🇾🇩 Diriyah: Nyck de Vries Ă©s Sam Bird a csĂșcson!

A 2020-21-es Formula E szezonnyitĂł hĂ©tvĂ©gĂ©nek a beszĂĄmolĂłja GergƑ Ă©s Csaba tollĂĄbĂłl.

Mercedes fölĂ©ny a szaĂșd-arĂĄbiai szabadedzĂ©seken!

MegkezdƑdött a Formula-E 2021-es szezonja, mĂ©ghozzĂĄ rögtön egy dupla futamos fordulĂłval, SzaĂșd-ArĂĄbiĂĄban! Az elsƑ szabadedzĂ©sen, tegnap este elsƑsorban a poros pĂĄlya tisztĂ­tĂĄsa volt a lĂ©nyeg, a köridƑkbƑl Ă­gy tĂșlsĂĄgosan sok következtetĂ©st nem lehet levonni. VĂ©gĂŒl a tavalyi szezont Berlinben a 2. helyen befejezƑ Nyck de Vries bizonyult a leggyorsabbnak a Mercedesszel, közel hat tizeddel megelƑzve a Porsche nĂ©met pilĂłtĂĄjĂĄt, AndrĂ© Lotterert. A 3. helyen a 2017-es bajnok, Lucas di Grassi vĂ©gzett az Audival.

A mĂĄsodik gyakorlĂĄson de Vries aztĂĄn Ășjra villantott, sƑt mögötte csapattĂĄrsa, Stoffel Vandoorne vĂ©gzett, bizonyĂ­tva, hogy a Mercedesszel idĂ©n nem csak a Forma 1-ben kell szĂĄmolni. A pĂĄros mögött Edoardo Mortara zĂĄrt a Venturival, majd következik Rowland, Lotterer, Sette CĂąmara, Lynn, Buemi, Evans Ă©s GĂŒnther. A mezƑny szorossĂĄgĂĄt jĂłl mutatja, hogy az elsƑ tizenkĂ©t pilĂłta, tehĂĄt a mezƑny fele egy mĂĄsodpercen belĂŒl vĂ©gzett. Az edzĂ©st egy alkalommal nĂ©hĂĄny percre meg kellett szakĂ­tani, miutĂĄn Nico MĂŒller megpördĂŒlt Ă©s autĂłja hĂĄtuljĂĄval elkapta a falat, valamint a vĂ©gĂ©n mĂ©g Robin Frijns is csĂșnyĂĄn odaverte, Ă­gy a gyakorlĂĄs vĂ©gĂŒl nĂ©hĂĄny mĂĄsodperccel a tervezett elƑtt Ă©rt vĂ©get.

Nyck de Vries szerezte meg a pole-pozĂ­ciĂłt a szezon elsƑ futamĂĄra, a vĂĄratlalnul jĂł kört teljesĂ­tƑ Eduardo Mortara elƑtt!

A hĂ©tvĂ©ge elsƑ idƑmĂ©rƑjĂ©nek rĂ©szletes vĂ©geredmĂ©nye. [kĂ©p forrĂĄsa: az FIA Formula E hivatalos mĂ©dia felĂŒletei]

Nyck de Vries a versenyt dominĂĄlva szerezte meg elsƑ Formula-E gyƑzelmĂ©t, az elmĂșlt Ă©vek egyik legszebb, kettƑs elƑzĂ©sĂ©t bemutatĂł Mortara, Ă©s a legvĂ©gĂ©n a dobogĂłrĂłl Rastot letaszĂ­tĂł Mitch Evans elƑtt!

A verseny a szokĂĄsosnĂĄl (vagy annĂĄl, amihez a Formula-E-ben szokva vagyunk) picit szĂŒrkĂ©bb volt, azonban Ă­gy sem panaszkodhatunk az Ă©vnyitĂłra, amit kĂ©t biztonsĂĄgi autĂłs fĂĄzis is lassĂ­tott. A Bird-Lynn kakaskodĂĄs Ă©s dupla kiesĂ©s gyanĂșsan a mahidrĂĄs versenyzƑ hibĂĄja volt, mĂ­g Max GĂŒnther falazĂĄsa igencsak ijesztƑ volt- ahogyan Dario Franchitti is fogalmazott az angol nyelvƱ közvetĂ­tĂ©s alatt: konkrĂ©tan belemozdult a biztonsĂĄgi fal is a csattanĂĄsban.

Az eredmĂ©ny kĂ©rdĂ©s, hogy mennyire tekinthetƑ vĂ©glegesnek, hiszen nem sokkal a leintĂ©s elƑtt kiĂ­rtĂĄk, hogy Mortara Ă©s Rast is vizsgĂĄlat alatt van egy biztonsĂĄgi autĂłs fĂĄzis alatti elƑzĂ©s miatt, a konkrĂ©t helyzetet azonban sem Ă©n, sem pedig az angol kommentĂĄtor duĂł nem tudta felidĂ©zni (Csaba a jövƑvƑl: vĂ©gĂŒl amĂșgy egyikĂŒk sem kapott bĂŒntetĂ©st).

Az elsƑ futam pontszerzƑi: de Vries-Mortara-Evans-Rast-Wehrlein-Rowland-Sims-Vandoorne-di Grassi-Turvey

ElsƑ gyƑzelem a szĂ©riĂĄban- amit egy hatalmas siker követett a szezon vĂ©gĂ©n.

Robin Frijns szerezte meg a pole-pozĂ­ciĂłt a mai idƑmĂ©rƑn, amelyen sem a Mercedes, sem pedig a Venturi autĂłi nem vehettek rĂ©szt Mortara balesetĂ©t követƑen!

Igencsak ijesztƑ balesetet szenvedett a mai mĂĄsodik edzĂ©sen a tegnapi ezĂŒstĂ©rmes Edoardo Mortara, akinek autĂłja egyĂĄltalĂĄn nem lassult le egy fĂ©kezĂ©st követƑen Ă©s a TecPro falban vĂ©gezte a 18-as kanyarban. A svĂĄjci-olasz versenyzƑt azonnal kĂłrhĂĄzba szĂĄllĂ­tottĂĄk felĂŒlvizsgĂĄlatokra, elvileg szerencsĂ©re semmilyen komolyabb baja nem esett. A baleset amĂșgy nagyon hasonlĂ­tott Daniel Abt tavalyi, mexikĂłi esetĂ©re, amikor a Fanboost miatt nem tudott kellƑen lelassulni Ă©s 20 G-s erƑvel csapĂłdott a falba.

Ennek ellenĂ©re csapatĂĄnak, illetve az erƑforrĂĄst biztosĂ­tĂł Mercedesnek sincs fogalma a baleset okĂĄrĂłl, ami az FIA-t elkeserĂ­tette. Olyannyira, hogy a SzövetsĂ©g nem is engedĂ©lyezte a Mercedes hajtĂĄslĂĄncot hasznĂĄlĂł kĂ©t csapatnak, hogy köröket fussanak a mai idƑmĂ©rƑ edzĂ©sen, tehĂĄt gyakorlatilag a mezƑny vĂ©gĂ©rƑl kell rajtolniuk. Mint utĂłlag kiderĂŒlt, a svĂĄjci-olasz versenyzƑ alapvetƑen kĂŒzdött bizonyos mĂ©rtekƱ elsƑfĂ©k-gondokkal a szabadedzĂ©sen, majd balesetĂ©t megelƑzƑen versenygĂ©pe egyik hĂĄtsĂł fĂ©ke teljesen felmondta a szolgĂĄlatot, tehĂĄt hiĂĄba nyomta Mortara padlĂłig a fĂ©kpedĂĄlt, ez semmit sem lassĂ­tott autĂłjĂĄn. A baleset utĂĄn Mercedes Ă©s a Venturi is vĂĄltoztatott sajĂĄt rendszere beĂĄllĂ­tĂĄsain, amiket az FIA jĂłvĂĄ is hagyott, mivel pedig kiderĂŒlt, hogy nem az erƑforrĂĄs hibĂĄja okozta a balesetet, engedĂ©lyeztĂ©k mindkĂ©t csapatnak a rajthoz ĂĄllĂĄst a vasĂĄrnapi versenyen.

A csapatfƑnök Susie Wolff szerint Mortara döntĂ©se lesz, hogy rajthoz ĂĄll-e, ha az orvosok megadjĂĄk az engedĂ©lyt a balesetĂ©t követƑen. Mivel tartalĂ©kpilĂłtĂĄjuk, Jake Hughes egyetlen edzĂ©sen sem vezetett, ezĂ©rt rajthoz nem ĂĄllhatott rajthoz, Mortara pedig vĂ©gĂŒl Ășgy döntött, hogy inkĂĄbb kihagyja a versenyt.

Az emlĂ­tett nĂ©gy versenygĂ©p mellett egy ötödik hiĂĄnyzĂłja is volt az idƑmĂ©rƑnek: AndrĂ© Lotterer, aki falnak vĂĄgta autĂłjĂĄt.
A kvalifikĂĄciĂłs csoportok sorrendjeinek vĂĄltozĂĄsa, illetve nĂ©gy top autĂł hiĂĄnya miatt igencsak mĂĄs kĂ©pet mutatott a mĂĄsodik idƑmĂ©rƑ: a szombaton szenvedƑ virgines Robin Frijns rajtolhatott az elsƑ sorbĂłl, Sergio Sette CĂąmara, Tom Blomqvist, illetve Sam Bird elƑl

Nem tartott tĂșl sokĂĄig Sam Birdnek megszerezni elsƑ gyƑzelmĂ©t a Jaguar szĂ­neiben, a piros zĂĄszlĂłval leĂĄllĂ­tott futamon!

Avagy az utĂłbbi pĂĄr szezonban valamiĂ©rt nagyon mennek ezek az Ă©vnyitĂł hĂ©tvĂ©gĂ©k a brit versenyzƑnek, aki egy igen szĂ©p csatĂĄban gyƑzte le a pole-bĂłl rajtolĂł Robin Frijns-t. JĂł kĂ©rdĂ©s, hogy mit hozott volna az utolsĂł 8-10 perc, ha nincs a teljes pĂĄlyĂĄs sĂĄrga-safety car-piros zĂĄszlĂł, de az a vĂ©lemĂ©nyĂŒnk, hogy a kĂ©t Techeetah (akik azĂ©rt 1-1 pillanatban majdnem kiĂŒtöttĂ©k egymĂĄst) bedarĂĄlta volna a holland versenyzƑt. A dobogĂł alsĂł fokĂĄra tehĂĄt Jean-Eric Vergne ĂĄllhat, mĂ­g a verseny igazi vesztese SĂ©rgio Sette CĂąmara volt, aki mĂĄsodik rajpozĂ­ciĂłjĂĄbĂłl csak egy hatodik helyet tudott szerezni ma.

A pontszerzƑk: Bird – Frijns – Vergne – da Costa – Cassidy – Sette CĂąmara – MĂŒller – Turvey – Rowland – Rast.

A måsodik futam rövid összefoglalója

UtĂłlagos vĂĄltozĂĄsok: Vergne elveszĂ­tette a dobogĂłt, Rast pedig a pontszerzƑ helyĂ©t 1-1 bĂŒntetĂ©s miatt, mĂ­g Alex Lynn magĂĄnĂĄl van az ijesztƑ balesetĂ©t követƑen!

Sajnos a Mahindra versenyzƑrƑl egyelƑre ennĂ©l sokkal többet nem tudunk. Az elƑzetes hĂ­rek szerint magĂĄnĂĄl van a kĂłrhĂĄzban Ă©s beszĂ©l is a körĂŒlötte levƑkkel.

Ami a bĂŒntetĂ©seket illeti, mivel a biztonsĂĄgi autĂłs fĂĄzist vĂ©gĂŒl egy piros zĂĄszlĂłs leintĂ©s követte, szĂĄmos versenyzƑ nem tudta felhasznĂĄlni mĂĄsodik tĂĄmadĂł mĂłdjĂĄt. Emiatt egy ĂĄthajtĂĄsos bĂŒntetĂ©snek megfelelƑ, 24 mĂĄsodperces szankciĂłt kaptak az illetƑk. Ezzel elveszĂ­tette dobogĂłs helyĂ©t (de mĂ©g pontot sem szerzett, 12. helyen zĂĄrva a bĂŒntetĂ©s utĂĄn) Jean-Eric Vergne, ĂĄtadva azt csapattĂĄrsĂĄnak, da CostĂĄnak, egyben mindenki mĂĄs egy helyet nyert, kivĂ©ve RenĂ© Rast, aki szintĂ©n hasonlĂłan jĂĄrt. Az audis nĂ©met versenyzƑ Ă­gy a 10. helrƑl a 17-re csĂșszik vissza a vĂ©gleges eredmĂ©nyben. Viszont Ƒ összesen 48 mĂĄsodperccel lett bĂŒntetve, mivel a teljes pĂĄlyĂĄs sĂĄrga zĂĄszlĂł alatt ĂĄtlĂ©pte a maximĂĄlis, 50 km/ĂłrĂĄs sebessĂ©glimitet Tom Blomqvisthez hasonlĂłan. A NIO brit versenyzƑje is megkapta tehĂĄt a maga 24 mĂĄsodpercĂ©t a szankciĂł miatt, a 18. (kvĂĄzi utolsĂł) helyen zĂĄrva tehĂĄt a futamot, Rast mögött.

A pontszerzƑk vĂ©gleges sorrendje a bĂŒntetĂ©sek utĂĄn: Bird- Frijns- da Costa- Sette Camara- MĂŒller- Turvey- Rowland- di Grassi- de Vries (+mĂ©g egy pont a leggyorsabb kör miatt)- Wehrlein.

A szĂĄmos naptĂĄrmĂłdosĂ­tĂĄs miatt a szezon vĂ©gĂŒl ĂĄprilis közepĂ©n, RĂłmĂĄban folytatĂłdott.

Címlapkép forråsa: Zak Mauger/LAT Images
Facebook | Messenger
Twitter
Reddit
WhatsApp
Email

Vélemény, hozzåszólås?

Az e-mail-cĂ­met nem tesszĂŒk közzĂ©.