Egy év szünet után, 27 autóval és Callum Ilott-tal a mezőnyben tért vissza az IndyCar Portlandbe. A cikkben a hétvége összefoglalóját olvashatjátok.
Eltelt az utolsó, hosszabb szünet a 2021-es IndyCar szezonból, három fordulónk van hátra és gyakorlatilag egy triple headerként le is fut ez majd, hiszen szeptember 26-án bajnokot hírdet a sorozat. Mindhárom helyszín (Portland-Laguna Seca-Long Beach) egy év koronavírusos hiátus után tér vissza, a szezonzáró Long Beach utcáin pedig kimondottan váratlan eseményeket és izgalmakat hozhat majd, amit tavaly év végén már láthattunk St. Pete-ben is.
🏆 Kicsit ránézve a bajnoki tabellára, Palou és a Ganassi csapat dupla betlije után Patricio O’Ward átvette a vezetést összetettben, azonban a fiatal mexikói előnye csupán 10 pont Palouval szemben, míg Newgarden 22, Dixon pedig 43 pont hátrányból lohol az ASMP versenyzője mögött.
Az utóbbi versenyeken megszokott, igencsak magas indulószám Portlandben is megmaradt. Ezt tovább erősíti Castroneves visszatérése a második Meyer Shank Hondában, Oliver Askew utolsó három versenyre kapott szerződése Rahaléktól, nem utolsó sorban pedig Juncosék visszatérése, akik a korábbi F2-es élmenő Callum Ilottnak biztosítanak lehetőséget Portlandben.
🏎A Spotter Guide-ra nézve az lesz a legfeltűnőbb, hogy Dixon és Palou autói nagyjából ugyan úgy néznek ki, de ha az ember jól szemügyre veszi, vannak apró eltérések. A spanyol Hondáján több a kék (első és hátsó szárnylapok), illetve a nagy PNC Bank logó Palounál lesz látható, Dixon oldaldobozán pedig a cég egy programjának logóját figyelhetjük meg. Ganassiéknál maradva pedig Johnsonnak is egy one-off festése lesz a Carvanha és rajongói szavazatainak jóvoltából: a kék-aranyszínű festésről láthattok egy nagyobb képet a hozzászólások között. Amit még érdemes kiemelni, hogy Rahal ezen a hétvégén “ölti magára” a Total egyszínű piros dizájnját (ami édesapja klasszikus festéseire hajaz), Satonál visszatér a Mi-Jack kék-fehér, harmadik autójukban Askew a szokásos Hy-Vee színtervet kapja meg, míg Callum Ilott a klasszikus zöld-fehér Juncos színekben debütál az IndyCar-ban.
Az időmérő:
A két Q1-es csoport igencsak becsületesen megtizedelte a Kapitány legénységét, hiszen mind a négy Penske autó kiesett, a címre esélyes Newgarden pedig csupán a 22. helyről várhatta a vasárnapi futamot, miközben az összes többi bajnokesélyes bejutott a legjobb 12-be. A Q2-ben aztán láthattuk a “tökéletes csapatmunka” megvalósulását az ASMP-nél, hiszen Felix Rosenqvist utolsó körén kiütötte a bajnokságot vezető O’Wardot a leggyorsabb hatból… Az edzést amúgy uralták Ganassiék, Palou és Dixon a két legjobb idővel jutott a Fast Six-be Rahal, Herta, Rossi és Rosenqvist előtt.
Az edzés végén pedig a fiatal spanyol elmondhatta magáról, hogy soha jobbkor: Álex Palou ugyanis megszerezte első IndyCar pole-ját (Texasban ugye megkapta az első rajtkockát az elmaradó időmérő után, mivel ő vezette a bajnokságot) Rossi-Dixon-Rosenqvist-Rahal és Herta előtt!
FIRST INDYCAR POLE POSITION! 👊@IndyCar @PNCBank pic.twitter.com/akWMQru6JC
— Alex Palou Montalbo (@AlexPalou) September 11, 2021
A futam:
🚓Tudtuk, hogy a portlandi első kanyar megviccelheti a mezőnyt, de ekkora káoszra talán nagyon kevesen számítottunk. A két vezető Ganassi autó nagy szerencséjére Rosenqvist éppen csak ki tudta őket kerülni, az első kanyart pedig O’Wardig a teljes élmezőny levágta.
Természetesen áldozatai is bőven voltak a nagy kavarodásnak: Grosjean kicsit a régi énjét idézve csapódott Hinch autójába, haza is vágva mindkettőjük versenyét (a kanadai azonnal kiesett, a francia sok kör hátrányban jött vissza), Askew-t kiforgatták, míg Power és Castroneves is egymásra találtak, amit az ausztrál olcsón megúszott, Hélio pedig egy negyed versenyes javítás után tért vissza “tesztelni”.
27 drivers take on turn 1 of the @portland_GP. Climb onboard and relive all the action from the drivers’ seat.#INDYCAR // #PortlandGP pic.twitter.com/KsHc6EE7oU
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) September 13, 2021
❗️A szabályok értelmében az IndyCar-ban ilyenkor a kanyart elsőként le nem vágó pilótát engedik vissza a vezető helyre, így a bajnokságot vezető mexikói zseni találta győzelemre esélyes pozícióban magát, Graham Rahal és Ed Jones társaságában, míg Palou és Dixon visszaestek a mezőny végére, közben a 22. helyről rajtoló Newgarden került a középmezőny elejébe.
Alapvetően a verseny nem volt körömlerágós, hiszen elég nehéz volt előzni, a győzelem sorsát pedig gyanúsan az első sárga döntötte el. Az addig hibátlanul versenyző, de a rajt után szintén sérült autóval versenyző Ilott állt a pálya szélén, pár kanyarral hátrébb pedig Dalton Kellett alatt is megállt a technika.
Míg a ganassisok, valamint a győzelemre később esélyessé váló Rossi és Harvey is kiálltak, Rahalék úgy döntöttek, hogy sárgákra játszva, megpróbálják kispórolni az üzemanyagot. Mint végül kiderült, ez nem volt az év taktikája, hiszen hiába vezette a legtöbb kört Graham, az utolsó kiállása után csak a tizedik helyre jött vissza, és hiába állt több mint 160 másodpercnyi push to pass a rendelkezésére, abszolút nem volt meg a tempója az utolsó 30-40 körben.
A teljes versenyen nagyot előre menetelő Ganassi autók 1-3. helyre jöttek vissza (Palou-Dixon sorrendben) az utolsó kiállások után, amit az ASMP is benézett, hiszen O’Ward a középmezőnybe szorulva csak 14. lett, bár láthatóan nem volt meg a tempója az egyenesekben és panaszkodott is motorerő hiányra.
Palou győzelme azonban nem érkezett a legkönnyebben, hiszen Rossi nagy nyomást helyezett a fiatal katalánra és hosszú körökön keresztül egy tizeden belülről kergette. Végül azonban a füvet megcsípve lemardt egy kicsit és az utolsó 10 körben már nem is tudott 1 másodpercnél közelebb kerülni az Andretti versenyző.
🏆Palou győzelme azért is jelent nagyon sokat számára, hiszen üldözői közül senki sem végzett harmadiknál jobb helyen és O’Ward buktája miatt egy 25 pontos előnyből várhatja a hétvégi versenyt Laguna Secaban.
A top tíz helyezett: 🥇Palou🥈Rossi🥉Dixon-Harvey-Newgarden-Rosenqvist-Ericsson-Herta-McLaughlin-Rahal
🟢A pozitív és negatív meglepetéseket nézve, Rossi idén először állt dobogóra és a győzelemre is komoly esélye volt. Rosenqvist is idei legjobb eredményét szerezte (6.), míg Harvey kiegyenlítette azt (4.), a 22. pozícióból rajtoló Newgarden is maximálisan elégedett lehet 5. helyével, míg McLaughlin és Johson is korrektül helyt álltak az adok kapokban.
🔴Az érme másik oldalára tekintve, Herta hosszú hétvégék óta először nem volt formában, Rahal és O’Ward mellett Ed Jones is dobogóesélyt bukott el a rossz taktikával, Grosjean nagyon nem érzett rá a pályára a teljes hétvégén, míg a Penske “belső buli” ismét megvolt: Power nekiment a mezőny végéről a top tízbe előrelépő Pagenaud autójának, amivel a francia top húszon kívül végzett… mintha lassan minden is azt akarná, hogy Simon távozzon a csapattól.🤔
A bajnokság állása Portland után:
Palou: 477 pont- O’Ward 452 p; Newgarden 443 p; Dixon 428 p; Ericsson 402 p.
Címlapkép forrása: Chris Owens/IndyCar Media