đŸ‡ČđŸ‡œ FP1: Bottas nyerte az elsƑ szabadedzĂ©st, Hamiltont megbĂŒntettĂ©k

Annak ellenĂ©re, hogy az AutĂłdromo Hermanos RodrĂ­guez elƑzƑleg Red Bull-pĂĄlyĂĄnak lett kikiĂĄltva, a Mercedes egy-kettƑben zĂĄrta a hĂ©tvĂ©ge nyitĂłedzĂ©sĂ©t. Üröm az örömben, hogy Lewis Hamiltont egy szabĂĄlyszegĂ©s miatt beidĂ©ztĂ©k egy meghallgatĂĄsra a sportfelĂŒgyelƑkhöz, Ă©s vĂ©gĂŒl szankcionĂĄltĂĄk is a brit pilĂłta vĂ©tsĂ©gĂ©t.

Poros, csĂșszĂłs pĂĄlya fogadta a csapatokat a MexikĂłvĂĄrosi NagydĂ­j hĂ©tvĂ©gĂ©jĂ©n, a helyszĂ­n egy Ă©v, COVID miatti kihagyĂĄst követƑen tĂ©rt vissza a versenynaptĂĄrba. Az ideĂĄlisnak közel sem nevezhetƑ körĂŒlmĂ©nyekre mindjĂĄrt az edzĂ©s elejĂ©n ketten is rĂĄfĂĄztak: elƑbb Charles Leclerc tette a falba a Ferrarit a 16-os kanyarban, majd nĂ©hĂĄny mĂĄsodperccel kĂ©sƑbb ugyanoda megĂ©rkezett Sergio PĂ©rez is. A Red Bull-os jĂĄrt rosszabbul, ugyanis nem csak a hĂĄtsĂł szĂĄrnyĂĄt, de az egĂ©sz kipufogĂłrendszert is ki kellett cserĂ©lni. A mexikĂłi ennek ellenĂ©re 26 perc kĂ©nyszerszĂŒnet utĂĄn visszatĂ©rhetett a pĂĄlyĂĄra, Ă©s vĂ©gĂŒl a 4. helyre hozta be az autĂłjĂĄt.

Nem csak az energiaitalosoknak gyƱlt meg a baja a poros felĂŒlettel. Hamilton Ă©s Bottas is több alkalommal hibĂĄztak, a brit rĂĄadĂĄsul erre akĂĄr mĂ©g rĂĄ is fĂĄzhat. Egyik kicsĂșszĂĄsa alkalmĂĄval ugyanis nem tartotta magĂĄt a versenyigazgatĂł elƑírĂĄsaihoz, Ă©s az 1-es kanyart elrontva a pĂĄlyĂĄra nem a 3-as kanyar bukĂłterĂ©ben elhelyezett bĂłjĂĄt megkerĂŒlve tĂ©rt vissza. A hĂ©tszeres vilĂĄgbajnokot vizsgĂĄljĂĄk, magyar idƑ szerint 20 Ăłrakor kezdƑdik a meghallgatĂĄsa. Ugyanemiatt idĂ©ztĂ©k be Kimi RĂ€ikkönent is, neki szintĂ©n 20 Ăłrakor lesz jelenĂ©se Danny SullivanĂ©k elƑtt. ValĂłszĂ­nƱleg egy megrovĂĄssal mindketten megĂșszhatjĂĄk, nagyon meg lennĂ©k lepve, ha ettƑl komolyabb szankciĂłt kapna valamelyikĂŒk.

FRISSÍTÉS: IdƑközben hivatalos, hogy Hamilton Ă©s RĂ€ikkönen is megrovĂĄst kaptak. MindkettejĂŒknek ez az elsƑ ilyen jellegƱ szankciĂłja idĂ©n – hĂĄromnĂĄl tĂ­zhelyes rajtbĂŒntetĂ©s jĂĄr, feltĂ©ve, ha a hĂĄrom megrovĂĄsbĂłl legalĂĄbb kettƑt vezetĂ©ssel kapcsolatos kihĂĄgĂĄs miatt kapott a pilĂłta.

Az viszont mĂĄr biztos, hogy ketten a rajtrĂĄcs vĂ©gĂ©rƑl rajtolhatnak. Lance Stroll Ă©s Yuki Tsunoda autĂłiban erƑforrĂĄs-elemeket cserĂ©ltek, Ă­gy ha nem lesz több bĂŒntetĂ©s, a szabĂĄlyok Ă©rtelmĂ©ben Ƒk startolhatnak majd az utolsĂł kĂ©t helyrƑl vasĂĄrnap, fĂŒggetlenĂŒl attĂłl, hogy az idƑmĂ©rƑ edzĂ©sen milyen eredmĂ©nyt Ă©rnek el. A hĂ­rek szerint egyĂ©bkĂ©nt a McLaren is komolyan fontolgatja az erƑforrĂĄscserĂ©t Lando Norris autĂłjĂĄban, ez azonban hivatalosan mĂ©g nem kerĂŒlt megerƑsĂ­tĂ©sre.

A kvaliszimulĂĄciĂłk alkalmĂĄval Valtteri Bottas tudta a legkevesebb hibĂĄval összerakni a körĂ©t, Ă­gy a finn vĂ©gĂŒl 1:18.341-gyel be is hĂșzta az elsƑ gyakorlĂĄst. Ez az idƑ mĂ©g jĂł hĂĄrom Ă©s fĂ©l mĂĄsodperccel lassabb, mint Verstappen kĂ©t Ă©vvel ezelƑtti körrekordja, tehĂĄt bƑven van mĂ©g hovĂĄ gyorsulniuk a srĂĄcoknak. Hamilton 76 ezreddel lemaradva vĂ©gzett a 2. helyen, Ƒket követte Verstappen – PĂ©rez sorrendben a kĂ©t Red Bull, majd az AlphaTauri-val Gasly, akinek ismĂ©t erƑs hĂ©tvĂ©gĂ©je lehet. MindkĂ©t Ferrari befĂ©rt a top tĂ­zbe, csakĂșgy, mint a kĂ©t Alpine, illetve mĂ©g Sebastian Vettel is az elmĂ©leti Q3-ban tudhatnĂĄ magĂĄt a mostani eredmĂ©nyekkel.

Az elsƑ szabadedzĂ©s rĂ©szletes eredmĂ©nyei [kĂ©p forrĂĄsa: F1 hivatalos Twitter oldala]

És akkor egy kicsit bƑvebben azokrĂłl a frĂĄnya Track Limits szabĂĄlyokrĂłl…

Az FIA a hĂ©tvĂ©gĂ©n öt helyen is ĂĄrgus szemekkel figyeli a pĂĄlyaelhagyĂĄsokat. Ezek a kanyarok az 1-2-3-as kombinĂĄciĂł, a 4-es, 8-as Ă©s a 11-es, utĂłbbinak a csĂșcspontja Ă©s a kijĂĄrata is.

  • Az a versenyzƑ, aki az 1-es kanyarban elfĂ©kezi magĂĄt Ă©s a 2-es kanyart nem tudja bevenni, az köteles a 3-as kanyar bukĂłterĂ©ben elhelyezett bĂłjĂĄt balrĂłl megkerĂŒlni Ă©s Ă­gy visszatĂ©rni a pĂĄlyĂĄra. Az Ă­gy teljesĂ­tett köridƑt törölni fogjĂĄk – Hamiltont Ă©s RĂ€ikkönent e pont megszegĂ©se miatt rĂłttĂĄk meg.
  • Az a versenyzƑ, aki a 4-es kanyart fĂ©kezi el, köteles a bukĂłtĂ©rben kialakĂ­tott menekĂŒlƑutat igĂ©nybe venni Ă©s Ă­gy visszatĂ©rni a pĂĄlyĂĄra az 5-ös kanyar utĂĄn.
  • Az a versenyzƑ, aki a 8-as kanyar csĂșcspontjĂĄt elvĂ©ti Ă©s nĂ©gy kerĂ©kkel a rĂĄzĂłkƑ mögött fordul el, az köteles a kanyar kijĂĄratĂĄnĂĄl, a bukĂłtĂ©rben a pĂĄlyĂĄval pĂĄrhuzamosan elhelyezett bĂłjĂĄkat megkerĂŒlve visszatĂ©rni az aszfaltcsĂ­kra. – a mĂĄsodik szabadedzĂ©s utĂĄn ezt a pontot töröltĂ©k
  • Az a versenyzƑ, aki a 11-es kanyar csĂșcspontjĂĄt elvĂ©ti Ă©s nĂ©gy kerĂ©kkel a rĂĄzĂłkƑ mögött fordul el, az köteles a kanyar bukĂłterĂ©ben elhelyezett kĂ©t polisztirol terelƑbĂłjĂĄt jobbrĂłl, majd balrĂłl, szlalomozva megkerĂŒlni Ă©s Ă­gy visszatĂ©rni az aszfaltcsĂ­kra. Az Ă­gy teljesĂ­tett köridƑt törölni fogjĂĄk.
  • Az a versenyzƑ, aki a 11-es kanyar kijĂĄratĂĄnĂĄl nĂ©gy kerĂ©kkel a fehĂ©r vonalon kĂ­vĂŒl engedi az autĂłt, az adott köridejĂ©t törölni fogjĂĄk.

Az 1-2-3-as, valamint a 11-es kanyaroka vonatkozĂłan összesĂ­tve Ă©l a “hĂĄrmas szabĂĄly”, vagyis hĂĄrom levĂĄgĂĄs Ă©s/vagy szĂ©lesĂ­tĂ©s utĂĄn jön a fekete-fehĂ©r zĂĄszlĂł, majd a bĂŒntetĂ©s. A szabadedzĂ©seken Ă©s az idƑmĂ©rƑn minden egyes szabĂĄlyszegĂ©sĂ©rt megrovĂĄst osztanak.

A mĂĄsodik szabadedzĂ©s magyar idƑ szerint 22 Ăłrakor kezdƑdik, Ă©s ezt mĂĄr az M4 Sport is közvetĂ­ti!

Címlapkép forråsa: Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team hivatalos Twitter oldala
Facebook | Messenger
Twitter
Reddit
WhatsApp
Email

Vélemény, hozzåszólås?

Az e-mail-cĂ­met nem tesszĂŒk közzĂ©.