Sebastian Vettel indíthatja meg a 2020-as dominót?

Megkezdődött a nyári szünet a Forma 1-ben, és jobb téma híján rendszerint ilyentájt indulnak el az első komolyabb találgatások a következő évi pilótafelállást illetően. Már jelen cikk megírásáig is számtalan, őrültebbnél őrültebb pletykát lehetett hallani különböző forrásokból, ugyanakkor az is elképzelhető, hogy a publikálást követően fél órán belül felborul az egész. A következő cikkben a tavalyihoz hasonló módon megpróbáltam összeszedni, hogyan is nézhet ki a csapatok felállása a 2020-as szezonban. Figyelem! A tippeket helyenként csak erős idegzetűeknek javasoljuk…

Mercedes

A hatodik világbajnoki címe felé megállíthatatlanul robogó Lewis Hamilton érvényes szerződéssel rendelkezik 2020 végéig, a napokban pedig azt is lenyilatkozta, hogy nemigen akar egyhamar távozni a Forma 1-ből. A fő kérdés a csapatnál, hogy mellé kinek szavaznak bizalmat? Az egyik jelölt természetesen a csapatot 2017 óta szolgáló, néhány kiugró eredménytől eltekintve többnyire átlagos, középszerű teljesítményt nyújtó Valtteri Bottas, ülésére azonban nagy erőkkel pályázik az idénre ülés nélkül maradó, korábban a Manorral és a Force Indiával tapasztalatot gyűjtő Esteban Ocon. Bármelyikük mellett is dönt a csapat, a hoppon maradt pilóta minden bizonnyal helyet fog találni magának valamelyik középcsapatnál. A márka másik juniorja, George Russell egyelőre nem került szóba, mint Mercedes-jelölt, a szimulátoros teendőket ellátó Esteban Gutiérrez pedig jelenleg nem Forma-1, főleg nem Mercedes szint.

Véleményem szerint Bottas karaktere tökéletesen passzol a Mercedes elveibe, nem hiányzik nekik egy fiatal, ambiciózus versenyző, aki Hamilton esetleges megszorongatásával megbonthatná a csapategységet. Hacsak a finn nem akar önszántából távozni (amit kétlek), akkor szerintem marad.

Tipp: Lewis Hamilton – Valtteri Bottas

A Mercedesnek három év után lehet új pilótája Esteban Ocon személyében.

Ferrari

A csapat mindkét versenyzőjének helyzete meglehetősen érdekes a maga módján. Charles Leclerc, a Forma-1 történetének második legfiatalabb pole-pozíciósának tavalyi leigazolásakor az akkori csapatfőnök, Maurizio Arrivabene külön kiemelte, hogy a monacói sofőr szerződése nem egy évre, hanem hosszú távra szól, pontos évszámot azonban nem kaptunk a bejelentés mellé. Jövő évi maradása azonban szinte biztosra vehető, Sebastian Vettel körül azonban sok a kérdőjel. Számos híresztelést lehetett ugyanis olvasni a német versenyző esetleges visszavonulásáról, néhány napja pedig a paddock egyik bennfentes újságírója kavarta fel az állóvizet, miszerint a négyszeres világbajnok korábbi munkaadójával, a Red Bullal tárgyal. Amennyiben távozna, a hírek szerint a csapat elsődleges jelöltje a helyére Daniel Ricciardo, de visszahívhatják például Kimi Räikkönent az Alfa Romeótól, vagy egy kicsit bátrabb döntéssel Nico Hülkenberg is igazolható. A junior Antonio Giovinazzi felhozatala az Alfa Romeótól, vagy, a szimulátorban dolgozó Pascal Wehrlein szerződtetése szinte elképzelhetetlen.

Tipp: Sebastian Vettel – Charles Leclerc

A kicsit vállalkozóbb szellemű olvasóink megfogadhatják Daniel Ricciardo Ferrarihoz szerződését. Egy ezrest megér…

Red Bull Racing

Hasonlóan a másik két topcsapat vezéregyéniségéhez, Max Verstappen is 2020 végéig kötelezte el magát jelenlegi munkaadójához. Nem is lenne semmi oka őt lapátra tenni a Red Bullnak: nem hibázik, kiegyensúlyozottan jó teljesítményt nyújt, a világbajnoki címért harcolhat jövőre. Ellenben a szezon közben a Toro Rossóhoz visszaminősített Pierre Gasly aligha elképzelhető, hogy jövőre újra a nagycsapathoz kerülne. Így – hacsak nem szeretne fejest ugrani a mélyvízbe mondjuk Nico Hülkenberg leigazolásával (mely pár hónapja címlapsztori volt) – valószínűleg Alexander Albon lehet a befutó, nem véletlenül kapta meg ő Gasly ülését Daniil Kvyattal szemben, mindenesetre várjuk meg, hogy teljesít. Ott van még a sötét ló: csapattal korábban négy világbajnoki címet nyerő, a Ferrarinál a hírek szerint magát nem jól érző Sebastian Vettel. A német versenyző állítása szerint Max Verstappen oldalán sokkal inkább el tudja képzelni a jövőjét, mint Charles Leclerc mellett, és a Red Bull távlati tervei is jobban igazodnak az ő elképzeléseihez, mint a Ferrarié. Spanyol lapértesülések szerint továbbá Fernando Alonso is kapott ajánlatot a Red Bulltól, a kétszeres világbajnok azonban kategorikus nemmel válaszolt a felkérésre.

Tipp: Max Verstappen – Alexander Albon

A 2020-as idény átigazolási piaca kapcsán Sebastian Vettel döntése kulcsszerepet játszik.

McLaren

Gyakorlatilag az egyetlen csapat, ahol teljesen biztos a helyzet. Carlos Sainz eleve több évre írt alá, néhány hete pedig Lando Norris szerződéshosszabbítását is bejelentették. Teljesen jó döntés, remekül szerepelnek a fiúk, semmi okuk nem volt a változtatásra.

Toro Rosso

Jelenleg senkinek nincs szerződése a csapathoz jövőre. Az, hogy a Red Bull Alexander Albont választotta év közben Pierre Gasly helyére, valószínűleg azt is jelenti, hogy a brit-thai marad az anyacsapatnál 2020-ra is, Daniil Kvyatnak így marad a Toro Rosso. Panasz igazából nem lehet rá, hozza a tőle elvárhatót, már dobogója is van. Gasly ha menti a menthetőt és a szezon hátralévő részében jól megy a Toro Rossóval, akkor helye lehet jövőre. Ott van a junior teamben Lucas AuerPatricio O’Ward és Jüri Vips, akik mind nagyon tehetségesek, de ma még nincs elég licenszpontjuk. Vips mellett azonban álljunk meg egy szóra, hiszen idén remekül megy az FIA F3-as szériában, és ha a szezon végén a legjobb háromban végez összetettben (amire minden esélye megvan), akkor neki meglesz a Forma 1-es versenyengedélye, Gasly esetleges menesztése esetén több sajtótermék szerint ő az első számú jelölt a pótlására. Brendon Hartley már nincs a csapat kötelékeiben, az indonéz olajtársaság és a vezető étteremlánc anyagi támogatását élvező Sean Gelael egyszerűen gyenge, a Honda fiataljainak (Nobuharu Matsushita, Marino Sato, Yuki Tsunoda, Teppei Natori) pedig még nagyon sokat kell tanulniuk, ha a Forma-1 közelébe akarnak kerülni.

Tipp: Daniil Kvyat – Pierre Gasly

Pierre Gasly ülés nélkül marad jövőre?

Renault

Daniel Ricciardo jövő évi szereplése néhány nappal ezelőttig gyakorlatilag biztosnak tűnt, ekkor azonban a Forma 1-es paddock egyik legjobban értesült újságírója előállt egy meglehetősen vad híreszteléssel. Eszerint az ausztrál versenyző a Ferrarinál vehetné át Sebastian Vettel helyét, amennyiben az visszatérne korábbi csapatához, a Red Bullhoz. Ricciardót 2020 végéig szerződés köti a Renault-hoz, azonban Mark Hughes információi szerint kontraktusában szerepelhet egy úgynevezett kilépési záradék, melynek értelmében a hétszeres futamgyőztes versenyző szabadon távozhat Enstone-ból, amennyiben a Ferrari vagy a Mercedes tesz ajánlatot neki… Nico Hülkenberg kapcsán ugyancsak sok a kérdőjel. A német versenyzőt már szóba hozták a Red Bullal és a Porsche Formula-E csapatával is, pletyka-szintnél erősebb információ azonban még nem jelent meg vele kapcsolatban. Egy, a Magyar Nagydíj után adott nyilatkozatában mindenesetre élesen cáfolta a Renault-t, ez a hangnem pedig az esetleges távozását vetíti előre, legalábbis eddig ilyen helyzetekben volt jellemző a pilóták részéről ez a fajta viselkedés. Amennyiben Hülkenberg otthagyná a sárga-fekete csapatot, sok újságíró szerint Valtteri Bottas vagy Esteban Ocon érkezése borítékolható a csapathoz attól függően, hogy a Mercedes melyikükre (nem) tart igényt. Ocon korábban a franciák tesztpilótája volt, Hülkenberg szerződtetése előtt pedig pletykaként Bottas neve is felmerült, szóval egyáltalán nem nevezhető alaptalannak a dolog. Amennyiben mindkét jelenlegi srác távozna, Bottas vagy Ocon mellé érkezhetne mondjuk a csapattal korábban rengeteget tesztelő, a Williamsszel Forma 1-es tapasztalatokat is gyűjtő Sergey Sirotkin, a juniorok közül pedig a Formula 2-ben nevelkedő Anthoine Hubert-nek és Guan-Yu Zhounak még bőven tanulnia kell.

Tipp: Daniel Ricciardo – Esteban Ocon

Sirotkin korábban sokat tesztelt a Renault-val, jövőre amennyiben kezére játszanak a dolgok, akár versenyzői szerződést is kaphat a csapattól.

Alfa Romeo

Kimi Räikkönen a tavalyi év végén két éves szerződést kötött az olasz-svájci istállóval, így ő jövőre is marad itt, Antonio Giovinazzi kapcsán azonban sok a kérdőjel. A fiatal olasz nagy reményekkel érkezett a csapathoz, eddig azonban nem igazán váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Finoman szólva sem, hiszen amíg a finn csapattárs 31 ponttal 8. összetettben, addig Giovinazzi egyetlen pontot gyűjtött, ezzel csak a két Williamst előzi meg. Valószínűleg rezeg alatta a léc és ezt pontosan tudja ő is. De ki pótolhatná? A pilótapiac mozdítható versenyzői közül egyedül Kevin Magnussent tudnám itt elképzelni, azonban ne feledkezzünk meg Marcus Ericssonról sem, aki a márka nagykövete és az idei évet az IndyCar-ban tölti. Fiatal versenyzők kapcsán két akadémia, a Ferrarié és a Sauberé is szóba jöhet, azonban Forma-1 szintű és licenszpontokkal is rendelkező versenyzőt nem igazán találunk a fiúk között. Talán majd Mick Schumacher, de ő is leghamarabb két év múlva, és ahhoz még pontok is kellenek. Tavaly egyébként még Stoffel Vandoorne-t is összehozta a sajtó a csapattal, ez azonban megmaradt pletykának.

Fenti eszmefuttatást még megkavarhatja a Ferrari, amennyiben ugyanis Sebastian Vettel valamilyen okból kifolyólag mégis távozna Maranellóból, akár még Räikkönent is visszahívhatják a helyére, ennek valószínűsége azonban igen csekély.

Tipp: Kimi Räikkönen – Antonio Giovinazzi

Räikkönen sokadvirágzását éli idén az Alfánál, míg Giovinazzi mázlija az lehet, hogy nem akad komoly jelentkező a helyére.

Racing Point

Hivatalosan egyik jelenlegi versenyző sem rendelkezik szerződéssel a 2020-as évre, azonban ismerve a csapat tulajdonosi hátterét, Lance Stroll távozása aligha elképzelhető. Sergio Pérez helyzete inkább kérdéses, a mexikói pilóta ugyanis idén nem hozza az elmúlt években tőle megszokott formát, igazán kiugró teljesítményei sincsenek, sőt csapattársa mögött áll összetettben. Ami Pérez megmentője lehet, hogy igazán mozdítható versenyző a helyére nincs a piacon, főleg ha a Mercedes Esteban Oconnal számol Hamilton mellé. A Mercedes-vonalon maradva esetleg még George Russell mozdítható, azonban a britet szerződés köti a Williamshez 2020 végéig. A Force Indiával korábban számos tesztet lefolytató és szabadedzésen is részt vevő Alfonso Celis jr. a Racing Pointtá alakulás óta nincs a csapat közelében, ahogyan Nikita Mazepin sem igazán kerül szóba, emellett licenszpontja sincs egyiküknek sem.

Tipp: Sergio Pérez – Lance Stroll

Haas

Az amerikai istálló tele van kérdőjellel. Nem csak főszponzora, a Rich Energy mostani helyzete kapcsán, de a jövő évi pilótafelállást illetően is. Gene Haasék 2017 óta versenyeznek a Romain GrosjeanKevin Magnussen párossal, sőt a dánt 2020 végéig szerződés köti a csapathoz, ennek ellenére egy kettős csere sem elképzelhetetlen jövőre. Természetesen nem szabad kizárni Grosjean maradását, a dolgok jelenlegi állása szerint azonban inkább az lenne a meglepetés, ha a francia sofőr jövőre is a csapattal maradna. Egy állítása szerint a Forma-1 belső köreiben járatos személy a Redditen nemrég azt írta, hogy Grosjean helyét már a Magyar Nagydíjtól átvenné a Mercedes kötelékeibe tartozó Esteban Ocon. Mint tudjuk, ez nem valósult meg, azonban a jövő évet illetően nem szabad teljesen elvetni ezt a lehetőséget, annak ellenére sem, hogy a fiatal francia sokkal inkább a Mercedes felé kacsingat. Nico Hülkenberg esetleges Renault-tól való távozása esetén jó opció lehet a csapatnak Grosjean helyére, illetve ott van még a csapat junior versenyzője, a sokkal inkább valid jelöltnek számító, de jelenleg még kevés licenszponttal rendelkező Pietro Fittipaldi. Mindezek mellett a Grand Prix 247 hírportál értesülései szerint akár még Sergio Pérez vagy Alexander Rossi is kiköthet a csapatnál. Ne feledkezzünk meg továbbá Antonio Giovinazziról, bár ő a Ferrari neveltje, és mint az az előző években kiderült, a felek közök közel sem annyira szoros a kapcsolat, mint az elsőre tűnt.

Tipp: Nico Hülkenberg – Kevin Magnussen

Nico Hülkenberg és Kevin Magnussen a jövő év legérdekesebb felállását alkothatják a Haasnál, a két pilóta köztudottan nincs a legjobb viszonyban. Finoman szólva sem…

Williams

Hasonlóan nagy kérdőjelek. George Russellt szerződés köti a csapathoz a következő szezonra, ami azonban a másik ülést illeti, teljes a homály. Hiába Robert Kubica szerezte a csapat eddigi egyetlen idei pontját, azonban ami a két pilóta egymáshoz viszonyított teljesítményét illeti, egyértelműen az ifjú brit viszi a prímet a csapaton belül. Pusztán ezt nézve egyértelműnek tűnhet, hogy a veterán sofőrnek nincs maradása a csapaton belül, az egyetlen mázlija azonban az lehet, hogy nem igazán van olyan versenyző az átigazolási piacon, aki a mezőny sereghajtó csapatához szeretne igazolni. Az egyetlen lehetséges jelölt a helyére a csapat kanadai tesztpilótája, a milliárdos édesapja okán anyagi lehetőségekben nem szűkölködő Nicholas Latifi, akinek idén a legjobb ötben kellene végeznie a Formula 2-ben a szuperlicenszhez. Erre pedig minden esélye megvan, hiszen jelenleg második a tabellán. Ott van még továbbá Oliver Rowland, aki a hivatalos megnevezést szerint a “fiatal pilóta” szerepét tölti be a csapatnál, de versenyzői szerződés kapcsán elenyésző a szerepeltetésének valószínűsége.

Tipp: George Russell – Nicholas Latifi

Russell helye szinte biztos a Williamsnél, Latifi azonban megszorongathatja Kubicát.

Összefoglalva

  • Mercedes: Lewis Hamilton, Valtteri Bottas

  • Ferrari: Sebastian Vettel, Charles Leclerc

  • Red Bull Racing: Max Verstappen, Alexander Albon

  • McLaren: Carlos Sainz, Lando Norris

  • Toro Rosso: Daniil Kvyat, Pierre Gasly

  • Renault: Daniel Ricciardo, Esteban Ocon

  • Alfa Romeo: Kimi Räikkönen, Antonio Giovinazzi

  • Racing Point: Sergio Pérez, Lance Stroll

  • Haas: Nico Hülkenberg, Kevin Magnussen

  • Williams: George Russell, Nicholas Latifi

a cikkben megjelenő képek forrása: MakFormula1 – Formula-1 Image Story
Facebook | Messenger
Twitter
Reddit
WhatsApp
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.