5+1 baleset az utóbbi évekből, amihez képest a DTM szezonzáró piskóta volt!

Azt hiszem, hogy már mindannyian túl sokat olvastunk az idei DTM szezonzáró eseményeiről! A szaksajtóban azóta is ömlenek a cikkek arról, hogy ki a hibás, kit kellett volna megbüntetni, kizárni, vagy jól kezelte-e a széria a történteket. Ebben a cikkben egyrészt a Ti hozzászólásaitokból válogattunk az eset kapcsán, illetve bemutatjuk a Bence kollégánk által összegyűjtött 5+1 balesetet, amelyekhez képest “baráti puszinak” számít Kelvin van der Linde akciója.

Ezúttal nem akarjuk elnyújtani a morális konklúziókat, hiszen tőlem és Ádámtól is olvashattatok már egy hosszabb írást a témában. A feszültség és a téma felkapása azonban továbbra sem hagyott alább. A Motorsport a cikkünk elkészülte előtt félórával hozott le egy írást, amelyben Helmut Markót faggatták a történtekről. Érintettsége miatt sejthetitek az osztrák szakember véleményét az esetről. Ő úgy fogalmazott, hogy: “ha a DTM-ben is létezne az F1 büntetőpont rendszere, van der Linde már rég el lenne tiltva idei manőverei miatt.” Természetesen ez egy igencsak szubjektív vélemény, de abban kérdés nélkül egyetértek Markoval, hogy KVL Götz elleni manőverei is jól mutatják, hogy milyen módszerekkel akarta lerendezni a cím sorsát…

*Csaba a jövőből: egy kiegészítéssel tartozunk a korrektség érdekében: Kelvin van der Linde szerda este nyilvánosan bocsánatot kért tetteiért Instagram oldalán.

Lássuk, hogy Ti hogyan láttátok mindezt:

B. Endre, rögtön a futam után:

A DTM már rég, 2019-ben elkezdett hanyatlani, de most csúcsosodott ki. A konstruktőribe hogy lehet a 9 autós csapatot és a 2 autós csapatot versenyeztetni, ilyen sehol nincs, a legjobb eredmény számít be a gyártók versenyébe. A csapatversenynek se sok értelme van, ha a gyartóért versenyeznek nem a saját csapatukért. Még szerencse hogy azt a Ferrari nyerte meg. Nem is a Bop itt a legnagyobb probléma, mert valamit kell kezdeni a 6.2 szívó vs 3.9 turbó motorok közti különbséggel, és Bergeréknek a GT3-on kívül nem volt más választásuk ha életben akarták tartani a sorozatot. Hanem ezek a dolgok szerintem amit leirtam. Jó, hogy nem szabhatják meg, hogy melyik csapat milyen márkával versenyezzen, de akkor hozzanak olyan szabályt amivel reálisan versenyezhet egy 9 autós gyártó és egy 2-3 autós gyártó.

Hunmotmedz:

“A Merciről meg annyit, simán megtehették, hogy 7 autót indítanak el. Amíg nincs lekorlátozva, hogy hány autóval indulhat egy adott márka, addig simán meglesz ez a lehetőség. Ferrari is meghúzhatta volna simán, hogy nem csak egyedül Cassidy segíti Lawsont a bajnoki harcban és ugyanúgy az Audis húzhatott volna meg hasonlót. Amúgy nekem, mint ős-DTM-es nézőnek bejött ez az új formátum, a szezonzáró történései kevésbé.”

K. Tamás:

“KVL szándékosan kiütötte a bajnoki ellenfelét, nem tudom mivel volt különb a Schumi-Villeneuve esetnél. Ott tudjuk mi volt a következménye, nálam ez se érne kevesebbet.”

Gy. Csaba:

“Nálam ez ez minimum egy kizárás vagy egy-két fordulóról való eltiltás lenne, de mivel az utolsó forduló, utolsó futamán történt így nehéz lenne döntést hozni.”

És akkor térjünk is át a videókra, avagy az utóbbi évek (szerintünk) 5+1 legmegosztóbb motorsport balesetére:

1. Nem meglepő, hogy sorozaton belül maradva, egy 2015-ös DTM esettel kezdünk. A szezon ötödik fordulóját rendezték a Red Bull Ringen, a bajnoki címért pedig a Mercedes versenyzője, Pascal Wehrlein harcolt az audis Green-Ekström-Mortara trióval. A szombati futamot Mortara pole-ból rajtolva nyerte meg Wehrlein előtt, vasárnap viszont az Audi vezetése úgy gondolta, hogy “kezébe veszi” a dolgokat. Csapatrádión arra utasították a kétszeres bajnok, de nagyon gyenge szezont futó Timo Scheidert, hogy lökje ki az előtte haladó Wehrleint. A német pedig “túl jól abszolválta a feladatot”, ugyanis honfitársával együtt egy másik Mercedes pilótát, a kanadai Robert Wickenst is a sóderbe száműzött. Az eset hatalmas port kavart. Scheidert arról a futamról kizárták és a következő, moszkvai fordulótól eltiltották, illetve az Audi Motorsport vezetésében is “fejek hulltak.”

2. Azt hiszen az ugyancsak 2015-ös Dan Ticktum-Ricky Collard esetet még ennyire sem kell bemutatni. Akik mégsem ismernék a történetet, dióhéjban elmeséljük. Ticktum ebben az évben lépett fel gokartokból a Brit F4-be. Bár a szezon elején vezette a bajnokságot, kezdett elmaradni az “abszolút ismeretlen” riválisaitól, Lando Norristól meg Colton Hertától. Az utolsó előtti, Silverstone-i fordulóban belekeveredett egy kis kakaskodásba Rob Collard fiával, Rickyvel, és kicsúszott a pályáról. Majd bosszúból a biztonsági autós fázis alatt előzött meg tíz autót, hogy kiüthesse Rickyt. Dan ezért egy két éves eltiltást kapott a motorsportból, amiből végül a másodikat felfüggesztették. Sajnos az élő közvetítésen az eset nem látszott a reklámszünet miatt, így a lenti videóban is csak a kakaskodás első felét látjátok.

3. Junior szériáknál maradva, egy újabb ismert esetnél tartunk. Santino Ferrucci 2018-as F2-es szezonjára sokan emlékezhettek. A helyszín itt is Silverstone, kedvenc Ferruccink pedig két alkalommal is nekiment csapattársának, Arjun Maininak. Ekkor már több büntetés miatt is lógott a “hóhér pallosa a feje fölött” a szériában, hiszen egyszer egyik kesztyű nélkül vezetett, illetve ott volt a mobilja egy szabadedzésen az autójában. Utóbbiért 6 ezer euróra büntették meg. Maini kiütése miatt kizárták a brit sprintfutamról és kapott egy négy versenyes eltiltást. Ferruccit pár nap múlva ki is rúgta a Trident csapat, és bíróságra mentek ellene, hiszen elvileg lógott nekik fél millió euróval, közben mégis kifizetett egy IndyCar beugrást a Dale Coyne Racingnek.

4. Térjünk vissza 2015-be, ezúttal egy magyar vonatkozású esethez. Helyszín Brno, és a suzukis RCM Kupában vagyunk. Mika Morien apja szervezte be arra az évre Niels Langeveledet, mint mentort az akkor 14-15 éves fia mellé. Ez Nielsnek nem teljes év volt, hanem kb. egyetlen cellal volt jelen a sorozatban: hogy Mikat segitse. Gyakorlatban ez azt jelentette, hogy időmérőkön szélárnyékoljon, futamon elengedje stb. Brnoba úgy érkeztek meg, hogy Moriennek valós esélye volt a bajnoki cimre. Nagy Dani persze uralta a hétvégét, és az első futamot be is húzta. Majd a másodikon, forditott rajtrács után nagyban szorongatta éppen Mikat, amikor Niels izomból, direkt kiütötte Danit, amivel Morien megnyerte a futamot. Langeveld ki lett zárva a futamról, és egy életre szóló eltiltást kapott a sorozatból az esetért. A videóban 6 perctől látható a kilökés.

5. Zárjuk a listát egy kis NASCAR-al, két elég friss esettel. A NASCAR-ban a “bosszú” mondhatni elfogadott az adott riválisok között, ennek pedig Tim Richmond itta meg legutóbb a levét. A michigani ARCA verseny elején összeütközött Drew Dollar és Thad Moffitt. Miután a két helyrepofozott autóval visszatértek a versenybe, Moffitt “vissza akarta adni a szívességet”. Kiforgatta Dollart, azonban szerencsétlen harmadikként Tim Richmond telibe kapta Dollar autóját. A versenygép rommátörése mellett eltört Richmond szárkapocscsontja, illetve bokáját is műteni kellett… Az esetről részletesebban olvashattok az Usaracingen.

5+1 Egy éppen aktuálisan is tartó riválizálás Kevin Harvick és Chase Elliott között, ami kezd eluralkodni a CUP idei szezonján. Mivel azonban nem vagyunk túl nagy NASCAR szakik, ismét az Usaracing cikkét ajánljuk a részletekért.

Részünkről egyelőre ennyi, várjuk a véleményeket a hozzászólásokban!

Címlapkép: Julian Kroehl/Red Bull
Share on facebook
Facebook | Messenger
Share on twitter
Twitter
Share on reddit
Reddit
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.