“Most akkor ki nyert?” – avagy: az 1973-as Kanadai Nagydíj különös története

Az 1973-as Kanadai Nagydíjon amellett, hogy a Forma-1 történetében először vetettek be biztonsági autót, egy nagyon furcsa időmérési bakinak is szemtanúi lehettünk, amely majdnem a Frank Williams Racing első Forma 1-es futamgyőzelmét eredményezte.

Az 1973-as Kanadai Nagydíjon amellett, hogy a Forma-1 történetében először vetettek be biztonsági autót, egy nagyon furcsa időmérési bakinak is szemtanúi lehettünk, amely majdnem a Frank Williams Racing első Forma 1-es futamgyőzelmét eredményezte.


Az 1973-as szezon világbajnoki címe már a szeptember 9-én, Monzában megrendezett Olasz Nagydíjon eldőlt, amikor 4. helyével Jackie Stewart bebiztosította karrierje harmadik év végi győzelmét. Két héttel ezután a mezőny a Torontótól nem messze lévő Mosport Parkba (ma Canadian Tire Motorsport Park) utazott, ahol a Forma-1 történetének egyik legfurcsább és legbotrányosabb nagydíját rendezték meg.

Az 1973-as Kanadai Nagydíj rajtja. Érdemes szemügyre venni, hogy milyen biztonsági feltételek mellett zajlottak a korabeli versenyek. [kép forrása: Autosport]

A futam vizes pályán kezdődött, amely később számos galibát eredményezett. A Forma-1 ez idő tájt váltott a bordázat nélküli, slick abroncsokra, a futam közben felszáradó pálya így szükségessé tette a kerékcserét. A szűk és alacsony kapacitású boxutca rögtön túlterheltté vált, amint a legtöbben behajtottak kereket cserélni, így volt, aki csak keresztülhajtott a pit lane-en, mert nem volt lehetősége megállni a garázs előtt. Ezt az akkoriban még közel sem annyira fejlett időmérő rendszer már nem tudta követni, így amikor a 32. körben a 4-5. helyen haladó François Cevert és Jody Scheckter összeütköztek, már szinte senki nem tudta, hogy valójában mi is a sorrend.

Cevert és Scheckter balesete egyébként döntő fontosságúnak bizonyult, hiszen a pályára került törmelékek, valamint a helyszínre siető egészségügyi személyzet miatt a versenyirányítás úgy döntött, pályára küldi a biztonsági autót! A versenyben vezető Emerson Fittipaldi azonban éppen ekkor száguldott be a boxba, a sárga Porsche 914-est vezető Eppie Wietzes így tévedésből a 8. helyen álló, a Frank Williams Racing Iso-Fordját vezető Howden Ganley elé állt be. Ez lehetővé tette az elől haladó pilóták számára, hogy utolérjék a mezőny végét, kvázi tehát majdnem egy teljes kör előnyre tettek szert mindenki mással szemben!

Ronnie Peterson összetört Lotusa, ő már a Safety Car előtt kiesett. [kép forrása: Pinterest]

A rossz pozícióba beálló biztonsági autó és a boxutcai zűrzavar nagy káoszt okozott. Az időmérő rendszerek – mint már említettem – ekkoriban még korántsem voltak olyan fejlettek, mint ma, a sorrendet és a köridőket például szinte kizárólag papír alapon, kéziratilag vezették. A versenyirányítás így teljes zavarában a Safety Car mögött haladó Ganley-t sorolta az első helyre, míg például a Lotusnál szentig meg voltak győződve róla, hogy továbbra is Fittipaldi áll az élen. Ennek megfelelően a csapatfőnök, Colin Chapman a 80. kör végén a szokásos győzelmi örömét bemutatva a levegőbe dobta a sapkáját, holott a kockás zászló valójában nem Fittipaldit intette le elsőként, sőt egyáltalán be sem lengették azt!

Hosszú gondolkodás után a leintésért felelős pályabíró végül Ganley előtt lengette meg a lobogót, sőt ekkor még a hivatalos eredményjelző is azt jelezte, hogy ő vezet. A sorrend így tehát Ganley – Hailwood – Revson volt az első három helyen, végül azonban számtalan óvást és több órás tárgyalást követően az amerikai Peter Revsont hirdették ki győztesnek, Fittipaldi lett a második, Jackie Oliver pedig a harmadik.

Howden Ganley majdnem megszerezte Frank Williams első Forma 1-es futamgyőzelmét. [kép forrása: wheels.ca]

Ganley – akit végül a 6. helyen rangsoroltak – a mai napig vallja, hogy a futamot valójában Fittipaldi nyerte, ő pedig 3. lett, a felesége (aki egyébként maga is sikeres autóversenyző volt) által személyesen, körről-körre vezetett sorrend ugyanis ezt az eredményt mutatta. Az új-zélandi pilóta a különös versenyről 2017-ben beszélt részletesen a wheels.ca magazinnak, melynek során többek között azt is elárulta, hogy Revson semmiképpen sem nyerhetett, a mclarenes ugyanis soha nem előzte meg őt a pályán. A teljes cikket >> ide kattintva << el tudjátok olvasni, érdemes!

Revson egyébként pályafutása második futamgyőzelmét aratta, majd alig fél évvel később, az 1974-es Dél-afrikai Nagydíj edzésén halálos balesetet szenvedett egy Tony Southgate által tervezett Shadow-Ford volánja mögött. Érdekesség, hogy ez volt az első verseny a Forma-1 történetében, amelyen nullás rajtszámú autó állt rajthoz.

Meglehetősen zűrzavaros debütálását követően a Safety Car hosszú időre eltűnt a Forma 1-ből, legközelebb húsz évvel később, az 1993-as Brazil Nagydíjon vetették be, amikor az esőkáoszban Aguri Suzuki összetört Footworkje elzárta a pályát.

Peter Revson, az 1973-as Kanadai Nagydíj győztese. [kép forrása: motorsportmagazine.com]

Share on facebook
Facebook | Messenger
Share on twitter
Twitter
Share on reddit
Reddit
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.