Megszakadt a Cadillac sorozata, a WTR Acura nyerte a daytonai 24 órást

Beszámoló a daytonai 24 órás versenyről.

Minden idők egyik legparádésabb DPi csatáját láthattuk a daytonai 24 órás versenyen, emellett pedig a többi kategóriában is remek küzdelmeknek lehettünk szemtanúi. Kijelenthetjük tehát, hogy az idei Rolex 24 toronymagasan az utóbbi évek legjobbja volt. Nézzük az eseményeket azok időrendjében!

21:43 – Elrajtolt a daytonai 24 órás verseny!

Az első kör végén a pole-ból rajtoló Nasr vezet, a WeatherTech Porschénak pedig már sikerült is a hátulját lebontani. A a 25-ös BMW-t vezető Bruno Spengler öklelte fel Kevin Estre-t, aki ezt követően még az AF Corse Ferrarit is megütötte oldalról.

[fotó: IMSA]

22:57 – Felipe Nasr vezet az első órát követően Daytonában, amely a rajtbaleset mellett látványos harcokról, pörgésekről-forgásokról és a szoros mezőnyről marad emlékezetes.

Spengler a rajtbaleset miatt áthajtásos büntetést kapott, a Porsche pedig az elkerülhetetlen javítással 14 körös hátrányba került. Mondhatnánk, hogy ezzel vége a győzelmi esélyeiknek, de ne ítélkezzünk előre, a 24 óra ugyanis nagyon sok, a viszonylag rövid pálya miatt pedig pillanatok alatt sokkörös hátrányt lehet visszahozni.

Az élen túl nagy dráma nem történt, leszámítva talán azt, hogy a Mazdának a felvezető körön gondjai akadtak a sebességváltóval, Oliver Jarvis így csak a sor végéről eredhetett a mezőny után.

Jelenleg Felipe Nasr vezet Albuquerque és Duval előtt, de sorrendről a versenynek ezen korai szakaszában még nincs értelme beszélni.

00:49 – Három óra elteltével Cadillac uralom Daytonában!

Az akciódús első órát követően nyugodtabb vizekre evezett a daytonai 24 órás verseny, habár az elmúlt két órában is éppen elég esemény történt. Az igazi nehézség azonban csak most kezdődik, hogy leszállt az este, innentől kezdve ugyanis 13 órán keresztül sötétben kell vezetniük a pilótáknak!

GTD kategóriában a végső győzelemre is esélyes 12-es Vasser Sullivan Lexus (Veach/Montecalvo/Megennis/Bell) a második óra elején műszaki problémákkal szembesült és bukott kettő teljes kört. Ebből egyet már visszahoztak a Safety Car fázisoknak köszönhetően, de Robert Megennis jelenleg is csak a 13. helyen halad.

Szedte áldozatait a buszmegálló sikán is. Először a 81-es DragonSpeed Oreca volánja mögött Rob Hodes csúszott itt ki, ami egy 34 perces FCY-t eredményezett, aztán beleállt a falba Frits van Eerd is a holland Orecával, majd itt ütközött James Calado egy LMP3-as autóval. Mindegyik érintett jelentős időt bukott, de a legrosszabbul talán a Racing Team Nederland járt, az autó bal eleje ugyanis komolyan sérült a balesetben.

Az élen jelenleg Tristan Vautier halad a JDC-Miller Cadillackel. LMP2-ben az Era Motorsport (Chatin/Dalziel/Tilley/Merriman)-, GTLM-ben a 4-es Corvette (Milner/Tandy/Sims)-, LMP3-ban a Sean Creech Motorsport (Barbosa/Willsey/Clairay/Boyd)-, GTD-ben pedig a 14-es Vasser Sullivan Lexus (Hawksworth/Telitz/Gavin/Kirkwood) vezet, de a különbségek szerencsére még sehol sem nagyok.

[fotó: IMSA]

07:01 – Továbbra is nyitott a küzdelem Daytonában, dráma a JDC-Miller Motorsportsnál!

Zajlik a daytonai 24 órás verseny, és még most sem egetverően nagyon a különbségek, bár LMP2-ben a Win Autosport (Thomas/Nunez/Merrill/Bell) egész szép előnyt épített ki magának, köszönhetően az ex-mazdás Tristan Nunez szédületes éjjeli etapjainak. Sokat bukott ellenben a PR1 Mathiasen egy műszaki hiba miatt, az 52-es Oreca jelenleg a P2-es sor végén halad az abszolút 14. helyen.

A hetedik óra közepén Franck Pererának volt egy megállása a 19-es Grasser Lamborghini volánja mögött, amely véget vetett egy 4 óra 45 perces folyamatos versenyzésnek. Különösen jól jött ez a megszakítás a futam elején sokáig vezető 31-es AXR Cadillacnek (Nasr/Derani/Conway/Elliott), illetve a Meyer Shank Acurának (Pla/Cameron/Montoya/Allmendinger), amelyek ekkorra már körhátrányba kerültek, de így ezt vissza tudták hozni.

A megszakítás utáni újraindítást egyébként Duval alaposan benézte, a JDC-Miller Cadillac ezért kapott egy stop&go büntetést, sőt Vautier néhány perccel ezelőtt összeütközött a Wright Motorsports Porschéval is, az autót így jelenleg szervizelik. Ennek köszönhetően a 48-as áll most az élen (Jonhson/Pagenaud/Kobayashi/Rockenfeller), bár Jimmie Johnson a boxkiállások idejére most átengedte a vezetést Ganassiéknak (van der Zande/Magnussen/Dixon). Harmadik a Konica Minolta Acura (Albuquerque/R.Taylor/Rossi/Castroneves).

GTLM-ben a Corvette-ek hosszú idő óta 1-2-ben vannak, a különbségek azonban egyáltalán nem nagyok, a mindjárt a rajtnál sokat bukó WeatherTech Porsche kivételével még mindenki körön belül van.

LMP3-ban érdemes kiemelni a futam legelején bajba kerülő 6-os Mühlner Motorsports Duqueine-t, amely azóta már simán vezeti a kategóriát. Hát, ezért nem szabad egy óra után eredményt hirdetni egy endurance versenyen… Ebben a kategóriában egyébként fontos tudni, hogy minden autónak van egy kötelező, legalább nyolc perces szervize, amit az utolsó két óra előtt van lehetőségük letölteni.

Szoros a meccs GTD-ben is, itt jelenleg a 21-es AF Corse Ferrari (Cressoni/Mann/Serra/Nielsen) vezet az 1-es Paul Miller Racing Lamborghini (Sellers/Snow/Caldarelli/Lewis) előtt.

[fotó: IMSA]

10:41 – 11 órával a vége előtt a Konica Minolta Acura diktálja a tempót Daytonában!

Ricky Taylor stabilan vezet, miután az előző órákban Filipe Albuquerque kiharcolta ezt a pozíciót az autónak. A portugál versenyző a Chip Ganassi Cadillackel volt nagy harcban, Scott Dixon azonban percekkel azután, hogy beült az autóba, elkövetett egy boxutcai gyorshajtást, a jutalmul kapott 20 másodperces stop&hold büntetéssel pedig majdnem körhátrányba került és jelenleg csak az 5. helyen halad.

LMP2-ben a Tower Motorsport (Farano/Aubry/Vaxiviére/Buret) stabilizálta előnyét, P3-ban pedig a 74-es Riley Ligier (Robinson/Andrews/Askew/Pigot) simán, több mint három kör előnnyel vezet.

A GTLM értékelésben kisebb megszakításokkal gyakorlatilag a rajt óta Corvette 1-2 van. Ez a helyzet most is, de a különbségek egyáltalán nem nagyok, csak a rajtnál 14 kört bukó WeatherTech Porsche van körhátrányban. Hasonlóan a DPi-hez, itt még bármi lehet.

GTD-ben az 57-es Winward Mercedes (Ward/Ellis/Dontje/Engel) vezet a 21-es AF Corse Ferrari (Cressoni/Mann/Nielsen/Serra) és a 75-ös SunEnergy 1 Mercedes (Habul/Marciello/Stolz/Grenier) előtt, ők hárman vannak még körön belül.

[fotó: Wayne Taylor Racing]

13:36 – Élesedik a helyzet Daytonában napfelkeltére!

Legutóbbi helyzetjelentésünk óta különösebb rendkívüli esemény nem történt, viszont az egyébként nyugodt vizeken evező versenyt megzavarta két FCY-periódus is. Az elsőre Nicolas Lapierre Orecájának balesete miatt volt szükség, a másikat pedig akkor kellett bevetni, amikor a WeatherTech Porsche megpördült és összeszedett egy reklámtáblát, amit aztán a pályára sodort.

Ezt kihasználva a Chip Ganassi Cadillac (van der Zande/Magnussen/Dixon) tört az élre és ott van jelenleg is, miután a szenzációs etapot produkáló Kobayashi egy előzési kísérlet közben megpördült. Van der Zande mögött jelenleg a Konica Minolta Acura (Albuquerque/R.Taylor/Castroneves/Rossi) a második, a Meyer Shank Acura (Montoya/Cameron/Rockenfeller/Pla) pedig a harmadik. A különbségek egyébként nem nagyok, tulajdonképpen a 40 kör hátrányban lévő JDC-Miller Cadillac kivételével még bárki nyerhet.

LMP2-ben a Tower Motorsport (Farano/Aubry/Vaxiviére/Buret) majdnem egy kör előnnyel vezet, P3-ban pedig a Riley Motorsports (Robinson/Andrews/Askew/Pigot) győzelmét nem fogja veszélyeztetni semmi, ha nem romlik el az autó.

A GTLM kategóriában változás történt az élen, a kisebb megszakításokkal a rajt óta vezető két Corvette-et ugyanis a legutóbbi újraindításkor megelőzte a 25-ös BMW (De Phillippi/Eng/Spengler/Glock), így jelenleg ez az egység vezet, míg GTD-ben órák óta a Winward Mercedes (Ward/Ellis/Dontje/Engel), a SunEnergy 1 Mercedes (Habul/Marciello/Stolz/Grenier) és az AF Corse Ferrari (Cressoni/Mann/Nielsen/Serra) küzd a győzelemért.

LMP2-ben és LMP3-ban tehát nagyjából már kezd körvonalazódni a kép, a másik három kategória azonban még teljesen nyitott.

[fotó: IMSA]

16:18 – Itt a tizenkilencedik óra drámája: a mindeddig a végső győzelemre is esélyes Whelen Cadillac a garázsban szétbontva, a hírek szerint elment az ötödik fokozat a váltóból!

E sorok írásakor egyébként Full Course Yellow van egy, a pályára került alkatrészdarab miatt. Ez még inkább összerázhatja a mezőnyt öt és fél órával a leintés előtt, és ha szerencsénk van, a Mazda is vissza tudja majd venni a körét, így pedig egy zseniális ötös csatánk lehet a győzelemért. De Nasrékért nagyon nagy kár…

LMP2-ben Tower – Era csata lesz a győzelemért, P3-ban a Riley sokkörös előnnyel vezet továbbra is. A két GT-kategóriáról pedig külön esszét lehetne írni, elképesztő, ami ott zajlik, megjósolhatatlan a végeredmény.

[fotó: IMSA]

17:45 – Utolsó szakaszába lépett a daytonai 24 órás verseny: négy óra van hátra!

Az abszolút győzelemért a 31-es Cadillac kiszállása óta is ádáz küzdelem folyik. A legutóbbi caution óta a Konica Minolta Acura (jelenleg a volánnál Albuquerque) vezet, nyomában az Ally Cadillackel (Rockenfeller). Picit jobban lemaradva követi őket a Meyer Shank Acura (Allmendinger), majd a felzárkózóban lévő Ganassi Cadillac (Dixon) és a Mazda (Bomarito). Utóbbi a legutóbbi Safety Car alatt körön belülre került és összességében nem is megy rossz köröket Bomarito, de erőből nem valószínű, hogy esélyük lehet a győzelemre. Ganassiék pedig élénk felzárkózásban vannak, miután Magnussen az előző etap során letöltött egy áthajtásos büntetést, így most Dixon előtt a feladat, hogy csökkentse a lemaradást.

A legutóbbi sárga zászlós fázis LMP2-ben is új helyzetet eredményezett, az órák óta egymás ellen küzdő Era Motorsports és Tower Motorsports mellé ugyanis harmadiknak beszállt a csatába a DragonSpeed is. Dalziel, Mies és Buret mögött Austin Dillon már négy kör hátrányban van a Ligier-vel, nekik erőből már nem lehet esélyük a dobogóra.

LMP3-ban a Riley Motorsports két kört már eldobott előnyéből, de Scott Andrews még így is kettő teljes kör előnnyel vezet Yann Clairay előtt.

GTLM-ben visszaállt a Corvette 1-2, Tandy és Taylor csatáját most Catsburg és Sims folytatja, miután váltottak mindkét autóban. A harmadik helyen jön Jesse Krohn a 24-es BMW-vel, majd James Calado a Risi Ferrarival, a másik BMW már körhátrányban. A WeatherTech Porsche a rajt óta becsülettel küzd, de még most is 9 kör a hátrányuk.

A GTD kategóriagyőzelem talán a legmegjósolhatatlanabb mind közül. Az 57-es Mercedes és a 21-es Ferrari órák óta látványos küzdelmet folytatott, ami néhány perccel ezelőtt egy ütközésben ért véget. Matteo Cressoni a falban kötött ki, defektet kapott és a hátsó szárny is megsérült, az AF Corse ezzel visszaesett a 9. helyre, két kör hátránnyal. Philip Ellis mögé a balesetet követően Luca Stolz jött fel másodiknak, jelenleg tehát Mercedes 1-2 van GTD-ben, a harmadik helyen pedig a Wright Motorsports 16-os Porschéja halad Patrick Longgal a volánnál. Itt még öten vannak körön belül. 

[fotó: IMSA]

19:19 – OTT AZ ÚJABB DRÁMA! Scott Dixon defektet kap 2 órával és 25 perccel a vége előtt!

Full Course Yellow ugyan, de így is nagyon sok időt veszít az új-zélandi. Innentől hacsak nem történik valami csoda, Kobayashi maradt az egyetlen, aki még hozhatja a győzelmet a Cadillacnek.

[fotó: IMSA]

20:42 – Egy órával a vége előtt azt láthatjuk, ahogyan az abszolút első lekörözi a GTD kategóriaelsőt.

Filipe Albuquerque és Maro Engel egyaránt kettő másodperc körüli előnnyel, de stabilan vezetnek. Hasonló a helyzet GTLM-ben, ott Jordan Taylor az imént előzte meg Augusto Farfust, innentől Tommy Milneren a feladat, hogy biztosítsa a Corvette-nek a kettős győzelmet.

LMP2-ben a 8-as Oreca volánja mögött Gabriel Aubry simán, majdnem egy perc előnnyel vezet, míg LMP3-ban a Riley Motorsports győzelmét órák óta csak saját maguk tudják veszélyeztetni.

[fotó: IMSA]

21:41 – 🏁 🏁 🏁 VÉGE!!! 🏁 🏁 🏁

2021-ben a daytonai 24 órás verseny győztesei: 🇵🇹 FILIPE ALBUQUERQUE, 🇧🇷 HÉLIO CASTRONEVES, 🇺🇸 ALEXANDER ROSSI és 🇺🇸 RICKY TAYLOR!

Csak az abszolút győzelmeket tekintve Albuquerque és Taylor a második-, Castroneves és Rossi az első daytonai győzelmüket szerzik! Az Acura ARX-05 DPi története során először nyer a legendás versenyen, a Wayne Taylor Racing pedig története (és az elmúlt 5 év) során negyedszer, sorozatban pedig harmadik alkalommal húzza be a győzelmet! Wayne Taylor napja tehát nem is lehetne jobb, hiszen a csapata megnyerte a futamot, fiával, Ricky-vel a volán mögött, míg másik fia, Jordan behúzta a GTLM kategóriát.

LMP2-es kategóriagyőztes az Era Motorsport: Paul-Loup Chatin, Ryan Dalziel, Kyle Tilley és Dwight Merriman.

LMP3-as kategóriagyőtes a Riley Motorsports: Scott Andrews, Gar Robinson, Spencer Pigot és Oliver Askew.

GTLM kategóriagyőztes a Corvette Racing: Antonio Garcia, Jordan Taylor és Nicky Catsburg.

GTD kategóriagyőztes a Winward Racing: Russell Ward, Philip Ellis, Maro Engel és Indy Dontje.

[fotó: IMSA]

Értékelés, érdekességek és statisztikák

Mindenekelőtt egy egészen megdöbbentő hír: a Corvette versenyzőjéről, Antonio Garciáról menet közben derült ki, hogy koronavírusos! A 40 éves spanyol pilótát ezért helyi idő szerint reggel kilenckor a Corvette kivonta a versenyből, Jordan Taylornak és Nicky Catsburgnak tehát ketten kellett teljesíteniük a hátralévő mintegy 7 órát. Túlságosan rosszul nem is szerepeltek, hiszen megnyerték a GTLM kategóriát, ami a Corvette történetének negyedik daytonai kategóriagyőzelme volt, az első 2016 óta. A két C8.R dominanciáját jól jellemzi, hogy a GTLM géposztály által megtett 770 versenykörből 716-ot ők töltöttek az élen.

[fotó: Martin Spetz / Daily Sportscar]

A Konica Minolta Acura abszolút győzelmével megszakadt a Cadillac nagy sorozata Daytonában, az idei szezont megelőzően ugyanis kizárólag ez a márka tudott 24 órást nyerni a DPi formula bevezetése óta. A győztes egységhez képest további négy autó végzett körön belül, ami rekord a verseny történetében.

Az LMP2-ben kategóriagyőztes Era Motorsport a verseny második felét egy meghibásodás miatt kuplung nélkül teljesítette! Nem ők voltak az egyetlenek, akiket műszaki hiba akadályozott: a verseny korai szakaszában több mint 170 körön keresztül vezető WIN Autosportot fékhiba, a Cetilar Racinget váltóhiba, a 14-es Vasser Sullivan Lexust pedig a nem megfelelő hűtés hátráltatta, míg a Meyer Shank Racingnek a gázpedál visszacsatolással gyűlt meg a baja.

Daytonában összesen egy Acura NSX GT3 Evót láthattunk GTD kategóriában, melyet a Magnus Racing indított az Archangel Motorsports közreműködésével, a volán mögött Mario Farnbacherrel, Andy Lally-val, John Potterrel és Spencer Pumpelly-vel. Az egység a kvalifikációs futamot, majd a 24 órást is a 11. helyen fejezte be. Minden jel arra mutat azonban, hogy a szezonból hátralévő három endurance fordulón (Sebring, Watkins Glen, Road Atlanta) lesz még egy GT3-as Acura, melyet a hosszú évek óta Honda-partner Realteam Racing fog indítani.

[fotó: Martin Spetz / Daily Sportscar]

Folytatás március 20-án a sebringi 12 órás versennyel!

Címlapkép forrása: Wayne Taylor Racing hivatalos Twitter oldala
Facebook | Messenger
Twitter
Reddit
WhatsApp
Email