Minden év decemberében teszi közzé a BTCC-t promováló TOCA a következő szezonra felhasznált, nevezési licenszek (TBL) számát. Sokunkat pedig pozitív meglepetésként ért, hogy 2018 óta először lesz maximális nevező (max. capacity grid) a szériában, ami nem kicsit szembeköpi szériát vezető Alan Gow törekvéseit, aki egy erősebb, de kisebb (maximum 26 autós) mezőnyt szeretne látni. A növekedést pedig a csapatoknak kell köszönnünk, akik végre közös nevezőre jutottak Gow-val szemben!
A 2021-es szezon egyik legváratlanabb bejelentése márciusban érkezett, amikor már a mezőny legtöbb csapata véglegesítette versenyző felállását az új szezon előtt. A 2019-20-ban bajnoki címért harcoló Dan Cammish (akit ha úgy vesszük, Sheddenért áldoztak be) elveszítette ülését az idei évre, és annak érdekében, hogy Team Dynamics rajthoz tudjon állni, a háromszoros bajnok és csapatvezér Matt Neal is szögre akasztotta sisakját. Mindez egy több éves “alkudozásnak” a negatív végeredménye lett, ennek megértéséhez viszont bele kell másznunk a részletekbe- azok érdekében, akik nem követik heti szinten a széria történéseit.
Alan Gow úgy próbálta meg csökkenteni a rajtrács méretét, hogy mind a 32 licenszt nem osztották szét a csapatok között. Kettőt folyamatosan megtartottak – és néhány évben kölcsönözték 1-1 csapatnak – majd az alfás HMS Motorsport bebukása után egy harmadikat is megtartott a TOCA, így “csak” 29 nevezőnk volt idén. A hondás Team Dynamics 2 éve folyamatosan próbálja megszerezni az egyiket a ki nem osztott licenszek közül, ez azonban szúrta a riválisok szemét. Persze nem sokan akartak egy 3. autót látni a mezőny egyik legerősebb csapatában, ezért folyamatosan megvétózták a licensz kiosztását. Miután lezártuk az idei szezont, “valami csoda folytán” sikerült megegyeznie a csapatoknak. Jóváhagyták a harmadik Dynamics Hondát, cserében kérték az ők támogatásukat más csapatok “növekedéséhez” is. A nagy összeborulás végeredménye az lett, hogy a Speedworks Motorsports is indíthat egy harmadik Toyotát jövőre, a BTC Racing pedig egy negyedik Hondát.
Száz szónak is egy a vége, tekintsük át a TBL listát!
TBL tulajdonos/csapat | TBL szám |
Aiden Moffat Racing (Laser Tools) | 2 |
Boardley Motorsport (Carl Boardley) | 2 |
BTC Racing | 4* |
Ciceley Motorsport | 2 |
EXCELR8 Motorsport | 4 |
Motorbase Performance | 4 |
Power Maxed Racing | 2 |
Speedworks Motorsports | 3* |
Team Dynamics | 3* |
Team HARD | 3 |
West Surrey Racing | 3 |
Ha ránézünk a táblázatra, a plusz licenszt kapó három csapaton túl vannak bőven változások itt. A Speedworks esetében a jól értesült forrásoknak sincs ötlete, hogy ki kaphatja meg a harmadik Toyotát, mint ahogyan a negyedik BTC Hondára sincs egyértelmű várományos (elvileg a szezont befejező trió marad). A Dynamics kapcsán pedig már a csapon is az folyik, hogy Matt Neal tér-e vissza, nagyobb fia, Henry kapja-e meg a plusz autót, vagy esetleg Cammish-t hoznák vissza.
LATEST NEWS:
— BTCC (@BTCC) December 2, 2021
📰 Next season’s TBL holders announced
👉 https://t.co/8RhI0hzA9g#BTCC pic.twitter.com/3i5o1ctDFa
Mi változik a többi csapatnál?
A legtöbb kérdés az idei 7 autós “szupercsapat”, a BMR-Laser Tools-HARD összeborulás jövője kapcsán merült fel. 2021-ben az teremtette meg az összefogást, hogy a két TBL-t birtokló Carl Boardley átment a HARD-tól a Laser Toolshoz, magával vive az egyik licenszt, a másikat pedig Tony Gilham csapatánál “hagyta”. A madárkák azt csiripelték, hogy az idei szezonra top technikát kapó – és ezzel is eléggé felsülő – Boardley elhagyja a szériát, és eladja a két TBL-t (az új csapatával visszatérni szándékszó Bert Taylornak). A lista viszont nem ezt mutatja. Hogy tovább bonyolítsuk az egyenletet, a másik két Laser Tools Infiniti úgy versenyzett idén, hogy Aiden Mofatt licenszét a családi csapat birtokolta, míg a címvédő Suttonét Warren Scott korábbi csapata (vagy ami ebből maradt), a BMR, akik a mérnöki háttér egy részét is adták. A szezon végén viszont Moffatték megvették a licenszt a BMR-től. Ez csak tovább erősítette azokat az értesüléseket, miszerint a BMR két, teljesen új, hátsókerék meghajtású autót épít Suttonnek és talán Boardley-nak, az Infinitik pedig maradnak Moffattéknál. Természetesen ez csak egy nagy spekuláció, de az új autóról – egy Jaguar alapú versenygép – egyre több forrás beszél. Nos, ha Boardley dobbant, és viszi a licenszeit is, akkor Tony Gilham HARD csapata kénytelen a négyből egy Cuprát “pihentetni”.

Emellett egy, nem annyira feltűnő változásról kell beszélnünk. Az idén négy Hyundait versenyeztető ExcelR8 megvette azt a két licenszt, amelyet kiemelt szponzoruk, a Trade Price Cars birtokolt (ők álltak két éve az audis csapat mögött, amihez az AmD adta a technikai hátteret).
És egy kis pletykarovat
A madárkák azt csiripelik, hogy a váratlanul kieső Tom Oliphant ülésére Jake Hill pályázik. Mindez azt is jelentené, hogy Mark Blundell – aki Jake mentora és menedzsere – kiszáll a Motorbase (AmD-Osborne stb. az is egy bonyolultan felépített csapat) mögül, és így Jake egy komoly hátszéllel pályázhatna a BMW-re.
Az egyik legnagyobb Jolly Joker a Ciceley-vel szakító Tom Chilton lehet, aki mögött olyan háttér van, hogy bármelyik top csapat ülésére pályázhat, legyen itt szó akár a Dynamics Hondáról, vagy a Speedworks Toyotáról. Persze az sem kizárt, hogy ismét (csak) nemzetközi színtéren folytatja Max bátyja.
Feldolgozni egyelőre elég is ennyi info, majd jelentkezünk amint helyére kerülnek a kirakós fontos darabjai!