🇲🇽 FP1: Bottas nyerte az első szabadedzést, Hamiltont megbüntették

Annak ellenére, hogy az Autódromo Hermanos Rodríguez előzőleg Red Bull-pályának lett kikiáltva, a Mercedes egy-kettőben zárta a hétvége nyitóedzését. Üröm az örömben, hogy Lewis Hamiltont egy szabályszegés miatt beidézték egy meghallgatásra a sportfelügyelőkhöz, és végül szankcionálták is a brit pilóta vétségét.

Poros, csúszós pálya fogadta a csapatokat a Mexikóvárosi Nagydíj hétvégéjén, a helyszín egy év, COVID miatti kihagyást követően tért vissza a versenynaptárba. Az ideálisnak közel sem nevezhető körülményekre mindjárt az edzés elején ketten is ráfáztak: előbb Charles Leclerc tette a falba a Ferrarit a 16-os kanyarban, majd néhány másodperccel később ugyanoda megérkezett Sergio Pérez is. A Red Bull-os járt rosszabbul, ugyanis nem csak a hátsó szárnyát, de az egész kipufogórendszert is ki kellett cserélni. A mexikói ennek ellenére 26 perc kényszerszünet után visszatérhetett a pályára, és végül a 4. helyre hozta be az autóját.

Nem csak az energiaitalosoknak gyűlt meg a baja a poros felülettel. Hamilton és Bottas is több alkalommal hibáztak, a brit ráadásul erre akár még rá is fázhat. Egyik kicsúszása alkalmával ugyanis nem tartotta magát a versenyigazgató előírásaihoz, és az 1-es kanyart elrontva a pályára nem a 3-as kanyar bukóterében elhelyezett bóját megkerülve tért vissza. A hétszeres világbajnokot vizsgálják, magyar idő szerint 20 órakor kezdődik a meghallgatása. Ugyanemiatt idézték be Kimi Räikkönent is, neki szintén 20 órakor lesz jelenése Danny Sullivanék előtt. Valószínűleg egy megrovással mindketten megúszhatják, nagyon meg lennék lepve, ha ettől komolyabb szankciót kapna valamelyikük.

FRISSÍTÉS: Időközben hivatalos, hogy Hamilton és Räikkönen is megrovást kaptak. Mindkettejüknek ez az első ilyen jellegű szankciója idén – háromnál tízhelyes rajtbüntetés jár, feltéve, ha a három megrovásból legalább kettőt vezetéssel kapcsolatos kihágás miatt kapott a pilóta.

Az viszont már biztos, hogy ketten a rajtrács végéről rajtolhatnak. Lance Stroll és Yuki Tsunoda autóiban erőforrás-elemeket cseréltek, így ha nem lesz több büntetés, a szabályok értelmében ők startolhatnak majd az utolsó két helyről vasárnap, függetlenül attól, hogy az időmérő edzésen milyen eredményt érnek el. A hírek szerint egyébként a McLaren is komolyan fontolgatja az erőforráscserét Lando Norris autójában, ez azonban hivatalosan még nem került megerősítésre.

A kvaliszimulációk alkalmával Valtteri Bottas tudta a legkevesebb hibával összerakni a körét, így a finn végül 1:18.341-gyel be is húzta az első gyakorlást. Ez az idő még jó három és fél másodperccel lassabb, mint Verstappen két évvel ezelőtti körrekordja, tehát bőven van még hová gyorsulniuk a srácoknak. Hamilton 76 ezreddel lemaradva végzett a 2. helyen, őket követte Verstappen – Pérez sorrendben a két Red Bull, majd az AlphaTauri-val Gasly, akinek ismét erős hétvégéje lehet. Mindkét Ferrari befért a top tízbe, csakúgy, mint a két Alpine, illetve még Sebastian Vettel is az elméleti Q3-ban tudhatná magát a mostani eredményekkel.

Az első szabadedzés részletes eredményei [kép forrása: F1 hivatalos Twitter oldala]

És akkor egy kicsit bővebben azokról a fránya Track Limits szabályokról…

Az FIA a hétvégén öt helyen is árgus szemekkel figyeli a pályaelhagyásokat. Ezek a kanyarok az 1-2-3-as kombináció, a 4-es, 8-as és a 11-es, utóbbinak a csúcspontja és a kijárata is.

  • Az a versenyző, aki az 1-es kanyarban elfékezi magát és a 2-es kanyart nem tudja bevenni, az köteles a 3-as kanyar bukóterében elhelyezett bóját balról megkerülni és így visszatérni a pályára. Az így teljesített köridőt törölni fogják – Hamiltont és Räikkönent e pont megszegése miatt rótták meg.
  • Az a versenyző, aki a 4-es kanyart fékezi el, köteles a bukótérben kialakított menekülőutat igénybe venni és így visszatérni a pályára az 5-ös kanyar után.
  • Az a versenyző, aki a 8-as kanyar csúcspontját elvéti és négy kerékkel a rázókő mögött fordul el, az köteles a kanyar kijáratánál, a bukótérben a pályával párhuzamosan elhelyezett bójákat megkerülve visszatérni az aszfaltcsíkra.a második szabadedzés után ezt a pontot törölték
  • Az a versenyző, aki a 11-es kanyar csúcspontját elvéti és négy kerékkel a rázókő mögött fordul el, az köteles a kanyar bukóterében elhelyezett két polisztirol terelőbóját jobbról, majd balról, szlalomozva megkerülni és így visszatérni az aszfaltcsíkra. Az így teljesített köridőt törölni fogják.
  • Az a versenyző, aki a 11-es kanyar kijáratánál négy kerékkel a fehér vonalon kívül engedi az autót, az adott köridejét törölni fogják.

Az 1-2-3-as, valamint a 11-es kanyaroka vonatkozóan összesítve él a “hármas szabály”, vagyis három levágás és/vagy szélesítés után jön a fekete-fehér zászló, majd a büntetés. A szabadedzéseken és az időmérőn minden egyes szabályszegésért megrovást osztanak.

A második szabadedzés magyar idő szerint 22 órakor kezdődik, és ezt már az M4 Sport is közvetíti!

Címlapkép forrása: Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team hivatalos Twitter oldala
Facebook | Messenger
Twitter
Reddit
WhatsApp
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.