Max Verstappen három helyes rajtbüntetést kapott az Orosz Nagydíjra, mert őt találták felelősnek az Olasz Nagydíjon történt baleset bekövetkezéséért. A holland pilóta licenszére emellett kettő büntetőpontot is jóváírtak.
Hamilton épp a boxból jött kifelé és pont Verstappen elé tért volna vissza a pályára, a hideg gumijain azonban sokkal hamarabb kellett fékeznie, emiatt a holland szinte beesett mellé. A két autó miliméterekre egymástól fordult el az első jobbkanyarban, ezt követően viszont a Red Bullt (amely egyébként végig szabályosan, négy kerékkel a fehér vonalon belül haladt) megdobta az egyik “hurka” kerékvető, a két autó hátsó kerekei összeértek, Verstappen járműve pedig Hamilton Mercedesnének tetejére katapultált. A glória dolgozott, így egyikük sem sérült meg a balesetben, de természetesen mindketten kiestek.
A futamot követően természetesen mindkét versenyzőnek meg kellett jelennie egy meghallgatáson, ahol egy meglehetősen hosszúra nyúlt tárgyalást követően Verstappent találták felelősnek. A holland pilóta egy háromhelyes rajtbüntetést kapott a soron következő Orosz Nagydíjra, emellett két büntetőpontot is jóváírtak a licenszére. Már maga az ítélet is meglehetősen érdekes, az okok részletezése annál inkább.
BREAKING: Max Verstappen has been handed a 3-place grid penalty at the #RussianGP for causing a collision in Sunday's race at Monza #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/A3aCvYd7hg
— Formula 1 (@F1) September 12, 2021
A stewardok indoklása szerint Hamilton végig olyan íveket autózott, melyekkel a baleset elkerülése volt a célja, manővereit indokolhatónak találták. Verstappen ezzel szemben egészen az 1-es kanyar bejáratáig nem volt jelentősen Hamilton mellett, ennélfogva az előzésre irányuló manővere elkésett volt, az adott szituációban nem volt joga a szabályok által előírt egy autószélességnyi helyhez. Mindezek miatt a versenybírók úgy döntöttek, hogy a baleset bekövetkezéséért döntő többségben Verstappen volt a felelős.
A holland a meghallgatáson azzal védekezett, hogy a balesetet szerinte az okozta, hogy Hamilton nyitott a kormányszögén, ezzel a 2-es kanyar csúcspontja felé kényszerítve őt, míg Hamilton szerint a hollandnak át kellett volna vágnia a kanyart, vagy egyszerűen elvennie a gázt, mert egyértelmű volt, hogy nem fognak ketten elférni. Az indoklás leszögezi azt is, hogy az ítélet meghozatalánál a versenybírók kizárólag a balesetet magát vették figyelembe, és nem az azzal járó következményeket.