Pro és Kontra – Mi vár Daniel Ricciardóra a Renault-nál?

Mint tudjuk, a Red Bull fenegyereke, Daniel Ricciardo 2019-től a Renault csapatánál folytatja pályafutását és próbál harcba szállni a világbajnoki címekért. Sokan ezt egy rettenetesen rossz húzásnak gondolják az ausztrál részéről, de mi is bújik meg mindennek a hátterében?

Az ausztrál 2011-ben, a Red Bull Junior programjának keretében ékezett meg a Forma 1-be, ahol a HRT csapatnál vette át Narain Karthikeyan helyét a Brit Nagydíjtól kezdődően. Ezt követően 2012-ben a Toro Rosso pilótája lett, ahonnan 2014-re kapott ülést az anyacsapatnál, Sebastian Vettel mellett.

Formula One World Championship, Rd 14, Singapore Grand Prix, Qualifying Day, Marina Bay Street Circuit, Singapore, Saturday 24 September 2011.
Ricciardo a hajdan volt HRT csapatnál mutatkozott be 2011-ben. (kép forrása: Motioncompany)

A várakozásokkal szemben Ricciardo nem hogy vízhordó lett volna Vettel mellett, de szabályszerűen a négyszeres bajnok fejére nőtt, aki az év végén távozott is a csapattól. Ezt követően az ausztrál vezető szerepben tündökölt a csapatnál, látványos előzéseivel és mindig mosolyra nyitott szájával belopta az emberek szívébe magát. Most komolyan, van olyan ember a földön aki utálni tudná ezt a remek fickót?

daniel-ricciardo-red-bull-racing-celebrates-win-canadian-grand-prix-2014.jpg
Első győzelmét 2014-ben a kaotikus Kanadai Nagydíjon szerezte. (kép forrása: The Daily Telegraph)

Bár 2015 nem sok jót hozott a konyhára számára, pozitívnak tűnt a folytatás. Tovább hosszabbította a szerződését a Red Bullal, és minden rózsásnak tűnt számára ahhoz, hogy továbbra is húzóembere legyen a csapatnak. Aztán jött Max Verstappen. Az a Max Verstappen, aki megnyerte élete első futamát a Red Bull csapat színeiben versenyezve, és kivédekezte Kimi Räikkönent egy olyan gumikíméléssel, amit még Jenson Button vagy Alain Prost is megirigyelt volna. Egy szó mint száz, a holland a jövő bajnokaként érkezett meg, és bár semmi negativitás nem érződött az ausztrál irányába, mégis lehetett tudni, hogy nem ő lesz, akire építeni fognak a jövőben.

verstappe-max-f12_3467360
Max Verstappen érkezése és azonnali sikeressége egy intő jel volt Ricciardo számára. (kép forrása: BBC pictures)

A teljes kép megértéséhez ismernünk kell az erőviszonyokat a F1-ben, valamint némi történelmi tudást is magunk mögött kell tudnunk. 2016-ban a Renault visszavásárolta a csőd közelben lévő Lotus csapatot, akiknek anno 2011 végével teljesen átadták az irányítást. A francia gyártó visszatérésének oka egyszerű volt: visszatérni az élre és 2006 után újra világbajnokságot nyerni, nemcsak maguknak, de ezzel egész Franciaországnak hírnevet szerezve. Kicsit politikai is a dolog, hiszen a jelenlegi francia kormány jelentősebben támogatja a sportokat. A politikai háttér pedig mindig is nagy erőhatás volt a motorsportot tekintve a franciáknál.

Fernando_Alonso_-_Renault_R26_-_Monaco_Grand_Prix_2006.jpg
Vajon mikor áll össze újra úgy a Renault, mint tette azt 2005-ben és 2006-ban? (kép forrása: XPB Images)

Alain Prost az F1 “Beyond the Grid” című podcast adásában világított rá néhány fontos dologra, ami a franciák hozzáállását illeti az egész F1-hez:

„Mikor a Ligier csapat úgy tűnt, meg fog szűnni, maga a francia miniszterelnök, Jacques Cherald keresett meg személyesen. Ekkor éltük azt is, mikor a Peugeot szét akart válni és szét is vált a Jordannel. Ez baj volt, hiszen megvolt az esély arra, hogy a franciák kikerülnek az F1-ből teljesen, hiszen akkor a Renault még sehol nem volt a képben. Emiatt vállaltam el és hoztam létre a Prost csapatot, de összességében akartam is. Hála az állami jelenlétnek, ingyen kaptuk volna a motorokat a Peugeot-tól, a Canal+ csatorna pedig komoly összegeket adott volna az egészbe, hála az állami behatásnak. […] De hála annak, hogy a francia elnök elvesztette a többségi támogatást, mindez elveszett és az üzlet katasztrófává vált. Ekkor jött képbe a Renault és kerültem ki én a képből.”  

Alain Prost (2018)

http://www.autogaleria.hu
A Prost Grand Prix öt év alatt 3 dobós helyet tudott szerezni. A csapat, bár a Ferrari költségvetésével felérő pénzekkel rendelkezett, nem sokáig maradt fenn. (kép forrása: XPB Images)

Tovább nem megyek el ennek a résznek a feszegetésében. A lényeg, hogy a Renault jelenleg is élvezi az állam támogató szerepét, ahogy más sportágak is. Nem hiába nyerték a franciák a 2018-as labdarúgó világbajnokságot is.

Daniel Ricciardo döntésében több tényezőt is figyelembe kell venni, hogy miként is végződhet.

1. A Red Bullnál nem ő volt a jövő.

Az ereje teljében lévő Ricciardo az elmúlt két évben megmutatta, hogy fel tudja venni a legjobbakkal is a versenyt, és ebbe bele kell érteni Max Verstappent is. Nincs talán még egy olyan versenyző, aki olyan részletesen tudná elmondani, mi is kell az autónak, hogy jobb legyen, mint azt az ausztrál teszi. Mindemellett Verstappen nyolc évvel fiatalabb nála, és a már 29 éves Ricciardo kezdett „kiöregedni” a csapatból. A Renault pilótájaként viszont meg tudja mutatni, hogy mire képes igazán és ha beáll mögé az egész csapat, egy remek kombó is kisülhet belőle.

2. A Renault jelenleg nem egy élcsapat.

Nehéz kimondani, de a Red Bull mérföldekkel jobb a Renault-nál, így ha a teljesítménybéli váltást nézzük, akkor az hatalmas. Egyes futamokon kört kapott Hülkenberg és Sainz is, pedig a 7. és 8. helyek környékén autóztak. Hogy az enstone-iak mikor érnek fel a Mercedes-Ferrari-Red Bull szintre, nem tudni. Mindenesetre ne számítsunk rá, hogy 2019-ben egyáltalán dobogókért fog harcolni a Hülkenberg-Ricciardo páros.

renault f1 1985 Lovely
A nyolcvanas években még nem jött össze a bajnoki cím, de tűzközelben voltak már akkor is. (kép forrása: XPB Images)

3. A történelem kedvez a Renault-nak.

A Renault F1-es projektjei alkalmával, ha nem is szereztek bajnoki címet azonnal, de felértek a csúcsra X éven belül. Ugyan már a hőskorban is versenyeztek, de 2005-ben, Fernando Alonso segítségével jutottak el a hőn áhított bajnoki címig, majd ismételték meg 2006-ban is sikereiket. Az újkori turbó korszak nem sok jót mutatott eddig, de a támogatásoknak köszönhetően, és látva azt, hogy 2018-ban a Renault volt a „Best of the Rest”, talán más fénybe helyezheti a dolgokat.

4. Motorgondok soraival küzdenek 2014 óta.

Csak 2018-ban a Renault motorral szerelt autók összesen 28 alkalommal estek ki futamokról, ebből pedig 18 volt motorhoz köthető kiesés. Nem túl szép számok, és ráadásul a fejlesztett verziókat maga a Renault mondta ki, hogy nem ajánlja használni, mert bár gyorsabb, de közel sem annyira megbízható, mint elődje. Ennek örömére a franciák ismételten újratervezik a teljes előforrásrendszerüket 2019-re, és bíznak a “csodában”.

Összegezve a dolgokat, szerintem ez egy hátralépés Daniel Ricciardo részéről, de azért, hogy kettőt lépjen előre a jövőben. Részéről érthető, hiszen Max Verstappen priorizálása idővel elkezdődött volna vele szemben, csakúgy mint a Vettel-Webber páros esetén is kiéleződött már 2013 végén. A jó viszony legalább így megmarad, de ezzel a Red Bull hatalmasat veszít az ausztrál személyében. Egy konstans és jó pilóta, akit meg is akartak tartani, de ez nem rajtuk múlott. Hogy Gasly mit fog összehozni, az egy kérdés, de félő, hogy a kis francia csak vízhordónak lesz jó Verstappen mellett 2019-től.

daniel-ricciardo
Vajon jól döntött Daniel Ricciardo a Renault ajánlatának elfogadásával? (kép forrása: XPB Images)

A Renault jelenleg jó, de semmi több. Az állami háttértámogatás sokat nyomhat a latba az elszántságot illetően, de ez könnyen abbamaradhat, a jelenlegi francia politikai helyzetet elnézve. A motor nem megbízható, de legalább lassú, így kénytelenek megint mindent az elejéről kezdeni. Nem csoda, hogy a Red Bull megelégelte az egy helyben toporgást. Mindezek ellenére fejlődik a csapat, és ha 2021-ben tényleg jönnek valamiféle reformok, akkor meglehet a lehetőségük az élmezőnybe kerülésre, mert jelen pillanatban szerintem nem látszik, hogy odaérnének a közeljövőben.

Címlapkép forrása: Fox Sports
2018.12.09.
Facebook | Messenger
Twitter
Reddit
WhatsApp
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.