Formula Regional Europe szezonelőzetes

Szezon előtti FREC mindentudó a GP-Zónától.

Hétvégén az Emilia Romagna Nagydíj betétsorozataként útjára indul a FREC idei szezonja! Nézzük meg, mit kell tudni dióhéjban erről a bajnokságról!


A mozaikszó a Formula Regional European Championship by Alpine – certified by FIA elnevezést takarja, amely lényegében egy új széria lesz. Az FIA ugyanis tavaly év végén a GP3 Series és a Formula 3-as Európa-bajnokság összeolvasztásának mintájára a Formula-Renault Európa-kupát integrálta a Formula Regional European Championshipbe, a két széria idéntől közösen fut tovább. A bajnokságot az FIA nemzetközi sporthatósága, az Automobile Club d’Italia [ACI] szervezi majd, ennek kereskedelmi ága, az ACI Sport lesz majd a promóter. A széria az FIA regionális F3-as palettájának európai ágát képviseli, ahová a fiatal versenyzők a Formula-4 után közvetlenül felléphetnek.

Az egységes FREC-Alpine széria bejelentése a 2020-as Emilia Romagna Nagydíj előtt. [kép forrása: Formula Scout]

A mezőny a Tatuus cég 318T kódjelű, F3-as specifikációjú, modern biztonsági elemekkel rendelkező autóját használja maj, melyeket négyhengeres, 1.8 literes, 270 lóerős, turbófeltöltős Renault erőforrások hajtanak meg – innen a by Alpine elnevezés. A motorokhoz hatsebességes Sadev sebességváltók és Magneti Marelli elektronika kapcsolódik. A csapatok általi saját fejlesztések nem engedélyezettek, mindenkinek pontosan ugyanazt a specifikációt kell használni. A tartalék alkatrészeket közvetlenül az Alpine Racingtől kell megvásárolni. A gumiszállító a Pirelli, az olasz cég egyetlen keveréket bocsát a csapatok rendelkezésére, egy hétvégén minden pilóta kettő szett száraz- és kettő szett esőgumit használhat fel tetszés szerint. Az üzem- és kenőanyagokat pedig a Castrol adja. A fékezésről a Brembo cég termékei gondoskodnak, míg a felnik OZ márkájúak.

Az előzetes versenynaptár:

Ha a járványhelyzet nem szól közbe, a szezon tíz versenyhétvégéből fog állni, hétvégenként kettő futammal.

  • április 17-18 – Imola
  • május 8-9 – Barcelona
  • május 22-23 – Monaco
  • május 29-30 – Paul Ricard
  • június 19-20 – Zandvoort
  • augusztus 7-8 – Nürburgring
  • megerősítésre vár
  • szeptember 11-12 – Spielberg
  • október 9-10 – Mugello
  • október 30-31 – Monza

A versenyhétvégék menete:

  • péntekenként (Monacóban csütörtökön) kettő, egyenként 50 perces szabadedzés,
  • szombaton egy 20 perces időmérő edzés és egy 30* perces (+1 kör) futam,
  • vasárnap ugyancsak egy 20 perces időmérő edzés és egy 30* perces (+1 kör) futam,

Eltérések hétvégéről-hétvégére előfordulhatnak!

*: utcai pálya esetén a szervezők dönthetnek úgy, hogy a futam távja 30 helyett csak 25 perc legyen

A bajnokságban a fordított rajtrács intézménye nincs jelen, minden futam rajtsorrendjét közvetlenül időmérő edzés határozza meg. A lebonyolítás viszont abból a szempontból érdekes, hogy a menetrendtől függően hétvégéről-hétvégére változhat. Amennyiben ugyanis az első futam rajtja előtt már mindkét időmérő edzést lebonyolították, akkor a Q1 adja a második futam rajtrácsát, a Q2 pedig az első futamét (ez lesz a helyzet az imolai szezonnyitón), ha viszont időmérő – futam – időmérő – futam az események sorrendje, akkor értelemszerűen az első időmérő az első verseny rajtfelállását adja, a második kvali pedig a második futamét. Azok a versenyzők, akik az időmérő edzésen nem teljesítenek mért kört, vagy teljesítenek ugyan, de legjobb idejük a győztes időhöz képest 110 %-on kívül van, nem vehetnek részt a versenyen – ez alól a versenyigazgatóság adhat felmentést. További fontos szabály, hogy amennyiben a második időmérő edzést bármely ok miatt nem tudják megtartani, akkor a vonatkozó futam rajtfelállását az első kvalifikáción futott második leggyorsabb körök alapján határozzák meg.

A résztvevő autók számának függvényében a szabályok lehetőséget adnak arra, hogy az időmérő edzést két csoportban bonyolítsák le. Ebben az esetben az “A” csoportban a bajnoki tabellán páratlan helyen álló versenyzők, a “B” csoportban pedig a páros helyen állók hajtanak pályára. Az összesített legjobb eredményt elérő pilótáé lesz a pole-pozíció, e pilóta csoportjának többi versenyzője pedig időeredményeik alapján a páratlan rajthelyekre sorolódnak. A másik csoport leggyorsabb versenyzője állhat a 2. rajtkockába, a csoport többi tagja pedig elfoglalja a páros rajthelyeket.

Mindkét verseny a hagyományos 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 rendszer alapján kerül pontozásra, bónuszpont nem jár sem a pole-pozícióért, sem a leggyorsabb körért. A versenyzők és a csapatok bajnoksága mellett külön értékelik az újoncokat is, év végén kiosztásra kerül a “rookie” bajnoki cím. A Sportszabályzat 9.1-es cikkelye tárgyalja, hogy a bajnokság értékelése szempontjából mely versenyzők minősülnek újoncnak – itt most nem kívánjuk ezzel foglalni a helyet, akit érdekel, >> itt tud utánanézni <<!

Az eseményeket élőben lehet követni a széria hivatalos Facebook oldalán és YouTube-csatornáján, a streamek elérhetők közvetlenül a bajnokság hivatalos weboldaláról is.

Az új FREC a Formula-Renault Eurocup hétvégenkénti kétfutamos lebonyolítási rendjét veszi át, szakítva az eddigi, háromversenyes szisztémával. [kép forrása: Formula Scout]

Fontosabb sportszabályok:

Tartalékautó nem engedélyezett, egy versenyző csak egy autót használhat egy hétvége során. Amennyiben baleset miatt az autó oly mértékben megsérül, hogy a továbbiakban nem felel meg a biztonsági követelményeknek, akkor a monocoque műszaki felügyelet mellett kicserélhető.

A szezon folyamán (beleértve az évad előtti kollektív teszteket, minden versenyhétvégét, valamint az évközbeni privát- és kollektív teszteket) autónként legfeljebb két belsőégésű motor – nem beleértve a működéshez szükséges kiegészítő és működtető rendszereket, pl. a turbófeltöltőt, a generátort, vagy a kuplungot – és két turbófeltöltő használható fel, figyelembe véve, hogy egy versenyhétvégét nem lehet olyan motorral megkezdeni, melynek futásteljesítménye meghaladja a 9600 km-t. Cserének minősül, ha a motort újjáépítik, vagy ha a motorról/turbófeltöltőről valamelyik plombát eltávolítják, vagy az megsérül. A megengedettnél több motor vagy turbófeltöltő felhasználása büntetést von maga után, kivéve, ha:

  • a lecserélt alkatrész balesetben sérült meg, és korábbi, használt elem nem áll rendelkezésre,
  • a lecserélt alkatrész az erőforráshoz közvetlenül kapcsolódó mechanikus vagy elektronikus meghibásodás miatt sérült meg, és ezt a meghibásodást nem a versenyző vagy szerelő okozta.

Ha valamely versenyt félbe kell szakítani, akkor:

  • nem osztanak bajnoki pontokat, ha a vezető helyen álló versenyző legfeljebb kettő kört tett meg,
  • a bajnoki pontok felét osztják, ha a vezető helyen álló versenyző megtett legalább két kört, de nem telt még el legalább 24 perc a versenyből,
  • a teljes bajnoki pontokat osztják, ha már legalább 24 perc eltelt a versenyből.

Az időmérők és a versenyek alatt a tankolás tilos, az autókat a teljes távra elegendő üzemanyaggal előre el kell látni. A boxutcai sebességhatár 60 km/h. A versenyek alatt kötelező kerékcsere nincs.

Hasonlóan az FIA F3-hoz, a FREC-ben sincs kötelező kerékcsere futam közben, és a tankolás is tiltott. [fotó: Getty Images]

Csapatok és versenyzők

A bajnokságban olyan versenyző vehet részt, aki FIA “B” vagy “C” kategóriás versenyzői engedéllyel, valamint érvényes egészségügyi alkalmassági tanúsítvánnyal rendelkezik, továbbá elmúlt 16 éves. Nem engedélyezett azonban olyan pilóta szereplése, aki az elmúlt három szezonban:

  • valamely 2000 köbcentinél magasabb hengerűrtaltalmú autókat használó, együléses szériában összetett 7. helyezést vagy annál jobbat ért el,
  • összetett 3. helyezést, vagy annál jobbat ért el az FIA Formula 3-ban, vagy a már megszűnt Formula-3 Európa-bajnokságon, vagy a GP3 Series-ben, (érintett versenyzők: Mick Schumacher, Daniel Ticktum, Robert Shwartzman, Nikita Mazepin, Callum Ilott, Marcus Armstrong, Jehan Daruvala, Oscar Piastri, Théo Pourchaire, Logan Sargeant)
  • bármely nemzeti vagy nemzetközi Formula 3-as bajnokságot nyert (e kitétel esetében az ACI tehet engedményt).

A mezőny egy versenyen maximum 36 autóból állhat, egy csapat pedig legfeljebb 4 autót indíthat, ebben az esetben viszont a negyedik autót mindenképpen hölgy pilótának kell vezetni. A csapatoknak továbbá lehetőségük van a szezon során három versenyhétvégén (kivéve Monaco) szabadkártyás versenyzőt indítani a negyedik autóban, aki a végeredménybe beleszámít ugyan, de bajnoki pontokat nem kap (pl. ha egy szabadkártyás pilóta nyeri a futamot, akkor a második helyezett kapja a 25 pontot, a harmadik a 18-at, és így tovább). Hölgy, ill. szabadkártyás versenyző hiányában legfeljebb 3 autó lehetséges csapatonként.

10 versenyző érkezik közvetlenül a Eurocupból, köztük három tavalyi futamgyőztes: Franco Colapinto (MP Motorsport), Alex Quinn (Arden) és David Vidales (Prema). Közülük csak a spanyol vált csapatot, a JD Motorsporttól a Prema Powerteamhez igazolva. Afelől senkinek ne legyen kétsége, hogy mindhárom pilóta esélyes idén a bajnoki címre.

Vidales mellett a tavalyi FREC-bajnok Premánál egy-egy Ferrari- és Mercedes junior pilóta, Dino Beganovic és Paul Aron fog versenyezni. Utóbbi az ART-t hagyja ott, ahol viszont marad a barcelonai előszezoni tesztet a legjobb idővel záró, a Paul Ricard-on pedig 2. helyen végző Grégoire Saucy. Mellé két, magasan rangsorolt újonc csatlakozik: az olasz F4 tavalyi bajnoka, Gabriele Mini, valamint a spanyol F4 egyik élmenője, Thomas ten Brinke. Ez a két istálló lesz minden bizonnyal a legtöbbet a mezőny élén.

A Ferrari-junior Beganovicot a mezőny egyik, ha nem a legerősebb csapatánál láthatjuk idén. [fotó: Prema Powerteam]

Vidales tavalyi csapattársa, William Alatalo ugyancsak elhagyja a JD Motorsportot és Quinnhez csatlakozik az Ardennél. Helyükre az ausztrál Tommy Smith, valamint a 11-szeres F1-es futamgyőztes, Rubens Barrichello fia, Eduardo érkeznek a JD-hez, míg az Arden Tóth László tavalyi bhaiteches csapattársát, Nicola Marinangelit igazolta le harmadiknak. Barrichello egyébként a Road to Indy programban nem ment rosszul, de első európai évében nem kell tőle csodát várni, míg az Ardené F3-as szinten egy tapasztaltnak mondható felállás, lepattanókból okozhatnak néhány kellemes meglepetést.

A Bhaitech indulási jogát egyébként a G4 Racing vette át. A csapat vezérpilótája a svájci Axel Gnos lesz, mellette indul majd az imolai szezonnyitó egyetlen hölgy pilótája, a spanyol Belén Garcia. A Monolite Racing mindkét pilótáját lecseréli, Matteo Nannini és Andrea Cola helyére Pietro Delli Guanti és Jasin Ferati érkeznek az olasz F4-ből.

Fernando Alonso csapata szintén új felállást választott, miután eddigi eurocupos versenyzőik felléptek az FIA F3-ba. Az FA Racinget idén az Euroformula Openből érkező Alexandre Bardinon, az FIA Motorsport Games-en Formula 4-es kategóriában aranyérmet szerző Andrea Rosso, valamint a szezonkezdet előtt egy nappal leszerződő Gabriel Bortoleto képviselik, az autókat pedig az MP Motorsport készíti fel a versenyekre. A holland istállónál marad az Eurocupban tavaly két futamot nyerő és az összetett 3. helyén végző Colapinto, mellé pedig a spanyol F4 tavalyi bajnoka, Kas Haverkort érkezik. A harmadik autót a dán Oliver Goethe kapja. Bajnoki címre véleményem szerint nem kell tőlük számítani, viszont igazán izgalmas felállás az övék, sok akcióval szolgálhatnak a futamok során.

A mezőny egyik legígéreteseb újonca a holland Kas Haverkort lesz az MP Motorsporttal. [fotó: Dutch Photo Agency]

Elkeserítő tavalyi szezonját követően Hadrien David elhagyta a Renault akadémiát és ezzel együtt az MP Motorsportot is, helyette az R-ace GP-hez igazolt, és rögtön megfutotta az imolai teszt legjobb körét. Mellé érkezik egy rendkívül tehetséges újonc, a francia F4 tavalyi ezüstérmese, Isack Hadjar, valamint az Euroformula Openben tavaly két dobogót szerző Zane Maloney. Itt versenyezne továbbá a mezőny másik hölgy pilótája, a svájci Lena Bühler, ő azonban az egyik előszezoni teszten olyan súlyos balesetet szenvedett, hogy azóta sem épült fel, így a szezonnyitóra sem tud elutazni.

A KIC Motorsport vezérpilótája marad a finn Patrik Pasma, aki tavaly Monzában megszakította a Prema szezon eleje óta tartó győzelmi sorozatát. Hozzá csatlakozik majd honfitársa, a német F4 bronzérmese, Elias Seppänen, valamint a FREC-be tavaly év közben beugró német Nico Göhler. A Van Amersfoort Racing három ígéretes F4-es újonccal áll fel: a spanyol szériában tavaly 2. helyen végző Mari Boya, a tabellán 6. helyen záró Lorenzo Fluxá, valamint az olasz bajnokság ezüstérmese, Francesco Pizzi lesznek a csapat versenyzői. Mindkét istálló rendszeres pontszerző lehet ezzel a felállással, néhány dobogót is elcsíphetnek.

Francesco Pizzi és Gabriele Mini tavaly emlékezetes csatát vívtak az olasz F4 bajnoki címéért, idén a FREC-ben folytathatják a versengést. [fotó: ACI Sport]

A portugál DR Formula – RP Motorsport együttműködés autóit valószínűleg a mezőny végén fogjuk látni. A tavaly többnyire középszerű eredményeket produkáló Emidio Pesce idén is marad a csapatnál, az év közben beugorva futamot nyerő Ian Rodríguez viszont nem. A guatemalai sofőr idén a Formula Regional Americas sorozatban fog versenyezni, helyére pedig a Eurocup tapasztalattal rendelkező Brad Benavides érkezik. A csapat eredetileg egy harmadik autót is indított volna az olasz F4 tavalyi 5. helyezettjének, Gabriel Bortoletónak, a brazil azonban az utolsó pillanatban átigazolt az FA Racinghez.

A teljes mezőny az imolai szezonnyitóra:

Arden Motorsport

#8 William Alatalo (finn)

#14 Nicola Marinangeli (olasz)

#21 Alex Quinn (brit)

ART Grand Prix

#23 Thomas ten Brinke (holland) ÚJONC

#26 Grégoire Saucy (svájci)

#46 Gabriele Mini (olasz) ÚJONC

DR Formula w/ RP Motorsport

#41 Emidio Pesce (olasz)

#71 Brad Benavides (amerikai)

FA Racing

#9 Alexandre Bardinon (francia)

#19 Andrea Rosso (olasz) ÚJONC

#85 Gabriel Bortoleto (brazil) ÚJONC

G4 Racing

#7 Axel Gnos (svájci) ÚJONC

#72 Belén Garcia (spanyol) ÚJONC, HÖLGY

JD Motorsport

#16 Tommy Smith (ausztrál) ÚJONC

#91 Eduardo Barrichello (brazil) ÚJONC

KIC Motorsport

#2 Nico Göhler (német)

#5 Patrik Pasma (finn)

#58 Elias Seppänen (finn) ÚJONC

Patrik Pasma remekül ment az előszezoni teszteken, a finn talán idén is elcsíphet egy-két futamgyőzelmet. [fotó: FREC]

Monolite Racing

#13 Jasin Ferati (svájci) ÚJONC

#35 Pietro Delli Guanti (olasz) ÚJONC

MP Motorsport

#11 Franco Colapinto (argentin)

#27 Kas Haverkort (holland) ÚJONC

#96 Oliver Goethe (dán)

Prema Powerteam

#1 Paul Aron (észt)

#12 David Vidales (spanyol)

#17 Dino Beganovic (svéd) ÚJONC

R-ace GP

#6 Isack Hadjar (francia) ÚJONC

#10 Hadrien David (francia)

#22 Zane Maloney (barbadosi)

Van Amersfoort Racing

#51 Francesco Pizzi (olasz) ÚJONC

#62 Lorenzo Fluxá (spanyol)

#64 Mari Boya (spanyol) ÚJONC

Egyik személyes kedvenc portálom, a Formula Scout egy közel 40 perces podcast adást is rögzített a témával kapcsolatban. Akit érdekel, érdemes meghallgatni!

https://www.spotify.com/episode/0g71eyU6oBVTSM3z3FmxCQ
Formula Regional Europe szezonelőzetes – Formula Scout verzió

Egész korrekt mezőny gyűlt tehát össze a Formula Regional European Championship idei szezonjára. Reméljük, hogy ennek megfelelő színvonalat hoznak majd a versenyek is, én már nagyon várom!

címlapkép forrása: Formula Scout
Share on facebook
Facebook | Messenger
Share on twitter
Twitter
Share on reddit
Reddit
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.