2020 mindenképpen egy érdekes évként marad majd meg az emlékezetünkben. A világjárvány rendesen megnehezítette az életünket, akárcsak a sportesemények lebonyolítását. Ennek ellenére sok-sok izgalmas versenyt láthattunk, amelyeken néha előfordultak komolyabb balesetek is, amik a frászt hozhatták a nézőkre. Az évvisszatekintő sorozatom következő részében a számomra tíz legsokkolóbb, leglátványosabb balesetet szedtem össze szubjektív listámra.
A listán – hála az égnek – halálos kimenetelű baleset nem szerepel!
10. Újraindítási tömegbaleset – Forma-1, Mugello
Mugello igazi színfolt volt a Forma 1-es versenynaptárban, nagyon kíváncsian vártam, mire megy majd a mezőny azon a pályán, amit a MotoGP-ből kifejezetten kedvelek. Arra azonban nem számítottam, hogy mind az F3-ban, mind pedig az F2-ben profibban meg tudnak oldani a fiatal versenyzők egy újraindítást, mint a világ legjobbjai az F1-ben. Pedig ez történt, egy hatalmas tömegbalesetet összehozva. Romain Grosjean csapatrádión azt mondta, hogy ilyen ijesztőt még korábban nem látott (ha tudta volna, mi lesz vele később), de az tény, hogy több versenyző szemszögéből nézve döbbenetes képsorokat láthattunk. Főleg Carlos Sainz élt át meleg pillanatokat, amint Antonio Giovinazzi autója alá gyűrődött a McLaren orra. Nagyon amatőr képet festett több versenyzőről is ez a gördülő rajtprocedúra, noha tény, adott egy emlékezetes momentumot egy nem éppen körömlerágós versenyről.

https://www.youtube.com/watch?v=u900k-obTRs
9. Nestor Girolami – WTCR, Slovakiaring
Egy nagyszerű verseny kissé rémisztő zárásaként szolgált Nestor Girolami légi akrobatikája. Ezt úgy hozta össze, hogy Jean-Karl Vernay-vel sikerült összeakadnia az 1-es kanyar utáni rövid, egyenes részen. Az argentin befelé húzott, míg a francia tett egy nagyon apró kis kormánymozdulatot balra, ez pedig pont elégnek bizonyult ahhoz, hogy kiforgassa a hondást. A Civic nagy tempóval kapta telibe a kissé merőleges szalagkorlátot és a becsapódás lendületétől a levegőbe is emelkedett a kocsi. Bár sérülés nélkül megúszta, de az élő adásban bejátszott csapatrádión is érződött, hogy megviselte Girolamit a becsapódás.

8. Ukyo Sasahara és Ryō Hirakawa – Super Formula, Suzuka
Ezúttal nem szezonzáróként szolgált Suzuka a japán Super Formula bajnokságban, viszont helyette két fordulót is rendeztek a Forma-1 által is használt kanyargós pályán. Ukyo Sasahara, aki Jüri Vipset helyettesítette a teljes szezon során (a Red Bull junior programjának észt versenyzője a járványhelyzet miatti lezárások okán nem tudott beutazni a szigetországba), kivételesen egy jó versenyt futott. Egy biztonsági autós fázist követően történt az adott incidens, amikor is négyen haladtak egymás mellett a célegyenesben. Elvenni senki sem akarta a gázt, pedig érkezett az 1-es kanyar. Sasahara balra rántotta az autót, ezzel összeérve a mellette lévő Hirakawával. Mindketten nagy sebességgel szálltak el a bukótérbe, majd zúgtak bele a gumifalba. Sasahara autója ráadásul még fel fordulva is állt meg a védelmi falon, de a japán sérülés nélkül tudott kiszállni.

7. Luca Ghiotto és Jack Aitken – Formula-2, Sochi
A Formula-2 általában látványos versenyekkel szolgál, ami Szocsira már kevésbé igaz. Rendszerint az egyik legunalmasabb versenyhétvége szokott lenni, de egy-két komolyabb balesetet már láthattunk a pályán a közelmúltban (elég csak például Carlos Sainz 2015-ös becsapódására visszaemlékezni). A nagy sebességű, nyújtott 4-es kanyar a pálya egyik neuralgikus pontjának tekinthető, ahol elég egy kicsi megcsúszás és könnyen a falban végezheti az ember. Ezúttal Jack Aitken alatt úszott meg a belső íven a Dallara, majd magával rántotta a mellette kívülről érkező Luca Ghiotto autóját is. Mindketten komoly tempóval vágódtak bele a védelmi falba, ami szó szerint elnyelte őket. Ghiotto kocsija ráadásul még ki is gyulladt, de az olasz még időben kitudott belőle kászálódni. A versenyt piros zászlóval megállították és nem is indították újra, lévén annyira komolyan megsérült a védelmi fal.

6. Rory Butcher – BTCC, Silverstone
Cikksorozatom korábbi részében az év versenyének tituláltam azt a futamot, ahol a listám aktuális balesete történt. Ritkán látni ekkora becsapódást, főleg túraautózásban. Rory Butcher Matt Neallel akadt össze, majd a füvön csúszva háttal vágódott bele a korlátba, amit három bukfenc követett és a pálya közepén állt meg a rommá tört Ford Focus. Szerencsére ezután már senki nem találta el az összetört gépet. Bár ezzel a balesettel a matematikai esélyét is elveszítette a bajnoki cím megszerzésére, de a lényeg, hogy kisebb szédüléssel megúszta a az ijesztő incidenst.

5. Marc Marquez – MotoGP, Jerez
Az év egyik legmeghatározóbb eséséről beszélhetünk, ami már csak a következményei miatt is jogosan került fel a listámra. A MotoGP aktuális királya egy korábbi hibája után látványos felzárkózást produkálva vette célba a dobogót a jerezi forróságban. A határainak feszegetéséről elhíresült motoros azonban túlvállalta magát, majd bekövetkezett a nagy sebességű highside, aminek végén még a motorja is eltalálta a vállát. Azonnali műtét következett, majd a túlzott elszántság révén a következő hétvégén újra motorra ült, de messze nem érezte jól magát a Hondán. Marquez azóta már a harmadik műtétjén is túl van (ősszel pszeudoartrózist diagnosztizáltak nála – magyarán a csontok nem forrtak össze és nem rögzültek tartósan). A 2020-as szezonból kiírta magát (ezzel egy elképesztően nyitott évet generálva a bajnokságban), de a december eleji műtétet követően legalább hat hónapos felépülést jósolnak az orvosok, ami egyelőre teljesen bizonytalanná teszi, hogy a hatszoros bajnok mikor térhet vissza a versenyzéshez. Ha nem is az év legdurvább balesete volt, az biztos, hogy a legsúlyosabb következményeket hozta maga után.

4. Bobby Thompson – BTCC, Croft
Már eddig is csodálkoztam, hogy a crofti pályán a Jim Clark-sikán mennyire veszélyes, főleg azzal a nagy tempóval, amivel beveszik a versenyzők. Pláne akkor, ha egymás mellett érkeznek meg a pálya ezen részére, ugyanis nem ritka, hogy egy-egy bátor előzést itt hajtanak végre. Hasonlót szeretett volna kivitelezni Bobby Thompson is, akit azonban Aiden Moffat nem vette észre és leszorította a pályáról. A brit innentől fogva tehetetlenül csúszott ki a mezőre (ami már önmagában egy elég abszurd látvány, bár tény a BTCC-ben már a fák közé bezúgó Toyotát is láttunk Simon Belcherrel a volán mögött 2014-ben), ahol többször is hatalmasat szaltózott az Audi, majd végül fejjel lefelé állt meg a magas fűben. Bár Thompson épségben kiszállt a roncsból, de a szezon későbbi futamain már nem állhatott rajthoz az orvosok tanácsára. Sajnálatos, mert az utolsó versenyei kifejezetten jól sikerültek és jó esélye lett volna a privátoknak kiírt Jack Sears Trophy megnyerésére.

https://www.youtu.be/jPwxNYP3N7Y
3. Enea Bastianini és Hafizh Syahrin – Moto2, Spielberg
A Red Bull Ring idén két fordulóval szolgált a Gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnyének, amik leginkább a hatalmas balesetekről maradnak majd emlékezetesek. A középső kategória idei bajnoka, Enea Bastianini vesztette el az uralmát a motorja felett az 1-es kanyarból kijőve, az olasz egy komolyabb highside-ot követően az aszfalton találta magát, szemben az érkező mezőnnyel. A nagy tömörülésben nem mindenki tudta elkerülni az elfekvő motort, így Hafizh Syahrin nem láthatta az előtte haladótól, hogy mi torlaszolja el az utat. A maláj kétszáz fölötti tempóval trafálta telibe a 33-as rajtszámú Kalexet, amitől Syahrin a levegőbe repült, motorja darabokra szakadt. Sajnos ez a baleset is kivédhető lett volna, de ez benne van a pakliban. Szerencsére nem lett baj, de természetesen Syahrin kénytelen volt kihagyni a következő Stájer Nagydíjat.

2. Johann Zarco és Franco Morbidelli – MotoGP, Spielberg
De ha ez még nem lett volna önmagában elég, következett a királykategória versenye, ami még durvább képsorokkal szolgált. Ezúttal egy kicsivel feljebb, a 2-es kanyarnak számító törésből kijőve akadt össze Johann Zarco és Franco Morbidellli. Az olasz kicsit hamarabb fékezett a kelleténél, amire a mögötte érkező francia nem számított. Hatalmasat buktak, a motorjaik pedig lebegő rakétaként zúgtak be a derékszögű 3-as kanyarba. Oda, ahol a két gyári yamahás motoros éppen kanyarodott. Az őrangyalok segítsége kellett ahhoz, hogy sem Maverick Viñalest, sem Valentino Rossit nem találta el egyik szétszakadó motor sem. Az eset mindenkit megdöbbentett, a Doktort se láttam még ennyire sokkos állapotban, alig kapott levegőt, miközben a garázsból nézte vissza, ahogy elzúgott a feje felett éppen csak a roncs. Nem kérdés, az évtized leghorrorisztikusabb balesete volt ez a két kerekűek bajnokságában.

1. Romain Grosjean – Forma-1, Bahrein
Egy percig sem lehetett kérdés, hogy ez a baleset kerül a lista élére. Talán az elmúlt évtized legnagyobb balesetét láthattuk Bahreinben, nem csak a Forma-1-ben, hanem minden szériát egybevéve is. Már mikor először mutatták és felcsaptak a lángok, akkor lehetett tudni, hogy itt valami nem mindennapi baleset történt. Vérfagyasztó pillanat volt, a hideg futott keresztül a hátamon, amikor mutatták, hogy átszelte a szalagkorlátot, majd a ketté tört kocsit. Felesleges lenne elemezgetni, hogy mindez kinek a hibájából történt, versenybalesetben összeakadt Kvyat és Grosjean, utóbbi pedig a poklot poklát élte. 28,7 másodpercig volt benne a kettétört, égő autóban, az a lélekjelenlét amivel kimászott, egészen egyszerűen lenyűgöző. A sors fintora, hogy pont a francia ellenezte 2018-ban a Glória bevezetését. Ha nincs a fejvédelmi eszköz, november 29-én nem is akarok belegondolni, mi történhetett volna. De szerencsére a biztonsági fejlesztések újfent pozitívan levizsgáztak. És bár sajnálom, hogy Grosjean ezzel a brutális balesettel fejezte be az F1-es karrierjét, de az biztos, hogy egy olyan hőstettet hajtott végre az alatt a fél perc alatt, amit még sokáig fogunk emlegetni.

Romain Grosjean fejében elmondása szerint a gyermekei, a családjának emlékei jártak, amíg bent tartózkodott az égő autóban. Az életösztön és a szerettei irányába érzett érzelmei mentették meg a tűz perzselő poklától. Forma-1-es karrierjét hullámvölgyek jellemezték, de egyértelműen a csúcson fejezte be, legalábbis akaraterő szempontjából mindenképp.
Idén is láthattuk, hogy bár az elmúlt évtizedek alatt a biztonsági feltételek elképesztően sokat fejlődtek, de azt nem szabad elfelejtenünk, hogy ez nem gyerekjáték. Ezek a versenyzők, legyen szó akár formaautózásról, akár túraautózásról vagy motorversenyekről, az életüket teszik kockára minden egyes alkalommal, amikor felállnak a rajtrácsra. Bármikor bekövetkezhet a baj, ezt sajnos tavaly láthattuk Anthoine Hubert eseténél is Spában. Ezzel legbelül mindnyájan tisztában vannak, de nem szabad, hogy ez megforduljon a fejükben. Ha ugyanis ez megtörténik, akkor jobb inkább visszavonulni.
Nemsokára következik Best of 2020 sorozatunk harmadik része a legmeggyőzőbb teljesítményekről, illetve egy Formula 2-es szezonösszefoglalóval is készülünk Nektek!
>> Best of 2020 [1. rész] – A szezon tíz legjobb versenye <<