Ironikus módon Pierre Gasly volt az, aki a legtöbbet profitált a saját maga által előidézett veszélyhelyzetből.
A Katari Nagydíj tegnapi időmérő edzését követően három pilótát is meghallgatásra idéztek be a sportfelügyelők. Max Verstappennek, Valtteri Bottasnak és Carlos Sainznak ma, magyar idő szerint 11 óra és dél között kellett felsorakoznia a bíráknál egy-egy csodatevő képviselő társaságában, hogy számot adjanak arról, miért nem lassítottak le a Q3 végén, mialatt Pierre Gasly balesete miatt sárga zászlók voltak érvényben.
Elsőként Bottas ügyében hoztak ítéletet a felügyelők. A finn pilótát háromhelyes rajtbüntetésben részesítették, valamint egy büntetőpontot is jóváírtak a licenszére, ezzel összesen már öt pontja van az előző tizenkét hónapos időszakban. Az indoklást nem eresztették bő lére Garry Connellyék, ugyanis Bottas elismerte, hogy látta Gasly álló autóját, ennek ellenére nem csökkentette a sebességét.
Verstappen ügye már egy kissé kacifántosabb. A fedélzetikamerás felvételekből megállapítható, hogy a 16-os bírói poszton dupla sárga zászlót lengettek, a holland azonban a központi üzenetküldő rendszeren keresztül, a kormányán nem kapott értesítést az érvényben lévő figyelmeztetésről. Erre hivatkozva Verstappen és a Red Bull képviselője a büntetés enyhítését szerette volna kiharcolni, amivel az indoklás szerint a sportfelügyelők részben egyet is értenek, azonban több más körülményt is figyelembe kellett venniük.

Ezek egyike a Forma-1 Sportszabályzatának 27.1-es cikkelye, amely kimondja, hogy a versenyzőnek az autót egyedül és segítség nélkül kell vezetnie, ennélfogva a kormányon lévő figyelmeztetés elmaradására nem hivatkozhatnak. Hivatkoztak továbbá a Nemzetközi Sportkódex “H”-függelékére, melynek értelmében a zászlójelzések és a figyelmeztető fények értelme ugyanaz, így a dupla sárga zászló a kormányon lévő jelzés hiányában is érvényes volt. Ugyanez a függelék a zászlójelzések megfigyelésének kötelezettségét teljes mértékben a versenyzőre terheli, a sportfelügyelők szerint így Verstappennek lassítania kellett volna a dupla sárga zászló láttán még úgy is, hogy a holland pilóta érintett szektorba történő érkezése előtt 34 másodperccel a hivatalos jelzőrendszerben a sárga zászlót kikapcsolták – a csapat ezzel védekezett. A csapatrádió visszahallgatása után továbbá megállapították, hogy az előző mondatban részletezett körülményekre a csapat egyáltalán nem is figyelmeztette Verstappent.
Az indoklás továbbá kiemeli, hogy miután Verstappen beismerte, hogy látta Gasly álló autóját, ennélfogva feltételeznie kellett a sárga zászlók jelenlétét és meg kellett volna tegye a szükséges intézkedéseket. A bahreini szezonnyitón hasonló indoklással büntették meg Sebastian Vettelt, akkor a sportfelügyelők véleménye szerint Nikita Mazepin keresztbeálló autója láttán Vettelnek “IQ-ból”, automatikusan tudnia kellett volna, hogy ez dupla sárga zászlót von maga után, még akkor is, ha magát a zászlójelzést nem látta. Mindezen körülményeket figyelembe véve a világbajnoki éllovastól elvették a sárga zászlók alatt futott 1:21.282-es idejét, öthelyes hátrasorolásban részesítették, valamint kettő büntetőpontot is kapott.

Ugyanezen megfontolásból pedig Sainzot végül nem büntették meg. A spanyol pilóta ugyancsak elismerte, hogy látta Gasly lelassuló autóját, és noha sárga zászlókat nem látott, feltételezte, hogy azok vannak érvényben, ezért lassított.