Lewis Hamilton számos zseniális képességgel rendelkezik, nem véletlenül tartják az egyik legkomplettebb versenyzőnek. Egy körön talán a világ leggyorsabb embere, nyomás alatt is elképesztő teljesítményre képes, gumi- és üzemanyag-kezelési készsége emberfeletti. Rendkívül állhatatos, hamar kiismeri autója határait, zseniálisan megy esőben. Mintha csak gyermekkori példaképéről, Ayrton Sennáról beszélnék…
Lewis Carl Davidson Hamilton 1985. január 7-én született a délkelet-angliai Stevenage-ben. Nevét a kilencszeres olimpiai- és nyolcszoros világbajnok amerikai atléta, Carl Lewis után kapta. Két éves volt, amikor szülei, Carmen Larbalestier és Anthony Hamilton elváltak, a kis Lewis innentől tizenkét esztendős koráig édesanyjával és féltestvéreivel élt. Kisgyermekkorában karatézni kezdett, hogy megvédje magát a bőrszíne miatti iskolai erőszakosságtól, hat éves korában azonban elragadta az autóversenyzés szele. Apjától ekkor kapott egy távirányítós autót, amellyel 1992-ben másodikként végzett az országos bajnokságban, nagyrészt gyakorlott felnőttek ellen. Gokartozni kezdett, édesapja még a saját állását is feladta, hogy segítse Lewis karrierjét. Emellett egyébként a John Henry Newman katolikus iskolába járt, ahol futballozott és krikettezett is a gokartversenyek mellett.
“Lewis egy minőségi versenyző, nagyon erős és még csak 16 éves. Ha tartja ezt a formát, biztos vagyok benne, hogy el fog jutni a Forma 1-be. Mindig különleges egy hozzá hasonló korú gyereket látni a pályákon, Lewis egyértelműen rendelkezik a versenyzéshez szükséges mentalitással”
– mondta róla Michael Schumacher 2001-ben egy közös verseny után.
Miután elért néhány szép sikert, 2001-ben eljutott a Brit Formula-Renault téli szériájába, és noha legelső tesztjén már három kör után balesetezett, végül az 5. helyen zárta a bajnokságot. Ekkor a Manor Motorsport karolta fel és a fősorozatba léptette 2002-ben, rögtön szerzett is három futamgyőzelmet és 3. lett az összetettben. A következő évben viszont valósággal lenullázta a mezőnyt: tíz futamgyőzelmet szerzett, miközben legközelebbi riválisa, a későbbi Indy Lights bajnok Alex Lloyd kettőt, így simán elhódította a bajnoki címet. Az utolsó fordulóra már el sem utazott, hogy debütálhasson a Brit Formula 3-ban. A bemutatkozás nem sikerült valami jól, a második futamon ugyanis olyan súlyos balesetbe keveredett, hogy elővigyázatosságból kórházba kellett szállítani.

2004-ben már a Formula 3-as Euroszériában indult. A kezdeti közepes eredmények után a Norisringen megszerezte szezonbéli egyetlen futamgyőzelmét, amellyel a tabella 5. helyén végzett. Emellett megnyerte a Bahreinben megrendezett Bahrain Superprix-t, a húszkörös versenyen csak méterekkel megverve Nico Rosberget. Ekkoriban közel állt egy Forma 1-es szerződéshez a Williams csapatával, a grove-iak akkori motor-partnere, a BMW azonban nem támogatta a brit versenyző szerződtetését, Lewisra így a McLaren csapott le. Első tesztjén Silverstone-ban vett részt a csapattal, az új támogató pedig akkora önbizalomlöketet adott neki, hogy a 2005-ös Euroszéria szezont szó szerint uralta, a húsz versenyből tizenötöt megnyerve, simán lett bajnok. Mindemellett megnyerte a Zandoortban megrendezett Masters of Formula 3-at is. 2006-ban az ART Grand Prix-val a GP2-be lépett és itt sem teketóriázott sokáig, Nelsinho Piquet-t megverve elhódította a bajnoki címet. A szezon során több alkalommal aratott győzelmeket vert, szinte lehetetlen helyzetből, bebizonyítva, hogy a legjobbak között a helye. Így gondolta ezt Ron Dennis is, Juan-Pablo Montoya távozását követően ugyanis leigazolta Lewist 2007-re Fernando Alonso mellé.
Legelső szezonjában rögtön rekordot döntött azzal, hogy az első kilenc versenyén mindig dobogós helyen végzett! Kanadában megszerezte első futamgyőzelmét, amelyet még további három követett. Szinte megállíthatatlanul haladt a világbajnoki cím felé, azonban Kínában egy stratégiai baklövés, Brazíliában pedig egy váltóhiba miatt Kimi Räikkönen hódította el a koronát. 2008-ban folytatta, amit első évében elkezdett. A szezon során öt győzelmet aratott, Interlagosban pedig minden idők egyik legdrámaibb szezonzáróján megszerezte a bajnoki címet. Ezzel ő lett a Forma-1 történetének legfiatalabb világbajnoka, egyben az első brit győztes Damon Hill 1996-os címe óta. A szezon során egyébként valóságos vízenjáróvá nőtte ki magát, a monacói és a silverstone-i esőkáoszban sem lehetett legyőzni.
A következő négy év kevesebb szerencsét hozott, temérdek pechhel és műszaki hibával. 2009-ben a pocsék szezonkezdet után nyert a Hungaroringen és Szingapúrban, ami a tabella 5. helyéhez volt elég. 2010 már viszonylag jobban ment, három győzelmet aratott és az utolsó futamig volt matematikai esélye a világbajnoki címre, de végül csak 4. lett. Bajnoki reményeit Spanyolországban defekt, a Hungaroringen erőátviteli hiba, Szingapúrban és Olaszországban pedig baleset tépázta meg. A 2011-es szezonban ő volt az egyetlen, aki pole-pozíciót tudott szerezni a Red Bull pilótáit leszámítva, illetve futamot is ő tudott nyerni először (a szezon folyamán összesen hármat) Vettelen és Webberen kívül. Teljesítménye újabb 5. helyhez volt elég a tabellán. Gyakran vádolták túl agresszív vezetési stílusa és arrogáns magatartása miatt, emellett gyakran került a bulvárlapok címlapjára magánéleti problémái miatt. 2012-ben újabb csalódást keltő szezon következett. Noha a szezon nagy részében a McLaren volt a leggyorsabb autó, Lewist minden eddiginél több meghibásodás és baleset hátráltatta. Megnyert ugyan négy futamot, de miután a kiesések miatt ismét csak 4. lett a tabellán, az év végén engedett Niki Lauda csábításának és a közvélemény kétkedése ellenére elfogadta a Mercedes ajánlatát.
A brackley-i istállónál gyermekkori riválisa, Nico Rosberg csapattársa lett. Első mercedeses évében öt pole-pozíciót és ugyanennyi dobogós helyezést szerzett, de legalább már a műszak hibák elkerülték. A Magyar Nagydíjat váratlanul megnyerte, a szezon végén pedig négy éven belül harmadszor 4. lett az összesítésben.
Ekkor jött a 2014-es szezon, amikor a teljesen új szabályrendszer alapjaiban forgatta fel a Forma-1 erőviszonyait. A Mercedes remekül kitervelt fejlesztéseinek köszönhetően hirtelen a bajnokság legjobb autója lett, méghozzá toronymagasan, Lewis döntése (hogy elhagyja a McLarent) így maximálisan kifizetődött. Melbourne-ben egy műszaki hiba miatti kieséssel indított, ezt követően azonban zsinórban négy versenyt megnyerve átvette a vezetést összetettben. Ezután némi adok-kapok következett Rosberggel, a 12. verseny után még 29 ponttal a német vezetett. Az Olasz Nagydíjtól kezdve a szezon végéig azonban Lewis gyakorlatilag megállíthatatlannak bizonyult, a hátralévő hét versenyből hatot megnyerve elhódította második világbajnoki trófeáját. A 2015-ös szezon még zavartalanabbul és izgalomtól mentesen telt el. Már a 16. versenyen, Austinban bebiztosította a címet, tíz versenyt megnyerve Rosberg három diadalával szemben.
A 2016-os idény változatosan alakult. Eleinte Rosberg volt a jobb, aztán egyértelműen Lewis, egymást követő hét versenyből hatot megnyerve a szezon közepén. Ezt követően ismét a német nyert meg négy versenyt, Lewis számára pedig világossá vált, hogy minden eddiginél keményebb küzdelem várt rá. Malajziában aztán eljött a vég: a győzelem felé autózva a turbókorszakban addig oly megbízható Mercedes erőforrás megadta magát, Rosberg pedig ezzel akkora pontelőnyre tett szert, hogy Lewis hiába nyerte meg az utolsó négy futamot, már csak 2. tudott lenni a tabellán. Interlagos a 24. különböző helyszín volt, ahol nyerni tudott, ezzel új rekordot állított fel. Futamgyőzelmeinek száma ekkor már elérte az 52-t, amivel az örökranglista 2. helyére jött fel Michael Schumacher mögé.
Világbajnoki címét követően a német visszavonult, Lewis pedig új csapattársat kapott Valtteri Bottas személyében. A Mercedes már az első futamtól kimondva-kimondatlanul a második számú pilóta szerepét szánta a finn versenyzőnek, Lewisnak ellenben új kihívóval kellett szembenéznie a feltámadó Ferrariban ülő Sebastian Vettel személyében. A két többszörös világbajnok eleinte felváltva nyerte a versenyeket, a németet a szezon közepén sújtó pechszéria következtében azonban Lewis végül felül tudott kerekedni és a Mexikói Nagydíjon elért 9. helyével bebiztosította pályafutása negyedik világbajnoki címét. Monzában megszerezte karrierje 69. pole-pozícióját, amellyel megdöntötte Michael Schumacher 2004 óta fennálló rekordját.
2018-ra aztán a Ferrari még erősebbé vált, félidőig hol Hamilton, hol Vettel állt a tabella élén. Hockenheimben azonban fordulópont jött a bajnokságban: Lewis innentől egyértelműen fölénybe került, végül 11 futamgyőzelemnél állt meg, a bajnoki címet pedig 88 pontos különbséggel hódította el. A diadalmenetet 2019-ben is folytatta, újabb 11 diadallal mindössze 7-re került Schumacher rekordjától, és az egy szezonban szerzett dobogós helyezések csúcsát is negyedszer állította be. A hatodik világbajnoki címhez kétség sem férhetett. Emellett rendkívül stabilan is versenyzett, amit mi sem bizonyít jobban, mint a következő adat: Lewis a 2016-os Japán Nagydíj óta eltelt 67 versenyen 66-szor szerzett pontot! Külön kiemelendők a vizes pályás képességei: a 2014-es suzukai versenytől kezdve majdnem öt éven át veretlen maradt minden esős futamon, a 2019-es Német Nagydíjon tudta megszakítani ezt a sorozatot Max Verstappen.
2020-ban újra karrierje legjobb szezonját zárta: egymás után szerezte a pole-pozíciókat és a futamgyőzelmeket – ha kellett, három keréken, ha kellett, a középmezőnyből felzárkózva, és ha kellett, merész stratégiákat alkalmazva. Világbajnoki címéhez annak ellenére sem férhetett kétség, hogy egy futamot koronavírus-fertőzés miatt ki kellett hagynia, ezzel pedig beállította Michael Schumacher rekordját, sőt a 91 versenyes győzelmi csúcsot megdöntenie is sikerült. A motorsportért tett szolgálatai elismeréseként ez év végén megkapta a lovagi címet II. Erzsébet brit királynőtől.
Lewisra 2021-ben talán minden eddiginél nagyobb küzdelem várt, a Red Bull Racing ugyanis erre az évre felnőtt a feladathoz és megközelítette, helyenként meg is verte a Mercedest. A hétszeres világbajnok maximális erőbedobással küzdött Max Verstappen ellen, és amikor már úgy tűnt, hogy a csata el van vesztve, egy szenzációs győzelmi sorozat következett, aminek eredményeként a szezonzáróra holtversenyben érkeztek. Itt aztán Lewis újra simán vezetett és magabiztosan haladt az újabb világbajnoki cím felé, egy sokak által vitatott versenybírói döntésnek köszönhetően viszont Verstappen egy körrel a vége előtt meccslabdához jutott, amit értékesített is. Lewis a vereségtől megtört és hosszú napokra visszahúzódott, eltűnt a közösségi médiából, még a visszavonulásával kapcsolatos hírek is felmerültek. Az elbukott világbajnoki cím miatt viszont Lewis éhesebb a sikerre, mint valaha, 2022-ben újra harcba fog szállni a győzelmekért.
Lewis Hamilton megosztó alakja a Forma 1-nek: sokan kedvelik és legalább ugyanennyien nem. Egyvalamit azonban senki nem titkolhat: ő a valaha volt egyik legkomplettebb, leggyorsabb, legjobb versenyzője a sportnak. Zseniális sportpályafutása mellett gyakran feltűnik a civil életben is: ő a Tommy Hilfiger ruhamárka egyik nagykövete, emellett gyakran szólal fel a rasszizmus és a környezetszennyezés ellen is. Isten éltesse sokáig!
>>> Olvasd el Portré sorozatunk többi részét is! <<<
Forma 1-es pályafutása során Lewis Hamilton 2021-gyel bezárólag összesen 288 versenyen indult el, ezekből 103-at nyert meg és további 79 dobogós helyezést szerzett. Ugyancsak 103-szor rajtolhatott a pole-pozícióból és 59-szer futotta meg a verseny leggyorsabb körét. Összesen 4165,5 pontot gyűjtött és hét világbajnoki címet szerzett.
Egy válasz