Az FIA Motorsport Világtanács pénteki ülésén jóváhagyta a Formula-E 2022-re tervezett új szabálycsomagját, amely többek között a címben említett változásokat is tartalmazza!
Kezdjük a legelején: új rendszerű időmérő edzést vezetnek be, részben ejtve, részben pedig megújítva a mostani formulát. A csoportkörös rendszer megmarad, viszont miután a mezőny az Audi kilépésével 24-ről 22 autósra olvadt, a lebonyolítást is ehhez kellett alakítani. Az eddigi négy, egyenként hatautós csoport helyett a jövő évtől csak kettő csoport lesz egyenként tizenegy autóval, melyek beosztását a szezon második futamától a világbajnoki pontverseny állása határozza majd meg. Mindkét csoportban tíz perc áll majd a pilóták rendelkezésére, ez idő alatt korlátlan mennyiségű gyorskört lehet majd teljesíteni 220 kW teljesítményen. Ezt követően mindkét csoportból a legjobb négy továbbjut – futballnyelven szólva – az egyenes kieséses szakaszba, ahol már 250 kW-on küzdenek meg egymással fej-fej mellett a továbbjutásért. Mindkét ágról egy-egy versenyző jut a döntőbe, ahol megküzdenek a pole-pozícióért.
Értelemszerűen a döntő két résztvevőjéé lesz az első két rajtkocka, az elődöntő veszteseié pedig a harmadik és a negyedik. Az 5-8. rajthelyekre köridejeik alapján a negyeddöntők vesztesei rangsorolódnak, a 9. helytől lefelé pedig a csoportkörből tovább nem jutók állhatnak. Itt azonban már nem csak a köridő dönt: azok a versenyzők, akik a pole-pozíció megszerzőjének csoportjából estek ki, a páratlan rajthelyeket foglalhatják el (9-11-13-stb.), míg a második helyezett csoportjából kiesők a 10. helytől lefelé a páros rajthelyekre (10-12-14-stb.) parkolhatnak le.
Az eddigi rendszer egyik legnagyobb problémája az volt, hogy a világbajnokságban előkelő helyen álló versenyzők többnyire az időmérő elején, poros, gumizatlan pályán hajtottak pályára, ezért sokszor csak a mezőny végére tudtak a legjobbak kvalifikálni. Mivel a mezőny rendkívül szoros volt (sokszor 16-18 versenyző volt képes egy másodpercen belül autózni), ez különös nehézséget jelentett a bajnokaspiránsok számára. Az új szisztémától ennek a problémának a megszűnését várják.

Természetesen változik a versenynaptár is. A júliusban közzétett előzetes tervek szerint jövőre három új helyszín debütált volna: Vancouver, Seoul és Fokváros. Előbbi kettő meg is kapta a maga helyét: Kanadába július elején, Koreába pedig augusztus közepén utazik a mezőny (Seoul ráadásul szezonzáró lesz), a Dél-afrikai Köztársaság viszont a járvány miatt bukta a futamát, helyette pedig június elején az indonéziai Jakarta kapott egyet.
Márciusban Kína is futamot rendezhet, ennek helyszíne azonban még nem végleges. A legnagyobb eséllyel természetesen Sanya pályázik a visszatérésre, azonban a Formula-E ügyvezető igazgatója, Jamie Reigle a Motorsport.com-nak megerősítette, hogy Shanghai-jal, Shenzennel és Chengduval is tárgyalnak. Mindemellett március 5-én még egy feltételes helyszín is szerepel a naptárban, amiről még semmi komolyat nem lehet tudni, bár egyes pletykák szerint a hollandiai Eindhoven szeretne futamot rendezni.

Technikai oldalon lényeges változásokra nem kell készülni a Gen2-éra utolsó évében. A Motorsport Világtanács már júliusban megerősítette, hogy a futamokon felhasználható maximális teljesítmény 200-ról 220 kW-ra emelkedik, most pedig az is hivatalossá vált, hogy Attack Mode üzemmódban is emelkedik a szufla, a versenyzők 2022-től 250 kW-tal támadhatnak az eddigi 235 helyett. Sportszabályok szempontjából az időmérő formula megváltozása mellett talán az lesz a legfontosabb újítás, hogy biztonsági autós, illetve egész pályás sárga zászlós megszakítások esetén ennek időtartama, de legfeljebb tíz perc hozzáadható az eredetileg tervezett versenytávhoz.
Everything you need to know about our Season 8 sporting update!
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) October 15, 2021
From calendar news to our new qualifying format, click the link to find out more ⚡