A 2020-21-es Formula E szezonnyitĂł hĂ©tvĂ©gĂ©nek a beszĂĄmolĂłja GergĆ Ă©s Csaba tollĂĄbĂłl.
Mercedes fölĂ©ny a szaĂșd-arĂĄbiai szabadedzĂ©seken!
MegkezdĆdött a Formula-E 2021-es szezonja, mĂ©ghozzĂĄ rögtön egy dupla futamos fordulĂłval, SzaĂșd-ArĂĄbiĂĄban! Az elsĆ szabadedzĂ©sen, tegnap este elsĆsorban a poros pĂĄlya tisztĂtĂĄsa volt a lĂ©nyeg, a köridĆkbĆl Ăgy tĂșlsĂĄgosan sok következtetĂ©st nem lehet levonni. VĂ©gĂŒl a tavalyi szezont Berlinben a 2. helyen befejezĆ Nyck de Vries bizonyult a leggyorsabbnak a Mercedesszel, közel hat tizeddel megelĆzve a Porsche nĂ©met pilĂłtĂĄjĂĄt, AndrĂ© Lotterert. A 3. helyen a 2017-es bajnok, Lucas di Grassi vĂ©gzett az Audival.
A mĂĄsodik gyakorlĂĄson de Vries aztĂĄn Ășjra villantott, sĆt mögötte csapattĂĄrsa, Stoffel Vandoorne vĂ©gzett, bizonyĂtva, hogy a Mercedesszel idĂ©n nem csak a Forma 1-ben kell szĂĄmolni. A pĂĄros mögött Edoardo Mortara zĂĄrt a Venturival, majd következik Rowland, Lotterer, Sette CĂąmara, Lynn, Buemi, Evans Ă©s GĂŒnther. A mezĆny szorossĂĄgĂĄt jĂłl mutatja, hogy az elsĆ tizenkĂ©t pilĂłta, tehĂĄt a mezĆny fele egy mĂĄsodpercen belĂŒl vĂ©gzett. Az edzĂ©st egy alkalommal nĂ©hĂĄny percre meg kellett szakĂtani, miutĂĄn Nico MĂŒller megpördĂŒlt Ă©s autĂłja hĂĄtuljĂĄval elkapta a falat, valamint a vĂ©gĂ©n mĂ©g Robin Frijns is csĂșnyĂĄn odaverte, Ăgy a gyakorlĂĄs vĂ©gĂŒl nĂ©hĂĄny mĂĄsodperccel a tervezett elĆtt Ă©rt vĂ©get.
Nyck de Vries szerezte meg a pole-pozĂciĂłt a szezon elsĆ futamĂĄra, a vĂĄratlalnul jĂł kört teljesĂtĆ Eduardo Mortara elĆtt!

Nyck de Vries a versenyt dominĂĄlva szerezte meg elsĆ Formula-E gyĆzelmĂ©t, az elmĂșlt Ă©vek egyik legszebb, kettĆs elĆzĂ©sĂ©t bemutatĂł Mortara, Ă©s a legvĂ©gĂ©n a dobogĂłrĂłl Rastot letaszĂtĂł Mitch Evans elĆtt!
A verseny a szokĂĄsosnĂĄl (vagy annĂĄl, amihez a Formula-E-ben szokva vagyunk) picit szĂŒrkĂ©bb volt, azonban Ăgy sem panaszkodhatunk az Ă©vnyitĂłra, amit kĂ©t biztonsĂĄgi autĂłs fĂĄzis is lassĂtott. A Bird-Lynn kakaskodĂĄs Ă©s dupla kiesĂ©s gyanĂșsan a mahidrĂĄs versenyzĆ hibĂĄja volt, mĂg Max GĂŒnther falazĂĄsa igencsak ijesztĆ volt- ahogyan Dario Franchitti is fogalmazott az angol nyelvƱ közvetĂtĂ©s alatt: konkrĂ©tan belemozdult a biztonsĂĄgi fal is a csattanĂĄsban.
Az eredmĂ©ny kĂ©rdĂ©s, hogy mennyire tekinthetĆ vĂ©glegesnek, hiszen nem sokkal a leintĂ©s elĆtt kiĂrtĂĄk, hogy Mortara Ă©s Rast is vizsgĂĄlat alatt van egy biztonsĂĄgi autĂłs fĂĄzis alatti elĆzĂ©s miatt, a konkrĂ©t helyzetet azonban sem Ă©n, sem pedig az angol kommentĂĄtor duĂł nem tudta felidĂ©zni (Csaba a jövĆvĆl: vĂ©gĂŒl amĂșgy egyikĂŒk sem kapott bĂŒntetĂ©st).
Az elsĆ futam pontszerzĆi: de Vries-Mortara-Evans-Rast-Wehrlein-Rowland-Sims-Vandoorne-di Grassi-Turvey
"My first victory in Formula E! That's obviously a very nice feeling, but it was by no means an easy race. Huge thank you to the whole squad for their tireless work. You've earned this victory." – @nyckdevries #wedrivethecity #DiriyahEPrix pic.twitter.com/8k5rkodBnx
— Mercedes-EQ Formula E Team (@MercedesEQFE) February 26, 2021
Robin Frijns szerezte meg a pole-pozĂciĂłt a mai idĆmĂ©rĆn, amelyen sem a Mercedes, sem pedig a Venturi autĂłi nem vehettek rĂ©szt Mortara balesetĂ©t követĆen!
Igencsak ijesztĆ balesetet szenvedett a mai mĂĄsodik edzĂ©sen a tegnapi ezĂŒstĂ©rmes Edoardo Mortara, akinek autĂłja egyĂĄltalĂĄn nem lassult le egy fĂ©kezĂ©st követĆen Ă©s a TecPro falban vĂ©gezte a 18-as kanyarban. A svĂĄjci-olasz versenyzĆt azonnal kĂłrhĂĄzba szĂĄllĂtottĂĄk felĂŒlvizsgĂĄlatokra, elvileg szerencsĂ©re semmilyen komolyabb baja nem esett. A baleset amĂșgy nagyon hasonlĂtott Daniel Abt tavalyi, mexikĂłi esetĂ©re, amikor a Fanboost miatt nem tudott kellĆen lelassulni Ă©s 20 G-s erĆvel csapĂłdott a falba.
Ennek ellenĂ©re csapatĂĄnak, illetve az erĆforrĂĄst biztosĂtĂł Mercedesnek sincs fogalma a baleset okĂĄrĂłl, ami az FIA-t elkeserĂtette. Olyannyira, hogy a SzövetsĂ©g nem is engedĂ©lyezte a Mercedes hajtĂĄslĂĄncot hasznĂĄlĂł kĂ©t csapatnak, hogy köröket fussanak a mai idĆmĂ©rĆ edzĂ©sen, tehĂĄt gyakorlatilag a mezĆny vĂ©gĂ©rĆl kell rajtolniuk. Mint utĂłlag kiderĂŒlt, a svĂĄjci-olasz versenyzĆ alapvetĆen kĂŒzdött bizonyos mĂ©rtekƱ elsĆfĂ©k-gondokkal a szabadedzĂ©sen, majd balesetĂ©t megelĆzĆen versenygĂ©pe egyik hĂĄtsĂł fĂ©ke teljesen felmondta a szolgĂĄlatot, tehĂĄt hiĂĄba nyomta Mortara padlĂłig a fĂ©kpedĂĄlt, ez semmit sem lassĂtott autĂłjĂĄn. A baleset utĂĄn Mercedes Ă©s a Venturi is vĂĄltoztatott sajĂĄt rendszere beĂĄllĂtĂĄsain, amiket az FIA jĂłvĂĄ is hagyott, mivel pedig kiderĂŒlt, hogy nem az erĆforrĂĄs hibĂĄja okozta a balesetet, engedĂ©lyeztĂ©k mindkĂ©t csapatnak a rajthoz ĂĄllĂĄst a vasĂĄrnapi versenyen.
The Mercedes and Venturi #ABBFormulaE teams have been given the green light to take part in the second night race at the #DiriyahEPrix following an FIA investigation into Edoardo Mortara's heavy practice shunthttps://t.co/0lWUilcgkD
— Crash.Net (@CRASH_NET) February 27, 2021
A csapatfĆnök Susie Wolff szerint Mortara döntĂ©se lesz, hogy rajthoz ĂĄll-e, ha az orvosok megadjĂĄk az engedĂ©lyt a balesetĂ©t követĆen. Mivel tartalĂ©kpilĂłtĂĄjuk, Jake Hughes egyetlen edzĂ©sen sem vezetett, ezĂ©rt rajthoz nem ĂĄllhatott rajthoz, Mortara pedig vĂ©gĂŒl Ășgy döntött, hogy inkĂĄbb kihagyja a versenyt.
Az emlĂtett nĂ©gy versenygĂ©p mellett egy ötödik hiĂĄnyzĂłja is volt az idĆmĂ©rĆnek: AndrĂ© Lotterer, aki falnak vĂĄgta autĂłjĂĄt.
A kvalifikĂĄciĂłs csoportok sorrendjeinek vĂĄltozĂĄsa, illetve nĂ©gy top autĂł hiĂĄnya miatt igencsak mĂĄs kĂ©pet mutatott a mĂĄsodik idĆmĂ©rĆ: a szombaton szenvedĆ virgines Robin Frijns rajtolhatott az elsĆ sorbĂłl, Sergio Sette CĂąmara, Tom Blomqvist, illetve Sam Bird elĆl
Nem tartott tĂșl sokĂĄig Sam Birdnek megszerezni elsĆ gyĆzelmĂ©t a Jaguar szĂneiben, a piros zĂĄszlĂłval leĂĄllĂtott futamon!
Avagy az utĂłbbi pĂĄr szezonban valamiĂ©rt nagyon mennek ezek az Ă©vnyitĂł hĂ©tvĂ©gĂ©k a brit versenyzĆnek, aki egy igen szĂ©p csatĂĄban gyĆzte le a pole-bĂłl rajtolĂł Robin Frijns-t. JĂł kĂ©rdĂ©s, hogy mit hozott volna az utolsĂł 8-10 perc, ha nincs a teljes pĂĄlyĂĄs sĂĄrga-safety car-piros zĂĄszlĂł, de az a vĂ©lemĂ©nyĂŒnk, hogy a kĂ©t Techeetah (akik azĂ©rt 1-1 pillanatban majdnem kiĂŒtöttĂ©k egymĂĄst) bedarĂĄlta volna a holland versenyzĆt. A dobogĂł alsĂł fokĂĄra tehĂĄt Jean-Eric Vergne ĂĄllhat, mĂg a verseny igazi vesztese SĂ©rgio Sette CĂąmara volt, aki mĂĄsodik rajpozĂciĂłjĂĄbĂłl csak egy hatodik helyet tudott szerezni ma.
A pontszerzĆk: Bird – Frijns – Vergne – da Costa – Cassidy – Sette CĂąmara – MĂŒller – Turvey – Rowland – Rast.
Your 60 second highlights from our second race under the lights in Diriyah.
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) February 27, 2021
Read the full race report here đ https://t.co/2WsDFaqdPh#DiriyahEPrix pic.twitter.com/BSsb9jtJ0W
UtĂłlagos vĂĄltozĂĄsok: Vergne elveszĂtette a dobogĂłt, Rast pedig a pontszerzĆ helyĂ©t 1-1 bĂŒntetĂ©s miatt, mĂg Alex Lynn magĂĄnĂĄl van az ijesztĆ balesetĂ©t követĆen!
Sajnos a Mahindra versenyzĆrĆl egyelĆre ennĂ©l sokkal többet nem tudunk. Az elĆzetes hĂrek szerint magĂĄnĂĄl van a kĂłrhĂĄzban Ă©s beszĂ©l is a körĂŒlötte levĆkkel.
Ami a bĂŒntetĂ©seket illeti, mivel a biztonsĂĄgi autĂłs fĂĄzist vĂ©gĂŒl egy piros zĂĄszlĂłs leintĂ©s követte, szĂĄmos versenyzĆ nem tudta felhasznĂĄlni mĂĄsodik tĂĄmadĂł mĂłdjĂĄt. Emiatt egy ĂĄthajtĂĄsos bĂŒntetĂ©snek megfelelĆ, 24 mĂĄsodperces szankciĂłt kaptak az illetĆk. Ezzel elveszĂtette dobogĂłs helyĂ©t (de mĂ©g pontot sem szerzett, 12. helyen zĂĄrva a bĂŒntetĂ©s utĂĄn) Jean-Eric Vergne, ĂĄtadva azt csapattĂĄrsĂĄnak, da CostĂĄnak, egyben mindenki mĂĄs egy helyet nyert, kivĂ©ve RenĂ© Rast, aki szintĂ©n hasonlĂłan jĂĄrt. Az audis nĂ©met versenyzĆ Ăgy a 10. helrĆl a 17-re csĂșszik vissza a vĂ©gleges eredmĂ©nyben. Viszont Ć Ă¶sszesen 48 mĂĄsodperccel lett bĂŒntetve, mivel a teljes pĂĄlyĂĄs sĂĄrga zĂĄszlĂł alatt ĂĄtlĂ©pte a maximĂĄlis, 50 km/ĂłrĂĄs sebessĂ©glimitet Tom Blomqvisthez hasonlĂłan. A NIO brit versenyzĆje is megkapta tehĂĄt a maga 24 mĂĄsodpercĂ©t a szankciĂł miatt, a 18. (kvĂĄzi utolsĂł) helyen zĂĄrva tehĂĄt a futamot, Rast mögött.
A pontszerzĆk vĂ©gleges sorrendje a bĂŒntetĂ©sek utĂĄn: Bird- Frijns- da Costa- Sette Camara- MĂŒller- Turvey- Rowland- di Grassi- de Vries (+mĂ©g egy pont a leggyorsabb kör miatt)- Wehrlein.
A szĂĄmos naptĂĄrmĂłdosĂtĂĄs miatt a szezon vĂ©gĂŒl ĂĄprilis közepĂ©n, RĂłmĂĄban folytatĂłdott.