Egy nagyon eseménydús, és minden figyelmet maga köré gyűjtő szezonzárót láthattuk St. Pete utcáin, a nap végére pedig Scott Dixon hatszoros IndyCar bajnok lett!
A hétvége beharangozója:
Egy motorsportban nagyon telített nyár és kora ősz után ez a pillanat is eljött: vasárnap véget ér az IndyCar 2020-as szezonja. Bár a pandémia miatt rövidebb volt a szezon, számos dupla fordulóval, a lehetőségekhez képest szerintem egyáltalán nem lehet okunk a panaszokra (tény, hogy a jövőre bemutatott naptárterv nem igazán tetszett sokunknak).
Amilyen formában Scott Dixon megkezdte az évet, nem sokan gondoltuk, hogy lesz reális kihívója. Arról már megoszlanak a vélemények, hogy az utóbbi két fordulóban az új-zélandi zseni biztonságra ment-e (bár hibázott egy nagyot, tőle szokatlanul) a visszafogott tempóval, vagy egyszerűen csak nem feküdt neki egyik hétvége sem.
Minden esetre Newgarden 32 pontra megközelítette az ötszörös bajnokot, ami alapvetően még egy kényelmes előny, de mivel a szezon egyetlen utcai futamára készülünk, a káosz lehetősége bármikor benne van a pakliban. Főleg annak tükrében is, hogy a pandémia miatt nem rendeztek utcai pályás versenyeket, tehát a mezőny is elszokott a szűk, falakkal körülvett helyszínektől, pár újonc pedig sosem versenyzett még St Pete-ben.
Ránézve a táblázatra és matekozva egy keveset, azt látjuk, hogy 32 pont Dixon előnye, míg a hétvégén maximum 54-et lehet gyűjteni (50 pont a győzelem, 2 a legtöbb vezetett kör, illetve 1-1 a pole és az 1 db. vezetett kör). Mindez magyarra fordítva azt jelenti, hogy ha Dixon szerez a hétvégén 22 pontot, akkor mindentől függetlenül bajnok, ehhez pedig egy kilencedik hely is elég a ganassis versenyzőnek. Tehát Newgardennek nem elegendő a jó teljesítmény, szüksége lesz Dixon pechjére vagy esetleges gyenge formájára, hogy labdába rúghasson a hétvégén.
Az év újonca címet pedig az előző hétvégén már bebiztosította az összetett 14. VeeKay, aki 54 ponttal vezeti azt a kiírást, a szintén meggyőző szezont teljesítő Álex Palou előtt.

Ránézve a fent mellékelt Spotter Guide-ra, azt látjuk, hogy Scott McLaughlin debütálásával 24 autós mezőnyünk lesz. Az immár háromszoros Supercars bajnok új-zélandit a fehér-piros Shell hármasban kell keresni, túl sok változás pedig nem is lesz a dizájnok tekintetében. Arról már mi is írtunk, hogy Rosenqvist egy egyszeri alkalomra festett, teljesen kék Hondával versenyzik majd (gyanúsan utolsó futamán a Chip Ganassi Racing színeiben), míg a szezon során két alapvető dizájn között váltogató Rossi 27-es autója ezúttal AutoNation szürke-rózsaszín lesz (ismét jól meg kell figyelni tehát, hogy ki is vezeti a 4 rózsaszín autóból az éppen képernyőn levőt).
A verseny beszámolója, amit Gergő kolléga tollából olvashattok:
A pole-pozícióból Will Power rajtolhatott és vezetett is egy darabig, később azonban gondjai támadtak a visszaváltásokkal, emiatt bukott három pozíciót. Az első három helyet ekkor három andrettis autó, Rossi, Herta és Hinchcliffe vették át. Rossi magabiztosan vezetett, nem nagyon lehetett semmivel kizökkenteni és a győzelem felé száguldott, 30 körrel a vége előtt azonban a 3-as kanyarban eldobta az autóját.
Ezt megelőzően Herta is hibázott a 4-es kanyarban és visszaesett a 4. helyre, azonban vissza tudta előzni Hinchcliffe-et és Newgardent is, így a Pace Car utáni újraindításkor ő vezetett. Néhány pillanattal később már újra sárga zászló és újra Pace Car volt, mialatt Hinchcliffe saját hibájából megpördült, majd a pályára való visszatéréskor nekiment Harvey-nak és letörte az első szárnyát.
Az újabb újraindításnál Newgarden nevető harmadikként kihasználta az előtte haladó Palou és Herta csatározását és átvette a vezetést, a 10-es kanyarban azonban Askew falnak ment, így újra jöhetett a Pace Car. Talán a szervezők sem készültek erre, a Hondából ugyanis bizarr körülmények között kifogyott a benzin, így egy kör erejéig Newgarden vezette fel a mezőnyt…
Az utolsó restartból O’Ward profitált a legjobban, aki két szép előzést is bemutatva felzárkózott Newgarden mögé a 2. helyre, mögöttük pedig Herta hibázott és kicsúszott a top tízen kívülre. Newgarden kivédte O’Ward kezdeti rohamait és szép győzelmet aratott az idény egyik legjobb futamán, O’Ward hozta a 2. helyet, a higgadtan vezető és kockázatot nem vállaló Dixon pedig a dobogó legalsó fokára felállva megszerezte hatodik bajnoki címét. Bourdais az AJ Foyt Racing szezonbéli legjobb eredményét elérve 4. lett, az Andretti Autosport pedig annak ellenére, hogy féltávnál 1-2-3-ban álltak, végül csak egy 5. helyet szerzett Hunter-Reay által.
And he does it again, @ScottDixon9 is now a six-time #INDYCAR Champion. pic.twitter.com/eh7O4XcxzC
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) October 25, 2020
A TOP 10: Newgarden – O’Ward – Dixon – Bourdais – Hunter-Reay – Pagenaud – Ericsson – Kimball – Rahal – Sato
Ez volt tehát a 2020-as IndyCar szezon zárófutamának, a Firestone Grand Prix of St. Petersburg-nek a tömör, tényfeltáró leírása.