Költségvetési sapka, 25 verseny, rövidített hétvégék, limitált lehetőségek, standard elemek és kevesebb turbulens levegő. Ezek lehetnek a kulcsszavai az új szabályoknak, amikről még rengeteget fogunk beszélni a jövőben, és ezeket három nagy pillérre lehet szedni: Technika, Költségvetés és Versenyhétvégék. Nézzük végig együtt, mik és hogyan változnak majd a Forma 1-ben!
1. Viszlát bonyolult szárnyelemek, üdv letisztultság és egyszerűség!
Az egyik legfontosabb pillére az új technikai szabályrendszernek az volt, hogy az autók kevesebb leszorítóerőt veszítsenek, közelebb tudjanak menni egymáshoz a kanyarokban és DRS segítség nélkül is gond nélkül tudjanak előzni. Ez megvalósul az új autókkal az F1 vezetése szerint! Ross Brawn, a Forma-1 sportigazgatója és Nicolas Tombazis, az FIA egyik vezető technikai igazgatója elmondta, hogy az újraszabott autók csupán 10% leszorító erőt veszítenek majd, a korábbi 50-55%-kal szemben, mikor szélárnyékban autóznak, ezzel jelentősen megnövelve a lehetőséget, hogy a gyorsabban haladó autó könnyebben tudjon előzni.

Az első szárny, a felfüggesztés elemei, a padlólemez, a diffúzor és a hátsó szárny is jelentős átdolgozáson esik majd át. Egyszerűség és letisztultság jellemzi az új konstrukciót, aminél sokkal szigorúbbak a szabályok, mint azt most láthatjuk. Jegyezzük meg, mindezt azért, hogy a csapatok ne kezdjenek mindenhova áramlást segítő szárnyakat tenni. Az autó kulcs pontjain tabu lesz a ráncfelvarrás! Ezekhez már csak adalékanyagként jönnek a standard fékek (amelynek cseréit is szabályozni fogják), a hidraulikus fékrendszer kivétele az autókból, környezetbarát üzemanyagok, ám változatlanul hagyva a jelenlegi motorszabályokat!
Fontos kitétel még, hogy az új szabályok nem teszik lehetővé azt, hogy minden hétvégére úgy elemeket hozzanak a csapatok! A szabályok persze nem tiltják majd, hogy fejlesszenek, de azt nem engedik meg, hogy pályaspecifikus autót építsen valaki hétvégéről-hétvégére. A változások nem kevesebb mint 3 másodpercet fognak lassítani az autókon 2021-re 2019-hez képest, de ne feledjük, hogy mindez azért történik, hogy közelebb hozzák az autókat egymáshoz, és kevésbé legyen nagy a szakadék, az élboly és a középmezőny között.

2. Költségcsökkentés és költségvetési sapka!
Ahogyan már arról rengeteget hallottunk az elmúlt 10 év során, hogy a top csapatok annyit tudnak költeni, amennyit csak akarnak, hiszen gyári támogatás mellett nem volt gond a pénzzel, míg a kisebb, privát istállóknak úgy kellett összekaparni egy tőkeerős szponzort vagy befektetőt, hogy egyáltalán életben tudjanak maradni a sportágban, és ne kelljen bezárni a kapukat. Sajnos ez nem mindenkinek sikerült az elmúlt években, hiszen 2012-ben a HRT, 2014-ben a Caterham és 2016 végén a Manor is becsődölt.

Az Forma-1 lépett, és a majd 70 éves története során először költségvetési szabályozást vezet be 2021-től, amit szigorú szabályrendszerben ellenőrizni is fognak a csapatoknál, és egy esetleges kerettúllépés esetén bizony a bajnokságban elfoglalt helyük is veszélybe kerülhet!
Két kategóriát különíthetünk el a költségvetési sapka értelmezésekor: 1. Az autó teljesítményét javító költségek. 2. Minden más, ami nem az 1-es pont. Az egyes kategóriába esik, hogy a csapatok maximálisan 175 millió amerikai dollárt költhetnek az autót érintő fejlesztésekre egy évben. Ebben benne foglaltatik a motor, a kasztni, az aerodinamika és minden olyan eszköz, amit az autókhoz lehet kapcsolni és segítség lehet a fejlesztésekben, így például a mérnökök száma és fizetésük is. Nincs benne viszont a sapkában a marketinghez kapcsolódó költségek, a versenyzők fizetései, valamint a csapatok vezetésében a három, a csapatok által megjelölt legfontosabb kulcsember fizetése sem. Ezek képezik a kettes kategóriát, aminek nincs felső határa!

Azt, hogy ténylegesen annyit költenek-e a csapatok, amennyi a megengedett, azt egy külső megfigyelő és pénzügyi tanácsadó cég fogja folyamatosan figyelni, ellenőrizve mindent a csapatok pénzügyeiben. Ezek a módosítások pedig egyenesen a szabálykönyvbe kerültek bele, ami azt jelenti, hogy alapvető feltétel lesz ezentúl ilyennek alávetnie magát minden csapatnak. Ettől természetesen azt várják, hogy a nagy gyártók nem tudnak majd annyira nagy léptékben fejleszteni mint a kicsik, így egy középcsapat, egy elmés húzással, és a szabályok jó adaptálásával akár már futamokat is nyerhet.
3. Átalakuló versenyhétvégék!
Nem, nem kell aggódni! Minden marad a rendes kerékvágásban… már ha az autók pályán eltöltött idejét nézzük! Megmarad a már jól megszokott három szabadedzés, két pénteki és egy szombati, a szintén szombati időmérő és a vasárnapi verseny, de így is négyről három napra csökken a versenyhétvégék programja.

A változásokra azért volt szükség, mert a csapatok embereinek az egyes hétvégék során nem volt idejük arra, hogy kényelmesen felkészüljenek, hanem mindig egy szoros határidőt tartva, kevesebb mint öt nap alatt kellett egyes esetekben a világ egyik végéről a másikra eljutva felkészülni mindenre úgy, hogy a futamok alatt már bontani kellett az épületeket vasárnap, hogy szerdára minden kész legyen az új helyszínen. Ennek könnyítése érdekében kaptak egy plusz napot az utazó csapatok tagjai, hiszen a csütörtöki médianap átkerül péntek reggelre, de az élet nem fenékig tejfel.
25 lett az új plafon, ami a versenyek számát illeti egy szezonon belül! Ezzel így a jövő évi 22 versenyes szezonhoz még három helyszín csatlakozhat 2021-re, amiből már tudjuk, hogy Miami lesz az egyik.
Ezen felül a csapatoknak most már a versenyhétvégék során is kötelező lesz fiatal tehetségeknek lehetőséget biztosítani, a tesztelések korlátossága végett. 2021-től egy évadban minden csapat legalább két szabadedzésen lehetőséget kell biztosítson legalább egy olyan fiatalnak, aki rendelkezik F1-es autó vezetéséhez szükséges licencpontokkal és maximum két Forma 1-es futamon indult csak el.

Átlag embernek már csak hallani is nehéz ezt a sok zagyvaságot, és bántja is a fülét egy idő után és felmerül benne a kérdés:
Ez mind szép és jó meg jól is hangzik, de hogy lesz ettől jobb a verseny?
A technikai szabályok kifejezetten az ún. „ground effect” vagyis a „szívó hatást” igyekeznek kihasználni a leszorító erő növelésére és a turbulens levegő csökkentésére. Az újradolgozott padlólemez és az autó alatt kialakított levegőcsatornák szinte az aszfaltra ráhúzzák az autót és így nem csak az egyenesekben, de a kanyarokban is eszméletlen tapadás érhető el. Korábban azért tiltották be a megoldást a Forma 1-ben, mert a kanyarsebességek rendkívüli módon megnövekedtek általa és az akkori biztonsági előírások nem szolgálták ki ezt az irányt, így a sportszabálykönyv írói túl veszélyesnek ítélték meg.
A könnyebb előzés egy dolog, de a különbség a nagy és kis csapatok között pénzügyileg még fennált a fejlesztésekre való költésben. Ezt hivatott leszabályozni a költségvetési sapka! A különbség mindig is meg lesz, hiszen a gyári alakulatok, akik eddig egyes részlegekre költöttek csak annyit, mint amennyit most összesen költhetnek zsebből ki tudják csengetni ezt, és maximálisan kiaknázhatják a keretet, de ez már koránt sem lesz annyira a mennyiség játéka, mintsem a minőségé. Egy okosan, jó helyre elköltött technikai fejlesztés egy kiscsapatnál akár dobogót, de még futamgyőzelem is érhet. Több futam pedig több lehetőség a szépítésre!

Ne feledjük, hogy ezeken a szabályokon több mint 3 éve dolgoztak a Liberty Media és az Forma-1 emberei, hogy a csapatokkal közösen megállapodva, egy mindenkinek tetsző, és jövőbe mutató Forma-1 jöhessen létre. 2021 nem is jöhetne hamarabb!