Hétvégén a Portugál Nagydíj betétsorozataként útjára indul az Euroformula Open idei szezonja! Nézzük meg, mit kell tudni dióhéjban erről a bajnokságról!
Magas elvárások, alacsony színvonal – ezt a címet adtam a tavalyi Euroformula Open szezonértékelő cikkemnek, amely hűen tükrözi azt, hogy mit láthattunk a 2020-as idény során. Egy fiatal kínai srác, bizonyos Yifei Ye valósággal monopolizálta a bajnokságot, a tizennyolc futamból tizenegyet megnyerve, kérdés nélkül lett bajnok. Maga a szezon ettől függetlenül még lehetett volna izgalmas, de sajnos nem így történt. Volt néhány teljesen nézhető, ezek közül is egy-két kimagaslóan jó verseny, de összességében a szezon 90%-ára már egy hét múlva nem emlékeztem. Jól jellemezte a színvonalat, amikor az FIA F3-ban kutyaütőnek számító Lukas Dunner átjött a Paul Ricard-ra és rögtön győzött… Kicsivel magasabb izgalmi faktort várok idén.
A bajnokság promótere a GT Sport Organization, amely az International GT Opent is szervezi. Az Euroformula Open hivatalosan nem FIA-akkreditált széria, a nemzetközi szövetség azonban felügyelete alatt tartja a bajnokságot, így a Nemzetközi Sportkódex rendelkezései ide is érvényesek.

A mezőny a Dallara cég F320 kódjelű, F3-as specifikációjú, FIA által homologizált, modern biztonsági elemekkel rendelkező autóját használja majd. Egységes erőforrás beszállító nincs, a csapatokat a Mercedes és a Volkswagen látja majd el motorokkal. Ezek lökettérfogata nem lépheti túl a 2 litert. Az autó össztömege versenyzővel együtt legalább 580 kg kell legyen. A csapatok általi saját fejlesztések nem engedélyezettek, mindenkinek pontosan ugyanazt a specifikációt kell használni.
Az előzetes versenynaptár:
Ha a járványhelyzet nem szól közbe, a szezon nyolc versenyhétvégéből fog állni, hétvégenként három futammal.
- május 1-2 – Portimão
- május 15-16 – Paul Ricard
- június 19-20 – Spa-Francorchamps
- július 10-11 – Hungaroring
- július 24-25 – Imola
- szeptember 11-12 – Spielberg
- szeptember 25-26 – Monza
- október 23-24 – Barcelona
Megj.: az előzetes versenynaptárban helyszín nélkül szerepel még egy novemberi hétvége. Korábban szóltak híresztelések arról, hogy ez a híres-nevezetes Makaói Nagydíj lesz, amely az Euroformula Open és a Super Formula Lights sorozatok közös eseményeként kerülne be a versenynaptárba. Az FIA Motorsport Világtanács március 6-i ülésén azonban bejelentette, hogy a makaói Formula-3 World Cup önálló esemény lesz, így tehát biztosan nem az Euroformula Open szezonjának része lesz.

A versenyhétvégék menete:
- péntekenként kettő, egyenként 40 perces gyakorlás, melyek közül az első hivatalosan évközi tesztnek, a második szabadedzésnek minősül,
- szombat délelőtt egy legalább 20 perces időmérő edzés, majd délután kettő futam,
- vasárnap további egy futam.
A Sportszabályzat fenntartja továbbá annak lehetőségét, hogy a futamok előtt egy bemelegítő edzést, ún. “warm up”-ot lebonyolítsanak. Az alap menetrendtől eltérések hétvégéről-hétvégére előfordulhatnak!
Az alapértelmezett versenytáv a 110 km vagy 35 perc formulát fogja követni, amennyiben azonban egy versenyen szükségessé válik a biztonsági autó pályára küldése, akkor a Safety Car mögött megtett első két kör a versenytávba nem számít bele.
Az első futam rajtsorrendjét az időmérő edzés eredménye határozza meg. Amennyiben rendkívüli ok miatt az időmérő edzést nem lehet megtartani, akkor az első futam rajtrácsát a pénteki edzések összesített eredménye alapján állapítják meg. A második futam rajtsorrendjét az első futam végeredménye adja, azonban az első hat helyezett megfordításra kerül. Magyarán a második futamot az a versenyző kezdheti az első rajtkockából, aki az első futamon a 6. helyen ért célba, míg az első futam győztese a második versenynek a 6. helyről vághat neki. A fordítás mértékét a nevező autók számának függvényében a versenybíróság hétvégéről-hétvégére eltérően állapíthatja meg. A második futamon a végeredmény mellett nagyon fontos, hogy a pilóták milyen köridőket teljesítenek a táv folyamán, a harmadik futam rajtfelállását ugyanis ez alapján határozzák meg. Tehát a harmadik futamot az a versenyző kezdheti meg a pole-pozícióból, aki a második futam leggyorsabb körét futotta, a második leggyorsabb kör tulajdonosáé lesz a második rajtkocka, és így tovább.
Mindhárom verseny a hagyományos 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 rendszer alapján kerül pontozásra. Ezen felül 1 bónuszpontot kap az időmérő edzésen legjobb kört elérő versenyző, minden versenyen 1-1 bónuszpontot kap a leggyorsabb kört megfutó versenyző, továbbá minden versenyen 2 bónuszpontot kap az a versenyző, aki a rajtpozíciójához képest a legtöbb helyet nyeri (amennyiben kettő vagy több versenyző holtversenyben zár, akkor az kapja a bónuszpontokat, aki a legelőkelőbb helyen ért célba az adott futamon).

A versenyzők és a csapatok bajnoksága mellett külön értékelik az újoncokat is, év végén kiosztásra kerül a “rookie” bajnoki cím. A Sportszabályzat 9.2-es cikkelyének c) bekezdése tárgyalja, hogy a bajnokság értékelése szempontjából mely versenyzők minősülnek újoncnak – itt most nem kívánjuk ezzel foglalni a helyet, akit érdekel, >> itt tud utánanézni <<!
Nagyon fontos szabály azonban, hogy az egyéni összetett végeredményébe a 24 futamból csak a legjobb 21 eredménye számít bele, magyarán minden versenyző a legrosszabb három eredményét ejti. Ennek megállapításánál kizárólag a helyezésekért kapott pontok számítanak, a bónusz egységek nem. Lényeges továbbá, hogy amennyiben egy versenyzőt utólag diszkvalifikálnak egy futamról, vagy versenybírói döntés miatt egy versenyen rajthoz sem állhat, akkor ezek a futamok nem számítanak bele abba a háromba, melynek eredményeit a pilóta ejtheti év végén. Ami a csapatok pontversenyét illeti, minden istálló a legjobb két autójának helyezését számíthatja bele az értékelésbe minden versenyen, továbbá ebben az értékelésben nincs jelen a 24-ből 21-es szabály, itt minden hétvégét értékelnek.
Az eseményeket élőben lehet követni a széria hivatalos YouTube-csatornáján!
További fontos sportszabályok:
Tartalékautó nem engedélyezett, egy versenyző csak egy autót használhat egy hétvége során. Amennyiben baleset miatt az autó oly mértékben megsérül, hogy a továbbiakban nem felel meg a biztonsági követelményeknek, akkor a monocoque műszaki felügyelet mellett kicserélhető.
Egy versenyhétvégén egy versenyző legfeljebb 16 (a szezon első hétvégéjén 20) szett gumiabroncsot használhat fel, míg az esőgumikból felhasználható mennyiség 12 szett/hétvége. Szigorúan tilos száraz körülmények között esőgumit használni. A gumik melegítése céljából a szabadedzéseken tilos balra-jobbra cikázni a pályán.
Ha valamely versenyt félbe kell szakítani, akkor:
- nem osztanak bajnoki pontokat, ha a vezető helyen álló versenyző legfeljebb kettő kört tett meg,
- a bajnoki pontok felét osztják, ha a vezető helyen álló versenyző megtett legalább két kört, de nem tette meg az eredetileg tervezett versenytáv legalább 75%-át,
- a teljes bajnoki pontokat osztják, ha a vezető helyen álló versenyző már megtette az eredetileg tervezett versenytáv legalább 75%-át.
Az időmérők és a versenyek alatt a tankolás tilos, az autókat a teljes távra elegendő üzemanyaggal előre el kell látni. Amennyiben valamely rendkívüli ok miatt mégis tankolni kell, akkor ezt kizárólag a garázsban, lekapcsolt motor mellett szabad megtenni. A betankolt üzemanyag mennyiségét úgy kell meghatározni, hogy az edzések, illetve a versenyek végén a kötelező mintavételezések elvégzése érdekében minden autóban maradnia kell legalább 2 liter benzinnek. A boxutcai sebességhatár 60 km/h, a versenyek alatt kötelező kerékcsere nincs.

Csapatok és versenyzők
A bajnokságban olyan versenyző vehet részt, aki legalább FIA “C” kategóriás versenyzői engedéllyel, valamint egészségügyi alkalmassági tanúsítvánnyal rendelkezik, továbbá elmúlt 16 éves. A 18 év alatti versenyzők részvételéhez továbbá szülői engedély is szükséges, 16 éven aluli személyek viszont a boxutca területére sem léphetnek be. Egy csapat legfeljebb 4 autót indíthat, az egy versenyen rajthoz állítható autók maximális száma pedig a Nemzetközi Sportkódex “O” függelékének kritériumai alapján kerül meghatározásra.
A 2021-es szezonra pontosan ugyanaz a hat csapat adta be nevezését, amelyek tavaly is versenyeztek, ezek a 2020-as csapat-bajnokság végeredményének sorrendjében: a CryptoTower Racing, a Motopark, a Van Amersfoort Racing, a Carlin, a Räikkönen Robertson Racing és a Drivex.
A tavaly tizennyolc futamból tizenhatot behúzó CryptoTower csapat (amely amúgy a Motopark japán banner alatt futó offshootja) leszerződtette a brit Formula-3 tavalyi összetett 3. helyezettjét, Louis Fostert, aki tavaly beugróként nyert egy futamot a Double R Racingnek. Mellé érkezik Nazim Azman, ugyancsak a brit F3-ból, ő Fahmi Ilyas és Najiy Razak után mindössze a harmadik malajziai versenyző lesz az Euroformula Open történetében. A csapat harmadik versenyzője a 19 éves lengyel Filip Kaminiarz lesz, aki 2019-ben egy hétvégét már teljesített beugróként a szériában, azóta viszont egyáltalán nem versenyzett. Idén nem számítok a tavalyihoz hasonló dominanciára tőlük, meg lennék lepőve, ha ezúttal is ők lennének az etalon a legtöbb hétvégén.
A CryptoTower Racing “anyavállalata”, a Team Motopark megtartotta az amerikai Cameron Dast, aki tavaly még párhuzamos szezont futott az FIA F3-ban és az Euroformula Openben, idén azonban az FIA-széria mezőnyéből kiszorult, így minden koncentrációját az EFO-ra fordíthatja. Helyette honfitársa, Jak Crawford teljesíti idén ezt a programot, ő az FIA F3-ban a Hitech GP-nél megy majd teljes szezont, egyébként pedig tavaly ezüstérmes lett a német Formula 4-ben. Fontos, hogy mivel az FIA F3 austini szezonzárója egy hétvégére esik az Euroformula Open barcelonai hétvégéjével, ezért erre a forulóra a Motopark valaki mást fog nevezni, de ennek a pilótának a személyéről még nincs bejelentés. A harmadik autót a Magyarország első szuperlicensz pontjaira ácsingózó Keszthelyi Vivien kapja. Pusztán a neveket nézve a Motoparké a legerősebb felállás idén, véleményem szerint Crawford – Foster versenyfutás lesz idén a bajnoki címért. Nagy kérdés, hogy az amerikai hogy bírja majd a kettős terhelést, ez talán a CryptoTower javára billentheti a mérleg nyelvét.

A holland Van Amersfoort Racing vezérpilótája a francia Formula-4 tavalyi összetett 6. helyezettje, Rafael Villagómez lesz, a mexikói pilóta szintén dupla szezont teljesít idén. Ő azonban Crawforddal ellentétben még nem döntött, hogy a szezonzárón melyik sorozatot részesíti előnyben, ez majd nyilván a tabella alakulásától függ. Csapattársa a brit Formula-4 tavalyi bronzérmese, a szezon közepén egyedülálló módon zsinórban kilenc dobogót szerző Casper Stevenson lesz. A VAR harmadik pilótája a szezonnyitón a német Andreas Estner lesz, arról azonban nincs információnk, hogy a a tavalyi évad 3. helyezettje Portugália után is marad-e a csapat tagja. Erős közepes felállás tehát a VAR-é, lepattanókból okozhatnak néhány kellemes meglepetést, de önerőből nem hiszem, hogy esélyük lehet a győzelmekre.
A Double R Racing a hírek szerint három autót nevez, ebből jelenleg kettőnek van gazdája. Az egyik sofőr az előző három idényt a brit Formula 3-ban töltő Joshua Mason lesz, csapattársa pedig a Maxim férfimagazin támogatását élvező, Venezuelában született, cseh állampolgár, portugál licensszel induló (ezt hozd össze….) Zdeněk Chovanec lesz. Neki mindössze a második szezonja lesz ez együléses autókkal, tavaly két dobogót szerzett az arab Formula 4-ben, az olasz bajnokságban pedig az összetett 17. helyén végzett. Idén télen elkezdte az ázsiai Formula-3 szezonját is, de egy forduló után csapata megvált tőle. Mindketten közepes képességű pilóták, túlságosan sokra nem kell tőlük számítani. Az előzetes nevezési listán a Double R is három autóval lett feltüntetve (hasonlóan Amersfoortékhoz), arról azonban még nincs információ, hogy ki ülne be Mason és Chovanec mellé harmadiknak. A téli teszteken vezetett a csapatnak Arthur Leclerc, Charlie Eastwood és Salih Yoluç is, de igencsak meg lennék lepve, ha bármelyikük állandó lehetőséget kapna a harmadik autó volánja mögött.

A Drivex istálló a téli tesztek során meglehetősen titokzatos volt, ugyanis nem jelentették be, hogy melyik két pilóta vezette a csapat autóit. A sajtó a napok során kiderítette, hogy az egyik versenyző az arab Formula-4 idei összetett 13. helyezettje, Enzo Scionti volt, mellé pedig a 2004-es Monacói Nagydíj győztese, Jarno Trulli fiát szerződtette a csapat, aki ugyancsak az Enzo névre hallgat.
Az egyetlen hatalmas kérdőjel így a Carlin marad, amely számos pilótát kipróbált az előszezoni tesztek során, közülük azonban már mindenki leszerződött más csapatokhoz. Egyes hírek a Ben Barnicoat – Ido Cohen pilótapárosról szóltak, de ez jelenleg nem több puszta híresztelésnél.
Így néz ki jelenleg a mezőny a portimãoi szezonnyitóra:
Carlin Motorsport (erőforrás: Volkswagen)
megerősítésre vár
CryptoTower Racing (erőforrás: Volkswagen)
#18 Nazim Azman (maláj)
#27 Louis Foster (brit)
#88 Filip Kaminiarz (lengyel)

Double R Racing (erőforrás: Mercedes-Benz)
#21 Joshua Mason (brit)
#26 Zdeněk Chovanec (portugál) ÚJONC
#megerősítésre vár
Drivex School (erőforrás: Mercedes-Benz)
#?? Enzo Scionti (amerikai)
#?? Enzo Trulli (olasz)
Team Motopark (erőforrás: Volkswagen)
#28 Cameron Das (amerikai)
#52 Jak Crawford (amerikai) ÚJONC
#77 Keszthelyi Vivien (magyar)

Van Amersfoort Racing (erőforrás: Mercedes-Benz)
#8 Rafael Villagómez (mexikói)
#25 Casper Stevenson (brit)
#?? Andreas Estner (német)