Verstappen lemosta a pályáról a Mercedeseket

Bár a Mercedes minden lehetséges eszközt megpróbált, a lassan nemzeti hőssé váló Max Verstappent hazai pályán nem lehetett kizökkenteni a ritmusból. A Red Bull Racing versenyzője magabiztosan szerezte meg idei hetedik futamgyőzelmét, ezzel pedig ha csak három pont előnnyel is, de visszavette a vezetést összetettben.

Futballstadionra emlékeztető hangulat fogadta a versenyzőket vasárnap délután Zandvoortban: narancssárgába öltözött lelátók, narancssárga füst, narancssárga volt még az ég is. A hazai közönségkedvenc, Max Verstappen a pole-pozícióba parkolhatta le Red Bull-Hondáját, miután a tegnapi időmérő edzésel 38 ezreddel megverte Lewis Hamiltont, ezzel pedig megszerezte az első rajtkockát. A hétszeres világbajnok mögé Gasly parkolhatott le, mögöttük pedig Leclerc, Sainz, Giovinazzi, Ocon, Alonso és Ricciardo várhatta a piros lámpák kialvását. Ketten nem állhattak fel a rajtrácsra: Pérez autójában az időmérős fiaskó után a komplett erőforrást kicserélték, valamint alapbeállításokat is változtattak, Latifi Williamsén pedig az orrkúpot cserélték ki egy eltérő specifikációra. Mindkét pilóta csak a boxutcából vághatott neki a futamnak.

Azok után, hogy a szabadedzéseken és az időmérőn összesen hat piros zászló hátráltatta a programot, kisebbfajta meglepetés volt, hogy a mezőny simán, gond nélkül átjött az első körön, sőt később sem került elő az egész versenyen a biztonsági autó. Verstappen a pole-ból simán eljött és hamar nagy előnyre tett szert, a 10. körben már három másodperccel volt Hamilton- és nyolccal Bottas előtt. Gasly-nak nem volt esélye az első hármas ellen, de a 4. helyen kényelmesen tartotta a Ferrarik előtt, míg hátrébb Alonso koccant Russell-lel, Giovinazzi pedig több pozíciót is hátraesett előkelő időmérős szereplését követően.

A holland szurkolók elképesztő hangulatot varázsoltak Zandvoortban [kép forrása: Dutch Grand Prix Twitter oldal]

A mezőny végén Pérez azonnal elkezdte a felzárkózást, de Mazepin támadása közben kockásra fékezte a jobb első kerekét, így hamar be kellett iktatnia egy előre nem tervezett kiállást. Ami nem sikerült neki, az összejött Latifinek, a kanadai a 13. körben zseniális manőverrel, az első kanyar külső ívén ment el a 9-es rajtszámú Haas mellett, ami az egész szezon egyik legemlékezetesebb megmozdulása volt tőle.

Az élmezőnyből a 20. körben Hamilton volt az első, aki kiállt friss gumikért, majd a lehetséges Safety Car fázissal járó veszélyektől tartva a Red Bull a következő körben azonnal reagált. A holland így maradt Hamilton előtt, viszont pályapozíciót veszített Bottasszal szemben, aki a Mercedes stratégiájának kulcsfigurájává vált. Sokkal jobb állapotban lévő gumijain Verstappen azonban pillanatok alatt utolérte a finnt és azonnal el is ment mellette, aki így a következő körben jött is friss gumikért. Bottas feladata ezt követően az volt, hogy egy boxkiállásnyi távolságon belül maradjon a vezető Red Bullhoz képest. Ezt egy darabig tartotta is, azonban amikor Vettel megpördülése miatt elbukott néhány másodpercet, Verstappen – megérezve a lehetőséget – rákapcsolt. Ellehetetlenítve a Red Bull korai kiállását, a Mercedes hozta be előbb Hamiltont, ami egy jó taktika lehetett volna, csakhogy a brit a kivezető körén forgalomba került, így mire a következő kör végén Verstappen is kiállt, kényelmes előnnyel ellenfele elé tért vissza a pályára.

Innen már csak a célig kellett menni, amit mindenki gond nélkül meg is tett. A végén még a Mercedes szolgáltatott némi műsort azzal, hogy egy kör különbséggel mindkét versenyzőjét behozta friss gumikért, majd Bottasra végül már a főstratéga, James Wowles is rászólt, hogy eszébe ne jusson megpróbálkozni a leggyorsabb körrel, ezzel egy pontot elvéve Hamiltontól. A brit végül egy 1:11.097-et pirított, amivel elvitte a bónusz pontot, de ez is csak ahhoz volt elég, hogy ne négy, hanem csak három pontos hátránya keletkezzen a sima győzelmet arató Verstappennel szemben.

Bottas és a Mercedes rádióforgalmazása – ismét villant az ikonikus “Valtteri it’s James”

A holland pályafutása 17. futamát nyerte, megelőzve az örökranglistán Sir Stirling Mosst – ezzel már ő a Forma-1 történetének legsikeresebb versenyzője azok közül, akik soha nem nyertek világbajnoki címet. Egyben ő az autóversenyzés történetének első pilótája, aki meg tudta nyerni a híres-hírhedt Masters of Formula-3 viadalt Zandvoortban, valamint ugyanitt a Holland Nagydíjat is. Verstappen emellett az élen töltött körök számában átlépte az ezret, a Forma-1 történetében ő a tizenkilencedik versenyző, akinek ez sikerült. Hamilton idén ötödször végzett a 2. helyen, az elmúlt két szezon során összesen végzett ennyiszer ebben a pozícióban.

Gasly szinte észrevétlen futamot teljesítve, a képernyőre alig kerülve jött be a 4. helyen, de már kört kapva a győztes Verstappentől. Utoljára a 2020-as Spanyol Nagydíjon végeztek ilyen kevesen körön belül. A francia pilóta idén tizedik alkalommal végzett pontszerző helyen, ez pontosan ugyanannyi, mint ahányszor tavaly az egész idény során tudott a legjobb tíz közé kerülni. A jobbik Ferrarit Charles Leclerc behozta az 5. helyen – érdekesség, hogy a monacói pilóta legutóbbi zandvoorti fellépése alkalmával, a Formula 3-as Európa-bajnokság 2015-ös futamán ugyancsak az 5. helyen végzett.

A spanyolok csatájából Alonso került ki győztesen, 6. helyet szerezve az Alpine-nak, míg Sainz mögött a szép felzárkózást bemutató Pérez futott be, véget vetve három futam óta tartó, pont nélküli szériájának. Az utolsó két pontszerző helyet Ocon és Norris csípték el. A McLaren britje az utolsó három futamon egyetlen pontot tudott szerezni, ezzel el is veszítette az összetett 3. helyét.

A Holland Nagydíj végeredménye [kép forrása: F1 hivatalos Twitter oldala]

Győzelmével Verstappen visszavette a vezetést összetettben és három pont előnnyel áll Hamilton előtt akkor, amikor még nyolc (kilenc?) verseny hátra van a szezonból, plusz két sprintkvalifikáció. Bottas feljött a 3. helyre és jelenleg 9 ponttal előzi meg Norrist, akit újabb 6 pont lemaradással követ Leclerc.

A világbajnokság a jövő héten, Monzában folytatódik, ahol az idei második sprintkvalifikációs nagydíjra kerül sor.

Címlapkép forrása: Red Bull Racing Honda hivatalos Twitter oldala
Facebook | Messenger
Twitter
Reddit
WhatsApp
Email