Minden idők egyik legfurcsább, legbizarrabb szezonja volt a 2020-as, de az F1-Zóna csapatától szokásos értékelők természetesen ezúttal sem maradnak el! Korábban már olvashattatok Ádám kollégától egy tízes listát az év legjobb autóversenyeiről, ezúttal pedig a Forma 1-es idény résztvevőit értékeltük.
Az értékelés az előző években megszokott módon történt: mindenki (szerkesztők, bloggerek, ligavezetők, stb.) leadott egy tízes listát az évad legjobb pilótáiról, végezetül ezeket összesítettük és a futamokon megszokott 25-18-15-stb. rendszer szerint pontoztuk. Idén egy apró újdonság volt a 2018-as és 2019-es értékelőkhöz képest, hogy mindenki adhatott egy bónusz szimpátiapontot bármely versenyzőnek a mezőnyből, tisztán érzelmi alapon.
10. Kimi Räikkönen
Bármennyire is furának tűnhet, hogy egy összetett 16. hellyel és egy totálisan szürke szezonnal fel lehet kerülni erre a listára, Räikkönen azonban idén többször is megmutatta – főleg a kaotikus futamokon -, hogy ha helyzetbe kerül, még mindig elő tud húzni valami váratlant a kalapból (lásd Monza, vagy Portimão). Talán ez is különböztette meg Giovinazzitól, akivel amúgy nagyon hasonló szezont produkáltak. Kimi még mindig egy jelenség, és azt hiszem, sok rajongó őszintén örült, amikor bejelentette, hogy marad még egy évet az F1-ben. Vakmerő vezetése elegendő volt két pontszerzésre, de egy ócska autó – gyenge motor kombinációval ez is csodaszámba megy. Nagyon kár, hogy az Alfa Romeo (Sauber?) nem tud legalább egy, a középmezőnybe stabilan elég autót sem építeni, mert üdvözítő és inspiráló látni, hogy az öreg Kimi még mindig élvezi a sportot, és nem riad vissza a kemény csatáktól sem. Bár ugye tudjuk, hogy ez neki csak egy hobbi… A helyzethez képest abszolút kellemes csalódás volt idén.
csapata: Alfa Romeo Racing ORLEN
legjobb eredménye: kilencedik (2x)
világbajnoki helyezése: 16.
csapattárs elleni eredménye a futamokon: 12-5
a szezon csúcspontja: a rajt és a szédítő első kör a Portugál Nagydíjon

9. Lando Norris
Lando nagy lendülettel kezdte az évet. Sokáig úgy tűnt, hogy egyértelmű esélyese az összetett negyedik helynek, de aztán csapaton belül Sainz egyre inkább kiegyenlítette az állást, ami végig nagyon szoros maradt közöttük. Lando szezonja kicsit hasonlított Hamiltonéra: stabilan, megbízhatóan és jól autózott, ugyanakkor egy kulcsmomentumot leszámítva kevesebb villanására emlékezhetünk. Amikor odatette magát és a McLaren is jól működött, akkor Lando rendre a legjobbak között zárt, fontos pontokat gyűjtve. Idén végleg bebizonyította, hogy a mezőny legjobbjai közé nőheti ki magát. Majdnem kétszer annyi pontot gyűjtött, mint tavaly, egy négy futammal rövidebb szezonban. Hatszor végzett a legjobb ötben, megszerezte élete első dobogóját és kétszer is „elrabolta” a leggyorsabb kört a nagyoktól. Sainzcal remek párost alkottak és vélhetően Ricciardóval sem lesz gondja a rendkívül laza britnek. Egyértelműen az ő nevét is említeni kell, amikor a következő évek győzelmi esélyeseiről beszélünk.
csapata: McLaren F1 Team
legjobb eredménye: harmadik (1x)
világbajnoki helyezése: 9.
csapattárs elleni eredménye a futamokon: 8-8
a szezon csúcspontja: a dobogót érő ausztriai utolsó kör

8. Carlos Sainz
Még mielőtt elindult volna ez a zűrzavaros szezon, mindenki tudta, hogy Carlos a Ferrari versenyzője lesz 2021-től, ám ez nem akadályozta meg őt abban, hogy igen keményen odategye magát ebben az évben. Futamról-futamra érett be idén, aztán amikor Monzában a győzelemért hajtott, vagy a csúszós pályán állva hagyta a Mercedeseket Portugáliában, akkor mindenki megbizonyosodhatott arról, hogy a spanyol bizony megéri a pénzét, és hogy a Ferrari nem tett rossz lóra vele. Nagyon hasonló teljesítményt nyújtott, mint Norris, de a döntő pillanatokban talán egy nüansznyival összeszedettebb tudott lenni. Ugyanúgy stabilan szerezte a pontokat, és annak ellenére is csapattársa előtt végzett összetettben, hogy háromszor is nullázott – igaz, önhibáján kívül. Ha csak a pilóták nyers teljesítményét nézzük, a McLaren abszolút a legjobbak között volt idén – nagy kérdés, hogy az új erőforrásokkal mi lesz velük jövőre. Carlos mindenesetre abszolút megérdemelne egy erős, világbajnoki címért küzdő Ferrarit!
csapata: McLaren F1 Team
legjobb eredménye: második (1x)
világbajnoki helyezése: 6.
csapattárs elleni eredménye a futamokon: 8-8
a szezon csúcspontja: portimãói varázslat az első körökben

7. Daniel Ricciardo
A Renault idei előrelépése nagyban köszönhető Ricciardónak, aki rendkívül motiváltan és taktikusan versenyzett egész évben. Szereplése a 2001-2002-es Coulthardra emlékeztetett, aki ha kellett, odalépett, ha kellett, okosan vezetett, és ha kellett, magát nem kímélve előzött. A konstruktőri harmadik helyért vívó autók közül talán a leggyengébben küzdött idén az ausztrál, mégis sikerült az élmezőny végére repíteni a Renault-t. Két dobogót elcsípett, a Spa és Imola közötti időszakban abszolút ő volt a best of the rest, mindezt úgy, hogy az egész szezont annak tudatában versenyezte végig, hogy a következő idényben már egy másik csapatnál tekeri a kormányt. Daniel gyönyörűen vezette a csapatot idén, noha voltak hibái. Oconnal szemben végig dominálni tudott, remek zárása volt ez az év a renault-s korszakának. Jó kérdés, hogy jövőre az új környezet mit hoz ki belőle, de összességében van egy olyan érzésünk, hogy hosszú távon a McLarennél többre viheti. Egyértelműen nem karrierje legjobb szezonja volt az idei, de azért ahhoz elég volt, hogy ezen a listán a legjobb tízbe kerüljön. Világbajnoki 5. helye előtt több, mint le a kalappal!
csapata: Renault DP World F1 Team
legjobb eredménye: harmadik (2x)
világbajnoki helyezése: 5.
csapattárs elleni eredménye a futamokon: 13-4
a szezon csúcspontja: a Renault visszatérése utáni első dobogó a Nürburgringen

6. Charles Leclerc
Elsősorban az évad elején nyújtott extra teljesítménye alapján van helye ezen a listán, hisz aki ennyit ki tud hozni egy ilyen pusztítóan rossz autóból, az mindenképp megérdemli. A történelmi mélyponton lévő Ferrari vezérpilótájaként nem volt könnyű dolga Charles-nak, ennek ellenére sikerült a pocsék versenyautójában rejlő potenciált messze túlteljesítenie. Szezonja eléggé hullámvasútszerűen alakult, benne az ausztriai Vettel-kontakttal, a monzai kieséssel, Pérez szahíri kilökésével, de ezeket aztán remekül tudta ellensúlyozni a 110 %-os teljesítménnyel, váratlan dobogókkal, időmérős csodakörökkel. Igazi hőssé nőtte ki magát idén, és bár kellett hozzá mázli is, de ott kellett lenni ahhoz, hogy azok a dobogók összejöjjenek. Ha Vettelen múlott volna, hogy javítson a Ferrari helyzetén, kb. a röhej tárgya marad a csapat 2020 végére. Kár, hogy az utolsó futamokra már Charles-on is látszódott a motivációvesztés. Remélhetőleg a Ferrari gyorsan kikerül ebből a gödörből, mert látni akarjuk ezt a gyereket az élen menni!
csapata: Scuderia Ferrari
legjobb eredménye: második (1x)
világbajnoki helyezése: 8.
csapattárs elleni eredménye a futamokon: 10-5
a szezon csúcspontja: a tökéletes szahíri időmérős kör

5. George Russell
Micsoda versenyző! Ha valaki csak kételkedni mert abban, hogy George nem való a Forma 1-be, mert két szezon alatt pontot sem tudott szerezni, az remélem, a Szahíri Nagydíjon látott teljesítményét követően marha gyorsan átgondolta fenti eszmefuttatását. Nem vallott szégyent a nagy lehetőség elérkeztekor, szabályszerűen a földbe döngölte Bottast, és vélhetően győzött is volna, ha egy balszerencsés defekt közbe nem szól. Valószínűleg rengeteg új rajongót gyűjtött azon a vasárnapi napon, és még többet fog, amennyiben ezt a vonalat fogja folytatni, amit jelenleg képvisel. Ugyanakkor nem vagyunk könnyű helyzetben, ha reálisan akarunk ítélkezni fölötte, hiszen a Williams – noha a lemaradásuk közel sem volt annyira tetemes, mint tavaly – továbbra is a mezőny legrosszabb autója volt. Az időmérőkön egy ilyen géppel is folyamatosan gyűjtötte a skalpokat, nem tudom, hányan mertünk volna fogadni arra, hogy többször jut majd be a Q2-be, mint nem. A rajtjai még nem az igaziak, és bár az időmérős tempója rendben van, a futamokon azért mutatott hibákat, amik sokba kerültek a jelenleg nehéz helyzetben evickélő Williams csapatnak (lásd Imola). Már tavaly is mondtuk, hogy George az új generáció egyik legígéretesebb pilótája, de szemben Leclerc-rel és Verstappennel, neki még bőven van mit tanulnia. Jövőjét illetően mindenesetre a Mercedes nyugodt lehet, mi pedig örülhetünk, hogy a jövő potenciális bajnokai közé megérkezett még egy profi és végtelenül szimpatikus versenyző!
csapata: Williams Racing
legjobb eredménye: kilencedik (1x)
világbajnoki helyezése: 18.
csapattárs elleni eredménye a futamokon: 10-6 (Latifi), 0-1 (Bottas)
a szezon csúcspontja: szahíri brillírozása a Mercedesszel, külön kiemelve a Bottas elleni körbeautózós előzését

4. Pierre Gasly
Nehéz a francia szezonját objektíven értékelni és a drámai monzai győzelmét is csak egy futamnak tekinteni a sok közül, mindenesetre az biztos, hogy e diadal nélkül is jelen listán lenne a helye! Pierre végig nagyon stabil és kiegyensúlyozott volt, hozta a pontokat, rászolgálva arra a vezető szerepre, amivel Helmut Marko felruházta az AlphaTauri-nál (és mellesleg ez igencsak jól is állt neki). Az összefoglalókat és a statisztikákat nézegetve nem volt olyan fölényben Kvyattal szemben, mint amire elsőre emlékeztünk, de az átlagban 4 tizedes fölényével egykörös tempóban és emlékezetes mozzanatokban mindenképp verte az oroszt. Kiemelte a csapatát a középmezőny végéből, gyakran saját súlycsoportja fölött ütve és 1996 óta először francia győztest adva a Forma 1-nek. Tavalyi lefokozása után elképesztő módon lépett szintet – talán nem is egyet -, egész évben határozott, pontos vezetést mutatva. Pierre az esetek többségében mindent kihozott az autóból és mégiscsak feleannyi futamot húzott be, mint Bottas, kijavítva a Verstappen mellett derékba tört karrierjét. A Red Bull berkein belül már nem fog feljebb kerülni (talán nem is baj), de más csapatok még kivethetik rá a hálójukat. Nem utolsó sorban Pierre érett és humoros személyiség, tipikusan az a srác, akit szívesen látnánk többször az élmezőnyben.
csapata: Scuderia AlphaTauri Honda
legjobb eredménye: győzelem (1x)
világbajnoki helyezése: 10.
csapattárs elleni eredménye a futamokon: 9-8
a szezon csúcspontja: a nagyon érzelmes monzai győzelem, plusz az utána következő képek a dobogón

3. Sergio Pérez
A hősök hőse, poklok és mennyek között. A mexikói idei évét nehéz szavakkal leírni: bizonytalan jövő, ülésének elvesztése a csapatnál, két futamos kihagyás a COVID-fertőzés miatt, majd tőle szokásosan stabil és erős forma a visszatérés után. Az igazi hullámvasút azonban a szezon vége volt számára: elveszített győzelem, de mégis örömteli 2. hely Törökországban, egy utolsó körökben elveszített, újabb dobogó Bahreinben, aztán a százkilencven F1-es futam után megszerzett első győzelem! Checo pályafutása legjobb szezonját teljesítette, Hamiltoné mellett talán az ő idénye állt a legközelebb a tökéleteshez. Mindig, minden helyzetben stabil és megbízható tudott lenni, mindent és attól többet is megtéve, hogy végül nagy nehezen, de végre megkoronáztassék. Az egyetlen, ami árnyalja a szezonja képét, az az egész mezőnyben legtöbb, 31 első körös bukott pozíció, de nem árt megjegyezni, hogy ebből 28-at a portugál és a szahíri futamon szedett össze, egy 50-50 versenybaleset és egy önhibáján kívüli megforgás eredményeként. Az egész szezon egyik legjobb híre volt, amikor kiderült, hogy ő kapja meg a Red Bull második ülését jövőre, és alakuljon bárhogyan is a 2021-es idény, az tény, hogy Mexikó legsikeresebb F1-es versenyzője méltón van ott a legjobbak között!
csapata: BWT Racing Point F1 Team
legjobb eredménye: győzelem (1x)
világbajnoki helyezése: 4.
csapattárs elleni eredménye a futamokon: 7-5 (Stroll), 1-0 (Hülkenberg)
a szezon csúcspontja: győzelem a mezőny végéről felzárkózva Szahírban

2. Max Verstappen
A holland idén is kihozott a mindennél is többet a Red Bullból, újra bizonyítva, hogy többszörös világbajnoki alap. Idei szezonja abszolút Schumacher ’92-93-as idényeit idézte, hiszen hibátlanul ott loholt a második-harmadik helyen majdnem minden futamon, amikor pedig lehetett, nem jutalmazta a Mercedest a hibákért. Ez a gyerek, ha idén a német istállóval versenyzett volna… Na, akkor lett volna egy izgalmas szezonunk, hiszen Hamiltonnal agyba-főbe verték volna egymást (tudom, sok a “ha” és a “volna”). De sajnos a Red Bull ismét alább maradt a Mercedes erejének és Max megint csak “felzárkózósdit” tudott játszani. Ettől függetlenül erőn felül teljesített idén, kirobbanthatatlan volt a Mercedesek mögül és gyakran közül, teljesen megsemmisítve csapattársát. Bár az időmérők alapján leginkább a harmadik hellyel köthettük össze, mindössze 33 körrel kevesebbet töltött a második helyen, mint Bottas, annak ellenére, hogy csaknem 200 versenykörrel kevesebbet teljesített nála. Ez a srác még legalább tíz évig a Forma 1-ben lesz és mindaddig jelölgeti majd a területeit, ameddig többszörös bajnokká nem válik. Csak kérdés, hogy meddig fog megelégedni a második-harmadik helyezésekkel és a lepattanó győzelmekkel?
csapata: Aston Martin Red Bull Racing
legjobb eredménye: győzelem (2x)
világbajnoki helyezése: 3.
csapattárs elleni eredménye a futamokon: 12-5
a szezon csúcspontja: a két Mercedesnek fikarcnyi esélyt sem hagyva győz Abu Dhabiban

1. Lewis Hamilton
Noha többen a csapatból sosem kedveltük igazán az idén a hetedik világbajnoki címét megszerző Hamiltont, egyszerűen nem tudtuk nem győztesnek kihozni ezen a listán. A brit nagyjából élete formáját hozva (bár ezt lassan minden évben elmondhatjuk róla) zsebelte be az újabb győzelmeket és rekordokat – ha kellett, három keréken, ha kellett, a középmezőnyből felzárkózva, és ha kellett, merész stratégiát alkalmazva. Szezonja megítélését nehezíti, hogy gyakorta ellenfél nélkül versenyzett, de teljesítményéből ez semmit nem von le. Ugyan Fortuna ismét mellette állt és a Mercedes is újra kitűnő autót épített, de Hamilton még erre is rá tudott pakolni, gyakorlatilag megsemmisítő csapást mérve csapattársára. Lewis pontszerző szériáját is csak a COVID-19 tudta megszakítani, bár azt hozzá kell tenni, hogy amelyik versenyen ott volt idén, azon mind pontokat is szerzett a csapatnak. Feltörölte mindenkivel a padlót és átadta a múltnak Michael Schumacher rekordjait, ugyanakkor ha a dolgok nem feküdtek neki, gyakran zavaróak voltak folyamatos panaszkodásai – bár ez nagyrészt betudható túlzott maximalizmusának. Egyre többszöri, politikai ügyekben történő megnyilvánulásai szintén nem feltétlenül bővítik szimpatizánsai táborát, de versenyzői kvalitásait ez nem befolyásolja. Volt ugyan néhány ki nem kényszerített hibája (például az Albonnal való ütközés, vagy a győzelembe kerülő pályán parkolás Szocsiban), amik nélkül még jobb lehetett volna a szezonja, de összességében a legtöbb versenyen kategóriákkal verte a mezőnyt, sokszoros bajnokhoz méltó teljesítményt nyújtva. Ha jövőre meg lesz neki az a bizonyos nyolcadik világbajnoki cím, szerintem boldogan vonul vissza, átadva – remélhetőleg – George Russellnek a stafétabotot.
csapata: Mercedes-AMG Petronas F1 Team
legjobb eredménye: győzelem (11x)
világbajnoki helyezése: 1.
csapattárs elleni eredménye a futamokon: 12-4
a szezon csúcspontja: az utolsó kört három kerékkel teljesítve győz Silverstone-ban

+1 bónusz, aki a legtöbb szimpátiapontot kapta:
Romain Grosjean
Nem csak a nagy baleset miatt, hanem mert ha versenyzőként eléggé felemás is, de emberileg nagyszerű srác. Mindig volt jó szava a versenyzőtársaihoz és az interjúkban is mindig az emberi arcát mutatta. Az idei szezon legnagyobb hőse volt ő, aki túlélte az elmúlt évtizedek legnagyobb, legelképesztőbb balesetét. Nem ezt érdemelte pályafutása – vélhetően – utolsó Forma 1-es szezonjában, mint amit a Haas nyújtott neki.
csapata: Haas F1 Team
legjobb eredménye: kilencedik (1x)
világbajnoki helyezése: 19.
csapattárs elleni eredménye a futamokon: 7-7
a szezon csúcspontja: a Bahreini Nagydíjon visszajön a halálból

Összehasonlításul íme a csapatfőnökök által összeállított toplista: 1. Hamilton – 2. Verstappen – 3. Ricciardo – 4. Leclerc – 5. Gasly – 6. Russell – 7. Pérez – 8. Grosjean – 9. Sainz – 10. Albon. Azt, hogy Grosjean és Albon hogyan szerepelhet ezen a listán, miközben például Norris nem, vagy hogy Pérez hogy lehet csak hetedik, azt ne kérdezze senki. De hát ezért vagyunk mi bloggerek, hogy máshogy lássunk egyes dolgokat, nemde?
