🇺🇸 GP pályahatárok: ezekre a kanyarokra kell figyelniük a pilótáknak!

Az FIA, mint minden verseny előtt, így most is kiadta a szokásos, az adott versenyhétvégére vonatkozó általános rendelkezéseit. Ezek között szerepelnek a boxutcai előírások, a gumipaplanokra és gumihasználatra vonatkozó előírások, de ami a versenyzők számára a legérdekesebb, a pályahatárokra vonatkozó előírások is!

Mint ismert, az FIA szigorúan szokta ellenőrizni és figyelni az esetleges pályaelhagyásokat, már a szabadedzések alkalmával is, és ez alól az Amerikai Nagydíj versenyhétvégéje sem kivétel! Ezen a hétvégén két kanyar fog figyelni Michael Mazi és a többi versenybíró, méghozzá a 9-es és a 19-es kanyar kijáratain.

A rendelkezések pontosan így szólnak:

A) 6-os kanyar kijárata

  1. Bármely edzésen vagy a versenyen elért köridőt, amelyet a 6-os kanyar kijáratán a pálya elhagyásával teljesített a versenyző, a versenyfelügyelők érvénytelenítik. Pályahatár a vörös-fehér rázókő. A szabály a harmadik szabadedzés előtt lépett életbe.

B) 9-es kanyar kijárata

  1. Bármely edzésen vagy a versenyen elért köridőt, amelyet a 9-es kanyar kijáratán a pálya elhagyásával teljesített a versenyző, a versenyfelügyelők érvénytelenítik. Pályahatár a fehér vonal.
A 9-es kanyar a pálya első szektorának végén található. Bárki, aki átlépi a fehér vonalat, annak az időeredményét a versenybírák törölni fogják (kép forrása: F1 2021)

C) 19-es kanyar kijárata

  1. Bármely edzésen vagy a versenyen elért köridőt, amelyet a 19-es kanyar kijáratán a pálya elhagyásával teljesített a versenyző, a versenyfelügyelők érvénytelenítik. Pályahatár a fehér vonal.
A 19-es kanyar a pálya utolsó előtti kanyarja. Aki itt kiszélesíti a bukóteret, annak szintén ugrott a körideje (kép forrása: F1 2021)


D) Általános rendelkezések a 9-es és 19-es kanyar kijáratára vonatkozóan

  1. Pályaelhagyásnak az minősül, ha az autó egyetlen része sem érintkezik az aszfaltcsíkkal.
  2. Valahányszor, valamelyik autó elhagyja a pályát a 9-es és/vagy a 19-es kanyar kijáratán, az érintett csapatok a hivatalos üzenetküldő rendszeren keresztül értesítést kapnak erről.
  3. Harmadik alkalommal, amikor egy versenyző elhagyja a pályát a 9-es és/vagy a 19-es kanyar kijáratán a pályán, a verseny alatt fekete-fehér zászlót mutatnak az érintett versenyzőnek. Minden további pályaelhagyás a versenyigazgatók vizsgálatát vonja maga után. A félreértések elkerülése végett, ez összesen (!) három alkalmat jelent nem pedig kanyaronként számítva három pályaelhagyást.
  4. Minden fent részletezett esetben, egy versenyző csak akkor térhet vissza újra a pályára, ha az biztonságosan megtehető, és mindezt tartós előny megszerzése nélkül teszi.
  5. A fenti követelmények nem vonatkoznak automatikusan egyetlen olyan versenyzőre sem, amely esetekben a versenybírák úgy ítélik meg, hogy az adott versenyzőt a pályáról lekényszerítették. Minden esetet a versenybírák egyedileg fognak vizsgálni.

Összességében tehát elmondható, hogy a versenyigazgatás azt fogja figyelni, hogy a versenyző legalább egy kerékkel a pálya határát jelölő fehér vonalon belül fordul-e a figyelt kanyarokban (egyetlen kivétel a 6-os kanyar, ahol a rázókő minősül a pálya határának). Ha ez nem így lenne, az edzéseken ezért elveszik a versenyző idejét, míg a versenyen a harmadik vétség után már +5 másodperces időbüntetést osztanak a versenybírák.

Facebook | Messenger
Twitter
Reddit
WhatsApp
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.