11 éves a Forma-1 történetének egyik legzseniálisabb stratégiai húzása

A Forma-1 történetének egyik legzseniálisabb stratégiai húzását – melyről máig nem tudjuk pontosan, hogy tudatos volt-e vagy véletlen – a Red Bull Racing követte el az évadzáró Abu Dhabi Nagydíjon, 2010. november 14-én.

A futam előtt Fernando Alonso 8 pont előnnyel vezette a bajnoki tabellát Mark Webber előtt, majd jött 15 pont lemaradással Sebastian Vettel, sőt még a 24 pontos hátrányban lévő Lewis Hamiltonnak is volt matematikai esélye. A konstruktőri cím már eldőlt: a Brazíliában aratott kettős győzelemnek köszönhetően a Red Bull Racing megszerezte története első világbajnoki címét, és a Ferrarinak is nagy csodára lett volna szüksége, hogy legyőzze a 2. helyért a 32 pontos előnyben lévő McLaren-Mercedest.

Soha a Forma-1 történetében nem volt máskor négy bajnokesélyes az utolsó futam előtt [fotó: XPB Images]

Az időmérő edzésen Vettel szerezte meg a pole-pozíciót, mögé sorrendben Hamilton, Alonso és Button parkolhatott le, míg Webber csak az 5. helyről várhatta a piros lámpák kialvását. Ebben a sorrendben Alonsoé lett volna a világbajnoki cím, Vettel azonban átugrotta volna Webbert. A német tehát újabb lépést tett afelé, hogy a csapata őt favorizálja, a Red Bull ugyanis sokak szerint az egész idény során burkoltan Vettel világbajnoki címét akarta.

A rajt után Vettel vezetett Hamilton előtt, Button azonban megelőzte Alonsot. A spanyol számára ez még éppen elég volt, hiszen ha Vettel nyert, neki a 4. helyen kellett végeznie, hogy háromszoros világbajnok legyen. Egy baleset azonban felborított mindent: Michael Schumacher épp csapattársát, Nico Rosberget próbálta előzni, de a 6-os kanyarban megpördült, szembefordult a mezőnnyel és ütközött Vitantonio Liuzzival. Emiatt pályára küldték a Safety Cart.

Mialatt a biztonsági autó a pályán volt, többen kereket cseréltek, a tükörsima aszfaltfelület miatt ugyanis az abu dhabi pálya egyáltalán nem fogyasztotta a gumikat, így gond nélkül lehetséges volt akár a teljes versenytáv teljesítése egyetlen gumiszetten. Ezt kihasználva többek között Nico Rosberg és Vitaly Petrov is a boxba hajtottak, az élmezőny azonban egészen a 11. körig változatlan sorrendben körözött tovább. Ekkor szánta el magát a Red Bull és kihozta kerékcserére az 5. helyen autózva látszólag reménytelen helyzetű Webbert, amivel sokat nem nyertek, ellenben döntéskényszerbe hozták a Ferrarit. Az olaszok reagáltak is, néhány körrel később Alonso is kiállt, majd néhány centivel Webber elé tért vissza a pályára.

Alonso, útban a vb-cím elbukása felé [kép forrása: f1-fansite.com]

A pitwallon megnyugodtak, hamarosan azonban jött a csattanós felismerés: Alonso a korai kerékcserével Rosberg és Petrov mögé került, így őket a pályán meg kellett előzni a világbajnoki címért. Az élen álló hármas gond nélkül teljesítette a saját stratégiáját, és mire a kerékcseréhez értek, volt annyi előnyük, hogy simán megőrizték pozícióikat. Alonso eközben kétségbeesetten próbálta előzni Petrovot, minden tőle telhetőt megpróbált, csapata pedig eközben olyan hasznos tanácsokkal látta el rádión keresztül, mint például: „Tudjuk, hogy mindent megteszel, de muszáj előzni!”, vagy „Használd a tehetséged legjavát, mind tudjuk, hogy milyen ügyes vagy!”, és hasonlók.

Hiába minden erőfeszítés, Alonso nem tudta megelőzni Petrovot, sőt fokozva a spanyol tragikus helyzetét, eközben a másik Renault-t kormányzó Robert Kubica is akkora előnyt tudott kiépíteni, hogy simán visszatért eléjük. Az utolsó körökre már reménytvesztetten vezető Alonso így mindössze a 7. helyen kocogott be a célba, eközben pedig Vettel simán győzött és világbajnok lett.

„Nagyon furcsa dolog történt azon a futamon. Amikor a Ferrari behívta Alonsot, valószínűleg azt gondolták, hogy gond nélkül megelőzi Vitaly-t. Vagyishogy én nem tudok róla, hogy bármi gond lett volna ezzel. Végső soron ez volt az a futam, ami után egyszerűen be kellett vezetni a DRS-t, mert az nem normális, hogy egy pilóta friss gumikkal ne tudjon megelőzni egy nála lassabbat. Nem hiszem, hogy jogos lenne bárkit hibáztatni ebben az esetben, mindenki azt hitte, hogy Fernando meg tudja előzni Petrovot” – emlékezett vissza később a jelenleg a Forma-1 technikai vezetőjeként dolgozó Pat Symonds a Beyond the Grid podcastben.

Azóta számos teória kering, hogy a Red Bull vajon kiszámolta-e mindezt, és szándékosan hozták be a boxba Webbert, hogy ezzel becsalják Alonsot, feláldozva az ausztrál világbajnoki címét, vagy egyszerűen csak át akarták ugrani a spanyolt, ami nem sikerült, de végül így lett a jó. Mindenki döntse el maga, mindenesetre az biztos, hogy zseniális húzás volt Christian Hornerék részéről.

Címlapfotó: Charles Coates / Motorsport Images
Facebook | Messenger
Twitter
Reddit
WhatsApp
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.