Az évtized tíz legemlékezetesebb F1-es futama

Izgalmas tíz esztendő végéhez érkeztünk! Ezen időszak alatt mindösszesen három ember tudott bajnokságot nyerni Sebastian Vettel, Lewis Hamilton és Nico Rosberg személyében, és csupán két konstruktőr, a Red Bull és  a Mercedes épített bajnoki autókat. 2010 és 2019 között 198 versenyt rendeztek, mi ebből elhoztuk nektek a legemlékezetesebb tízet! Menjünk végig az évtized általunk legjobbnak vélt futamain!

Figyelem! A lista szigorúan szubjektív!

10.  2016-os Brazil Nagydíj

026_a1v1600-1050x700.jpg

A 2016-os Brazil Nagydíj, avagy „Max Verstappen autós bemutatója” mindenképpen egy emlékezetes momentuma volt az elmúlt évtizednek. A 2016-os esztendőt önmagában úgy lehetne összefoglalni, hogy Nico Rosberg nagy keservesen le tudta győzni Lewis Hamiltont, majd pedig az évad végeztével a német bajnok köszönte szépen és visszavonult, ami megadta a lehetőséget Valtteri Bottasnak, egyben elvette Felipe Massától a visszavonulást. Ebben az évben láthattuk a Kvyat-Verstappen cserét a Red Bullnál, ami rendkívül kifizetődő volt a bikások számára, hiszen a holland élete első red bullos versenyén képes volt a dobogó legfelső fokán ünnepelni Spanyolországban.

Az évad vége felé a Brazil Nagydíjra már úgy érkeztünk, hogy a Mercedes behúzta a csapatbajnoki címet, és csupán az egyéni világbajnokság volt kérdéses. Az időmérő edzésen a britek bajnoka mindent megtett, hisz megverte a németet, a futam azonban nem állórajttal, hanem a biztonsági autó mögött kezdődött meg. Némi körözgetést követően elrajtoltak, de a szakadó eső megakadályozta abban a versenyzőket, hogy érdemi versenyt is láthassunk. Nem volt kérdés tehát, hogy piros zászlóval félbe fogják szakítani a versenyt. A szakadó esőben olyan klasszisok mentek a falnak, mint Kimi Räikkönen, Felipe Massa (akinek egy egészen érzelmes búcsúját és visszavonulós hazai nagydíját tette semmissé az évad végén Rosberg), Marcus Ericsson, de még a futamra való felvezető körben Romain Grosjean is.

max-verstappen.jpg
Verstappen Ayrton Senna tehetségét felidézve gázolt át a mezőnyön.

Az egyedüli pilóta, akit nem láttunk hibázni ezen a futamon, Max Verstappen volt, aki Jézus módjára közlekedett a versenypályán. Szó szerint járt a vízen! A Red Bull sajnálatos módon rossz taktikát választott, így többször is a boxba kényszerült kerékcserére a fiatal holland, de ez sem tántorította el attól, hogy a tizenhatodik helyről mindösszesen tíz kör alatt feljöjjön a harmadikra! Igazi örömautózást láthattunk tőle, amivel bebizonyította, hogy bár fiatal, de 18 évesen is tökéletesen megérett a feladatra, és már világbajnoki készségekkel rendelkező pilótaként versenyezett. Gyönyörűen látta meg a pályában rejlő lehetőségeket és akit csak tudott, kívülről-belülről körbe autózott. Verstappen szelleme azóta is törhetetlen, többször is bebizonyította már, hogy benne több VB-cím is lesz majd a jövőben. Csak jöjjön ki számára a lépés!

Futam győztese: Lewis Hamilton
Második helyezett: Nico Rosberg
Harmadik helyezett: Max Verstappen
Kiesők: Grosjean, Ericsson, Palmer, Gutierrez, Massa, Räikkönen

9. 2012-es Európa Nagydíj

ssRJhZ8.jpg

A valenciai versenypálya 2008-ban csatlakozott a Forma 1-es naptárhoz mint az Európa Nagydíj helyszíne, amikor is Bernie Ecclestone egy ötéves szerződést írt alá a szervezőkkel. Az évek alatt sajnálatos módon nem voltak olyan futamok, amik úgymond belopták volna a pályát szívünkbe, és mondhatom jelentősen feledhető versenyeket eredményezett. Éppen ezért 2012-ben már tudtuk, hogy 2013-tól nem lesz Európa Nagydíj, vagy ha lesz is, az biztosan nem Valenciában. A sors ezért egy olyan eszméletlen jó futammal búcsúztatta a helyszínt, hogy az a top 10-es listánkon biztos helyet kapott.

A versenyhelyszínre 2012-ben úgy érkezett meg a mezőny, hogy az előtte lévő 7 futamon 7 különböző pilóta nyert 5 különböző versenyistállótól. A kérdés már csak az volt, hogy ki lesz az első pilóta, aki duplázni tud. A legnagyobb eséllyel Sebastian Vettel pályázott a győzelemre, miután 2010-ben és 2011-ben is simán nyerni tudott a spanyol helyszínen, de a különös meleg a Lotusoknak is kedvezett, így Romain Grosjean és Kimi Räikkönen is jó eséllyel vághattak neki a futamnak. A hazaiak kedvence, Fernando Alonso csak a tizenegyedik helyet szerezte meg az időmérő edzésen, ami miatt dobogó elég távolinak tűnt számára, míg a városi pályákon jól mozgó Pastor Maldonado is ácsingózott egy újabb győzelemre.

A futam egy sima rajtot követően egyből beindult! A folyamatos DRS-ezésnek köszönhetően egyik pilóta sem tudott igazán elszakadni a másiktól, valamint az extrém gumikopás miatt voltak, akik igazán szenvedtek. Nagy meglepetésre Fernando Alonso pár kör alatt már az ötödik helyen autózott, és jó tempójának köszönhetően várható volt, hogy valahogy még előrébb fogja verekedni magát. Bruno Senna és Kamui Kobayashi ütközetét, valamint Heikki Kovalainen és Jean-Eric Vergne csörtéjét követően rengeteg törmelék maradt a pályán, ami miatt a biztonsági autót is be kellett küldeni.

Az újonnan összeállt mezőnyben Vettel-Grosjean-Alonso sorrend volt az élen, ami az újraindítást követően Vettel-Alonso-Grosjeanná változott. A spanyol ezt követően rendkívül örülhetett, miután Sebastian Vettel autójában megadta magát a generátor, így kénytelen volt kiállni a versenyből. Alonso átvette a vezetést a hazai közönség előtt. A hab a tortán az volt, hogy az őt üldöző Romain Grosjean hasonló generátorhiba miatt volt kénytelen feladni a viadalt. Fernando Alonso számára így már nem volt ellenfél és simán behúzta az Európa Nagydíjat.

A verseny hajrájában friss gumikra váltó Schumacher-Webber páros hátulról jöttek fel. Lewis Hamilton azok között volt, akik szenvedtek a gumikopással, így amikor Räikkönen megérkezett mögé, nagy sebességgel simán átvette tőle a második helyet. Újabb ellenfélként a brit megkapta maga mellé Pastor Maldonadót, aki vérmérsékletéből adódóan nem volt annyira türelmes, mint finn versenytársa, így végeredményben Maldonado a falba rakta Hamiltont. Ennek a legjobban talán az a Michael Schumacher örülhetett, aki így pályafutása utolsó dobogóját szerezte meg a harmadik hellyel. Egy igazi káoszfutam, melynek végén három, az előző évtizedet meghatározó világbajnok állhatott fel a pódiumra!

Futam győztese: Fernando Alonso
Második helyezett: Kimi Räikkönen
Harmadik helyezett: Michael Schumacher
Kiesők: Vettel, Grosjean, Vergne, Kobayashi, Hamilton

8. 2019-es Brazil Nagydíj

AP-227D6FREN2111_news.jpg

Talán eléggé snassznak tűnhet, hogy a 2019-es Brazil Nagydíj ott van az évtized legjobb nagydíjai között, de akárhogyan osztottunk-szoroztunk, mindenképpen benne volt a legjobb tízes listánkban.

A verseny eléggé unalmasan kezdődött és a folytatása sem tűnt az igazinak, az első kardváltásokra a boxkiállásokig kellet várni. Ezt követően Max Verstappen és Lewis Hamilton csatája egészen elképesztő volt. A holland simán körbeautózta a friss gumis körén Lewis Hamiltont, miközben mindketten elmentek Charles Leclerc mellett! Ezt követően Valtteri Bottas kiállása a versenyből összehozta a mezőnyt, ami azt eredményezte, hogy tulajdonképpen egy sprintfutamot láttunk. A ferrarisok mondhatni türelmetlenek voltak, és ez okozta a vesztüket. A Toro Rosso pilótájaként Pierre Gasly szárnyalt és a mennybe emelkedett azután, hogy a poklok poklát megjárta az év első felében. Még a McLarennek is csurrant-cseppent valami Carlos Sainz dobogós helyének köszönhetően. Bővebb értékelőnket >>> itt <<< olvashatjátok erről a futamról, és remélem abban mindannyian egyetértünk hogy izgalmak szempontjából ez a futam tízből 9,21-es!

ssp8fmgws1z31.jpg
Az első csörte az újdonsült csapattársaknál már megvolt, és ez a manőver talán a következő évtizedre is hatással lesz Vettel és Leclerc kapcsolatát illetően.

Futam győztese: Max Verstappen
Második helyezett: Pierre Gasly
Harmadik helyezett: Carlos Sainz
Kiesők: Vettel, Leclerc, Stroll, Bottas

7. 2015-ös Magyar Nagydíj

hgp03.jpg

A 30. Forma 1-es Magyar Nagydíj egy olyan versenyhétvége volt, amelyet megelőzően a sportág egyik, ha nem a legnagyobb tehetsége veszítette életét. A 2014-es Japán Nagydíjon súlyos fejsérülést szenvedő Jules Bianchi a futamot megelőző hétvégén hunyt el a baleset következményeiben, ami egyöntetűen rázta meg nemcsak a Forma 1-es mezőnyt, de az egész motorsportcsaládot. Nemzeti himnuszunk önmagában nem a legvidámabb hangulatú himnuszok között szerepel, de egy ilyen jellegű megemlékezéshez megteremtette a méltó hangulatot.

A futamot a két Mercedes kezdte az élről, de a rajtot követően a két Ferrari, Vettel és Räikkönen ugrott az élre, míg Lewis Hamilton egészen a tizedik helyig csúszott vissza. Egy kör alatt már annyi esemény történt, mint az előtte lévő összes futamon együttvéve, de a futamnak itt még nem volt vége! Sebastian Vettel az egész futamot végig koordinálta az élről, és akárhány biztonsági autós fázis következett is, mindig meg tudta tartani a vezetést, nem engedte ki a kezei közül a futamot. A német így „megtörte az átkot” és sikerült júliusban Forma 1-es futamot nyernie a Hungaroringen. Győzelmét természetesen Jules Bianchinak ajánlotta.

A futam eseményeiben fontos szerepet játszott a biztonsági autó, hiszen a két Mercedes hátulról volt kénytelen feljönni. Lewis Hamilton, majd pedig Nico Rosberg is Ricciardóval történő ütközése után csúszott vissza a mezőnyben. A káoszt rendkívül jól használta ki Max Verstappen, aki első Forma 1-es idényében negyedik helyet szerezett a Toro Rossóval, míg Fernando Alonso a McLaren-Honda legjobb eredményét, egy ötödik helyet szerezte meg. Kimi Räikkönennek azonban nem termett túl sok babér a rajtot követően, hiszen a Ferrariban az MGU-K rendszer megadta magát. A Hungaroringről elhíresült, hogy csak akkor van izgalom, ha esik az eső – ezt a jubileumi 30. nagydíj megcáfolta!

Futam győztese: Sebastian Vettel
Második helyezett: Daniil Kvyat
Harmadik helyezett: Daniel Ricciardo
Kiesők: Hülkenberg, Perez, Räikkönen, Sainz, Stevens

6. 2010-es Ausztrál Nagydíj

australia-podium-2010.jpg

A 2010-es év rengeteg meglepetést tartogatott számunkra. Fejsérülését követően visszatért Felipe Massa, Fernando Alonso átigazolt mellé a Ferrarihoz, Jenson Buttont pedig regnáló világbajnokként leigazolta a McLaren Lewis Hamilton mellé, Heikki Kovalainen helyére. Megtartotta viszont nyerő párosát Vettel és Webber személyében a Red Bull, és mindannyian abban bíztak, hogy előrébb tudnak lépni, világbajnoki címet tudnak szerezni. Mindezeken felül beszállt a Mercedes Michael Schumacherrel és Nico Rosberggel a fedélzeten, Robert Kubica pedig immár a Renault versenyzőjeként szeretett volna végre több babérra szert tenni. Ennek az évnek a végén négyen voltak esélyesek a világbajnoki címre Abu-Dhabiban, akik közül Sebastian Vettel jött ki győztesen. De valljuk be, nem a 2010-es volt a legizgalmasabb világbajnoki finálé. Végignézve az egész évet, úgy találtuk, hogy a 2010-es Ausztrál Nagydíj viszont megérdemelte, hogy az évtized legjobb 10 versenye közé kerüljön.

Az időmérő edzésen szinte már simának mondható Red Bull egy-kettő volt az eredmény, ami a bikások fölényét mutatta. A rajt vizes körülmények között zajlott, és a mondhatni szokásos Webber-féle start meghozta a gyümölcsét… Az ausztrál több helyet is visszaesett. A Renault friss igazolása, az első orosz Forma 1-es pilóta, Vitaly Petrov viszont szenzációs rajtot vett, és az utolsó helyek egyikéről jött fel a top 10-be! A rajt vesztese Michael Schumacher és Fernando Alonso voltak, akik mindketten visszaestek a mezőny végére. A felszáradó pályán kiszámíthatatlan körülmények voltak, és senki nem tudta, hogy jön-e még eső vagy nem. A Red Bull emiatt kint tartotta az inter gumikon pilótáit, míg a McLaren Jenson Buttonnal elsőként váltott száraz pályás abroncsokra. Jenson hírhedten jó volt a változó körülményekben hozott stratégiai döntéseiről, így miután mindenki kereket cserélt, a brit már Sebastian Vettel mögött a második helyen autózott. Hasonlóan jó taktikai döntéseket hozott Robert Kubica, így Button mögött tudott autózni míg Felipe Massa, megelőzve Fernando Alonsót, tartotta magát. Sebastian Vettel versenyének azonban egy fékhiba vetett véget, aminek köszönhetően Jenson Button ölébe hullott a győzelem. A verseny hajrájában azonban összeértek az autók: Mark Webber egy elnézett féktávnak köszönhetően kiforgatta Lewis Hamiltont, amikor a frissebb gumikon két kiállással érkező versenyzők megérkeztek az egy kiálláson lévő Alonsora és Massára. A jó stratégia kulcs volt ezen a futamon is, ami megadta a verseny sava-borsát, így mindenképpen emlékezetes marad!

Futam győztese: Jenson Button
Második helyezett: Robert Kubica
Harmadik helyezett: Felipe Massa
Kiesők: Vettel, Truli, Kobayashi, Hülkenberg, Buemi, Senna, Petrov, Di Grassi, Glock, Sutil, Chandhok

5. 2014-es Magyar Nagydíj

2014-hungarian-gp.jpg

Ez a futam értékes nemcsak számunkra, de talán mindannyiunk számára, hiszen a magyar autósport történelmének mindig is fontos és jelentős eseménye volt a Magyar Nagydíj. Az évek során pedig megtanulhattuk: ha esik a Hungaroringen, akkor káosz van! Ezt igazolja, hogy 2014-ben egy igazán élvezetes Magyar Nagydíjat láthattunk, ami esőben indult, de felszáradó pályán végződött, és stratégiai lehetőségek tömkelegével látta el a csapatokat.

Már az időmérő edzésen elkezdődtek az izgalmak! Lewis Hamilton a kvalifikáció első szakaszában elfüstölt, emiatt a boxutcából volt kénytelen rajtolni, míg csapattársa, Nico Rosberg az élről várta a piros lámpák kialvását. A rajtot követően Hamilton megforgott, mert nem tudta felmelegíteni kellően a fékeket, de ahogy haladtunk előre a futamon, több pozíciót is előrejött, és végül a harmadik helyen fejezte be a versenyt, Rosberg előtt! Ami e között a két esemény között történt, az pedig leírhatatlan.

A felszáradó pályán Daniel Ricciardo, Fernando Alonso, Nico Rosberg és a mezőny nagy része más-más stratégián voltak. A Red Bull, miután nem tudta belőni pontosan hogy milyen időjárási körülmények várnak rá, bevállalta a „leglágyabb” stratégiát, és sorban pakolta fel a sárga oldalfalú keveréket Ricciardo autójára. Az ausztrál ki is tudta hozni az ebben a stratégiában rejlő előnyöket, és mindig friss gumikon gyors köröket tudott futni, amiből adódóan meg is nyerte élete második Forma 1-es nagydíját, és ezzel a Hungaroring koronázott királyává lépett elő! Nem szabad elmennünk Fernando Alonso zseniális gumikímélése mellett sem, hiszen sikeresen visszatartva a két Mercedest a második helyen hozta be a Ferrarit, ami ebben az évben a vörösök legjobb eredményét jelentette. A versenynek több fénypontja is volt.

Az első biztonsági autós fázist Marcus Ericsson okozta, mikor a Caterhammel a falba állt, majd a Safety Car alatt Roman Grosjean is a falba küldte ugyanazon a ponton, ami miatt Bernd Mayländernek több időt kellett kinn tölteni a pályán. A második SC-fázist Sergio Pérez okozta, amikor a célegyenesre fordító kanyarban nekivágta az autóját falnak, gyönyörű piruettet bemutatva. Ezt az eseménysort az akkor már négyszeres bajnok, Sebastian Vettel hasonló módon lemásolta, mázlijára a kerékvető nyirkos volt, de nem annyira vizes mint Pérez esetén, így éppen csak elkerülte a betonfalat. Ezen a futamon elvérzett többek között Nico Hülkenberg, Pastor Maldonado, de még a két McLaren is, akik rossz gumistratégiát választva utolsó helyeken gurultak célba. A végeredmény pedig magáért beszél!

Futam győztese: Daniel Ricciardo
Második helyezett: Fernando Alonso
Harmadik helyezett: Lewis Hamilton
Kiesők: Ericsson, Grosjean, Hülkenberg, Perez, Gutierrez, Kobayashi

4. 2017-es Azerbajdzsáni Nagydíj

daniel-ricciardo-red-bull-racing-winner-azerbaijan-f1-grand-prix.jpg

Az első Azerbajdzsáni Nagydíj – ami még Európa Nagydíj néven került bele a Forma-1 történelemkönyveibe – nem hozott nagy meglepetéseket, és egy viszonylag nyugalmasan unalmas futamot néztünk végig 2016-ban. Ennek függvényében 2017-re hasonló elvárásokkal ültünk le a képernyők elé. Ami a piros lámpák kialvása után következett, arra senki nem számított. Őskáosz volt, ami kialakult, ráadásul piros zászló, ütközések, balesetek és más események tömkelege! Minden, ami egy Forma 1-es futamon megtörténhet, az ezen a futamon megtörtént, így méltán érdemelte ki listánkon ezt az előkelő pozíciót!

Már rögtön a rajtot követően Valtteri Bottas visszaesett egy kör hátrányba, miután ütközött Kimi Räikkönennel, így a két finn versenyző hatalmas hátrányból kellett, hogy visszamásszon. Max Verstappen az akkor még Renault motorral hajtott Red Bullal hiába üldözte Sergio Perezt, miután a holland motorja megadta magát. Egy Jolyon Palmer-, valamint egy Daniil Kvyat-kiesést követően beküldték a biztonsági autót, ami jelentősen nagy problémát okozott az élen, hiszen Sebastian Vettel nekiment hátulról Lewis Hamiltonnak! A brit a német szerint indokolatlanul lassan ment, egyesek szerint féktesztelte Vettelt. A négyszeres bajnok miután úgy érezte, hogy az indokolatlan lassúságból adódott, hogy összetörte első szárnyát, ráhúzott Lewis Hamiltonra. Ezért a manőverért Vettel egy tíz másodperces stop&go büntetést kapott, ami a győzelmébe került. Viszont Hamilton sem nyerte meg simán ezt a nagydíjat a piros zászlós újraindítást követően! Rengeteg törmelék volt a pálya különböző pontjain a sok ütközést követően, így félbe kellett szakítani a versenyt. Lewis Hamiltonnal a verseny későbbi fázisában olyan esemény történt, ami szerintem az autósport történetében egyedülálló. A fejvédő berendezése – ami a pilóta sisakja körül helyezkedik el – elengedett és ki kellett cserélni. A két bajnoknak így hátulról kellett feljönni, de a sok biztonsági autós fázist követően Valtteri Bottas visszakapta a körét, így ő vezette az előremenetelést az élmenők közül.

Ezen a futamon tényleg minden megtörtént! A két Force India (Ocon és Pérez) összeütközött, ami a mexikói kiesését eredményezte. Dobogós helyről volt kénytelen kiállni Felipe Massa, miután eltört a hátsó felfüggesztése. Nico Hülkenberg szintén dobogós helyet dobott el magától, amikor nekiment a falnak, és ne feledkezzünk meg arról sem, hogy Räikkönen ezen a futamon könyörgött a kormányért és a kesztyűért. A káoszfutamot végül az a Daniel Ricciardo nyerte meg, aki a futam elején kénytelen volt egy vészkiállást beiktatni, miután törmelék került a fékjeibe, és emiatt azok túlmelegedtek. A végeredmény pedig magáért beszél: Ricciardo, Bottas és Lance Stroll, ami talán az évtized legjobb futamai között is egy üde színfoltot eredményezett!

Futam győztese: Daniel Ricciardo
Második helyezett: Valtteri Bottas
Harmadik helyezett: Lance Stroll
Kiesők: Palmer, Kvyat, Hülkenberg, Massa, Perez, Räikkönen, Verstappen

3. 2012-es Brazil Nagydíj

nico-hulkenberg-lewis-hamilton-2012-brazilian-gp_3826445.jpg

A 2012-es év egy rendkívül fordulatos és szenzációs Forma 1-gyel ajándékozott meg bennünket. Hogyha az évtized Forma 1-es évét kellene kiválasztani, akkor nagy valószínűséggel a 2012-es évet választanánk a maga fordulatossága, az izgalmak, a nyolc különböző futamgyőztes, a hat világbajnok és a 13 különböző dobogós okán. Ennek az évnek a megkoronázásaképpen a 2012-es Brazil Nagydíj a világbajnokság méltó lezárásaként szerepelt, ami talán a bajnoki döntők közül az egyik legemlékezetesebb!

Sebastian Vettel és Fernando Alonso között mindösszesen 15 pont volt a Brazil Nagydíjat megelőzően és úgy érkeztünk erre a futamra, hogy a Red Bull előnyben van a Ferrarihoz képest, de nem a vörös bikások a favoritok. Az egész évben a McLarennek volt talán mindenhol a legerősebb autója, de a sorozatos technikai hibák, valamint a pilóták év közbeni gyengélkedése okán egyik versenyzőjük sem tudott a világbajnoki címért harcban maradni. Mindazonáltal Lewis Hamilton utolsó mclarenes versenyén a győzelmet szerette volna megszerezni, míg Jenson Button is a dobogó legfelső fokára szeretett volna felállni az év lezárásaként. Fernando Alonso bajnoki címéhez mindenképpen a dobogón kellett pezsgőznie, míg Sebastian Vettelnek a spanyol előtt kellett végeznie, hogy ne legyen számára kérdés, ki is lesz 2012 világbajnoka.

A rajtot követően Vettel ütközött Bruno Sennával és Sergio Pérezzel, ami miatt a mezőny végére esett vissza, míg Alonso Felipe Massa segítségével simán felmászott a harmadik helyre, így a második körben a spanyol már szinte a kezei között foghata harmadik világbajnoki trófeáját. Csakúgy, mint 2008-ban, az égiek ismét közbeszóltak, Alonso és Vettel története pedig nem a két versenyzőn múlott, hanem a körülményeken és a környező versenyzők teljesítményén. Ezen a futamon láthattuk Nico Hülkenberget szárnyalni, több körön keresztül vezetni, Buttonnal és Hamiltonnal is harcolni, majd a végén kiesni a pixisből és csupán az 5. helyen végezni.

Ahogy a futam haladt előre, csak kapkodtuk a fejünket, hiszen szinte körönként változott, hogy éppen hogy ki lesz 2012 világbajnoka. Hol Vettel, hol pedig Alonso volt előnyösebb pozícióban. Miután Hülkenberg letöltötte áthajtásos büntetését Hamilton kiejtése miatt, Vettel a tizedik helyről volt kénytelen felmászni egészen a világbajnoki címet jelentő hatodikig. Emlékezetes pillanat volt az is, mikor Michael Schumacher egyszerűen elengedte a kisebbik németet, habár semmi szükség nem volt rá. A végén Button nyert a két Ferrari előtt, és bár a spanyol szamuráj a végsőkig küzdött, ismételten üres kézzel távozott.

Futam győztese: Jenson Button
Második helyezett: Fernando Alonso
Harmadik helyezett: Felipe Massa
Kiesők: Maldonado, Senna, Perez, Grosjean, di Resta, Hamilton

2. 2019-es Német Nagydíj

image

Az idő mindent megszépít, tartja a mondás. Ebből adódóan hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy miért is nézünk dolgokat. Miért is szeretjük az F1-et? Hiszen folyton csak azt skandáljuk, hogy: „Régen ez nem így volt… Régen minden sokkal jobb volt!” Arra már senki sem emlékszik, hogy amikor Michael Schumacher nyerte folyamatosan a futamokat, ő is kört adott a mezőnynek, senki még csak meg sem tudta közelíteni őt, még Rubens Barrichello is csak egyszer-egyszer, ha meg tudta verni időmérő edzéseken és futamokon. Mindenki azt mondja, hogy azok az idők sokkal jobbak voltak, és ebből adódóan a mai Forma-1 sosem lesz olyan jó, mint régen volt.

“A hibrid éra kevés olyan versenyt hozott, ahol a remek taktika és a vezetési tudás győzedelmeskedett a technika felett. Ez aközött a kevés közt van! Mind a 20 versenyző hibázott legalább egyszer, és az döntött, hogy ki hibázott kisebbet!”

O.Bence

Mikor egy olyan káoszfutamot látunk, ami ki tudja hozni a legjobbat a modernkori Forma 1-ből, akkor bizony repes a szívünk, és ráébredünk, hogy ez az az érzés, amiért érdemes ezt a sportot nézni és imádni. Ennek bizonyítéka, hogy a 2019-es Német Nagydíj szerepel a mi listánk második helyén!

Kissé aggódtunk, mikor a mezőny elkezdett a biztonsági autó mögött körözni, hiszen egy pillanatig az volt érezhető, hogy sosem fogják elengedni a pilótákat. Az új szabályoknak köszönhetően viszont esős álló rajtot láthattunk, amire a 2014-es Magyar Nagydíj óta nem volt precedens a Forma 1-ben! A rajtot követően pedig minden megtörtént, ami egy igazán jó Forma 1-es futamhoz kell. Rengeteg baleset, megannyi kicsúszás, ezen felül olyan élmenők is hibáztak, mint Charles Leclerc, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, de még Max Verstappen sem maradt hiba nélkül ezen a futamon! Azok nyertek, akik igazán élelmesek voltak, és fel tudták ismerni a változó körülményekben rejlő lehetőségeket.

Futam győztese: Max Verstappen
Második helyezett: Sebastian Vettel
Harmadik helyezett: Daniil Kvyat
Kiesők: Perez, Ricciardo, Gasly, Norris, Leclerc, Hülkenberg, Bottas

1. 2011-es Kanadai Nagydíj

J.Button_CanadianGP2011_03.jpg

Emlékszem, egy gyönyörűszép pünkösdi vasárnap este volt, amikor leültünk a barátaimmal a tévékészülék elé főműsoridőben, és bekapcsoltuk annak a bizonyos kereskedelmi csatornának az adását csak azért, hogy együtt közösen megnézzük a Forma 1-es Kanadai Nagydíjat. Arra viszont egyikünk sem számított, hogy a 20 órakor rajtoló verseny minden idők leghosszabb nagydíját eredményezi majd, és még másnap is F1-et fogunk nézni! Még azok is a száguldó cirkuszt nézték, akik az “Édes november” című, Keanu Reeves és Charlize Theron főszereplésével játszott film miatt kapcsolták be a tévét. A futam akkora káoszt okozott, hogy még a Czollner Gyulával készített interjúnkban is beszélgettünk erről részeltekbe menően.

Egy szó, mint száz – elsöprő fölénnyel az F1-Zóna csapata a 2011-es Kanadai Nagydíjat választotta meg az évtized futamának, a maga 4 óra 4 perc 39 másodperces hosszával! Jenson Button úgy nyerte meg a versenyt, hogy hatszor tett látogatást a boxutcában, kétszer ütközött, kétszer kapott defektet, ezenfelül háromszor volt utolsó helyen, mégis a változó körülmények kiválóan a kezére játszottak. Remekül ismerte fel a taktikai stratégiai lehetőségeket, valamint a váltást inter gumikra vizesről, illetve száraz gumikra az interekről, és ebből adódóan az utolsó körben megelőzte az addig szinte tökéletesen vezető Sebastian Vettelt. Elképesztő volt látni, hogy a „kis németet”, azután hogy 69 körön keresztül tökéletesen, probléma nélkül vezetett, egyáltalán bele lehetett kergetni egy olyan bagatell hibába, ami végül a győzelmébe került.

A futamot kettévágta egy irdatlan nagy felhőszakadás, ami a kellős közepén találta telibe a pályát. Ennek az eredménye volt, hogy a versenyt piros zászlóval félbeszakították, és ezt követően a mezőny felsorakozott a rajtrácsra várakozó állásba helyezkedve. A korai futamkezdés és a nyári időszak miatt a sötétedés nem volt probléma, így a verseny szervezői kivárták azt a két órát, amíg levonul a nagy eső, és újra lehet indítani a versenyt. Természetesen ez idő alatt az élő képet nem lehetett megszakítani, és minden egyes verseny nélküli, esőben eltöltött eseménytelen képkockát élő egyenes adásban le kellett adni. A vicces ebben az volt, hogy az ember nemhogy elkapcsolt volna, hanem inkább egyre többen kezdték el nézni a „semmit”, hogy mégis mi lesz ennek a vége. Végül csak elindult a futam, és aki ki is várta a végét, az megkapta a habot a tortára!

Ezen a futamon láthattunk Button-Hamilton csörtét, ami az utóbbi brit bajnok kiesésével végződött. Ütközött Jenson Button és Fernando Alonso, amit megint csak Button úszott meg, és a spanyol szamuráj vérzett el, egy kerékvetőre fennakadva. Láthattuk a Lotus-Renault két autóját tündökölni, majd mint bukott angyalokat, a mélybe hullani – és ne feledkezzünk meg a Williams pontszerzéséről sem, ami nem csak 2019-ben, de 2011-ben is igazán csodaszámba ment.

Nem szabad elmenni amellett, hogy Michael Schumacher ezen a futamon tündökölt, de végül épphogy lecsúszott a dobogóról, és a negyedik helyen végzett. Hogyha nem jött volna az a bizonyos utolsó biztonsági autós fázis Nick Heidfeld balesete miatt, amikor hátulról szinte felöklelte Kamui Kobayashi Sauberjét, akkor bizony meg lehetett volna a németek hétszeres bajnokának a dobogó… Ám tudjuk, hogy az autósportban nincsenek „ha”-val kezdődő mondatok, és ez így is van rendjén.

Futam győztese: Jenson Button
Második helyezett: Sebastian Vettel
Harmadik helyezett: Mark Webber
Kiesők: Hamilton, Kovalainen, Alonso, Sutil, Di Resta, Heidfeld, Maldonado

Hasonló témájú cikkek:

>>> 2019 tíz legjobb autóversenye >>>

>>> 2019 tíz legjobb fiatal versenyzője <<<

>>> 2019-es motorsport bajnokok világszerte <<<

>>> 2019 Forma 1-es versenyeinek értékelése <<<

Inkedaz_LI.jpg
Személyekre lebontva, hogy hogyan láttuk az évtized futamait.

Kérjük, segítsd munkánkat a következő kérdőív kitöltésével!

https://www.grandprixzona.hu/://forms.gle/oXMyxUPPhfgaxxoR8

F1-Zóna
képek forrása: Reddit, XPB Images
2019.12.24.
Share on facebook
Facebook | Messenger
Share on twitter
Twitter
Share on reddit
Reddit
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.