Hivatalos: a Honda bejelentette, a 2021-es szezon végén kiszáll a Forma 1-ből. Mi a f@@@?
A teljes motorsport társadalmat sokkhatásként érte a Honda ma délelőtti közleménye, miszerint a 2021-es szezon végén megszüntetik a Red Bull Racing és a Scuderia AlphaTauri erőforrás-beszállítói támogatását. A japán márka 2008 év végi kivonulását követően 2015-ben tért vissza a Forma 1-be a McLaren partnereként, azonban három éven át tartó sikertelenséget követően a wokingi istálló megelégelte a reménytelen küzdelmet. A Honda ekkor leszerződött a Toro Rossóval, melynek partnereként már az első évben látványos fejlődésen ment keresztül, így 2019-re a Red Bull is elkötelezte magát a japánok programja mellett.
A Honda gyári csapata 2008 végén távozott a Forma 1-ből. Döntésüket akkor a gazdaság világválsággal indokolták, ebből született meg aztán a modern Forma-1 egyik legnagyobb sikersztorija, a Brawn GP története. [kép forrása: Pinterest] A Honda 2015-ben a McLaren partnereként, nagyratörő álmokkal tért vissza, a felek együttműködése azonban csúfos kudarcot vallott. [fotó: LAT Images] Miután a McLarennel szakítottak, a Honda 2018-ban a Scuderia Toro Rosso partnere lett. [kép forrása: MakFormula1 – Formula-1 Image Story]
Napjainkban azonban az autóipar más irányokat vett, melyhez a Honda is szeretné tartani magát és elmondásuk szerint 2050-re teljesen szén-dioxid mentesen kívánnak működni. Ennek érdekében viszont a kutatás-fejlesztési erőforrásaikat a jövőbeni energiatechnológiák terén kell felhasználniuk, melynek részeként áprilisban új erőforrás- és energiaközpontot alapítottak Tokióban. A Honda az energiagazdálkodási- és üzemanyag-technológiákat, valamint a Forma 1-es tevékenységeik során felhalmozott tudást az erőforrás- és energiatechnológia e területére összpontosítja, hogy tartani tudja magát a kívánt szén-dioxid semlegességhez. Ebbe a projektbe viszont nem fér bele a Forma-1, így mindezek figyelembevételével úgy döntöttek, hogy a 2021-es szezon végén kivonulnak a sportból.

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner a csapat hivatalos honlapján közzétett nyilatkozatában kiemelte, hogy ugyan csalódottak a Honda döntése miatt, de megértik és tiszteletben tartják azt, és ezúton is megköszönik eddigi rendkívüli erőfeszítéseiket. Horner kiemelte, hogy a Red Bull továbbra is hosszú távon elkötelezett marad a Forma-1 iránt, azonban ki fogják használni a rendelkezésükre álló időt, hogy a jövőről döntsenek.
Magánvélemény és egy kis spekuláció
Abszolút lesokkolt minket a bejelentés, derült égből havazás egy szép nyári délután, a 26 fokos Balatonban ülve. Bár az érzés bennünk volt mindig, hogy ha valami “gond” lesz, akkor a Honda lesz az első, aki lelép. Motor kell a Red Bullnak 2022-re (Abiteboul most valószínűleg ordítva röhög), de ha jön is új gyártó, annak valószínűleg több év, míg használható szintre fejlődik.
De milyen új gyártó? A Porsche és az Audi nem valószínű, mert nekik a Formula-E tökéletes marketing és pénzt se kell relatíve sokat rakni bele. Ráadásul a VW csoportot az eddigi tapasztalatok szerint teljesen hidegen hagyja az F1 (max. a Lamborghinit beküldhetik), bár azt hozzá kell tenni, hogy alig néhány órával a Honda bejelentését követően a német F1-Insider máris leközölt egy cikket, miszerint a Red Bull tárgyal a Volkswagennel…
A Peugeot inkább a hypercar-t ‘tolja’, a Toyotának meg hiába van meg minden tudás a kezükben, ami egy ütőképes hibrid erőforrás megépítéséhez kell, őket max. akkor érdekelheti az F1, ha megunják a riválisok nélküli WEC-t.
[fotó: TAG Heuer Porsche FE Team] [fotó: Regis Lefebure]
A jelenlegi beszállítók közül ugye a Mercedes és a Ferrari korábban külön jelezte, hogy nem kívánnak erőforrásokkal ellátni egy rivális csapatot, a Mercedesszel kapcsolatban azonban azt az egy verziót el tudjuk képzelni, hogy ők is kilépnek, a Red Bull pedig en bloc’ megveszi a teljes motor-részlegüket.
Marad a Renault, de mint tudjuk, a felek kapcsolata nem éppen felhőtlen. Azt azonban mindenképp érdemes megjegyezni, hogy a hatályos Sportszabályzat 9. sz. függeléke kimondja, hogy a legkevesebb partnercsapattal rendelkező motorszállító kötelezhető egy erőforrással nem rendelkező csapat ellátására. Ez a gyártó 2021-ben biztosan a Renault lesz, ami azt jelenti, hogy ha a Red Bull legkésőbb június 1-jéig nem tud megállapodni egy új gyártóval, akkor az FIA utasíthatja a Renault-t, hogy biztosítson erőforrást az energiaitalosoknak 2022-re. További adalék, hogy ez szinte biztosan Max Verstappen távozását fogja eredményezni, a holland pilóta szerződésében ugyanis állítólagosan szerepel egy, az erőforráshoz kötődő kilépési záradék, melynek értelmében bizonyos feltételek nem teljesülése esetén szabadon távozhat Milton Keynes-ből. De hogy pontosan mik ezek a feltételek, az – mint mindig – jó kérdés.
Aztán ott a lehetőség, hogy a Red Bull fogja fejleszteni a motort magának a Honda tervei alapján. Ez persze óriási költség és komoly infrastrukturát igényel, amivel a Red Bull rendelkezik ugyan, de a költségvetési sapka miatt nem biztos, hogy lehetőségük lesz rá. Az sem lepne meg, ha a Red Bull kicsengetné a Concorde szabályszegésért járó pénzt és egyszerűen lelépnének (bár ha eladják a bulit, akkor először szinte biztosan az AlphaTauri lesz az “áldozat”), de abból tuti háború lenne és a Liberty sem hagyná, hogy egy ilyen dúsgazdag szereplő kiessen. Ráadásul ha beadják a kulcsot, akkor valószínűleg az AlphaTauri is menne, az meg már mínusz négy autó, akkor meg a Forma-1 nagyjából lehúzhatja a rolót.

Aki még szóba jöhet – habár sosem hallottunk még F1-irányú szándékukról -, az a Hyundai. Eléggé tolják a motorsportot, de nem ártana nekik egy kvázi “rendes” széria, hiszen a WRC az nagyon más kategória, a WTCR meg egyre inkább kezd a nevetség tárgya lenni. Mindazonáltal a Hyundai elég kicsi egy F1-es szintlépéshez, nem véletlenül versenyeznek relatíve olcsóbb kategóriákban, de túl sok opció nincs. Amerikából biztosan nem jön senki, Európában már senkit nem érdekel a Forma-1, Ázsiából meg az egy “értelmes” gyártó (Toyota) a WEC-ben van.

És akkor nem utolsó sorban ott van a Honda utánpótlás akadémiája, a Formula Dream Project. Évek óta működtetik a programot annak érdekében, hogy 2014 és Kamui Kobayashi után újra japán versenyzőt köszönthessünk a Forma 1-ben, így viszont az egész projekt gyakorlatilag kuka. A legközelebb egyértelműen Yuki Tsunoda áll(t) a beugráshoz, ugyanis a legtöbb lap szinte kész tényként közli hetek óta, hogy a húsz éves versenyző jövőre Daniil Kvyat helyén debütálhat az AlphaTaurinál, és az is szinte biztos volt, hogy az abu-dhabi év végi teszten lehetőséget kap. A Honda kilépésével viszont az ifjú japán hosszú távú tervei meghiúsulni látszanak, bár azt hozzá kell tenni, hogy Helmut Marko nagy Tsunoda-fan hírében áll. Rajta kívül egyébként ott van még Nobuharu Matsushita és Marino Sato, de egyértelműen egyikük sem üti meg a szintet.

És akkor a végére egy funfact: jelen sorok írásával egyidőben Max Verstappen kikövette Instagramon a Red Bull Raciget és a Hondát is.