Sebastian Vettel két nappal ezelőtti bejelentése, miszerint 2020 végén elhagyja a Ferrarit, komolyan felkavarta a pilótapiaci állóvizet. Megannyi pletyka és teória látott napvilágot, mindenki próbálja megtippelni, hogy hol folytatja a négyszeres világbajnok, ha egyáltalán folytatja. Én sem maradok ki a sorból, szubjektív cikkemben egy kis esélylatolgatással keresem a megoldást.
Sebastian Vettel és a Ferrari házassága hat évig tartott. Nagy remények, komoly célkitűzések, ideák lengték be ezt a szerződést, ám a többéves terv mondhatni megbukott. A maranellói gépezet belülről kezdett széthullani, állandó vezérkari váltások, indokolatlan döntések, amatőr hibák jellemezték az elmúlt éveket. A német versenyző lelke ebbe „belerokkant”, egyszerűen már nem tudott fejben száz százalékosan ott lenni, ami újabb hibákat eredményezett. Sokan megkérdőjelezték a teljesítményét, rengeteg kritikát kapott, hozzáteszem jogosan. De mennyire volt ez teljesen az ő hibája?
„Ahhoz, hogy ebben a sportágban a legjobb eredményt érd el, létfontosságú, hogy minden fél tökéletes harmóniában dolgozzon együtt. A csapat és én érzékeltük, hogy már nincs meg a kölcsönös szándék a közös folytatásra a mostani szezont követően.”
– nyilatkozta Vettel.
A kulcsszó a kölcsönös harmóniában rejlik, ami az elmúlt években a hibák által szertefoszlott. Egy ilyen patinás istállótól többet várna el az ember és Vettel is többet várt volna. Arról nem is beszélve, hogy jött egy ifjú titán, aki újfent nehéz pillanatokat okozott a német számára. Charles Leclerc már az alsóbb kategóriákban is lenyűgözően szerepelt és ahogy várható volt, megtalálta a fogást tapasztaltabb csapattársán is 2019-ben. Hasonló történt, mint 2014-ben a Red Bullnál, ahol szintén egy fiatal reménység árazta be Vettelt. Tehát a csapat iránti bizalom megszűnése mellett közrejátszhatott, hogy a Ferrari már egy másik versenyzőben látta a jövőt.





Hova tovább?
Vegyük sorra, hogy merre vezethet az út Vettel számára 2021-től. Túl sok opció nincsen, hiszen valószínű, hogy ha marad, akkor csak olyan csapathoz fog szerződni, amelyikben látja a fejlődését potenciált, hogy esélyesek lehetnek rövid távon a győzelemre.
Mercedes:

Ha csak erősség szempontjából nézzük a csapatokat, a Brackley központú Mercedes lenne a legkézenfekvőbb. Akad azonban egy hatalmas probléma ezzel, úgy hívják: Lewis Hamilton. A Mercedes vezérpilótájának komoly beleszólása van abba, hogy ki legyen a csapattársa és az évek során kialakított nyugalmi helyzetet nem szívesen törné meg (nem véletlen maradt mellette Valtteri Bottas).
Nézői szempontból természetesen ez lehetne a legjobb megoldás, hiszen akkor valóra válhatna az igazi párharc: Hamilton és Vettel azonos autóban mérhetné össze a valós tudását. Az biztos, hogy ha ez megvalósulna, egyből nőne a versenyek nézőszáma, marketing szempontból tehát mindenképp előnyös lenne. De vajon Hamilton az utóbbi évek sikerei után merne-e bevállalni egy ilyet? Én azt mondom, hogy nem, de azért ne felejtsük el, hogy Toto Wolff megjegyezte: nem hagyják figyelmen kívül a német döntését.
Mellette szól: a legerősebb csapat, esély a bajnoki címre
Ellene szól: Hamilton csapaton belüli státusza és beleszólása

Red Bull:

Szintén egy logikus lépés lehetne, ha Vettel hazatérne ahhoz a csapathoz, ahol sikereit elérte annak idején. A német továbbra is jó kapcsolatot ápol az energiaitalosok vezetőségével és hallgatnak a szavára (Vettel szava nagyban hozzájárulhatott Daniil Kvyat 2016-os lefokozásához). Azonban itt is fennáll egy bökkenő: a csapatnak már van egy vezéregyénisége. Jelenleg az osztrákok Max Verstappenre építenek, aki kimozdíthatatlan vezetői posztjából. Nem lenne célszerű az egykori kiskedvencet a jelenkori favorit mellé beültetni. Vettel a holland mellett ugyanúgy járhatna, mint tavaly Leclerc-rel. És tudjuk, hogy a német nem bírja az efajta nyomást. Arról nem is beszélve, hogy Christian Horner elzárkózott afelől, hogy Vettel visszatérne hozzájuk 2021-től. De ne felejtsük el, két éve Daniel Ricciardo maradását is készpénznek vette mindenki.
Mellette szól: egykori sikercsapata, a mai napig jó kapcsolat
Ellene szól: Max Verstappen személye, Horner tiltakozása

Renault:

A következő csapat, amelyik a pletykák szerint megkereste a négyszeres világbajnokot. Én azonban úgy vélem, ez a legesélytelenebb opció az összes közül. A francia alakulat egy helyben toporgását nem sok tényező változtathatja meg rövid távon, legnagyobb esélyüket a 2022-es szabályváltoztatások jelentik. De vajon Vettel felteszi-e az egész karrierjét egy aprócska esélyre? Daniel Ricciardo esetéből tudjuk, hogy egy korán meghozott döntés mennyi nehézséggel járhat, hiszen az ausztrál is egyértelműen megbánta a Renault-hoz való csatlakozást.
Mellette szól: az új szabályok nyújtotta javulási lehetőség
Ellene szól: egy helyben toporgó csapat, hatalmas rizikófaktor
Visszavonulás:

Könnyen elképzelhető az is, hogy Vettel ezzel a döntéssel elhagyja a Forma 1-et és szögre akasztja a sisakját. Mint láthatjuk, egyik felsorolt opció sem életbiztosítás, mindenhol akad olyan tényező, ami arra sarkallhatja a németet, hogy ne menjen oda. Ne felejtsük el, Vettel családos apa, három gyerekkel, nyilván ő is elért életének abba a szakaszába, hogy a család mindennél fontosabb. De ugyanakkor még nem annyira idős, éghet benne a tűz a siker iránt és nem volna túl szép, ha egy ilyen sikeres versenyző karrierje ilyen csúfosan fejeződne be. Oké, ott van még a kurta 2020-as idény, de tegye fel a kezét, aki a döntés ismeretében hisz még abban, hogy idén a Ferrarival nagyot alkothat!?

Mellette szól: a család fontossága, lehetőségek hiánya
Ellene szól: bizonyítási vágy, túl fiatal
A Ferrari már megtalálta az utódot!

Cikkem írásával egyidőben érkezett a bejelentés, így már csak véleményezném a döntést. A sajtó Carlos Sainz nevét rebesgette a leginkább, május 14-én pedig ki is derült, hogy a spanyol érkezik Maranellóba. Mondhatni nagyot fordult már eddig is a világ Sainz körül, akit nagyon sokáig a Red Bull egyik legnagyobb tehetségének tekintett mindenki, de aztán ezt az elképzelést Verstappen keresztülhúzta. Sainz a renault-s vergődést követően otthonra talált tavaly a McLarennél, ahol nagyszerű és intelligens versenyzéssel mutatta meg tehetségét. Tudása alapján megérdemel egy győzelemre esélyes autót. Kérdés, hogy jó döntés-e egy újabb erős fiatal Leclerc mellé? Hiszen ne felejtsük el, Mattia Binotto tavaly sem tudott mit kezdeni a csapaton belüli feszültségekkel!
Én Antonio Giovinazzit mondtam volna még fő esélyesnek. Sok minden szólhatott volna mellette: egyrészt, hogy olasz nemzetiségű, ami egy nagy múltú olasz istállónál nem akármilyen szempont. Igaz, hogy tavaly nehezen rázódott bele a Forma 1-be, de év végére már úgy nézett ki, felvette a ritmust. Korábbi GP2-es teljesítménye alapján pedig simán lehetne belőle egy közepes versenyző, aki esélyes a futamgyőzelmekre. Arról nem is beszélve, hogy Giovinazzi szerződtetésével megerősíthették volna a junior programjuk ütőképességét, hiszen így két általuk kinevelt fiatal ülhetett volna a vörös autókban.
Pletykáltak még Fernando Alonsóról, de az véleményem szerint csak a média keltette merész álom volt. Mick Schumacher neve is szóba került, de ő még messze nem áll azon a szinten, hogy a Forma 1-be kerülhessen, emellett licenszpontja sincs elég (előbb még a Formula 2-ben kellene nagyot alakítania, tavalyi bemutatkozó éve ugyanis nem volt túl meggyőző).

Egy kérdés azonban még mindig adott. A döntés pedig egy négyszeres világbajnok sorsát alakíthatja, akár végérvényesen.
/Ádám/
szerkesztő, GP-Zóna
a képek az interneten ingyenesen elérhető anyagokból származnak
2020.05.14.