Izgalmak szempontjából talán nem a legszínvonalasabb, de a végletekig drámai, feszült és kiszámíthatatlan versenynek lehettek szemtanúi, akik vasárnap délutáni programnak a Forma-1 Olasz Nagydíját választották. Daniel Ricciardo végig ellentmondást nem tűrően vezetett, és vélhetően akkor is nyert volna, ha Max Verstappen nem esik ki. A holland épp világbajnoki riválisával, Lewis Hamiltonnal akadt össze, tovább élesítve kettejük párharcát.
Az események már a futam előtt elkezdődtek. A tegnapi sprintfutamos kiesést követően az AlphaTauri úgy döntött, kicseréli a teljes erőforrást Pierre Gasly autójában, a francia pilóta ezért a 20. hely helyett csak a boxutcából vághatott neki az Olasz Nagydíjnak. Ha ez még nem lett volna elég, Yuki Tsunoda autóján a rajtrácson fedeztek fel meghibásodást a szerelők, a japán így el sem tudott rajtolni a futamon. Tovább fokozva a gondokat, Gasly is mindössze három kört tudott menni, mielőtt a boxba nem parancsolták.
not the news we wanted 😞 @yukitsunoda07 will not start the #ItalianGP as we found mechanical issue on the way to the grid which wasn’t able to be fixed pic.twitter.com/TAQoXDeeuQ
— Scuderia AlphaTauri (@AlphaTauriF1) September 12, 2021
A pole-pozícióból rajtoló Verstappen és a mellőle induló Ricciardo nagyjából egyszerre kapták el a lámpák kialvásának pillanatát, a McLaren-Mercedes gyorsulása azonban jobb volt és az első kanyarba már az ausztrál fordult el elsőként. Sőt, Verstappennek még Hamilton ellen is védekeznie kellett, a hétszeres világbajnok ugyanis hiába indult az élmezőnyből egyedüliként a kemény keverékű gumikon, az első féktávon elment Norris mellett, majd a Roggia-sikán felé menet Verstappent is megpróbálta kifékezni. A két autó egyszerre ért a balosba, Hamiltonnak azonban nem maradt hely és ki kellett egyenesítenie a kanyart, ebből kifolyólag még Norris is visszajött elé.
Mögöttük Antonio Giovinazzi támadta Charles Leclerc-t, az olasz azonban Hamiltonhoz hasonlóan kiegyenesítette a sikánt, majd ahogy visszavágott a versenyívre, keresztezte Carlos Sainz újtát, aki beleforgatta az olaszt a gumifalba. Giovinazzinak be kellett jönnie egy új orrkúpért, sőt később még kapott egy 5 másodperces időbüntetést is (plusz egy büntetőpontot), mert megszegte a versenyigazgató utasításait azzal, hogy a bukótérben elhelyezett bóját nem kerülte meg. A versenybírók megvizsgálták a Verstappen – Hamilton esetet is, itt azonban nem volt szükség büntetés kiszabására.
LAP 1/53
— Formula 1 (@F1) September 12, 2021
Giovinazzi goes sideways at the exit of the first chicane #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/vsJv34vwie
Ezt követően állóháború következett: Verstappen folyamatosan egy-másfél másodperc körüli távolságból követte Ricciardót, de nem tudott előzési lehetőség közelébe kerülni, mindeközben pedig leszakították a Norris – Hamilton duót, akik között szintén nem alakult ki igazán veszélyes helyzet. A 21. körben a gumijaival egyre jobban szenvedő Verstappen elfékezte magát az első kanyarban, Ricciardo így lélegzetvételnyi előnyhöz jutott, amit kihasználva azonnal a boxba vágtatott és megszabadult a közepes keveréktől. A következő körben Verstappen is kereket cserélt, a boxban rendszerint legjobban dolgozó Red Bull azonban ezúttal komoly hibát vétett. A jobb első kerék rögzítésével akadtak gondok, a holland emiatt 7-8 másodpercet bukott el és csak a 11. helyre tért vissza a pályára.
A Red Bull problémái tovább fokozódtak, amikor a 24. körben Hamilton megelőzte Norrist, és úgy tűnt, nála van a stratégiai előny, mert a futam végére a frissebb gumikon vélhetően könnyen levadászhatta volna ellenfeleit. A Mercedes azonban úgy döntött, a tervezettnél hamarabb kihívja Hamiltont, hogy a pályán Verstappen előtt tartsák a britet, hiszen nekik csak annyi volt a lényeg, hogy a 33-as Red Bull előtt maradjanak. Ez ha csak centikkel is, de sikerült (Hamilton a boxkiállást követően Norris és Verstappen közé tért vissza) nekik, a hideg abroncsokon azonban Hamiltonnak jóval hamarabb kellett fékeznie, amivel köszönhetően Verstappen szinte beesett mellé. A két autó miliméterekre egymástól fordult el az első jobbkanyarban, ezt követően viszont a Red Bullt (amely egyébként végig szabályosan, négy kerékkel a fehér vonalon belül haladt) megdobta az egyik “hurka” kerékvető, a két autó hátsó kerekei összeértek, Verstappen járműve pedig Hamilton Mercedesnének tetejére katapultált. A glória dolgozott, így egyikük sem sérült meg a balesetben, de természetesen mindketten kiestek. Az incidenst még órákkal a futam után is vizsgálták a sportfelügyelők, végül Verstappent hozták ki felelősnek.

Természetesen jöhetett a Safety Car, minek eredményeképp Leclerc beékelődött a két McLaren közé, mögöttük Sergio Pérez következett, majd jött a másik Ferrarival Carlos Sainz, a hatodik helyen pedig az erőforráscseréje után a 19. helyről felzárkózó Valtteri Bottas. Az újraindításnál Ricciardo meglógott az élen, Norris pedig azonnal megelőzte Leclerc-t, majd a monacóin hamarosan Pérez és Bottas is átrágta magát. Igen ám, de a Red Bull mexikói pilótája a Roggia-sikánt levágva előzött, ami miatt egy 5 másodperces időbüntetésben részesítették a sportfelügyelők (utólag egy büntetőpontot is jóváírtak neki).
A két McLaren simán tartotta az első két helyet, Ricciardo amikor kellett, növelni is tudta a tempót, így az ausztrál húzta be a wokingi istálló első győzelmét a 2012-es Brazil Nagydíj óta, amely ráadásul kettős győzelem volt (erre pedig a 2010-es Kanadai Nagydíjon volt példa utoljára). Bottas egyetlen előzési kísérlete Pérez ellen kudarcot vallott, így a pályán a mexikói ért célba a 3. helyen, de a büntetéssel együtt ötödiknek esett vissza Leclerc mögé. Sainz lett a hatodik, a 7. helyen pedig Lance Stroll hozta be az Aston Martint, de ő még vizsgálat alatt van, mert Nikita Mazepin kiesésekor nem lassított eléggé a sárga zászlós figyelmeztetés ellenére. Az utolsó kilenc versenyen nyolcadszor szerzett pontot Fernando Alonso, aki 8. lett, míg csapattársa, Esteban Ocon annak ellenére bejött tizediknek, hogy Sebastian Vettel kiszorítása miatt még egy ötmásodperces időbüntetést is letöltött. A 9. helyen George Russell ért célba, a legutóbbi négy versenyen harmadszor pontot szerezve, és megerősítve a Williams 8. helyét a konstruktőri pontversenyben.

Az összetett pontversenyben Verstappen előnye maradt öt pont, a 3-4. helyen Bottas és Norris között a különbség kilenc pontra olvadt. Pérez továbbra is őrzi 5. helyét a két Ferrari előtt, Ricciardo pedig győzelmével feljött nyolcadiknak. A konstruktőri bajnokságban a Mercedes előnye 18 pont a Red Bull előtt, a McLaren pedig visszavette a 3. helyet a Ferraritól.