🇸🇦 Diriyah: Nyck de Vries és Sam Bird a csúcson!

A 2020-21-es Formula E szezonnyitó hétvégének a beszámolója Gergő és Csaba tollából.

Mercedes fölény a szaúd-arábiai szabadedzéseken!

Megkezdődött a Formula-E 2021-es szezonja, méghozzá rögtön egy dupla futamos fordulóval, Szaúd-Arábiában! Az első szabadedzésen, tegnap este elsősorban a poros pálya tisztítása volt a lényeg, a köridőkből így túlságosan sok következtetést nem lehet levonni. Végül a tavalyi szezont Berlinben a 2. helyen befejező Nyck de Vries bizonyult a leggyorsabbnak a Mercedesszel, közel hat tizeddel megelőzve a Porsche német pilótáját, André Lotterert. A 3. helyen a 2017-es bajnok, Lucas di Grassi végzett az Audival.

A második gyakorláson de Vries aztán újra villantott, sőt mögötte csapattársa, Stoffel Vandoorne végzett, bizonyítva, hogy a Mercedesszel idén nem csak a Forma 1-ben kell számolni. A páros mögött Edoardo Mortara zárt a Venturival, majd következik Rowland, Lotterer, Sette Câmara, Lynn, Buemi, Evans és Günther. A mezőny szorosságát jól mutatja, hogy az első tizenkét pilóta, tehát a mezőny fele egy másodpercen belül végzett. Az edzést egy alkalommal néhány percre meg kellett szakítani, miután Nico Müller megpördült és autója hátuljával elkapta a falat, valamint a végén még Robin Frijns is csúnyán odaverte, így a gyakorlás végül néhány másodperccel a tervezett előtt ért véget.

Nyck de Vries szerezte meg a pole-pozíciót a szezon első futamára, a váratlalnul jó kört teljesítő Eduardo Mortara előtt!

A hétvége első időmérőjének részletes végeredménye. [kép forrása: az FIA Formula E hivatalos média felületei]

Nyck de Vries a versenyt dominálva szerezte meg első Formula-E győzelmét, az elmúlt évek egyik legszebb, kettős előzését bemutató Mortara, és a legvégén a dobogóról Rastot letaszító Mitch Evans előtt!

A verseny a szokásosnál (vagy annál, amihez a Formula-E-ben szokva vagyunk) picit szürkébb volt, azonban így sem panaszkodhatunk az évnyitóra, amit két biztonsági autós fázis is lassított. A Bird-Lynn kakaskodás és dupla kiesés gyanúsan a mahidrás versenyző hibája volt, míg Max Günther falazása igencsak ijesztő volt- ahogyan Dario Franchitti is fogalmazott az angol nyelvű közvetítés alatt: konkrétan belemozdult a biztonsági fal is a csattanásban.

Az eredmény kérdés, hogy mennyire tekinthető véglegesnek, hiszen nem sokkal a leintés előtt kiírták, hogy Mortara és Rast is vizsgálat alatt van egy biztonsági autós fázis alatti előzés miatt, a konkrét helyzetet azonban sem én, sem pedig az angol kommentátor duó nem tudta felidézni (Csaba a jövővől: végül amúgy egyikük sem kapott büntetést).

Az első futam pontszerzői: de Vries-Mortara-Evans-Rast-Wehrlein-Rowland-Sims-Vandoorne-di Grassi-Turvey

Első győzelem a szériában- amit egy hatalmas siker követett a szezon végén.

Robin Frijns szerezte meg a pole-pozíciót a mai időmérőn, amelyen sem a Mercedes, sem pedig a Venturi autói nem vehettek részt Mortara balesetét követően!

Igencsak ijesztő balesetet szenvedett a mai második edzésen a tegnapi ezüstérmes Edoardo Mortara, akinek autója egyáltalán nem lassult le egy fékezést követően és a TecPro falban végezte a 18-as kanyarban. A svájci-olasz versenyzőt azonnal kórházba szállították felülvizsgálatokra, elvileg szerencsére semmilyen komolyabb baja nem esett. A baleset amúgy nagyon hasonlított Daniel Abt tavalyi, mexikói esetére, amikor a Fanboost miatt nem tudott kellően lelassulni és 20 G-s erővel csapódott a falba.

Ennek ellenére csapatának, illetve az erőforrást biztosító Mercedesnek sincs fogalma a baleset okáról, ami az FIA-t elkeserítette. Olyannyira, hogy a Szövetség nem is engedélyezte a Mercedes hajtásláncot használó két csapatnak, hogy köröket fussanak a mai időmérő edzésen, tehát gyakorlatilag a mezőny végéről kell rajtolniuk. Mint utólag kiderült, a svájci-olasz versenyző alapvetően küzdött bizonyos mértekű elsőfék-gondokkal a szabadedzésen, majd balesetét megelőzően versenygépe egyik hátsó féke teljesen felmondta a szolgálatot, tehát hiába nyomta Mortara padlóig a fékpedált, ez semmit sem lassított autóján. A baleset után Mercedes és a Venturi is változtatott saját rendszere beállításain, amiket az FIA jóvá is hagyott, mivel pedig kiderült, hogy nem az erőforrás hibája okozta a balesetet, engedélyezték mindkét csapatnak a rajthoz állást a vasárnapi versenyen.

A csapatfőnök Susie Wolff szerint Mortara döntése lesz, hogy rajthoz áll-e, ha az orvosok megadják az engedélyt a balesetét követően. Mivel tartalékpilótájuk, Jake Hughes egyetlen edzésen sem vezetett, ezért rajthoz nem állhatott rajthoz, Mortara pedig végül úgy döntött, hogy inkább kihagyja a versenyt.

Az említett négy versenygép mellett egy ötödik hiányzója is volt az időmérőnek: André Lotterer, aki falnak vágta autóját.
A kvalifikációs csoportok sorrendjeinek változása, illetve négy top autó hiánya miatt igencsak más képet mutatott a második időmérő: a szombaton szenvedő virgines Robin Frijns rajtolhatott az első sorból, Sergio Sette Câmara, Tom Blomqvist, illetve Sam Bird elől

Nem tartott túl sokáig Sam Birdnek megszerezni első győzelmét a Jaguar színeiben, a piros zászlóval leállított futamon!

Avagy az utóbbi pár szezonban valamiért nagyon mennek ezek az évnyitó hétvégék a brit versenyzőnek, aki egy igen szép csatában győzte le a pole-ból rajtoló Robin Frijns-t. Jó kérdés, hogy mit hozott volna az utolsó 8-10 perc, ha nincs a teljes pályás sárga-safety car-piros zászló, de az a véleményünk, hogy a két Techeetah (akik azért 1-1 pillanatban majdnem kiütötték egymást) bedarálta volna a holland versenyzőt. A dobogó alsó fokára tehát Jean-Eric Vergne állhat, míg a verseny igazi vesztese Sérgio Sette Câmara volt, aki második rajpozíciójából csak egy hatodik helyet tudott szerezni ma.

A pontszerzők: Bird – Frijns – Vergne – da Costa – Cassidy – Sette Câmara – Müller – Turvey – Rowland – Rast.

A második futam rövid összefoglalója

Utólagos változások: Vergne elveszítette a dobogót, Rast pedig a pontszerző helyét 1-1 büntetés miatt, míg Alex Lynn magánál van az ijesztő balesetét követően!

Sajnos a Mahindra versenyzőről egyelőre ennél sokkal többet nem tudunk. Az előzetes hírek szerint magánál van a kórházban és beszél is a körülötte levőkkel.

Ami a büntetéseket illeti, mivel a biztonsági autós fázist végül egy piros zászlós leintés követte, számos versenyző nem tudta felhasználni második támadó módját. Emiatt egy áthajtásos büntetésnek megfelelő, 24 másodperces szankciót kaptak az illetők. Ezzel elveszítette dobogós helyét (de még pontot sem szerzett, 12. helyen zárva a büntetés után) Jean-Eric Vergne, átadva azt csapattársának, da Costának, egyben mindenki más egy helyet nyert, kivéve René Rast, aki szintén hasonlóan járt. Az audis német versenyző így a 10. helről a 17-re csúszik vissza a végleges eredményben. Viszont ő összesen 48 másodperccel lett büntetve, mivel a teljes pályás sárga zászló alatt átlépte a maximális, 50 km/órás sebességlimitet Tom Blomqvisthez hasonlóan. A NIO brit versenyzője is megkapta tehát a maga 24 másodpercét a szankció miatt, a 18. (kvázi utolsó) helyen zárva tehát a futamot, Rast mögött.

A pontszerzők végleges sorrendje a büntetések után: Bird- Frijns- da Costa- Sette Camara- Müller- Turvey- Rowland- di Grassi- de Vries (+még egy pont a leggyorsabb kör miatt)- Wehrlein.

A számos naptármódosítás miatt a szezon végül április közepén, Rómában folytatódott.

Címlapkép forrása: Zak Mauger/LAT Images
Facebook | Messenger
Twitter
Reddit
WhatsApp
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.