Az emberi jogok elfogytak, logisztika nem is volt: íme a 2022-es versenynaptár!

Ez megint miii? Hányszor játsszuk el ugyan azt? Hányszor kell lefutni ismét azokat a bizonyos köröket? Amikor két átkozott hosszú nap és kb. négy óra alvás meg fél üveg bor után hazaérsz és meglátod az új naptárat… Előre is elnézést kérek a nyers szavakért, ezútal egy maximálisan őszinten Csabát olvashattok, aki nem fogta vissza magát!

Hol is kezdjük? Legyen a futamok száma. Szerintem mindannyian olvastatok már legalább egy hírt, amelyikben egyik-másik csapatfőnök panaszkodik, hogy hosszútávon tarthatatlan ez a 23 verseny. Egyszerűen mindent is kisajtol a csapatokból. És van egy másik oldala is a történetnek. A költségsapka meghúzását kb. piedesztálra emelte az F1-es média, miközben itt van ez a naptár, továbbra is kegyetlenül sok versennyel. Na meg milyen áron? 23 futam, amiből fél év múlva sem emlékszünk nyolc-tíznél többre? És akkor a logisztikai kihívásokról még nem is beszéltünk! Viszont, hogy ne csak anyázzak, emeljünk ki egy pozitívumot! A 23 versenyt sikerült megoldani két tripla hétvégével, és ott is a belga-holland fordulók egymás után egy tűrhető megoldást biztosítanak, pláne az egy hónapos nyári szünet után.

Na de mielőtt továbbmennénk, nézzünk is rá a versenynaptárra:
Íme a 2023-as, előzetes versenynaptár [kép forrása: az F1 hivatalos média felületei]

Először az tűnhet fel sokatoknak, hogy visszatérnének a pandémia miatti, két éves “kényszerszünetre” száműzött futamok, de nem mindegyik! Erről viszont picit később. Azok számára, akik nem beszélik az angolt, az olyan helyszínek ahol egy csillagos megjelölést láttok (Imola, Barcelona, Szingapúr, COTA) még függnek a szerződések véglegesítésétől, míg a két csillagos Miami nem ment még át az FIA inspekción és homologizáción. Az amerikai pályánál maradva, az új helyszín egy május eleji hétvégét kapott, ami addig tűnik szimpatikusnak, amíg az ember logisztikai szempontból átnézi a naptárat…

Az év tehát a közel-keleten kezdődik és végződik, Jedda pedig előre került március végére, egyből Bahrein után. Ha élhetek egy rossz viccel:

“Do you want to start or end the season without any human rights gp-s?

F1: YES”

Nem akarok patetikusnak tűnni, kell a pénz az F1-nek a pandémia alatt/után. A zöldhasúakat meg nem az eruópai helyszínek adják majd. Csak ebben maximálisan egyetértek Vettellel: ilyenkor demagóggá válik a “We race as one”- és a többi, hasonló célkitűzés. Aki egyúttal megkérdezné, hogy Katar hova tűnt? A negyedik közel-keleti futammal az idei évre kötöttek egy vészmegoldás-szerű szerződést, a tíz éves új kontraktus pedig csak 2023-ban indul. Losail csak idén rendez versenyt, két év múlva pedig egy új, frissen épülő pályára kerül majd az F1 a tervek szerint.

Az igazi logisztikai katasztrófa viszont csak ezútán kezdődik. Hiszen két hét szünet után Ausztráliába kellene repülni, újabb két hét múlva pedig Imolában rendeznék az első európai futamot. Közben május második hétvégéjére már az Egyesült Államokban kellene lennie a felszereléseknek és autóknak… Tehát majdnem egyszerre kell rakás kelléket küldeni a közel-keletre, Ausztráliába és Amerikába, illetve ezután visszahozni az arab országokból Olaszországba. Ezt nevezzük tökéletes tervezésnek a költségsapka mellé… Igen, mi sem vagyunk hülyék, és tudjuk, hogy rakás futamnak hosszú évek óta meghatározott helye van a naptárban, ami mondjuk Monaco, Baku vagy Kanada esetében nem éppen mozgatható, hiszen egy nagyvárost zárnak le részben hosszú napokra. A Monaco-Baku-Montreál hármas sem éppen piskóta, de ezek már kezdnek megszokottak lenni, már ha nem számoljuk a pandémia okozta változásokat az utóbbi két évből. Ausztriától arrafelé rendben van a naptár, a Magyar Nagydíj pedig július utolsó napjaiban lenne, az egy hónapos nyári szünet előtt. Azt kell mondjuk, hogy a szezon végén sikerült nagyon pozitív értelemben meglepődnünk, hiszen az Oroszország-Szingapúr-Japán-AEÁ-Mexikó-Brazília ütemterv már-már túl logikus F1-es mérvécel. 😀

És akkor vessünk pár pillantást a hiányzókra. Nincs Kína. Mégegyszer leírjuk, nincs benne a naptárban a világ egyik legnagyobb gazdasági hatalma. Az pedig egy személyes kérdés felvetése, hogy vajon hatással lesz-e mindez Guan-yu Zhou F1-es terveire? Kicsit még Ázsiánál maradva, az eredetileg a pandémia miatt elmaradó Vietnami Nagydíjnak nyoma sincs a naptárban! Meglehet, hogy egy kincs ami nin… nagydíj ami sosem volt emlék lesz majd pár év múlva a fejünkben.

Portugália és Törökország hiánya valahol szomorú, de érthető is. Mindkét helyszín “sztárbeugró” volt a pandémia alatt, idén pedig Algavre egy meglepően felejthető futamot adott nekünk. Törökország alatt idén is sokáig rezgett a léc, a Nagy Britanniától kapott piros zónás besorolás miatt. és mint sokan tudhatjátok, nem robog az a török gazdaság, a verseny megrendezése pedig komoly szinten veszteséges volt számos alkalommal.

Zárszó helyett kíváncsiak vagyunk a Ti véleményetekre! Mit gondoltok a 2022-es naptárról?

Címlapkép forrása: az F1 hivatalos oldala
Share on facebook
Facebook | Messenger
Share on twitter
Twitter
Share on reddit
Reddit
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.