Mindig azt szoktuk mondani, hogy drámai és izgalmas szezonzárókra vágyunk, de közben feltehető az a kérdés, hogy mi árán? Kelvin van der Linde már az első kanyarban elvette Liam Lawson bármilyen esélyeit, a karma pedig később visszavágott a túl agresszív dél-afrikainál. Közben pedig nevető harmadikként Maximilian Götz húzta be a címet, aki végig sötét lovat játszott az idei szezonban. Kellett persze ehhez a Mercedes tökéletes csapatmunkája, amire azonnal kiakadt a rajongók jelentős része. Csak hát a motorsport mindig is ilyen volt, a sportpolitika a DTM-ben egy örök faktor szokott lenni. Az idősebbek emlékezhetnek arra, hogy Michael Schumachert sem sétaautózni küldte be a Mercedes az 1990-es szezonzáróra, a 2015-ös spielbergi “…Push him out“-ra pedig a fiatalabbak is, szóval nem tudom mi ez a váratlan rinyatenger…
A kvalifikáción a tegnapi eredmények ismétlődtek meg, hiszen újabb pole-t szerzett Liam Lawson a fő kihívó Kelvin van der Linde előtt, míg a harmadik esélyes Maxi Götz a 8. rajthelyről várhatta a startot. Közben Nick Cassidy tovább növelte ázsióját, a harmadik legjobb időt megfutva élete második DTM hétvégéjén (az elsőn egy versenyképes autóval).
Aztán a futam rajtja előtt egy bombahírt is kaptunk: az Audi Formula E-ből történő kilépését követően visszatér a DTM-be a háromszoros bajnok René Rast! Arról egyelőre nem tudni, hogy KVL csapattársa lesz-e az Abt Sportsline színeiben, vagy netán a Rosberg csapathoz kerül, az viszont biztos, hogy Rast tavalyi fő kihívóját, Nico Müllert is megtartja az Audi 2022-re!
A Dráma érkezésére túl sokáig nem kellett várnunk: a rajt utáni első száz méterek ugyan azt hozták, mint tegnap. Lawson jól indult el, amint pedig a mezőny a Dutzendteich-ba ért KVL belülről, míg Cassidy kívülről próbált előzni, a dél-afrikai manőverével pedig a falba tette mindkét Red Bull/AF Corse Ferrarit… Azóta is megy a vita, hogy vajon mennyire volt szándékos a manőver az audis részéről, a rendkívül csalódott Lawson pedig úgy nyilatkozott a futam után, hogy: “tegnap is ugyan ezt játszotta, akkor is láthatta, hogy nem működik, de csak nem tanult belőle.” A Red Bull junior pedig jogosan lehetett dühös, hiszen míg KVL és Cassidy autója nem sérült komolyabban és tovább is tudott menni, addig ő egy e ferde kormánnyal és döcögő Ferrarival volt kénytelen, két kiállásnyi hátrányból kínlódni, semmire sem esélyesen… Csapattársa hatalmas felzárkózást vitt véghez a mezőny végéről, de ez sem volt elég Lawson címének életben tartásához. Van der Linde az esetért semmilyen büntetést sem kapott, csupán az azt követő, a bírák által veszélyesnek megítélt visszatérésért “jutalmazták” 5 másodperccel. A rajongókat pedig ez is elég rendesen megosztotta.
Az élmenők koccanásával Lucas Auer vette át a vezetést, míg a verseny jelentős részén azt láthattuk, hogy KVL harcol az Ellis-Götz-Juncadella hármassal, miközben Götz autójának épségét is próbálták védeni a csapattársai. Közben Cassidy már a kiállások előtt bőven a top tízig jött fel, próbálva levadászni Lawson riválisait. A Mercedes “flotta” állt ki hamarabb – ekkor került Ellis KVL elé – viszont ahogyan tegnap is leírtam, olyan rövid a Norisring, hogy a kiállás pontosan egy körös hátrányt jelent, tehát Götz és Juncadella ugyan úgy van der Linde mögé jöttek vissza a pályán.
Miután kiálltak az audisok is, van der Linde éppen csak visszajött a pályán Götz elé, azonban hideg gumijain nem tudta jól védeni a pozíciót és erőből nekivágta autóját Götz Mercedesének a célegyenesben. Ugyan úgy tűnt, hogy mindketten megússzák, Götz éppen csak nem forgott meg, és lélekjelenlétén múlott, hogy egyenesben tudta tartani az autót. Jó fél körrel később azonban a karma visszavágott: KVL a koccanásban összeszedett egy bal-hátsó deffektet, aminek következtében megpördült és haza is vágta bajnoki esélyeit!
Ezen a ponton Cassidy vezette a versenyt, de az új-zélandi még nem állt ki, reálisan pedig az Auer-Ellis-Götz trió haladt dobogós helyeken. Cassidy a boxlátogatást követően az ötödik helyre jött vissza, Dani Juncadella mögé, azonban a spanyolnak is volt egy 5 másodperces büntetése, tehát tudta, hogy megkergetheti Götzt. A Mercedesnél nagyon hamar kapcsoltak, és két és fél perccel, valamint a ráadás körökkel a leintés előtt rászóltak Ellisre és Auerre, hogy itt az ideje lassítani, hiszen Götz bajnok lehet, ha megnyeri a futamot. Ez is történt, Cassidy pedig ugyan megpróbálta követni a németet, a Dutzendteich-ban összekoccant a határozottan védekező Ellis autójával, hazavágva mindkettőjük versenyét és dobogós esélyeit.
BOOOOOOM! @maximilian_goetz is DTM CHAMPION 2021! 🏆🍾#DTM #DTM2021 #FeelTheRoar #WeLoveDTM pic.twitter.com/eW1OnqbOBs
— DTM (@DTM) October 10, 2021
Maxi Götz tehát a gyors reagálásnak és jó csapatmunkának hála nyerte meg a futamot és lett bajnok, természetesen KVL hathatós “segítségével” (aki majdnem őt is kiütötte), azonban nehéz kérdés eldönteni, hogy mennyire érdemelte meg mindezt. Egyértelműen ő volt “Mr. Stabilitás” a bajnokésélyesek közül, a Nürburgringet leszámítva pedig mindig hozott legalább egy dobogót (bár két ottani negyedik helye sem rossz eredmény). A szezon első három futamát követően nem volt hetediknél rosszabb helye, bár Lawson négy pole-ja és 10 dobogója emellett is tiszteletet parancsoló. Én úgy fogalmaznék, hogy pechjei vették el a címét, amiből az F2-ben is bőven kijutott neki idén, hanem nagyon durva előnnyel bezsebelhette volna a bajnoki aranyat. Mondhatjuk azt is, hogy a szerethető figura lett ugyan a bajnok, de a hatalmas jövő előtt álló fiatalért mindannyian elhullattunk pár könnyet!
Götz mögött Auer lett a második, aki picit bánkódhat, hiszen a csapatutasítás nélkül simán behúzta volna idei harmadik győzelmét. Eredetileg Juncadella szelte át harmadikként a célvonalat, de 5 másodperces bütetésével Maximilian Buhk állt a dobogó alsó fokára. és Mike Rockenfeller is átlépte a negyedik helyért. A Cassidy-Ellis koccanás után az új-zélandi kiállt az eléggé megviselt Ferrarival, míg a svájci éppen elcsípte az utolsó pontszerző helyet. A címesélyeit tegnap elveszítő Marco Wittmann jól halászott a zavarosban, és végül 7. lett a káoszos futamon.

A pontszerzők:
🏅Götz🥈Auer🥉Buhk-Rockenfeller-Juncadella-Maini-Wittmann-Abril-Flörsch-Ellis
A csapat és gyártói pontversenyben már a futamot megelőzően eldőlt a cím sorsa, tehát egyedül az összetett címért izgulhattunk- a sors pedig adott is bőven drámát. Hét teljes szezonos autójával a Mercedes simán behúzta utóbbit, míg Lawson és Albon kitűnő szezonjával a Red Bull/AF Corse lett tegnap a csapatok bajnoka.
Az egyéni pontverseny végső állása (első 10 helyezett):
versenyző | csapat/autó | pontszám |
Maximilian Götz | Team HRT (Mercedes) | 230 |
Liam Lawson | Red Bull AF Corse (Ferrari) | 227 |
Kelvin van der Linde | Abt Sportsline (Audi) | 208 |
Marco Wittmann | Walkenhorst Motorsport (BMW) | 171 |
Lucas Auer | HTP Motorsport (Mercedes) | 152 |
Alexander Albon | Red Bull AF Corse (Ferrari) | 130 |
Phillip Ellis | HTP Motorsport (Mercedes) | 129 |
Mike Rockenfeller | Abt Sportsline (Audi) | 89 |
Daniel Juncadella | GrouppeM Racing (Mercedes) | 77 |
Nico Müller | Team Rosberg (Audi) | 56 |
Abban viszont mindenki egyetért szerintem, hogy egy nagyon izgalmas, akciódus és emlékekkel teli szezont zártunk! A DTM elérte a célját a GT3-ra történő váltással, kíváncsian várjuk, hogy létszámban és csapatokban mennyit nő majd jövőre a rajtrács, és reménykedünk benne, hogy a Porsche is megérkezik 2022-re!