2019 tíz legjobb Forma 1-es versenyzője

A 2019-es mezőny versenyzőit rangsoroltuk.

Véget ért a 2019-es szezon, kezdődnek az értékelések! Ennek első fejezeteként az F1-Zónához kötődően mindenki (szerkesztők, bloggerek, ligavezetők, stb.) leadott egy tízes listát az évad legjobb pilótáiról, végezetül ezeket összesítettük és a futamokon megszokott 25-18-15-stb. rendszer szerint pontoztuk. A főbb kérdésekben többnyire egyetértettünk, de azért vannak meglepetések is szép számmal…

10.  George Russell

russell

Rögtön kezdésnek a mezőny sötét lova. Igazából a Williams annyira rossz volt idén, hogy nem nagyon lehet semmi konkrétat elmondani a brit újonc teljesítményéről. Legfeljebb csapattársához lehet viszonyítani, aminek Kubica sérülése miatt újfent semmi értelme. Önhibáján kívül került a senki földjére: a középmezőny ellen esélye sem volt, a veterán lengyelt meg egész évben agyonverte, a csapaton belüli kiütéses időmérős győzelem magáért beszél. Voltak kiugró teljesítményei és egy majdnem Q2, de összeségében egy Minardi szintű autóval nem lehet nagyokat varázsolni. Mérlege figyelemreméltó, ugyanakkor jegyezzük meg, hogy a nyolc évet kihagyó, jóformán fél kézzel vezető csapattárs legyőzése elvárás is volt egy friss F2-es bajnoktól. Nem idén tudtuk meg róla, hogy milyen precíz és ügyes sofőr, nehéz is értékelni valakit, aki mindig az utolsó helyeken autózik. George-ot viszont igazolják a számai, erőből szerzett hungaroringi 16. helye üde színfolt volt a Williams csapnivaló évét tekintve. Noha a csapat egyetlen pontját Kubica szerezte, egyértelműen Russell az, aki nyugodtan mehet aludni és várhatja a nagy csapatok megkeresését. Ő a jövő egyik nagy ígérete!

csapata: ROKiT Williams Racing
legjobb eredménye: tizenegyedik (1x)
világbajnoki helyezése: 20.
csapattárs elleni eredménye a futamokon: 17-3
a szezon csúcspontja: a Magyar Nagydíj időmérőjén majdnem Q2-be jutott

9. Pierre Gasly

gasly

Nagy érzelmi hullámvasút volt a francia pilóta szezonja. Megkapta élete lehetőségét, azonban az autó nem feküdt neki és teljesítményét is folyamatosan a korszak egyik őstehetségéhez, Max Verstappenhez mérték. Lelki erejét mutatja, hogy a Toro Rossóhoz történő lefokozása után sem dőlt a kardjába, sőt új erőre kapott és elkezdte sorra hozni azokat az eredményeket, amiket vártak tőle. Arányaiban megkérdőjelezhető, hogy van-e helye ezen a listán (a szezon első felében egyedül Silverstone-ban tudott az elvárt szinten teljesíteni), de az, ahogyan összeszedte magát a lefokozás, majd Anthoine Hubert tragédiája után, sokat elárul arról, hogy mennyire elszánt és jó versenyző. Elképesztő teljesítményt nyújtott az időmérőkön, zseniális volt a futamokon, és a végén mint egy “jutalom” az elszenvedett mindenért, egy dobogót is szerzett. Pierre az évad második felében megmutatta, hogy van benne kitartás és tempó. Kérdés, hogy lesz-e valaha visszaút az anyacsapathoz?

csapata: Aston Martin Red Bull Racing (a 12. futamig), Red Bull Toro Rosso Honda (a 13. futamtól)
legjobb eredménye: második (1x)
világbajnoki helyezése: 7.
csapattárs elleni eredménye a futamokon: 1-11 (Verstappen), 5-4 (Kvyat)
a szezon csúcspontja: dobogós helyezés a Brazil Nagydíjon

8. Kimi Räikkönen

raikkönen

A szezon első felében 40 évesen vitte a hátán az Alfa Romeót. Bevallom, nekem volt egy olyan érzésem, hogy ezt a két évet már csak levezetésnek szánja, nagy kérdés volt számomra, hogy a köztudottan nem a hetedik helyekért autózó Kiminek meddig futja majd motivációból. Ehhez képest harapós és kitartó volt, közepeske újonc csapattársát magabiztosan leiskolázta, év végére azonban elfogyott a lendülete és egyre gyakrabban maradt alul az időmérőkön Giovinazzival szemben. Összességében viszont elmondható, hogy megbízható pilótaként vezetni tudta a csapatot, amit a konstruktőri pontversenyben jóformán egész évben egymaga vitt a hátán. Helyzete jövőre is kényelmes lesz, hiszen nem kell semmit és senkinek bizonyítania, elörömautózgathat, és ha rossz a teljesítménye, azt is foghatja nyugodtan az autóra. Ha jövőre tényleg befejezi, akkor elégedett lehet magával, bár az igazat megvallva nem úgy tűnik, mintha valaha vissza akarna vonulni…

csapata: Alfa Romeo Racing
legjobb eredménye: negyedik (1x)
világbajnoki helyezése: 12.
csapattárs elleni eredménye a futamokon: 17-4
a szezon csúcspontja: az utolsó körös dupla előzés Franciaországban

7. Alexander Albon

albon

Alex bár alulmaradt Kvyattal szemben, biztató bemutatkozást produkált a szezon elején (ne feledjük, az évadnyitó előtt pár hónappal ő még a Nissan gyári Formula-E pilótája volt), aztán félidőtől a mezőny egyik top autójában találta magát. A hirtelen változások éve volt ez számára, hiszen nem elég, hogy fel kelett dolgoznia, hogy immáron Forma 1-es versenyző, de hamarosan egy élcsapathoz is került. Nagyon hamar kellett kiúsznia a mélyvízből, de nem rettent meg semmitől és az első perctől stabilan hozta az elvárt eredményeket. Különösen a test-test elleni csatákban volt irtózatosan kemény, és az sem utolsó, ahogyan marketing szempontból el tudja adni magát. Még közel sem tökéletes pilóta (sokszor tört autót, de ezek többsége szabadedzéseken történt), viszont már első szezonjában megmutatta, hogy képes kiemelkedően teljesíteni. Hamar megtalálta a helyét a mezőnyben, egyik közegben sem okozott neki gondot megszokni az új embereket és az új autót. A dobogó és az összetett 6. hely is simán meg lett volna neki, ha Interlagosban Hamilton nem löki ki (a sors furcsa fintora, hogy éppen Gasly örökölte meg második helyét). Verstappen tempójától egyelőre még messze van (amiért rengeteg felületen szapulták is őt), de egy szezonközi beugrásnál ez bőven elég volt. Jövőre viszont több kell, a stabil hatodik hely 2020-ban már nem lesz elég. A minimum elvárás a futamgyőzelem, de ha bele tud nőni a szerepébe, nagy pilóta lesz belőle!

csapata: Red Bull Toro Rosso Honda (a 12. futamig), Aston Martin Red Bull Racing (a 13. futamtól)
legjobb eredménye: negyedik (1x)
világbajnoki helyezése: 8.
csapattárs elleni eredménye a futamokon: 5-7 (Kvyat), 4-5 (Verstappen)
átlagos értékelés a Sky Sports szerint: 7,42
a szezon csúcspontja: a boxutcából rajtolva pontot szerzett Kínában

6. Valtteri Bottas

bottas

Igazi fricskával kezdte az évet a legtöbbek által régen leírt finn, hiszen egyből odacsapott a lovak közé és legyőzte sokszoros világbajnok csapattársát. A kezdeti nagy lendület azonban egyszer csak elszállt és ismét beleszürkült abba a bizonyos másodhegedűs szerepkörbe, ahol az elmúlt két évben is tengődött. Spanyolországgal bezárólag talán még az első helyért is megharcolhatott volna ezen a listán, aztán pofán vágott minket a valóság és ismét előjött a szezon közbeni rettenetesen instabil énje. Mindezt úgy, hogy ez volt az első olyan szezonja, amikor több futamon is fel tudta venni a versenyt Hamiltonnal, emellett összetettben is idén zárta legjobb évét! Megpróbálta levetkőzni a kisfiús fizimiskát (“aki másként gondolja, b*szódjon meg…”), de sajnos ez nem megy neki permanensen. Javult tavalyhoz képest, de még mindig nagy kérdés, hogy mennyire van a maximumától. Nem tudott folyamatosan magas szinten teljesíteni, és bár az idei évre általánosságban felszívta magát, a bajnoki cím szempontjából ez még édeskevés. Ha válása után, csak magára koncentrálva képes hozni egy rosbergi évet, akkor talán lehet esélye a világbajnoki címre. Szerintem ilyen szempontból 2020 az utolsó lehetőség Valtteri számára, ellenkező esetben örökké csak egy-egy megvillanásra és a csapattárs támogatására alkalmas versenyző marad. 

csapata: Mercedes-AMG Petronas F1 Team
legjobb eredménye: győzelem (4x)
világbajnoki helyezése: 2.
csapattárs elleni eredménye a futamokon: 6-15
átlagos értékelés a Sky Sports szerint: 7,70
a szezon csúcspontja: Hamiltont a pályán legyőzve nyert Austinban

5. Lando Norris

norris

A Formula 2-ből érkezett ezüstérmesként, a sajtó pedig már az alsóbb kategóriákban nagyon hangoztatta: érkezik az új brit csillag! Ennek megfelelően nagyon impresszív bemutatkozó évet teljesített. Még hihetetlenül fiatal, mégis saját stílussal, kiforrott technikával rendelkezik, ráadásul humoros, közvetlen személyiségében is nagyon kedvelhető. Hamar felvette a tempót, kiegyensúlyozottan, stabilan, fegyelmezetten és megbízhatóan versenyzett, gyors tempóra volt képes egész évben, sajnálom, hogy a pechek és tökörészések egy csomó ponttól megfosztották. Meg tudta izzasztani tapasztaltabb csapattársát (időmérőn 11-10-re meg is verte Sainzot), a pontkülönbség kettejük között nem reális. Teljesítményével bebizonyította, hogy úgy is lehet mély nyomot hagyni a Forma 1-et követők szemében, hogy lényegében nem csinál semmi látványosat – ebből a szempontból a fiatal Räikkönenre emlékeztet. Ugyan most lett csak húsz (!) éves, de versenyzői érettségben már most sok pilóta előtt jár. Ha lehetősége lesz rá, sok szempontból meghatározó személyisége lehet a következő időszaknak. Ha valakik, akkor ők ketten Sainzcal méltók rá, hogy visszavigyék a McLarent az élmezőnybe!

csapata: McLaren F1 Team
legjobb eredménye: hatodik (2x)
világbajnoki helyezése: 11.
csapattárs elleni eredménye a futamokon: 8-13
átlagos értékelés a Sky Sports szerint: 7,45
a szezon csúcspontja: élete első időmérőjén Q3-ba vitte az addig csak szenvedő McLarent

4. Carlos Sainz

sainz

Igazán bánhatja a Red Bull a spanyol eleresztését, ugyanis az év egyik legnagyobb meglepetését ő nyújtotta. Példaképe, Fernando Alonso helyét vehette át a McLarennél és nemhogy hozta a kétszeres világbajnok szintjét, de túl is szárnyalta azt! Nem egyszer láthattunk tőle bravúros felzárkózásokat a mezőny végéről, a brazil káoszban pedig 5 év után újra dobogót szerzett a McLarennek. Maximálisan ki tudta használni a javuló autóban rejlő lehetőségeket. Persze hozzá kell tenni, hogy őt kevesebbszer sújtották a technikai hibák és a csapat bénázásai, de mégis egy kemény profi képét mutatta. Nem ijedt meg a saját árnyékától, a 40 pontos különbség a többi középmezőnybeli pilótához képest nem a véletlen műve. Megbízható, pontos és precíz versenyzéssel az esetek többségében az élmezőny mögött tudott autózni és ráugrani a lepattanókra. Számos emlékezetes pillanata volt, egész évben jó teljesítményt nyújtott és összetettben is megszerezte a 6. helyet. A szezon talán legnagyobb meglepetése volt Carlos szereplése, talán még ő maga sem merte volna megtippelni előre azt, hogy idén ő nyeri az 1.5-öt. Idén végre-valahára meg tudta mutatni, hogy miért volt ő is Red Bull nevelés, jó vezérpilótára tett szert személyében a McLaren. Talán ő lehet az, aki Hülkenberg végül nem lett (még ha ez magyarul hülyén is hangzik). Le a kalappal előtte!

csapata: McLaren F1 Team
legjobb eredménye: harmadik (1x)
világbajnoki helyezése: 6.
csapattárs elleni eredménye a futamokon: 13-8
átlagos értékelés a Sky Sports szerint: 7,97
a szezon csúcspontja: az utolsó helyről rajtolva dobogós helyen végzett Brazíliában

3. Charles Leclerc

leclerc

Noha tavaly is szépeket villantott a Sauberrel, sokan úgy gondolták (főleg Räikkönen szurkolói), hogy Charles a Ferrarinál össze fog esni Vettel oldalán. Ehhez képest hét rajtelsőség és kettő futamgyőzelem lett a vége, az egyik ráadásul a Ferrari hazai pályáján! Eleinte talán nem volt elég rámenős (lásd pl. a spielbergi csatát), viszont összességében kiváló tanulóév volt ez számára. A maximumnál jóval többet kihozott első ferraris szezonjából, és noha láthatóan nem tökéletes még a srác, de azt, amit egyből a mélyvízbe dobva, Vettel csapattársaként hozni lehetett, azt megtette. Korát és tapasztalatlanságát meghazudtolóan verte négyszeres világbajnok csapattársát, sokszor vezérszerepben helytállva a sportág történetének legsikeresebb csapatánál. Kiemelkedő időmérős tempót, szoros test-test elleni csatákat és heroikus győzelmeket láthattunk tőle, a képet azonban több amatőr vezetői hiba is árnyalja. Charles egy rendkívül szimpatikus és karakteres srác hatalmas lelki erővel, egyedül az önsanyargatásból kellene egy picit visszavennie és simán vezethetné a csapatot (már ha a csapat nem vezetné folyton egy betonfalba a dolgokat). Alig várjuk már a Verstappen elleni következő csatáit, ami akár egy igazi klasszikus rivalizálás is lehet!

csapata: Scuderia Ferrari
legjobb eredménye: győzelem (2x)
világbajnoki helyezése: 4.
csapattárs elleni eredménye a futamokon: 9-11
átlagos értékelés a Sky Sports szerint: 7,67
a szezon csúcspontja: győzelem a tifosi előtt Monzában

2. Max Verstappen

verstappen

Eleinte szkeptikusak voltunk a hollanddal szemben, azonban 2019-re teljességgel megkomolyodott, mondhatni beérett a Red Bull fenegyereke! A korábban túl agresszív, rámenős ifjúból a mezőny egyik legkiegyensúlyozottabb versenyzője lett. Jó kérdés, hogy ha a Red Bull Ausztria előtt is jobb eredményekért tudott volna harcolni, reális címesélyes lett volna-e Max. Egyetlen komoly hibáját talán a mexikói időmérőn követte el, amúgy pályafutása legjobb szezonját hozta, az év nagy részében az autó határain felül teljesítve. Túlnőtt minden várakozást, az évad közepén annyira erős volt, hogy ha addigra nem húzott volna el Hamilton, simán azt tippeltem volna, hogy Max elkapja. A mindkét csapattársa elleni tempófölény és a mindössze két időmérős vereség is önmagáért beszél. Lényegében hibátlan évet tudhat maga mögött, mindkét Ferrari előtt végzett összetettben, végre meglett az első pole-pozíció, tempója mellett pedig fejben is odaért a legnagyobbak közé. Ötünknél ő lett az év versenyzője, jövőre pedig még ennél is jobb lesz! Oké, az idei autót rászabták, de már látszik az, hogy egy 22 éves srácra is lehet csapatot építeni! A jövő nagy bajnoka, már csak az a kérdés, hogy mikor jön el az ő ideje?

csapata: Aston Martin Red Bull Racing
legjobb eredménye: győzelem (3x)
világbajnoki helyezése: 3.
csapattárs elleni eredménye a futamokon: 11-1 (Gasly), 5-4 (Albon)
átlagos értékelés a Sky Sports szerint: 8,55
a szezon csúcspontja: lehengerlő győzelem Interlagosban

1. Lewis Hamilton

hamilton

Talán kissé elcsépeltnek tűnik, hogy pont a világbajnokot tettük a lista első helyére, de akárhogy osztottunk-szoroztunk, valahogy mindig ő került legelőre. Gumikezelése, elszántsága és helyzetfelismerése kimagasló, a legnehezebb helyzeteken is átlát a szitán, és hibázni is csak olyankor tud, amikor az a legkevésbé érinti hátrányosan. Győzelmek, dobogók, pontok számában is elképesztő, amit produkált, nem kérdés, hogy a valaha volt legjobbak egyike. Baromi stabilan hozta, amit kellett, az összes futamon pontot szerzett, így idén sincs mit magyaráznia a bizonyítványon. A szezon végéig tartó lendület és a jó helyzetkihasználás összesen 11 győzelemhez segítette, jó autóban szinte verhetetlen, de akkor is képes meglepetéseket okozni, amikor nem a Mercedesnek áll a zászló. Motiváltsága, harciassága továbbra is példaértékű, hiszen ebben az évben sokkal többet kellett küzdjön ezért a címért, mint az elmúlt években bármikor. Több esetben is fel kellett küzdenie magát az első pozícióba, többször választva a csapattal olyan merész stratégiákat, amiket többnyire a Schumacher-Brawn korszakban láthattunk a Ferraritól. Megdolgozott a sikerért, mindenesetre reméljük, hogy jövőre azért jobban megizzasztják!

csapata: Mercedes-AMG Petronas F1 Team
legjobb eredménye: győzelem (11x)
világbajnoki helyezése: 1.
csapattárs elleni eredménye a futamokon: 15-6
átlagos értékelés a Sky Sports szerint: 8,57
a szezon csúcspontja: az utolsó körben, agyon kopott gumikon leggyorsabb kört autózott Silverstone-ban

Hasonló témájú cikkek:

>>> 2018 tíz legjobb Forma 1-es versenyzője <<<

>>> 2019 tíz legjobb fiatal versenyzője <<<

>>> 2019-es motorsport bajnokok világszerte <<<

>>> 2019 Forma 1-es versenyeinek értékelése <<<

értékelés
Személyenként lebontva, hogy miként láttuk az idei évet.
a cikkben megjelenő képek forrása: Reddit / F1 Porn
Share on facebook
Facebook | Messenger
Share on twitter
Twitter
Share on reddit
Reddit
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.