9 év óta a mostani a legszorosabb szezon – a São Pauló-i Nagydíj számokban

Érkezzen eheti statisztikai értékelőnk, avagy: milyen érdekes statisztikák, sorozatok, rekordok dőltek meg Brazíliában!

Lewis Hamilton pályafutása 101. futamgyőzelmét aratta, a hatodikat idén. Ebből a százegy diadalból azonban ez volt mindössze a második olyan, amelyet a hatodiknál rosszabb rajtpozícióból aratott (korábban a 2018-as Német Nagydíjat nyerte meg a 14. helyről), illetve az ötödik olyan, amelyet nem az első két sorból startolva nyert meg. Ezzel párhuzamosan Interlagosban sem nyert soha senki a nyolcadik rajtkockánál hátrébbról.

A legutóbbi öt alkalomból, amikor a mezőny új versenyhelyszínre látogatott, négyszer Hamilton győzött (Austin, Szocsi, Mugello, Portimão). A következő két helyszín ugyancsak új lesz, hiszen Losailban soha korábban nem versenyzett még a Forma-1, míg a szaúd-arábiai pálya épphogy elkészült, gyakorlatilag a Forma-1 lesz az első verseny rajta. Nem túl biztató előjelek Max Verstappen számára.

A legutóbbi öt alkalomból, amikor új helyszínre látogatott a Forma-1, négyszer Hamilton nyert

Hamilton 101 győzelme azt jelenti, hogy pontosan ugyanannyiszor állt a dobogó tetején, mint ahány pole-pozíciója van, illetve ugyanannyi futamgyőzelemmel rendelkezik, mint a teljes brazil nemzet, és ezt éppen Brazíliában érte el.

győzelmek számaelsőutolsó
Emerson Fittipaldi141970 Amerikai Nagydíj1975 Brit Nagydíj
José Carlos Pace11975 Brazil Nagydíj
Nelson Piquet231980 Nyugat-amerikai Nagydíj1991 Kanadai Nagydíj
Ayrton Senna411985 Portugál Nagydíj1993 Ausztrál Nagydíj
Rubens Barrichello112000 Német Nagydíj2009 Olasz Nagydíj
Felipe Massa112006 Török Nagydíj2008 Brazil Nagydíj
Brazil győztesek a Forma-1-ben

A Mercedes az 58. futamgyőzelmét aratta a Hamilton–Bottas korszakban, ezzel kiegyenlítette a Ferrari 2000 és 2005 között felállított rekordját, amikor Michael Schumacher és Rubens Barrichello voltak a csapat versenyzői.

Hamilton mindössze a negyedik versenyző a Forma-1 történetében, akinek rajtrácsbüntetés után sikerült futamot nyernie. Ez elsőként Jackie Stewartnak sikerült az 1969-es Brit Nagydíjon, majd következett a 2005-ös Japán Nagydíjon Kimi Räikkönen (noha ő a többi pilóta büntetésének köszönhetően egyetlen helyet sem bukott a motorcsere következtében), legutóbb pedig Jenson Button aratott győzelmet hátrasorolást követően a 2006-os Magyar Nagydíjon.

Hamilton előtt Button volt az utolsó, aki rajtrácsbüntetést követően tudott futamot nyerni [fotó: Getty Images]

Győzelmével Hamilton 14 pontra közelítette meg Max Verstappent a világbajnoki pontversenyben, három futammal a szezon vége előtt. Tavaly az idény ugyanezen szakaszában Hamilton 110 ponttal vezetett Valtteri Bottas előtt, és már világbajnok volt. A lenti táblázatból látható, hogy az idei kilenc év óta a legszorosabb szezon, illetve megállapíthatjuk azt is, hogy aki három futammal a vége előtt vezette az összetett értékelést, az 2013 óta mindig világbajnok is lett (utoljára Sebastian Vettel tudott fordítani a szezon ilyen kései szakaszában Fernando Alonso ellen, még 2012-ben).

elsőpontszámmásodikpontszámkülönbség
2021Verstappen332,5Hamilton318,514
2020Hamilton307*Bottas197110
2019Hamilton363Bottas28974
2018Hamilton346*Vettel246100
2017Hamilton331Vettel26566
2016Rosberg331Hamilton30526
2015Hamilton327*Vettel25176
2014Hamilton291Rosberg27417
2013Vettel322*Alonso207115
2012Alonso240Vettel22713
Az egyéni tabella különbségeinek alakulása három futammal a szezon vége előtt az utóbbi tíz évben (*= már világbajnok)

Noha ezúttal “csak” második lett, Max Verstappennek ezúttal sincs oka szomorkodni. Egyrészt egyenlített Ayrton Sennával szemben a 2. helyezések ranglistáján (23-23), ezen kívül ő lett mindössze a hetedik versenyző a Forma-1 történetében, aki egy szezonon belül tizenöt dobogós helyezést szerzett. A rekordot Hamilton, Vettel és Schumacher megosztva tartják 17-tel, szóval ha Verstappen mindhárom hátralévő versenyt a dobogón fejezi be, rekordot dönthet.

Sergio Pérez a São Pauló-i Nagydíjon pályafutása során 210. alkalommal indult el Forma-1-es versenyen, ezzel pedig egyenlített az örökranglistán Gerhard Bergerrel szemben. És hogy miért olyan érdekes ez? Azért, mert Berger volt a Forma-1 történetének első, Red Bull által szponzorált versenyzője.

Eltávolodni látszik a konstruktőri harmadik hely a McLarentől: a Ferrari zsinórban a harmadik versenyén szerzett pontosan 18 pontot (továbbá ezúttal plusz egyet is a sprinten), miközben a wokingiak a legutóbbi két hétvégén összesen kettő pontot gyűjtöttek. Ezzel együtt megszakadt Daniel Ricciardo 34 futam óta tartó célbaérési sorozata is, az ausztrál pilóta utoljára a 2020-as Osztrák Nagydíjon esett ki.

Ricciardo a tavalyi szezonnyitó óta először esett ki [kép forrása: MakFormula1 – Formula-1 Image Story]

Carlos Sainz ugyanakkor folytatta pontszerző sorozatát, a spanyol pilóta a Stájer Nagydíj óta mindig a top tízben végzett. Ez egy 12 verseny óta tartó széria, ami a legjobb Sainz pályafutása során.

Észrevettél még más érdekes rekordokat is, amelyet megdőltek a São Pauló-i Nagydíjon? Írd meg nekünk kommentben!

Címlapkép forrása: FIA hivatalos Twitter oldala
Facebook | Messenger
Twitter
Reddit
WhatsApp
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.