A nyári szünet tájékán szokás szerint beindulnak a híresztelések, ami a következő évi felállást illeti. Pletykák jönnek-mennek, egyik hír követi a másikat, melyek valóságtartalmát érdemes fenntartásokkal kezelni. A következő sorokban szétnézünk a pilótapiacon és megadom saját tippjeimet is, mire számítok 2019-et illetően ma, 2018. július 30-án.
Mercedes
Egyszerű a helyzet, miután a Német Nagydíj hetén bejelentették Lewis Hamilton és Valtteri Bottas szerződését is. A brit pilóta 2020 végéig írt alá, míg a finn 1+1 éves szerződést kapott, opciós joggal 2020-ra. Az egyetlen kérdés így az maradt, hogy a márka junior pilótái, Pascal Wehrlein, Esteban Ocon és George Russell hol találnak maguknak helyet?
Ferrari
Sebastian Vettel helye biztos a csapatnál, Kimi Räikkönené azonban közel sem. Egyre több forrásból hallani ugyanis, hogy az októberben már 39. születésnapját ünneplő finnek nem akar újabb évet adni a Scuderia, helyette inkább a Saubernél pallérozódó Charles Leclercet favorizálják. A monacói pilóta ezzel az első igazi fiatal versenyző lehetne a Ferrarinál Felipe Massa óta, egyben a Ferrari Driver Academy fennállásának legelső növendéke, aki állást kap a nagy csapatban. Szóltak még hírek Daniel Ricciardo érkezéséről is, de őt számos másik csapattal is hírbe hozták (erről még a későbbiekben szó lesz), őszintén szólva nem tartom valószínűnek, hogy a maranellóiaknál kötne ki az ausztrál.
Tippem: Charles Leclerc
Kit szeretnék: Charles Leclerc

Red Bull Racing
Noha alaposan megszellőztették Daniel Ricciardo távozását, mostanra azért egyre inkább úgy tűnik, hogy ezek leginkább csak pletykák voltak és az ausztrál pilóta marad a milton keynes-i istálló kötelékeiben. Csakúgy, mint Max Verstappen, akinek a helye biztosnak tűnik. Amennyiben Ricciardo mégis távozna (nem tudom, hová), nyilvánvalóan a Renault-nak kölcsönadott Carlos Sainz lehet a befutó, aki a Red Bull-akadémia első számú jelöltje.
Tippem: Daniel Ricciardo
Kit szeretnék: Daniel Ricciardo
Renault
Nico Hülkenbergről eddig nem esett szó a hírekben, talán azért, mert majdnem biztos, hogy jövőre is az enstone-iakat fogja erősíteni a német pilóta. Jelenlegi csapattársa, Carlos Sainz változatlanul a Red Bull kötelékeiben van, viszont jelen állás szerint nem valószínű, hogy visszahívná őt a csapat. Erre egy esetben lehet példa, ha Daniel Ricciardo távozna onnan – talán éppen a Renault-hoz, merthogy ilyen pletykák is szárnyra kaptak nemrégiben. Egy lehetséges forgatókönyv van még: ő pedig a Mercedes által támogatott Esteban Ocon, aki Valtteri Bottas szerződésének meghosszabbítása miatt egyelőre bizonytalan ideig nem lesz a gyári csapat tagja, azonban a hírek szerint Toto Wolffék megkörnyékezték a Renault-t, hogy a pilóta fejlődésének érdekében biztosítsanak neki helyet 2019-ben. Nem tudom, ennek is van-e valóságalapja, de ha megvalósulna, azzal bizonyosan Sainz járna rosszul, hiszen akkor gyakorlatilag a Toro Rossón kívül más lehetősége nem marad a spanyolnak. Egy név merült még fel, méghozzá egy másik spanyolé, Fernando Alonsoé, Cyril Abiteboul csapatfőnök azonban határozottan kijelentette, elzárkóznak attól, hogy az idén már 37 éves versenyző részére egyéves szerződést adjanak, hiszen ők hosszú távon gondolkodnának leendő pilótájukkal. Illetőleg említsünk pár szót a Renault Sport Academy-n nevelkedő fiatalokról, hiszen ott van – többek között – a Formula 2-ből Jack Aitken és Artem Markelov, de a jelenlegi helyzetben, amikor Daniel Ricciardókkal meg Carlos Sainzokkal dobálóznak, nem hiszem, hogy bármelyikük is szóba kerülhet.
Tippem: Carlos Sainz
Kit szeretnék: Carlos Sainz

Force India
A Renault mellett a Force India is a pilótapiac egyik sötét foltja, éppen azért, mert a középmezőny elejéhez tartozó, igazándiból ütőképes csapat ez a kettő van, ahová érdemes lehet mozgolódni. Szerződése egyik pilótának sincs, és igazából megjósolhatatlan, mi fog errefelé történni. Sergio Pérez helye sokáig biztosabbnak tűnt, mint bármely más pilótának a Force Indiánál, a csapat pénzügyi problémái miatt azonban ez mára közel sem ennyire biztos. A csapat jelenlegi versenyzőjét, Esteban Ocont a fentebb említettek szerint állítólag a Renault vinné. Ott van két fiatal, Nicholas Latifi és Nikita Mazepin, akik jelenleg a Formula 2-ben, illetve a GP3-ban versenyeznek, de hogy megmondjam az őszintét, egyiküket sem tartom esélyesnek arra, hogy a közeljövőben F1-es ülés közelébe kerüljenek. Tehetségből, ezt tegyük hozzá, hiszen Latifiről és tehetős édesapjáról a McLarennél még lesz szó, Mazepin pedig szintén első számú felmenőjének köszönheti, hogy lőtávolban van. A Magyar Nagydíj hétvégéjén érkezett ugyanis a hír, hogy a csapat csődeljárás alá került, az egyik lehetséges felvásárló pedig Nikita édesapja, Dmitry lehetne, ez esetben pedig ne legyen senkinek kételye afelől, hogy ki lesz a Force India egyik versenyzője 2019-ben. A fiatalok között a harmadik a sorban George Russell, akit előző két kollégájával ellentétben nem maga a Force India, hanem a Mercedes protezsál. Több ízben tesztelhetett már, vezeti a Formula-2 összetett értékelését, kétségkívül korunk egyik legtehetségesebb fiatal versenyzője. Azt hiszem, megérett egy Forma 1-es ülésre, de ahogyan számos másik fiatal esetében, valószínűleg itt is a pénz lesz az, ami eldönti a dolgot negatív irányba. Robert Kubica neve ugyancsak felmerült, a lengyel sofőr azonban ezt határozottan tagadta, és akkor a végére a sötét ló. Egy bizonyos Lance Stroll, aki már a Williamshez is úgy került be, hogy édesapja gyakorlatilag befizette, azok után, hogy vettek egy 2014-es autót, amivel 2016-ban végig tesztelték a világ versenypályáit. Stroll papa, Lawrence sajtóhírek szerint nemrégiben többségi tulajdonra tett szert a Force Indiánál, ha pedig ez tényleg így van, teljesen nyilvánvaló, hogy Lance lesz a csapat egyik versenyzője a következő idényben. És talán a csapat neve is Force Stroll lesz… Bár ez némileg ütközik a Mazepin-féle felvásárlással, majd meglátjuk, mi igaz a dologból. Mindenesetre az elmondható, hogy ha tényleg akkora finanszírozási gondjaik vannak, akkor akár két fizetős pilóta szereplése sem lehet elképzelhetetlen.
Tippem: Esteban Ocon – Lance Stroll
Kit szeretnék: Sergio Pérez – Esteban Ocon

Haas
Kevin Magnussen azok után, hogy az előző években elég szépen szenvedett, idén gyakorlatilag lelépte Romain Grosjeant: tizenegy futam után egyetlen pont híján pont kétszer annyit gyűjtött, mint francia csapattársa, és a futam eredményeket tekintve is 7:3-ra vezet ellene. Grosjean látványos hullámvölgyben van, nagyon kínlódik az autóval és számtalan vezetői hibát követ el. Így ha kettőjük közül csak az egyiküket tarthatnám meg, a csapatvezetőség helyében mindenképpen a dánt választanám, aki idén bizonyította, hogy megvan a rátermettsége a Forma 1-hez, itt a helye. A Haasnak két junior versenyzője van az alsóbb kategóriákban: Arjun Maini és az amerikai Santino Ferrucci, akik a Formula 2-ben épp csapattársak voltak egészen addig, amíg Ferrucci a silverstone-i sprintfutam levezető körében nekiment az indiainak, amiért súlyosan megbüntették, majd ki is rúgták a Tridenttől. A Haas egyelőre kötelékeiben tartotta, de Günther Steiner elmondása szerint csak azért, mert még nem volt idejük foglalkozni az üggyel, szóval ami késik, nem múlik… Mindazonáltal egyikük sem Forma-1 szint és talán nem is lesznek azok soha, Pietro Fittipaldi pedig a hírekkel ellentétben egyelőre nem élvezi a Haas támogatását, úgyhogy lépjünk tovább a motorszállító és egyben a legfőbb technológiai partner, a Ferrari oldalára, ahonnan kopogtat egy bizonyos Antonio Giovinazzi. Tavaly Pascal Wehrlein sérülése okán ment két futamot a Sauberrel, majd számos szabadedzésen és teszten vett részt a Ferrari és a Haas színeiben, az idei évre azonban a hinwili istálló Marcus Eric$$ont választotta helyette. Azóta el van tűnve, Hockenheimben teljesített először szabadedzést, ezen kívül gyakorlatilag csak Le Mans-ban láthattuk, ahol Toni Vilander és Pipo Derani társaként 5. helyezést szerzett az LMGTE Pro kategóriában egy Ferrarival. Én mindenképp adnék neki egy lehetőséget, hiszen kétségkívül megérdemelné, de nem tudom, valaha is bevetik-e még élesben. Két név merült még fel a sajtóban, az egyik Robert Kubica, de ezt kezeljük bőségesen pletykaként, illetve ott van Sergio Pérez, akinek a jövőjét saját elmondása szerint is a Force India anyagi helyzete fogja eldönteni. Majd meglátjuk, mi sül ki a dologból, mindenesetre véleményem szerint egyedül Magnussen helye biztos.
Tippem: Sergio Pérez – Kevin Magnussen
Kit szeretnék: Kevin Magnussen – Romain Grosjean

McLaren
A wokingi istálló az egyik olyan a rajtrácson, amelyről semmi komolyat nem tudni a jövő évet illetően. Fernando Alonso a mezőny egyik-, ha nem a legjobb képességekkel rendelkező versenyzője, lehet őt nagyon szeretni és lehet nagyon utálni, de azzal mindenki egyetért, hogy többre hivatott attól, hogy egy-két pontokért küzdjön egy középszerűnél is gyengébb autóval. Belefáradt, mára egyszerűen belefáradt ebbe a kilátástalan küzdelembe, ezért is nyomja párhuzamosan az endurance vb-t a Forma 1-el és ezért indult el tavaly az Indy 500-on is. És ezért terjengenek olyan hírek, hogy 2019-ben a McLaren indítana az Indy Car-ban is egy csapatot, ami Alonso első számú célpontja lenne. Nem lennék egyáltalán meglepve, ha így történne, sőt számomra jelen állás szerint inkább az lenne a nagyobb meglepetés, ha a Forma 1-ben maradna a kétszeres világbajnok. A másik jelenlegi pilóta, Stoffel Vandoorne nagy reményekkel érkezett a Forma 1-be tavaly, de eddig nem igazán tudta megváltani a világot. Jóllehet egy McLaren-Renault-val erre nem is igazán van esélye, mindenesetre tizenegy futam után ő az egyetlen versenyző a mezőnyben, aki eddig minden egyes időmérőn kikapott csapattársától. Gyorsan fel kellene vennie a ritmust, ugyanis egy bizonyos Lando Norris nagy erőkkel nyomul a Formula 2-ben. Noha az ifjú brit nemrégiben élete legrosszabb szezonjának produkálta az ideit, annyira azért nem rossz a helyzet, hiszen második helyen áll összetettben, korábban pedig – többek között – az FIA Euro F3-as szériában is bajnok tudott lenni. Forma 1-es tesztjein többnyire lenyűgözte az egész újságíró társadalmat, kétségtelenül nagy jövő áll előtte, bár három éve Vandoorne-ról is ezt mondtuk, aztán mindenki láthatja, mi lett vele a McLarennél. Norrist egyébként nem titkoltan még fejleszteni szeretné a McLaren, szóval ha nem lenne bajnok idén az F2-ben, akkor valószínűleg maradna még egy évet, ha pedig megnyerné, alighanem menne a Super Formulába, aztán 2020-tól jöhet a Forma-1, vagy esetleg már jövőre befizetné őt a McLaren egy kisebb csapathoz. Pletyka szinten szóba került Daniel Ricciardo, Carlos Sainz, sőt még Kimi Räikkönen neve is, de én inkább egy másik fiatalról, Nicholas Latifiről beszélnék még pár szót. A 23 éves kanadai versenyző a Formula 2-ben versenyez a DAMS-csapatnál, emellett a Force India fejlesztőpilótája. Ott többnyire csak teszteken kapott lehetőséget, azonban amikor bejelentették, hogy dúsgazdag édesapja többségi tulajdonra tett szert a McLaren Technology Groupban, kicsit más megvilágításba került a helyzet. A felek természetesen rögtön kijelentették, hogy a McLaren és az idősebb Latifi között a kapcsolat kizárólag kereskedelmi, Nicholas versenyzői karrierjét ez nem befolyásolja. Na persze… 🙂
Tippem: Stoffel Vandoorne – Nicholas Latifi
Kit szeretnék: Stoffel Vandoorne – Lando Norris

Toro Rosso
Itt sincs szerződése egyik jelenlegi versenyzőnek sem, habár Pierre Gasly maradása nagyon is biztosra vehető. A francia pilótát a Red Bull nem fogja elengedni sehová, ott pedig jövőre még nem lesz hely, szóval nyugodtan folytathatja fejlődését a kisebbik bikás csapatnál. Brendon Hartley-t aligha tartják meg jövőre, sőt a hírek inkább arról szólnak, hogy az idei évet kihúzza-e egyáltalán. Nem rossz versenyző egyáltalán, hiszen mégiscsak WEC-bajnok és Le Mans-győztes, de valahogy a Forma 1-ben nem megy neki. Ha maradunk a Red Bull akadémián, ott van Carlos Sainz, aki jelenleg futball-módra kölcsönben van a Renault-nál. Fentebb már részleteztem a Mercedes azon szándékát, hogy Esteban Ocont ültetné az egyik Renault-ba, ebben az esetben viszont Sainz napjai alighanem meg vannak számlálva Enstone-ban. Persze érdemes az ilyen híreket fenntartásokkal kezelni, szerintem viszont lehet valóságalapja. Sainz számára ebben az esetben csakis a Toro Rossónál maradhat hely, hacsak Daniel Ricciardo nem lép valami egészen váratlant és leszerződik a Ferrarihoz, vagy a McLarenhez, vagy éppen a Renault-hoz, ekkor a spanyol előreléphetne a Red Bullba, de ez még felvetésnek is gyenge a dolgok jelenlegi állása szerint. Pletyka szinten szó volt még Robert Kubicáról, illetve olyanokról is lehetett olvasni, hogy a Mercedes Pascal Wehrleint-, a McLaren pedig Lando Norrist ültetné az egyik Toro Rossóba tanulni, ezen felül pedig még Daniel Ticktum neve is talonban van. Ő jelenleg az FIA Euro F3-as szériában versenyez és megbízható források szerint ő az első számú jelölt Hartley helyére, ebben azonban az FIA licenszpont rendszere akadályozhatja meg, hiszen még egy Forma 3-as bajnoki cím esetén sem lenne meg a jogosítványa a Forma 1-hez. Egyébként nagyon tehetséges versenyző, McLaren Autosport BRDC Award nyertes, de szerintem semmivel nem több, mint akár Norris, akár Russell, szóval érhet még ő is bőven. Valamint ne feledkezzünk meg a Honda-faktorról sem, nehogy a japánok beültessék valamelyik szuper-tehetséges titánjukat, mondjuk Nobuharu Matsushitát, Nirei Fukuzuimit, vagy Tadasuke Makinót, illetve ott van még Sean Gelael, akit egy indonéz étteremlánc és az állami olajtársaság pénze juttathat a Forma 1-be.
Tippem: Pierre Gasly – Sean Gelael
Kit szeretnék: Pierre Gasly – Daniel Ticktum

Sauber
Abba már bele se merek gondolni, hogy Marcus Ericssontól megválna a csapat, ismerjük a svéd szponzori hátterét, a kérdés inkább az, hogy ki menne mellé, ha Charles Leclercet valóban elvinné a Ferrari. Nyilván ott van Antonio Giovinazzi, aki nyugodtan mehetne a Haashoz is, de ha a két csapatot nézzük, itt hamarabb lenne neki hely. Kétségtelenül megérdemelné, ez tény.. Aztán ott van Kimi Räikkönen, aki gyakorlatilag helyet cserélhetne Leclerckel és gyakorlatilag keretbe zárhatná Forma 1-es pályafutását a Saubernél. Talán elsőre furán hangzik a Räikkönen – Sauber párosítás, mindenesetre nem zörög a haraszt, ha… Tapasztalatával talán még tudná is segíteni a csapatot, és ha éppen nem Ericssonnal, hanem Giovinazzival párosítanák össze, akkor még konstruktőriben is lehetne keresnivalójuk. A napokban merült fel még egy név, ez pedig Stoffel Vandoorne – egy német szaklap szellőztette meg, hogy Hockenheimben a belga pilóta képviselőit Sauberes vezetőkkel látta tárgyalni, ha a belgát kiebrudalnák a McLarentől, akár még itt is lehetne keresnivalója. A Ferrari akadémia növendékei közül Giuliano Alesi és Antonio Fuoco vannak a Forma-1 közelében, de nekik még fejlődniük kell. Meg ha már itt vagyunk, én szeretném megemlíteni egy másik olasz, Raffaele Marciello nevét, aki korábban ment a GP2-ben is, hatalmas tehetség, Forma 1-es szint, de sajnos elherdálták.
Tippem: Marcus Ericsson – Kimi Räikkönen
Kit szeretnék: Antonio Giovinazzi – Kimi Räikkönen

Williams
A másik sötét folt, akikről semmit sem lehet tudni. Lance $trollt persze rögtön rávághatnánk, de a Force Indiánál már részletezett okok miatt én egyáltalán nem lennék abban olyan biztos, hogy a kanadai a Williams pilótája lesz jövőre. A másik jelenlegi pilóta, $ergey $irotkin napjai teljesítménye alapján már rég meg lennének számlálva, csakhogy mögötte áll egy SMP Racing nevű orosz szervezet, meg egy csomó pénzember, nem véletlenül választották már idénre is Robert Kubica helyett. A már említett három név merült fel konkrétan eddig a sajtóban, de gyakorlatilag bárki, de tényleg bárki előfordulhat, ami főleg annak tükrében szomorú, hogy a Forma-1 történetének egyik legnagyobb múltra visszatekintő és legsikeresebb csapata 2018-ra az egyetlen igazi fizetős csapat is lett. Ami még szerepet játszhat a pénz mellett, az a Mercedes-faktor, az igazat megvallva éppen ideje lenne valamelyik fiatalt beültetni. Illetve ott van még Oliver Rowland, aki a hivatalos megnevezés szerint – 26 éves kora ellenére – Fiatal Pilóta beosztásban van a csapatnál, de nem hiszem, hogy vele komolyabban számolnának Grove-ban.
Tippem: Sergey Sirotkin – George Russell
Kit szeretnék: George Russell – Pascal Wehrlein
