytalan. Nem az én véleményem szerint, nem a Vettel-szurkolók véleménye szerint, hanem azért, mert egyértelműen, feketén-fehéren le van írva az FIA Nemzetközi Sportkódexében. A versenybíróság az említett pontra történő hivatkozással a verseny után, pontosan 18:01-kor hivatalosan is beidézte a négyszeres világbajnokot, majd némi egyeztetést követően, 19:31-kor úgy határoztak, megrovásban részesítik, ezzel kvázi elismerik, hogy szabálytalan volt, ennek ellenére futamgyőzelmét megtarthatta. Lássuk most, mi áll az FIA hivatalos indoklásában, amely a szövetség honlapjáról elérhető, és a 32-es dokumentumszámot viseli.
A Versenybíróság kapott egy jelentést a Versenyigazgatótól (30-as dokumentum), ezért beidézte a versenyzőt, a csapattagokkal együtt meghallgatta, átgondolta a helyzetet és a következő döntést hozta.
A versenybírák megtekintették és meghallgatták a rendelkezésükre álló bizonyítékokat, amelyek a 44-es autó (Lewis Hamilton) kapcsán keletkeztek, valamint a csapat és a pilóta perspektíváját is meghallgatták. Teljesen egyértelmű volt, miszerint a pilóta átvágta a boxbejáratot a pályától elválasztó fehér vonalat. Amikor a büntetésről határoztunk, ezeket a szempontokat vettük figyelembe:
1) A csapat nyíltan beismerte a hibáját, miszerint vita volt azzal kapcsolatban, hogy behívják vagy kint tartsák pilótájukat, ami az incidenshez is vezetett.
2) Az eset Safety Car-fázis alatt következett be.
3) Nem volt senki veszélynek kitéve abban a helyzetben és időben, amikor az incidens megtörtént, valamint az irányváltás biztonságosan lett végrehajtva.Figyelembe véve minden olyan büntetést amit a múltban kiosztottak ennek a szabálypontnak a megszegése kapcsán, úgy határozunk, hogy a megrovás a legmegfelelőbb büntetés, amit ki lehet szabni ebben az esetben.

Az eset természetesen hatalmas vitát váltott ki a nemzetközi szurkolótársadalom körében. Több nagy nemzetközi fórumon és szakoldalon szavazás indult, melyeken egyértelműen az a vélemény született, hogy a megrovás ebben az esetben kevés, Hamilton nem tarthatta volna meg a győzelmet. Az F1-Zóna ugyancsak szavazásra bocsátotta az ügyet, melyen 887 szavazóból 834 mondta azt, hogy szabálytalan volt az ügy. Sokan felhozták példának a 2010-es Magyar Nagydíjat, amikor Sebastian Vettel csinált hasonlót, ez az eset abban különbözik a Hamiltonétól, hogy ott fordított volt a helyzet, magyarán a német nem a boxbejáratról kanyarodott vissza a pályaívre, hanem a pályáról hajtott be a boxba a fehér vonalat keresztezve. Hamilton esetéhez jobban hasonlít a 2007-es Európa Nagydíj, amikor Kimi Räikkönen tért vissza a boxbejáratról a versenypályára a fehér vonalat átvágva, ez azonban abból a szempontból nem releváns, hogy ott a finn nem szándékosan tette mindezt, hanem a szakadó esőben, száraz pályás gumikon egyszerűen nem tudta bevenni a kanyart és visszacsúszott a pályára. Illetve ott van még a 2016-os bakui Európa Nagydíj, amikor ugyancsak Räikkönen volt az érintett, akkor a finn szélárnyékot fogott egy boxutcába hajtó másik autón, majd a pályára már a fehér vonalat átvágva tért vissza. Ezért viszont időbüntetést kapott, igaz, csak öt másodpercest, azonban tegyük hozzá, hogy a hétvége előtt a Versenyigazgatóság ott külön felhívta a pilóták figyelmét az ilyen esetek elkerülésére, így jogosnak mondható a szankció. Egyébként pedig amikor az előző néhány évben hasonló esetekért nem járt büntetés, az esetek döntő többségében ezek az incidensek szabadedzésen vagy időmérőn fordultak elő, versenyen kettő kivételtől eltekintve mindig legalább öt másodpercet kapott a vétkes.

Lewis Hamiltont tehát annak ellenére, hogy egyértelműen megszegte a szabályokat, nem büntették meg a Safety Car-ra és arra hivatkozva, hogy nem veszélyeztetett másokat és beismerte a hibáját. Előre jelezném, hogy nem vagyok abban a pozícióban, hogy döntést hozzak az üggyel kapcsolatban, mindenesetre az első dolog, ami felvetődik bennem ezzel kapcsolatban, hogy akkor minek a Szabálykönyv? Ennyi erővel a vb-címért harcoló pilóta üsse ki a riválisát, majd ismerje be a hibáját és megússza a büntetést, nem? Vagy amit Wéber Gábor is említett a blogján, ha piros a lámpa a boxutca végén, de nem jön senki, akkor nyugodtan ki lehet menni? Szeretném leszögezni, hogy nem vagyok sem Hamilton, sem Vettel szurkolója, de ha egyszer le van írva… A legszebb az egészben, hogy azzal, hogy megrovást kapott, az FIA tulajdonképpen nem sértett meg semmit, hiszen megbüntették Hamiltont a szabálysértése miatt, a fő kérdés tulajdonképpen az, hogy a megfelelő súlyú ítélet született-e. A szövetség gyakorlatilag úgy ítélte meg, hogy a megbánás, a beismerés, és a tény, hogy mindez Safety Car alatt történt, elegendő indok arra, hogy ne vegyék el tőle a győzelmet. Ezt azonban már nem az én kompetenciám eldönteni. Sok megkérdőjelezhető ítéletet hozott már az FIA az elmúlt években, de azt hiszem, ez az egyik legkiemelkedőbb közülük.