WTCR 2021: avagy az Alfa Romeo elfogyott, MG nem is volt…

A tavalyi évet azzal a kérdéssel zártuk, hogy vajon idén minden visszatér-e a régi kerékvágásba, vagy a COVID által megtépázott 2020 lesz-e az új norma. Akkoriban még mi, kis naivak nem láttuk előre az újbóli lezárásokat hozó, minden korábbinál durvább harmadik hullámot, ami végül a 2021-es startot is elnapolta egy kicsit, június közepére. Bár koronaidőszakban szinte repül az idő, meg összemosódnak a napok, eléggé lassú volt a holtszezon. Igen, lesz új Hyundai (bejövő Backman tesós tippel), mindenkit meglepve már év elejére lesz új Audi, de Alfa Romeo nincs, mert idén végleg eldöntötték, hogy a kis olasz garázs teljes erőből az eTCR-re koncentrál. Renaultról meg hallani se hallott senki november vége óta, s olyannyira eltűntek egy közepesnek mondható tanuló WTCR év után, hogy bár év végén egy második fix autót vizionáltunk, lényegében az egész világon összesen maradt kettő darab francia (svájci) masina és azok is a kenguruk földjén tépik a vörösfölddel meghintett aszfaltot.

A Backman testvérek megérkeztek- a Halderek sajnos nem, és az egyetlen Jessicaval a bajnokság női kategóriája sem tudott elrajtolni. [kép forrása: a WTCR hivatalos Facebook oldala]

Az uborkaszezon unalmát az a pár szabályváltoztatás (költségcsökkentéses, egy kvalifikációs és két versenyes hétvégék váltják a korábbi, kicsit össze-visszás kettő-hármas rendszert) meg a naptármódosítás (minket leginkább az augusztusi magyar forduló izgat, mert ezzel ha minden jól halad a világban, ismét lesz lehetőség élőben, torokszakadással NORBI, NORBI-zni; persze szabad más, általatok kedvelt pilóta nevét is skandálni; de paddock lesz-e?) törte csak meg eleinte, mert a csapatok felállásában nem történt semmi eget rengető: a Honda nem változtat a bevett formulán, Lynk is maradt full ugyanaz, de a Hyundai szemfülesen lecsapta Romeo ferrarisék kezéről Vernayt az idén GT-re fókuszáló Catsburg helyére. Az Audi négyautósra bővítette a felállását a tavalyi évet kihagyó Vervisch visszaszervezésével, és hát Cuprából is 4 lesz, mert Zengő Zolibá megmondta, és mindenki tudja, hogy:

Zengő Zoli bácsi VARÁZSLÓ!

Tavaly a Zengő Motorsport sikeresen visszatért a fénykort idéző sikerek útjára, és ehhez mindösszesen Kisma Mikel Azcona kellett, aki egy győzelemmel és egy dobogóval (meg combos Cupra háttérrel) megmutatta, hogy a Zengő Motorsport tud, ha a lehetőség adott a bizonyításhoz. Erre Zolibácsi rákontrázott még decemberben, egy már-már Elon Musk-i célkitűzéssel, hogy jó-jó, de ez még semmi, 2021-ben bedobjuk az atombombát, és becélozzuk az egyéni és csapatbajnoki címet, mert lesz egy negyedik kocsink is. Erre be is indult az internetes brainstorming, hogy miért is pilóta A, vagy éppen pilóta B lesz a tuti befutó a biztosra vett Boldizs-Azcona pároson túl, majd jött a nap, hogy a Zengő Motorsport szerzett egy időgépet, amivel visszatért 2005-be, hogy elhozza onnan a már akkor sem mai csirkének számító, az első, 2015-ös TCR szezon óta korai nyugdíját élvező, de Cupra kötelékében maradó Jordi Genét. Oké, ezt nem láttuk előre, de ki lesz a negyedik? Van-e olyan magyar akinek van erre pénztárcája, és még nem ment a Zengő Motorsporttal, vagy tőlük nem “haragban” vált el? Találgatások közepette egy kismadár Facebook kommentje arra utalt, hogy Zoli tényleg nem cukrozta a cukrozni nem valót, és tényleg egy bomba, világszinten sztárnak számító pilóta kapja a negyedik ülést (Maldonado? Alonso? Kisma???). Mi előkaptuk a Cupra toto-t, és néztük, hogy oké, az eTCR csapatban ott van Azcona, ott van Gené, és ott van… Ekström? Ekström lesz a negyedik pilóta te édes úristen gyerek le, hát az tényleg bomba… de nem, Ekström nem szólna elég nagyot, ezért a negyedik Zengős srác maga Rob ‘motherf.ckin’ Huff. Nem tudom melyik lottón hanyasa lett Zengő úrnak hogy a híresen-hírhedten baromi drága Robot megtudta szerezni, de emelem a kalapomat ehhez. Az Azcona-Huff páros simán címesélyes, Gené pedig jó támasz meg szint lesz a még csak második szezonját kezdő, de konstans tanuló és gyorsuló Boldizs Bencének, akinek ha idén nyáron nem csak a George Racing drukkol a harmadik-negyedik kanyar mögötti dombról, hanem az egész lelátó őt élteti, akkor még a fordított rajtrácsos pole rajt is olyan lesz, ahogy a nagykönyvben meg van az írva! Ja igen, és ha már Huff van, MG nincs, maradt a project Kínában, ezzel kilőve (vagy csak kitolva?) a potenciálisan csatlakozó márkák felét (a másik fele az Argenin Toyota, ami talán 2022-re meggyőzi saját magát az indulásról).

[A fenti képek forrása: a Zengő Motorsport és a Cupra hivatalos médiafelületei]

Ha minden jól megy és nem lesz negyedik hullám, akkor idén ismét nem európai hanem eurázsiai bajnokság lesz a WTCR (“world” azért még így is túlzás) a koreai Inje bemutatkozásával, illetve a semmilyen kínai Ningbo és a távol-kelet Monacoja, azaz Makaó is visszatér. Európában a Nordschleifen kezdünk (zseniális ötlet), ahonnan Estoril (és nem Vila Real, huh), Aragón (legyen sikánlevágásgátló bála!!!), Adria (jajj… csak ideerőszakolták azt a pályát) érintésével a Hungaroringről megyünk őszi szünetre. Titkon remélem, hogy idén nem Baldan lesz az egyetlen wildcard pilóta, és a Hungaroringen esetleg láthatunk egy Zengős Nagy Danit (bár a TCR Europe beugró autó az “használatban van”, de talán van valahol egy alig használt, garázsban tartott, nemdohányzó tulajdonosú Cupra lerakatban), és ha merünk nagyot álmodni, akkor M1RA Báldi Gergőt is…?

Mit is várunk az idei 22 autós szezontól: véget nem érő izgalmakat vagy egy újabb kármentéses évet? Az új Hyundai szedán formája óriási segítség a közepesen gyors és gyors kanyarokban (míg a lassúakban kis hátrány), plusz lényegében “tiszta lappal” (BOP-val) indulhat a BRC-Engstler páros, ami segíthet a tavalyi hányattatott év maguk mögött hagyásában (az i30N amúgy is a három és feledik szezonját futotta már), a Lynk, a Honda és a tavaly bemutatott Cupra lényegében nem változott, míg az új Audi nem csak kinézetre baba, hanem azt ígérik, hogy van olyan gyors is, mint szexi. De hogy mit is jelent ez az idei bajnoki esélyeket illetően? Hyundai-Honda-Lynk egymást gyepálja majd az élen, az Audi meg a Cupra pedig a lepattanókra megy rá, de konkrét jóslatokba nehéz bocsátkozni.

Az új Audi ígéretekkel teli, de a pilótafelállásuk Vervisch-sel sem olyan combos. Bár Magnus tavaly mindenkit meglepve villantott, de ha a Hyundai kompetitív lesz, akkor nem lesz könnyű dolga a lepattanók szerzésével, ami igaz Berthonra is. Tommynál pedig bármi lehet, a tavalyi erős szezonkezdet ellenére sikeresen mezőnybe szürkült. Fordított rajtrácsos pontocskák.

A dizájn és festés hibátlan, lássuk, hogy milyen gyorsan érkeznek az eredmények is mellé! [kép forrása: az Audi Sport/Comtoyou Racing hivatalos média felületei]

Azcona csodát tett az új Cuprával, de idénre pont az erős csapattársak okozhatnak neki galibát. Tavaly lényegében one-man team volt, mert bár Boldizs ott volt a pontokban, de összességében a kompenzációs súlyszámításnál visszahúzta az átlagot. Na, de idén lesz egy Huff, aki bár az elmúlt WTCR szezonokban inkább volt drága, mintsem gyors, továbbra sem szabad leírni, főleg hogy miután 2019-ben Kristoffersson csúnyán elagyabugyálta, Rob is az IKEA földjére ment a sebesség-csí újbóli megszerzésének érdekében. Pár dobogó beférhet, de a bajnoki címes potenciált mégsem látom az alakulatban. Bencét stabilan pontokba várom, Genét pedig Bence mögé a mezőny hátsóbb traktusába.

A Honda a harmadik szezonját kezdi ugyanabban a felállásban. Guerrierri sokadjára került a cím közelébe s félő, hogy ha a pechsorozat nem kerüli el (spoiler alert a Nordról: nem kerülte el), akkor idén is csak egy másik pilóta Instagram sztorijában csodálhatja a hőn áhított, emberméretű bajnoki trófeát. Talán idénre változik a megszokott felállás és nem neki fognak, hanem ő kell Girolaminak hátvédet játsszon? Idén jó lenne, ha a B csapat is jobban bele tudna szólni a pontharcba (gondolom a Lynk és a Hyundai pilótái is ezt várják, mert tavaly is sokat jelentett az, hogy Guerrieri biztosra vehette, hogy ha törik, ha szakad, három autó mindig lesz mögötte). Bajnokaspiráció van dögivel, de lehet korábban lesz F1-es Honda bajnoki cím, mint WTCC-WTCR-es.

A Hyundai ment 2020-ban? Nem tudom, mert mint majd’ minden magyar vagy BRC/Hyundai alkalmazott, az egész tavalyi évet kitöröltem az emlékezetemből. Ahogy már írtuk az elmúlt évben is, nem csak a BOP volt a ludas, a már öregedő autót majdnem minden hétvégén műszaki hibák tömkelege sújtotta, leginkább az új ECU-nak köszönhetően, de idénre ez remélhetőleg (kéz csuriban) orvosolva lett. Vernay mindenképpen erősítést jelent, egy bitanggyors, pimasz pilóta váltotta a tavaly mint elvált szülők által megosztott gyerek szerepében tetszelgő Nicky Catsburgot, aki idénre eldöntötte, hogy mégis apával fog lakni (Corvette). Tarquini tavalyi pocsék événél talán csak Engstleré volt pocsékabb, akit bár egyből a mélyvízbe dobtak, még ahhoz képest is várakozáson alul teljesített. Ha Norbi tavalyi pechszériája megszakad (megint szpoiler a Nordról: NEM) akkor Vernay kihívójaként kezdheti keresni a szakembereket a gyerekszoba serlegszobához átalakításához, és ha Luca összeszedi magát (hazai pályán eddig úgy tűnik összejött), akkor ha idén még nem is, de jövőre (hol van az még?) a Hyundai Tassi Attikájaként kiforrott, dobogókat célzó túraautós aspiráció válhat belőle. Gabriele pedig annak ellenére, hogy óva inti az embereket a visszavonulás gondolatától, hatvan évesen már talán nem vált világot (aztán 2018-ban is ránkcáfolt). Ja igen, a Target pedig szerintem simán sereghajtó lesz.

Az új bestia első európai köreire készülve, immár álcafestés nélkül [kép forrása: Touring Car Times]

A Lynk and Co tavaly összehozta a 2019-re várt hengerlést, valahogy az autót az sem zavarta meg, mikor végre elkezdték megpakolni a büntetősúllyal. Ehrlacher tavalyi éve olyan volt, mint a Toyota 2017-es le mansi rekord pole köre: tiszta, egyszeri és megismételhetetlen. Lényegében minden létező csillagnak együtt kéne állnia ahhoz, hogy a két francia ismét lehozzon egy olyan évet, hogy egyetlen egy futamon (nem fordulón) sem estek a pontokon kívülre, bár tudjuk, hogy nagybácsi és fortuna eléggé jó viszonyban vannak évtizedek óta. Urrutia gyorsan tanult, tavaly szezon végére már nagyon belejött a pontvadászatba, míg a jó öreg Björk lényegében a 2019-es Lynkre váltás óta csak önmaga árnyéka, pechszériája Norbiéval vetekszik. Ha idén sem szedi össze magát, és nem tudja az eredményét Yann-Yvan és Santiago közé pozícionálni, akkor kérdéses, hogy lesz-e neki még 2022-es év. Ha most tippelnem kéne, a két elzászi ott lesz a bajnoki címért folytatott végső összecsapásban.

Csapatszinten summázva, a mezőny elejét (nem sorrendben) a Cyan Racing – Argentin Münnich – BRC alkothatja, szorosan mögöttük Engstlerék (bár ez a kettő simán lehet fordítva is) – Cyan Performance – nem Argentin Münnich – Zengő – Comtoyou s végül Comtoyou DHL – Zengő Academy – Target. Egy biztos, a középmezőny eleje piszkosul sűrű lesz, és a folyamatos körbeverés könnyen egy szemfüles, konstansan jól teljesítő élcsapat malmára hajthatja a vizet. Érdekesnek érdekes év lesz, főleg a szurkolók visszatérésével, de epekedve várom, hogy ez vajon elég lesz-e ahhoz, hogy a bajnokság ténylegesen megélje a 2025-ig megkötött szerződését, vagy a vellany-TCR elvon-e annyi figyelmet idén-jövőre, hogy a WTCR belátható időn belül a korai TCR International formájára vedlik vissza.

Beharangozó OFF, szezonkezdet ON [kép forrása: a WTCR hivatalos Facebook oldala]

Spoiler-Zóna vége- innentől Csaba vette át Bence tollát billentyűzetét- lássuk, mi is történt a Nordon (no nem a VPN-en)!

Eddig is nehéz volt megállni, hogy ne tekintsünk ki a Nordschleifén történt eseményekre, meg igazából értelme sem lenne, hiszen a múlt hétvégén elrajtolt a szezon – bár a 24 órás miatt hamarabb véget értek az események, minthogy észbe kaptunk volna -, a tippjeink pedig nagyvonalakban be is jöttek. A mezőny végéről indulva:

  • Backmanék sereghajtók – pipa
  • Az Audi egyelőre középmezőnyös, pontokért harcolnak – pipa
  • Zengőék bejáratós üzemmódban – pipa

Itt álljunk meg egy pillanatra! Csodákat szerintem senki (maga a csapat) sem várt az első hétvégéről, hiszen új autók ezek, amikkel alig köröztek a német évnyitó előtt, a Nordschleife pedig nem éppen a legkönnyebb évkezdő helyszín, ugye tavaly is főként a kockás zászló meglátása volt a kitűzött cél az akkor belga szezonnyitón. Ennél már csak jobb lesz a csapat, Azcona pedig megmutatta a TCR Europe évnyitóján, hogy idén sem vett vissza a tempóból és a motivációból, a kisebb sorozatban akár úgy is bajnok lehet, hogy a WTCR és eTCR kötelezettségei miatt legalább két fordulót ki kell hagynia. Amúgy jegyezzük meg egy kis zárójelben, hogy a spanyolé volt a leggyorsabb kör az év első WTCR futamán – ami sajnos a mezőny közepén harcolva nem volt annyira feltűnő sokunknak.

  • Odaért az Engstler Sport is (talán Luca a fordított sorrendnek örült volna inkább) – pipa
  • Továbbra is az argentin Münnich csapat a jobb- ha nem üt be a pech – pipa
Attika hatalmasat versenyzett a második futamon, kilenc helyet javítva, és éppen csak lemaradva a dobogóról. Bár gyanús, hogy René Münnichék jobban örültek volna, ha mondjuk Girolami győzelmével hívja fel magára a figyelmet. [kép forrása: a Münnich Motorsport hivatalos Facebook oldala]

Az argentin gárda pechje azonban a másik kezébe adta a szerencsét Münnichéknél. Hiszen miután úgy tűnt, hogy Tarquini megszerezheti az Elantra első WTCR győzelmét, a féktáv kicsit rövidebb volt a Döttinger Höhe után, mint amire az olasz veterán számított, ezzel Monteiro kezébe adta a kezdeményezés lehetőségét. A portugál pedig nem is volt rest, Mullert megelőzve egy Honda sikerrel indította az évet!

Guerrieri második fuftamos pechjét már említettük pár bekezdéssel feljebb, Girolami nem éppen világverő rajtja után pedig egyértelműen Engstlerékről szólt a verseny. Luca végül magát és tapasztalatlanságát hibáztatta Vernay sikertelen előzése miatt, de azt jegyezzük meg, hogy a csapat sem feltétlen örült annak – és ezt eléggé hangsúlyozták is a rádióban -, hogy Luca győzelemért akar harcolni, amikor egy biztos 1-2 néz ki a gárdának. Bence amúgy egy elismerésre méltó, 12. hellyel gyűjtött pontokat Zengőéknek a versenyen, ahol nagyon sokan pórul jártak, tehát a célbaérés is dicséretes.

Luca gyanúsan Girolamival pezsgőzött szívesebben a hazai dobogón. [kép forrása: a Münnich Motorsport hivatalos Facebook oldala]

Mivel a Lynk&Co egy gyengébb második versenyt zárt, Vernay 6 ponttal vezeti a bajnokságot az ugyanannyi egységet gyűjtő Monteiro-Girolami kettős előtt. A hónap végén pedig jön Estoril, ahol olyan régen versenyzett utoljára egy top túraautó-bajnokság, hogy tényleg bármi lehet – ennek persze csak örülünk! 😀

A szezon tehát izgalmasan kezdődött (Norbi vagy Azcona lehet, nem így fogalmazna…) és maradjunk annyiban, hogy szerintünk egy jó évünk lehet!

Bence és Csaba

Címlapkép forrása: a WTCR hivatalos média felületei

Share on facebook
Facebook | Messenger
Share on twitter
Twitter
Share on reddit
Reddit
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.