Új bajnoka van a Toyota Racing Series-nek! – 2020 szezonösszefoglaló

A GP-Zóna exkluzív beszámolója a Toyota Racing Series 2020-as bajnokságáról!

Oké, talán túlzás szezonnak nevezni egy öt hétvégéből álló bajnokságot, de az egyszerűség kedvéért tegyünk most így. Akik régebb óta követik a GP-Zónát, biztosan találkoztak már a #TRS hashtaggel a bejegyzések elején. A megjelölés a téli felkészülési időszak első számú formaautós sorozatához, a Castrol Toyota Racing Series-hez tartozik, melynek eseményeiről a magyar oldalak közül talán egyedüliként számolunk be aktívan. De mi is ez a bajnokság?

A szériát évről-évre Új-Zélandon rendezik meg a téli felkészülési időszakban. A futamokon az úgymond “no name” helyi arcok mellett szép számmal vesznek részt olyan versenyzők is, akik a sport élmezőnyébe tartoznak. Callum Ilott barcelonai tesztlehetőségével ugyanis immár 15-re nőtt azon versenyzők száma, akik a Toyota Racing Series-ből eljutottak a Forma 1-be legalább teszt- vagy fejlesztőpilótaként! A korábbi bajnokok közül Mitch Evans, Nick Cassidy és Lance Stroll mind szép karriert futottak be, de meg tudta nyerni a szériát Lando Norris, Robert Shwartzman és legutóbb Liam Lawson is.

[youtube https://www.grandprixzona.hu/://www.youtube.com/watch?v=j32Ckurq0bs&w=560&h=315]

Josh Revell remek kisfilmet készített arról, miért érdemes nézni a Toyota Racing Series-t

Az autó

A rendre izgalmas, akciódús futamokat hozó bajnokság történetében először idén a Tatuus cég FT-60-as kódjelű, Formula 3-as szintű, FIA licenszes autójával küzdöttek a versenyzők, ami mellé kétliteres, közvetlen befecskendezésű, turbófeltöltős, 270 lóerős Toyota motorok társultak. A sebességváltásokról a Sadev SL-R 82-es szerkezetei gondoskodtak, míg a fékeket a Brembo szállította. Az autó a mai kor biztonsági igényeinek megfelelően glóriával felszerelt, versenyzővel együtt kb. 670 kilót nyom.

A gumiszállító szerepét a Hankook töltötte be, ugyanazzal a specifikációval ellátva a szériát, mint amit a Formula-Renault Európa-kupa és a W Series is használ. A technikai fejlesztések mellett 2020-ra megváltozott a licenszpont-rendszer is: a bajnok immáron 10 pontot írhatott jóvá egyenlegére, hetet a második, ötöt a harmadik, hármat a negyedik és még az ötödik helyezett is kapott a bajnokság végeztével egy licenszpontot.

A versenynaptár

A bajnokság idén is ötfordulós volt, melyek egymást követő öt hétvégén kaptak helyet, szünet tehát nem volt. A versenyek helyszínei és időpontjai:

  • január 17-19: Highlands Motorsport Park (Cromwell)
  • január 24-26: Teretonga Park (Invercargill)
  • január 31-február 2: Hampton Downs Motorsport Park (North Waikato)
  • február 7-9: Pukekohe Park Raceway (Pukekohe)
  • február 14-16: Manfeild Circuit Chris Amon (Feilding)

A hétvégék menete

Egy versenyhétvégén három futamot bonyolítottak le, melyek közül a második fordított rajtrácsos (az első futam végeredménye fordul, helyszínenként eltérő számban), az első és a harmadik rajtfelállását pedig időmérő edzés határozta meg. Az általános rend szerint a program minden hétvégén már csütörtökön megkezdődik, amikor két félórás szabadedzést bonyolítanak le, a kettő között pedig a pilótáknak lehetőségük van rajtgyakorlatokat is végezni. Pénteken további háromszor 30 perc áll a versenyzők rendelkezésére. Szombat délután rendeznek egy időmérő edzést és egy kb. 50 km-es versenyt. A második időmérő edzésre vasárnap délelőtt kerül sor, aztán kora délután jön egy újabb 50 km-es futam, a programot pedig egy nagyjából 70 km-es főverseny zárja vasárnap késő délután. Hangsúlyozzuk, hogy ez csak a széria által közzétett “tipikus menetrend”, eltérések helyszínről-helyszínre előfordultak.

lawson
Liam Lawson tavaly nagy csatában győzte le Marcus Armstrongot a bajnoki címért. Utóbbi idén már a Formula 2-ben versenyez.

A pontozási rendszer

Az első és a harmadik futam (tehát az a kettő, melynek rajtsorrendje közvetlenül időmérő edzés által dől el) pontozása ugyanazon szisztéma szerint történt. A győztes 35 pontot kapott, a második 31-et, a harmadik 27-et, és még a 20. helyezett is kapott egy pontot.

Az első és a harmadik futam pontozási rendszere

1.

35 6. 20 11. 10 16. 5

2.

31 7. 18 12. 9 17. 4

3.

27 8. 16 13. 8 18.

3

4. 24 9. 14 14. 7 19.

2

5. 22 10. 12 15. 6 20.

1

A fordított rajtrácsos második futamon arányosan kevesebb pont járt. Itt a győztes 20 egységgel gazdagodott, a pontszámok pedig a hatodik helyig kettesével, onnan pedig egyesével csökkentek.

A második futam pontozási rendszere

1.

20 6. 10 11. 5

2.

18 7. 9 12. 4

3.

16 8. 8 13.

3

4. 14 9. 7 14.

2

5. 12 10. 6 15.

1

Sem a pole-pozícióért, sem a versenyben futott leggyorsabb körért nem járt extra pont.

A közvetítésre vonatkozó információk

Sajnos az időeltolódás miatt a futamok az európai ember számára a lehető legnézhetetlenebb időpontban vannak, ez tény. Aki viszont ennek ellenére szeretné követni a versenyeket, az a motorsport.tv oldalán regisztráció ellenében, de előfizetés nélkül, teljesen díjmentesen mindenről talál streamet, sőt utólag is visszanézhetők a versenyek. Fontos, hogy az előugró hirdetéseket letiltó bővítményeket (AdBlocker, CCleaner, stb.) ki kell kapcsolni a böngészőben, ellenkező esetben előfizetésre lesz szükség a Motorsport.tv-n! A szabadedzésekről és az időmérőkről sajnos nincsen semmilyen közvetítés.

Aki Live Timingot (élő időmérés) is szeretne, az a Race Monitor honlapján talál magának, illetve telefonról is működik a dolog a Race Monitor alkalmazásban, amely elérhető az App Store-ból, a Play Áruházból, a Mac App Store-ból és a Windows Store-ból is. A szolgáltatás ugyancsak díjmentes.

Mindemellett további tartalmakért érdemes felnézni a Toyota GAZOO Racing NZ YouTube csatornájára is.

motorsport
A motorsport.tv-n teljesen díjmentesen lehet nézni a Toyota Racing Series versenyeit, csupán arra kell ügyelni, hogy az AdBlocker ki legyen kapcsolva.

Csapatok és versenyzők

M2 Competition:

Öt győzelemmel a TRS történetének legsikeresebb csapata, az előző két évben is ők voltak a bajnokok. Új-Zéland mellett jelen vannak Európában is, Kush Maini révén dobogós helyezésük is van a Formula-Renault Európa-kupában.

  • #1 Liam Lawson (új-zélandi)
  • #6 Ido Cohen (izraeli)
  • #17 Igor Fraga (brazil)
  • #21 Emilien Denner (francia)
  • #33 Yuki Tsunoda (japán)
  • #99 Rui Andrade (angolai)
lawson
Liam Lawson címvédőként vágott neki a bajnokságnak, Igor Fraga személyében azonban emberére talált.

Giles Motorsport:

A csapatot 2008-ban alapította a McLaren F1-es csapatának korábbi vezető mérnöke, Stephen Giles. Azóta 20 nemzet 49 versenyzőjét segítette bajnoki címhez különböző kategóriákban, 2009 és 2012 között pedig zsinórban négyszer győztek a TRS-ben is.

  • #4 Henning Enqvist (svéd)
  • #26 Gregoire Saucy (svájci)
  • #44 Lirim Zendeli (német)
  • #49 Kenny Smith – csak az 5. fordulóban (új-zélandi)
  • #62 Chelsea Herbert – a 2. fordulóig (új-zélandi)
herbert
A Giles Motorsport és a mezőny színfoltja Chelsea Herbert szereplése volt, az új-zélandi hölgy azonban egy szerencsétlen sérülés miatt a 2. fordulót követően visszalépett a további küzdelmektől.

Kiwi Motorsport (Victory Motor Racing):

A csapat a Toyota Racing Series alapítása óta (2005) jelen van a bajnokságban, 2017-ben Thomas Randle által bajnokságot nyertek. A Victory olyan neveket versenyeztetett a TRS-ben, mint Daniil Kvyat, Brendon Hartley, vagy Ferdinand Habsburg.

  • #5 Spike Kohlbecker (amerikai)
  • #7 Axel Gnos (svájci)
  • #13 Tijmen van der Helm – a 3. fordulótól (holland)
  • #16 Amaury Cordeel – csak az 1. fordulóban (belga)
  • #32 José Blanco – a 2. fordulóig (puerto ricói)
  • #43 Franco Colapinto (argentin)
colapinto
Franco Colapintóra – mint a Spanyol Formula-4 bajnoka és Fernando Alonso protezsáltja – nagy figyelem szegődött és nem is vallott szégyent.

MTEC Motorsport with R-ace GP:

A 2016-ban létrejött MTEC hét országos és öt regionális bajnoki címet szerzett Ausztráliában, és minden sorozatban elértek legalább dobogós helyezést, ahol elindultak. Az MTEC idén a Formula-Renault Európa-kupából ismert R-ace GP-től kap jelentős technikai segítséget.

  • #9 Petr Ptáček (cseh)
  • #10 Oliver Rasmussen (dán)
  • #11 Jackson Walls (ausztrál)
  • #23 Caio Collet (brazil)
  • #88 Lucas Petersson (svéd)
collet
Az MTEC húzóerejének kikiáltott 2018-as Francia F4-es bajnok, Caio Collet nagy reményekkel vágott neki a szezonnak, a bajnoki címre azonban egy pillanatig sem volt esélye.

1. forduló – Dorothy Smith Memorial Cup

Highlands Motorsport Park, 2020. január 17-19.

Csütörtökön Lawson nyitott az élen, pénteken viszont a címvédő mellett Zendeli és Collet is nyerni tudott egy-egy edzést. A szikrázó napsütésben rajtuk kívül az e-sport sztár Fraga, illetve az együléses versenyautóval most debütáló Denner ment kifejezetten jól, a nap legjobb idejét (1:28.616) egyébként Lawson jegyezte. Nem volt zökkenőmentes első edzése a Red Bull-támogatott Tsunodának, aki az utolsó kanyarban egy alkalommal hozzáért a falhoz, plusz munkát adva szerelőinek. A nap második gyakorlásán aztán Rasmussen kötött ki a falban, alaposan lebontva versenyautóját, az utolsó edzésen pedig Cordeel-nek jött össze mindez, a belga pilóta ráadásul még Blancóval is ütközött. Mindketten sértetlenül szálltak ki az autóból, azonban Cordeelt kórházba kellett szállítani, hétvégéje ezzel véget is ért.

A magyar idő szerint péntek éjjel megrendezett első időmérő edzést aztán Collet nyerte, komoly jelét adva, hogy a bajnoki címért megy! A brazil mögül Lawson, Zendeli, Fraga és Saucy rajtolhattak az első futamon, amely aztán egy rendkívül szoros csatát hozott és végül a zöld asztalnál dőlt el. Collet az egész futamon magabiztosan, hideg fejjel versenyzett és győzött is, csakhogy a leintést követően Lawson csapata megóvta a végeredményt, mondván, hogy állításuk szerint Collet a felvezető körön próbarajtot végzett, amit viszont a szabály tilt. A versenybírók helyt adtak az M2 Competiton vádjának és utólag 5 másodpercet hozzáadtak a brazil versenyző idejéhez, aki így csak 7. lett, a győzelmet pedig a címvédő örökölte meg! A rajtnál egyébként Fraga zárkózott fel a 3. helyre, aki a leintésig meg is tartotta ezt a pozícióját, így végül másodikként rangsorolták, míg a virtuális dobogó legalsó foka Zendelié lett. A hatodik Rasmussen lett, így övé lesz a pole a második futamon. A balszerencsések közé tartozott Blanco, aki az egyik szabadedzésen elszenvedett balesete után mindössze két kört tudott menni, mielőtt kiállt. A versenyt egy Safety Car fázis szakította meg, erre a 10. körben volt szükség, amikor Enqvist pördült ki és kötött ki a gumifalban.

Az első futam végeredménye: Lawson – Fraga – Zendeli – Saucy – Tsunoda – Rasmussen – Collet – Ptáček – Colapinto – Cohen – Denner – Walls – Kohlbecker – Andrade – Gnos – Petersson – Herbert (kiesett: Enqvist, Blanco)

A fordított rajtrácsos második futamon Rasmussen indulhatott az élről, a dán pilóta azonban már a rajtnál elveszítette a vezető helyet a remekül startoló Tsunodával szemben. Lawson is javított, aki lerajtolta az előle kezdő Fragát, Zendeli pedig átugrotta Saucy-t és a 3. helyen haladt. Collet hétvégéje viszont rövidesen még rosszabbra fordult, amikor a 2. körben lekoccolta a falat, miközben Colapintóval szemben védekezett. A brazil pilóta autójának sérülései miatt kénytelen volt feladni a küzdelmet és egy ideig az is kérdéses volt, hogy a zárófutamon egyáltalán rajthoz tud-e állni. Tsunoda az élen viszonylag kényelmes előnyre tett szert, és Colapinto is remekül ment, erősen szorongatva Fragát. Rasmussen a futam második felében gyorsabb volt és az utolsó körökre utol is érte Tsunodát, de a szűk pályán remekül vezető japán ellen nem volt esélye előzni. A Red Bull protezsáltja győzött, Rasmussen bejött másodiknak, mögöttük pedig e hétvégi második dobogós helyezését begyűjtve Zendeli végzett. Lawson egy egész futamon át tartó támadások ellenére sem tudta megelőzni Saucy-t, így a svájci lett a negyedik, a címvédő pedig az ötödik.

tsunoda 1
Yuki Tsunoda érinthetetlen volt a fordított rajtrácsos versenyen.

A második futam végeredménye: Tsunoda – Rasmussen – Zendeli – Saucy – Lawson – Fraga – Colapinto – Ptáček – Walls – Denner – Cohen – Kohlbecker – Petersson – Andrade – Blanco – Gnos – Herbert – Enqvist (kiesett: Collet)

A második időmérő edzést egy utolsó utáni pillanatban futott gyorskörrel Lawson nyerte, mindössze 26 ezreddel megverve Collet-t, így az első futamot megnyerő új-zélandi kezdhette pole-pozícióból a zárófutamot. A brazil az első futamon a pályán le tudta győzni a címvédőt, így ezúttal is kiélezett csatára lehetett számítani kettejük között! Ezúttal azonban a technika szólt közbe: Collet a felvezető kör végén a boxba húzódott és feladta a küzdelmet, minden bizonnyal az előző futamon elszenvedett ütközés következményei miatt! Lawson így tulajdonképpen egyedül maradt, a világon senki nem tudott rá veszélyt jelenteni a 20 körös versenyen, még egy biztonsági autós újraindítás sem zavarta meg. Erre egyébként Jackson Walls műszaki hiba miatti félrehúzódása miatt volt szükség. Lawson mögött Colapinto ért be a 2. helyen, aki a hétvége kezdete óta drasztikus javuláson ment keresztül, a következő versenytől egyértelműen a győzelemre esélyesként kell vele is számolni! A dobogó legalsó fokára a szintén egész hétvégén erős teljesítményt nyújtó Fraga állhatott fel. A 2-3-4. helyen szoros küzdelem zajlott egyébként, de Tsunoda igazán nem tudta felvenni a versenyt az előtte autózó két dél-amerikaival, így neki ezúttal meg kellett elégednie a 4. hellyel, míg mögötte az ismét remekül versenyző Saucy futott be. A verseny egyik legérdekesebb csatája a 6. helyért zajlott Ptáček és Cohen között, és noha a cseh az utolsó körben megszerezte a pozíciót, Cohen egyértelműen azok közé tartozott, akik az első pályára lépés óta rengeteget fejlődtek. Zendelinek ezúttal egy 8. hely jutott, az egyenesen a gokartból érkező Denner a főversenyre tartogatta legjobb teljesítményét és bejött a 9. helyen, a legjobb tízbe pedig még Petersson fért be.

A harmadik futam végeredménye: Lawson – Colapinto – Fraga – Tsunoda – Saucy – Ptáček – Cohen – Zendeli – Denner – Petersson – Gnos – Kohlbecker – Blanco – Enqvist – Herbert – Andrade – Rasmussen (kiesett: Walls, Collet)

lawson 3
Az első hétvégét követően a bajnoki tabellát Liam Lawson vezette 82 ponttal, őt követte a 67 pontos Fraga és a 66 egységet gyűjtő Tsunoda. A bajnoki címért előzetesen Lawson legnagyobb kihívójának kikiáltott Collet máris 64 pontos lemaradásban volt.

Tabella: Lawson 82 – Fraga 67 – Tsunoda 66 – Saucy 60 – Zendeli 59 – Colapinto 55 – Ptáček 44 – Rasmussen 42 – Cohen 35 – Denner 30 – Kohlbecker 21 – Petersson 20 – Collet 18 – Walls 16 – Gnos 16 – Andrade 14 – Herbert 10 – Blanco 9 – Enqvist 7 – Cordeel 0.

Néhány nappal a hétvégét követően a Kiwi Motorsport megerősítette, hogy a szabadedzésen elszenvedett baleset következményeképp, elővigyázatossági okból, orvosai tanácsára Amaury Cordeel nem áll rajthoz a hátralévő versenyeken sem. A belga pilóta bajnoksága ezzel befejeződött.

cordeel
A Spanyol Formula-4 2018-as bajnoka, Amaury Cordeel sérülés miatt visszalépett a bajnokságtól.

2. forduló – Spirit of a Nation Cup

Teretonga Park, 2020. január 24-26.

Az első tesztnapot Collet zárta a legjobb idővel, a brazil pilóta öröme azonban ezúttal sem lehetett teljes, miután a napot a kavicságyban fejezte be. Hasonlóan járt Denner, Andrade és Zendeli is, utóbbi járt a legrosszabbul, a német ugyanis a falat is eltalálta. A két edzést Lawson és Collet nyerték, de erős tempót mutatott Fraga, Colapinto és Rasmussen is. A második nap újra dél-amerikai uralmat hozott, a három edzést Collet, Colapinto és Fraga nyerték. A piros zászlók ezúttal sem maradtak rejtve, ezúttal Gnos kicsúszásai kényszerítették ki két alkalommal is a megszakítást jelző eszközt. Az utolsó edzésen Saucy és Tsunoda is villantott, míg Lawson a kavicságyban zárta a napot.

A balesetekkel tarkított első időmérőt némi meglepetésre Fraga nyerte, a figyelem azonban mégsem rá, hanem a mezőny hölgy pilótájára, Chelsea Herbertre hárult. Az új-zélandi a boxból való kihajtása után csak néhány métert tudott megtenni és a gumifalban kötött ki. Hátfájdalmai miatt kórházba szállították, az első futamon el sem tudott rajtolni, majd a szombati kvalifikációt megelőzően az is hivatalossá vált, hogy Amaury Cordeelhez hasonlóan ő is visszalép a bajnokság további futamairól. Fraga mögött egyébként Walls és Rasmussen zárta az edzést, de őket a sárga zászlók figyelmen kívül hagyása miatt utólag hátrasorolták, így végül Saucy lett a második, Colapinto pedig a harmadik. Lawsont feltartották, így csak 13. lett. A nyitóverseny rajtját aztán a 4. helyről induló Collet kapta el a legjobban és rögvest az élre állt, kihasználva Fraga és Saucy csatározásait. Mögöttük azonban nem volt hiány a drámákból. Kohlbecker egy ütközés után a levegőbe repült, előkerítve a biztonsági autót, a kör végén pedig Tsunoda és a kvalifikáció hőse, Walls értek össze. Mindketten megpördültek, az ausztrál sajnos ki is esett. A restart után Collet hamar kényelmes előnyre tett szert, a közönség pedig elkezdte Lawsont figyelni. A címvédő remekül vezetett, egészen a 6. helyig tört előre, Cohenen azonban már nem talált fogást. A szezonnyitó balszerencse-dömpingje után Collet viszont ezúttal simán nyert, megelőzve Saucy-t és Fragát, a 4. helyen Colapinto-, az 5.-en Cohen futott be. Utánuk következett a szenzációs Lawson, majd Zendeli, Denner, Ptáček és Blanco.

Az első futam végeredménye: Collet – Saucy – Fraga – Colapinto – Cohen – Lawson – Zendeli – Denner – Ptáček – Blanco – Tsunoda – Petersson – Rasmussen – Gnos – Andrade – Enqvist – Kohlbecker (kiesett: Walls)

collet 3
Collet visszavágott a teretongai nyitófutamon!

A fordított rajtrácsos második futamot Denner kezdhette az élről, és a rajtnál sikeresen ki is védekezte a mögüle induló Lirim Zendeli egyetlen komoly támadását. Hátrébb Henning Enqvist kötött ki a kavicságyban, ami miatt pár körre beállt a Safety Car. Denner hamar szert tett egy viszonylag kényelmes előnyre, Lawson pedig hiába tudott gyorsabb lenni, mint Cohen, nem talált fogást az izraelin. A címvédő végül egy látványos mozdulattal a 15. körben ment el ellenfele mellett, majd üldözőbe vette Zendelit is. Ez némi teret adott Dennernek, aki kiválóan sáfárkodott előnyével és mindössze ötödik együléses autóversenyén győzelmet tudott aratni! Zendeli végül megőrizte a 2. helyet, Lawson pedig a dobogó legalsó fokával is növelte előnyét a bajnokságban, merthogy Colapinto, Fraga, Tsunoda és Collet csak az 5-6-7-8. helyeken futottak be, de legalább szolgáltattak némi csatározást a közönségnek.

A második futam végeredménye: Denner – Zendeli – Lawson – Cohen – Colapinto – Fraga – Tsunoda – Collet – Saucy – Blanco – Ptáček – Rasmussen – Petersson – Kohlbecker – Gnos – Walls – Andrade (kiesett: Enqvist)

A harmadik futamot Jackson Walls várhatta a pole-pozícióból, aki egy utolsó utáni pillanatban futott körrel megnyerte a második időmérő edzést! Figyelemre méltó és a bajnokság szorosságát mutatja, hogy az első öt helyezett versenyző egyetlen tizedmásodpercen belül végzett! A rajtnál Lawson azonnal magához ragadta a kezdeményezést és az élre állt, sőt Walls a 2. körben még egy komoly hibát is elkövetett, amit kihasználva Fraga és Tsunoda is elmentek mellette. Az élen úgy tűnt, nem lesz változás, Lawson autójának erőforrása azonban a 11. körben néhány pillanatra kihagyott, Fraga így egy jelentősebb különbséget kivett hátrányából. Ekkor úgy tűnt, az új-zélandi akár el is bukhatja a futamot, de később felülkerekedett a hibán és még egy körrekordot is futott! A verseny a Safety Car mögött ért véget, miután Oliver Rasmussen egy túlságosan optimista manőverrel a végén kiütötte Dennert. Lawson mellett Fraga és Tsunoda állhattak a dobogón, Walls-nak pedig a pole-pozíció után meg kellett elégednie a 4. hellyel. Collet egy szép előzéssel maga mögé utasította Saucy-t és 5. lett, a legjobb tízbe még Petersson, Colapinto, Blanco és Ptáček fértek be.

A harmadik futam végeredménye: Lawson – Fraga – Tsunoda – Walls – Collet – Saucy – Petersson – Colapinto – Blanco – Ptáček – Cohen – Zendeli – Kohlbecker – Andrade – Gnos – Enqvist (kiesett: Denner, Rasmussen)

denner 2
Emilien Denner folytatta impresszív formaautós debütálását.

Tabella: Lawson 153 – Fraga 135 – Saucy 118 – Tsunoda 112 – Colapinto 107 – Zendeli 104 – Collet 83 – Cohen 81 – Ptácek 72 – Denner 66 – Rasmussen 55 – Petersson 51 – Walls 41 – Blanco 41 – Kohlbecker 36 – Gnos 29 – Andrade 27 – Enqvist 17 – Herbert 10 – Cordeel 0.

3. forduló – Denny Hulme Memorial Trophy

Hampton Downs, 2020. január 31 – február 1.

A csütörtöki nyitóedzésen Lawson volt a leggyorsabb, három tizeddel megverve Fragát. A második gyakorláson aztán impresszív teljesítménnyel rukkolt elő Petr Ptáček, aki az edzés legnagyobb részében a leggyorsabb időket autózta, mígnem a legvégén Colapinto elő nem rukkolt egy még erősebb körrel. Ugyancsak jól ment Zendeli, Collet és Kohlbecker is, a legtöbben azonban mégis a versenykörülmények között most debütáló Tijmen van der Helmet figyelték (a héten töltötte be a 16-ot, túl fiatal kora miatt nem indulhatott az első két fordulóban), aki 5. lett. A pénteki gyakorlásokon Ptáček folytatta remek formáját és megnyerte az utolsó, ötödik edzést, igaz, mindössze hat ezreddel verte meg Fragát. Itt jegyezzük meg, hogy

ez volt a Toyota Racing Series fennállásának legszorosabb edzése,

miután az első tíz pilótát kevesebb, mint három tized másodperc választotta el egymástól! Colapinto lett a harmadik, megelőzve Wallst és Collet-t. A nap nyitóedzésén egyébként Colapinto – van der Helm – Collet volt a sorrend, míg a negyedik edzést Zendeli nyerte Walls előtt. Az ijesztő baleset ezúttal sem maradt el, miután Gnos összeakadt Andrade-dal és átszaltózott ellenfele autója fölött, szerencsére sértetlenül kiszállt.

ptacek
Ptáček nyerte a Toyota Racing Series történetének legszorosabb edzését. A cseh tavaly változatos érzelmekkel távozott Hampton Downs-ból: az első futamon 2. lett, aztán a másodikon kiütötte egyik versenyzőtársát.

Ptáčeket az első időmérőn sem lehetett legyőzni és megszerezte karrierje első pole-pozícióját a TRS-ben, három századdal megverve Lawsont. A rajttól azonban a korábbi F1-es pilóta, Roberto Moreno által pártfogolt Fraga jött el a legjobban a 3. helyről, míg Lawson az 5. pozícióig esett hátra. A második kanyar felé menet Petersson, Kohlbecker és Denner összeakadtak, mindannyian megpördültek és beállt a Safety Car. A francia pilóta fel is adta a küzdelmet autójának sérülései miatt, Peterssont pedig a leintés után megbüntették. Az újraindítást követően is Fraga maradt az élen, sőt igazából nem tudott rá senki veszélyt jelenteni, Ptáčeknek inkább hátrafelé kellett tekintgetnie. Lawson megkezdte a felzárkózást, megelőzte előbb Colapintót, majd Collet-t is, aztán féltávnál bepróbálkozott a Ptáčeknél is. Elsőre nem jött össze a manőver, néhány körrel később azonban az éllovas átvette a 2. helyet és Fraga után eredt. A brazil e-sport bajnokot azonban nem lehetett megverni, a forró pályán tökéletesen menedzselte abroncsait és szép győzelmet aratott a hétvége első futamán. Collet és Colapinto a végén nagy nyomást helyeztek Ptáčekre, a cseh azonban meg tudta tartani a dobogót, ezzel megszerezte karrierje legjobb eredményét a TRS-ben!

Az első futam végeredménye: Fraga – Lawson – Ptáček – Collet – Colapinto – Rasmussen – Tsunoda – Walls – Saucy – Zendeli – Cohen – Enqvist – Andrade – Kohlbecker – Gnos – Petersson – van der Helm (kiesett: Denner)

Fraga a vasárnapi kvalifikációra is átmentette jó formáját és megnyerte az időmérő edzést Lawson és Saucy előtt, Ptáček ezúttal 4. lett, őt pedig Collet és Tsunoda követték. A fordított rajtrácsos futamot Rasmussen kezdhette az élről, Colapinto azonban lerajtolta és rögvest az élre állt. Lawson szintén jól indult, ő harmadiknak jött előre, hátrébb viszont több ütközés is történt. Tsunoda letaszította a pályáról Collet-t, amiért utólag meg is büntették, Cohennek pedig egy elsőszárny-sérülés miatt kellett a boxba hajtania. Az élmenők köridejei között csak százados különbségek voltak, így nem alakultak ki nagy különbségek a futam során, ami izgalmas végjátékot sejtetett. Féltávnál a mezőny hátsó traktusaiban történt egy kisebb incidens: van der Helm bevetődött Gnos mellé, aminek majdnem egy ugyanolyan szaltó lett a vége, mint amit a svájci pilóta egyszer már elszenvedett a csütörtöki edzésen. Ezúttal négy keréken maradt, de beragadt a sóderágyba, ami miatt a biztonsági autóra volt szükség. Öt körrel a vége előtt indult újra  a futam, Lawson rögtön meg is előzte Rasmussent és Colapinto nyomába eredt. Fraga ugyancsak megpróbálta megelőzni Tsunodát, ez azonban nem jött össze, a brazil pilóta végül csak a futamot követően, a zöld asztalnál kapta meg a 4. helyet. Lawson a végén nagy nyomást helyezett Colapintóra, Fernando Alonso protezsáltja azonban nem hibázott és ő is megszerezte első TRS futamgyőzelmét, Rasmussen lett a harmadik.

colapinto 3
Igor Fraga után Franco Colapinto is megszerezte első futamgyőzelmét a Toyota Racing Seriesben!

A második futam végeredménye: Colapinto – Lawson – Rasmussen – Fraga – Ptáček – Collet – Zendeli – Saucy – Walls – Enqvist – Petersson – Denner – Andrade – Cohen – Kohlbecker – Tsunoda – van der Helm (kiesett: Gnos)

Az igazi dráma azonban az utolsó versenyre maradt. Fraga a pole-pozíciótól rajtolva vezetett a 25 körös versenyen, mögötte azonban szép számmal történtek események, ami miatt kettő alkalommal is pályára kellett küldeni a biztonsági autót és még a piros zászló is előkerült! Fraga mögé Saucy zárkózott fel a rajt után, a rosszul rajtoló Lawson azonban hamarosan visszaelőzte a svájcit és Fraga nyomába eredt. Elsőként a 4. körben állt be a Safety Car, amikor Denner leparkolta autóját a 2-es kanyar bukóterében. Ezt követően Lawson egyetlen támadását intézte Fraga ellen, nem sokkal ezt követően viszont jött a dráma, amikor a címvédő autója lelassult, majd ezt nem észlelve Kohlbecker nekiütöközött. Emiatt jöhetett vissza a Safety Car. Közvetlenül a második újraindítást követően Cohen, Gnos és Andrade ütköztek, mindhármuk versenye véget ért, a törmelékek eltakarításának idejére pedig félbeszakították a futamot. Ezt követően már csak három kör maradt a leintésig, Fragát pedig nem nagyon lehetett veszélyeztetni, egy nappal első futamgyőzelme után megszerezte a másodikat is, és ami még ettől is lényegesebb: átvette a vezetést összetettben! Saucy bejött a 2. helyre, a 3. pedig Tsunoda lett. Mögöttük ért célba Collet és Zendeli, Henning Enqvist pedig karrierje legjobb eredményét érte el a TRS-ben a 6. pozícióval. Az egész hétvégén remekül autózó Ptáček ezúttal 10. lett. A győztes Fraga a futam névadója, az 1967-es Forma 1-es világbajnok Denny Hulme húgától, Anitától kapta meg a díjat.

A harmadik futam végeredménye: Fraga – Saucy – Tsunoda – Collet – Zendeli – Enqvist – Petersson – Colapinto – Rasmussen – Ptáček – van der Helm – Walls (kiesett: Andrade, Gnos, Cohen, Lawson, Kohlbecker, Denner)

fraga 3
Fraga két futamot nyert Hampton Downs-ban, ezzel a szezon során először nem Lawson vezetett összetettben!

Tabella: Fraga 219 – Lawson 202 – Saucy 171 – Colapinto 165 – Tsunoda 157 – Zendeli 147 – Collet 141 – Ptáček 123 – Rasmussen 105 – Cohen 93 – Petersson 79 – Walls 73 – Denner 70 – Enqvist 52 – Kohlbecker 44 – Blanco 41 – Andrade 38 – Gnos 35 – van der Helm 14 – Herbert 10

4. forduló – New Zealand Motor Cup

Pukekohe Raceway, 2020. február 7-9.

A bajnokság utolsó előtti versenyhétvégéjét Fraga nyitotta az élen, a második edzésen aztán Lawson körrekorddal győzött. A második tesztnapot a dél-amerikaiak vitték el, a pénteki edzéseken Collet, Fraga és Colapinto voltak a leggyorsabbak. Collet-nek azonban nem volt zökkenőmentes napja, miután a második edzés végén összetörte autóját, a sebességváltó és a felfüggesztés sérülései miatt a harmadik edzést ki is kellett hagynia. Az első időmérő edzésen aztán Lawson szerezte meg a pole-t a nyitófutamra, szoros küzdelemben legyőzve Fragát, a 3. helyen Cohen végzett. Az edzés legnagyobb vesztese Ptáček volt, aki hiába kvalifikált az 5. helyre, miután egy lassításra utasító zászlójelzés figyelmen kívül hagyása miatt törölték az eredményét.

Bizonyítva zsenialitását, Fraga a 2. helyről rajtolva megelőzte Lawsont az első futam indításánál, az új-zélandi azonban nem sokat teketóriázott és az 5-ös kanyarban egy remekbeszabott manőverrel visszavette az első helyet. A manőver következményeképp ráadásul Fragát még Tsunoda is megelőzte, ami ideális volt Lawson számára a bajnoki címért folytatott harcban. Az első körök innentől nyugalomban teltek, mígnem Emilien Denner a rendkívül technikás 4-es kanyarban ki nem csúszott. A francia autóját eltemette a gumifal, a mentés idejére még a piros zászló is előkerült. Az újraindítást követően Lawson kényelmes előnyt épített ki magának, ez azonban füstté vált a verseny féltávjánál, amikor Collet ismét összetörte autóját és újra beállt a Safety Car. Az utolsó öt körre engedték el a fiúkat, változás azonban már nem történt, noha Fraga keményen támadta Tsunodát. A japán megőrizte a 2. helyet, Lawson pedig tulajdonképpen simán nyert. Ez volt a sorrend a leintésnél, utólag azonban számos büntetést kiszabtak, amelynek következtében több helyen módosult a végeredmény. Tsunodát például hátrasorolták a 4. helyig, így Fraga örökölte meg a 2. pozíciót, Colapinto pedig fellépett a dobogóra. A futam krónikájához hozzátartozik, hogy balesete következtáben Denner csuklósérülést szenvedett, ami miatt a hétvége hátralévő részét kihagyta.

Az első futam végeredménye: Lawson – Fraga – Colapinto – Tsunoda – Ptáček – Walls – Cohen – Rasmussen – Andrade – Saucy – van der Helm – Zendeli – Enqvist – Kohlbecker – Gnos (kiesett: Petersson, Collet, Denner)

A fordított rajtrácsos futamot jónéhány büntetés kiosztása után az a Jackson Walls kezdhette az élről, akinek Teretongában már volt egy pole-pozíciója, azt azonban csak egy 4. helyre tudta váltani. A 17 éves ausztrál jól kapta el a rajtot, majd remek macska-egér párharcba kezdett a mögötte haladó Petr Ptáčekkel. Mögöttük következett Colapinto és Lawson, míg Fraga csak annak köszönhetően tudott felzárkózni riválisa mögé, hogy Tsunoda és Cohen visszaestek. Ez a sorrend aztán stabilizálódott, Walls és Ptáček nyugodtan haladtak az első két pozícióban, Lawson nem talált (de igazából nem is nagyon keresett) fogást Colapintón, Fraga pedig kivárásra autózott, amely végül nem jött el. Walls első komolyabb nemzetközi együléses futamgyőzelmét aratta, Lawson pedig újabb kettő ponttal csökkentette lemaradását és a hétvége főversenye előtt már csak 11 egységgel volt Fraga mögött.

walls 2
Jackson Walls első futamgyőzelmét aratta a TRS-ben!

A második futam végeredménye: Walls – Ptáček – Colapinto – Lawson – Fraga – Saucy – Tsunoda – Cohen – Andrade – van der Helm – Rasmussen – Petersson – Kohlbecker – Collet – Enqvist – Gnos (kiesett: Zendeli)

A harmadik futamot a második időmérő edzés végeredményének megfelelően a bajnokság három éllovasa, Lawson, Fraga és Colapinto kezdhette az első három helyről, csatájuk azonban már az első körben éles fordulatot vett. Lawson és Fraga az első néhány kanyarban fej-fej mellett haladtak, azonban a 4-es kanyarban a szintén remekül rajtoló Saucy hátulról meglökte a brazilt, aki megpördült és visszaesett a mezőny végére. Saucy áthajtásos büntetést kapott meggondolatlan manőveréért. Néhány körrel később a Lucas Petersson autójáról leszakadó törmelékek miatt pályára küldték a Safety Cart, ami jó hír volt Fragának. Az e-sport csillag sorra előzte ellenfeleit, a 12. körre már a legjobb tízben volt. A végén még Wallst és van der Helmet is meg tudta előzni, így a 8. helyen zárta a futamot, mentve, ami menthető. Ugyancsak emlékezetes felzárkózást mutatott be Yuki Tsunoda, aki egy problémákkal teli időmérő után csak a 16. helyről indulhatott, de a kavarodásból remekül kikeveredve már az első kört a 8. helyen abszolválta, a kockás zászló pedig végül a 4. pozícióban intette le. Lawson eközben viszont simán nyert és hétvégi második győzelmével visszavette a vezetést összetettben Fragától! Az új-zélandi csillag Colapinto és Zendeli társaságában örülhetett a dobogón.

A harmadik futam végeredménye: Lawson – Colapinto – Zendeli – Tsunoda – Ptáček – Cohen – Collet – Fraga – van der Helm – Walls – Rasmussen – Kohlbecker – Petersson – Enqvist – Andrade – Gnos – Saucy

lawson 5
Pukekohe-i dupla győzelmével Liam Lawson visszavette a vezetést a tabellán és nyolc pontos előnyről várta a manfeildi szezonzárót.

Tabella: Lawson 286 – Fraga 278 – Colapinto 239 – Tsunoda 214 – Saucy 197 – Ptáček 185 – Zendeli 183 – Collet 161 – Cohen 139 – Rasmussen 136 – Walls 125 – Petersson 91 – Denner 70 – Enqvist 68 – Andrade 65 – Kohlbecker 63 – Gnos 46 – van der Helm 44 – Blanco 41 – Herbert 10 – Cordeel 0.

5. forduló – 65th New Zealand Grand Prix

Manfeild Circuit Chris Amon, 2020. február 14-16.

A csütörtöki nyitóedzéseket meglepetésre van der Helm nyerte, sőt a 16 éves holland a másnapi harmadik és ötödik gyakorláson is maradt az élen. Egyedül Collet pofátlankodott oda egy legjobb idővel, melyet a negyedik edzésen ért el. A szezon egyik legjobb időmérőjével folytatódott a hétvége, melyet egy remek körrel Colapinto nyert meg, míg Fraga és Lawson közé meglepetésre Kohlbecker furakodott be!

Fraga aztán nagy löketet adott a bajnoki címért folytatott harcának az első futamon aratott győzelmével, a brazil pilóta gyakorlatilag megállíthatatlannak bizonyult a versenyen. Még a Denner és Enqvist ütközése miatt beküldött Safety Car sem zavarta meg, Lawsont simán maga mögött tartva kényelmes győzelmet aratott a hétvége első futamán! A pole-pozícióból startoló Colapinto sima 3. helyet hozott, amivel bebiztosította magának az év újonca címet. Collet magányos versenyt teljesítve a 4. helyen ért célba, míg Kohlbecker a harmadik rajtkockát végül egy 5. helyre váltotta, ami karrierje legjobb eredménye a TRS-ben! A 6. helyért folyó küzdelem talán az egész verseny legjobbja volt, ebből végül van der Helm került ki győztesen, maga mögé utasítva Ptáčeket, Peterssont, Tsunodát és Wallst.

smith
A 78 éves Kenny Smith 49. alkalommal vett részt az Új-Zélandi Nagydíon! [fotó: Marshall Pruett]

Az első futam végeredménye: Fraga – Lawson – Colapinto – Collet – Kohlbecker – van der Helm – Ptáček – Petersson – Tsunoda – Walls – Cohen – Rasmussen – Zendeli – Gnos – Saucy – Andrade – Smith (kiesett: Enqvist, Denner)

A második edzés brazil első sort hozott Fraga-Collet sorrendben, Lawson 3. lett. A kvalifikációt két alkalommal is piros zászlóval kellett megszakítani, erre mindkétszer a veterán Kenny Smith megpördülései miatt volt szükség.

A fordított rajtrácsos második futamot Petersson kezdhette az első helyről, és meg is tartotta vezetését a rajt után is, keményen megküzdve Ptáčekkel. Sőt, a cseh versenyzőt megelőzte van der Helm is, míg hátrébb a két bajnokaspiráns, Fraga és Lawson ütköztek egymással! A két pilóta az első körökben számtalanszor feszült fej-fej mellett egymásnak, kettejük csatájából végül a brazil került ki győztesen. Az egész hétvégén remekül autózó van der Helm hamarosan átvette a vezetést Peterssontól, aki ezután elképesztő módon formán kívül került, folymatosan veszítette a pozíciókat és végül csak a 8. helyen látta meg a kockás zászlót. Colapinto meg tudta előzni Ptáčeket, a Kiwi csapat így kettős győzelmet aratott, a cseh hozta a 3. helyet, míg Fraga és Lawson egy átcsatázott futamot követően a 4-5. helyeken értek célba. Van der Helm a Toyota Racing Series történetének legfiatalabb futamgyőztese lett, egyben a szezon ötödik fordított rajtrácsos versenyén ő lett az ötödik különböző pilóta a dobogó tetején! A zárófutamot megelőzően Lawson kettő ponttal vezetett Fraga előtt összetettben.

vanderhelm
Tijmen van der Helm a nyolcadik különböző győztese lett a szezonnak.

A második futam végeredménye: van der Helm – Colapinto – Ptáček – Fraga – Lawson – Collet – Tsunoda – Petersson – Walls – Kohlbecker – Cohen – Rasmussen – Saucy – Denner – Zendeli – Enqvist – Gnos – Andrade – Smith

Rendkívül kiélezett zárófutamra volt tehát kilátás és az izgalmak nem is maradtak el. A pole-pozícióból induló Fraga a 35 körös futamon végig ihletett formában autózott és gyakorlatilag nem hagyott esélyt az ellene harcoló Lawsonnak. Három Safety Car újraindítást vészelt át, amikor pedig hat körrel a vége előtt az egyik egyenesben túl hamar lekorlátozott az új-zélandi autójának fordulatszám-határolója és megelőzte őt Colapinto, tulajdonképpen el is dőlt a bajnoki cím. Lawsonnak egyébként addig sem volt esélye Fraga ellen, végig másfél másodperc körüli távolságról követte a brazilt, és ha célba ér a 2. helyen, akkor is csak ezüstérmes lett volna. Nem túl sikeresen zárult szezonja végére Collet egy 4. hellyel lett pontot, míg Ptáček talán egész évben a legjobb formáját előhívva az 5. helyen végzett. A 14. helyről induló Tsunoda számtalan remek előzést bemutatva a 6. pozícióig küzdötte fel magát, mögötte pedig a hétvége egyik meglepetésembere, Kohlbecker végzett. A legjobb tízbe még Walls, Saucy és Petersson fértek be. Kenny Smith-t utolsó célba érőként a 15. helyen intette le a kockás zászló.

A harmadik futam végeredménye: Fraga – Colapinto – Lawson – Collet – Ptáček – Tsunoda – Kohlbecker – Walls – Saucy – Petersson – Cohen – Rasmussen – Zendeli – Gnos – Smith (kiesett: Enqvist, Andrade, Denner, van der Helm)

colapinto 5
Második helyével Colapinto is hozzásegítette Fragát a bajnoki cím megszerzéséhez.

Statisztikák, adatok

A bajnokság végeredménye:

  1. Igor Fraga (362)
  2. Liam Lawson (356)
  3. Franco Colapinto (315)
  4. Yuki Tsunoda (257)
  5. Petr Ptáček (241)
  6. Grégoire Saucy (220)
  7. Caio Collet (219)
  8. Lirim Zendeli (200)
  9. Ido Cohen (164)
  10. Jackson Walls (160)
  11. Oliver Rasmussen (158)
  12. Lucas Petersson (127)
  13. Spike Kohlbecker (109)
  14. Tijmen van der Helm (84)
  15. Emilien Denner (72)
  16. Rui Andrade (70)
  17. Henning Enqvist (68)
  18. Axel Gnos (60)
  19. José Blanco (41)
  20. Chelsea Herbert (10)
  21. Kenny Smith (10)
  22. Amaury Cordeel (0)

Futamgyőzelmek:

  • 5: Lawson
  • 4: Fraga
  • 1: Tsunoda, Collet, Denner, Colapinto, Walls, van der Helm

Pole-pozíciók:

  • 3: Fraga, Lawson
  • 1: Collet, Walls, Ptáček, Colapinto

Leggyorsabb körök:

  • 7: Lawson
  • 3: Fraga
  • 2: Collet, Colapinto
  • 1: Rasmussen

Minden szempontból érdekes és izgalmas szezonon vagyunk túl a Toyota Racing Seriesben, melynek végén Igor Fraga személyében új név iratkozhatott fel a bajnokok listájára! Az 1998. szeptember 26-án, brazil szülőktől Japánban született pilóta sikertelen hazai Formula 3-as próbálkozásait követően Play Stationre váltott. 2017-ben indult a Formula-1 eSport Series-ben, 2018-ban pedig már bajnok volt az FIA Gran Turismo Nations Cup és a McLaren Shadow Racing Sereis sorozatokban. Sikeres szimulátoros karrierjét követően ült vissza az együléses versenyautókba és az első akadályokat jól is vette a Dél-amerikai Formula 4-ben. Szerepelt az USF2000-ben és a Formula Regional European Championshipben is, idén pedig a Charouz színeiben már az FIA F3-ban bizonyíthat. A mindössze 21 éves Fraga egyébként amellett, hogy tehetséges autóversenyző, rendkívül intelligens is, ugyanis anyanyelve, a portugál mellett folyékonyan beszél angolul, spanyolul és japánul is.

DejMPBSXkAA3vZ4
[fotó: Williams JIM Ξsports]
a külön nem jelölt képek forrása: Toyota GAZOO Racing New Zealand, Motorsport Images
Share on facebook
Facebook | Messenger
Share on twitter
Twitter
Share on reddit
Reddit
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.