Lewis Hamilton és Max Verstappen idei csatája már eddig sem volt csendes a botrányos helyzetekről, gondoljunk csak a silverstone-i, a monzai, vagy a jeddah-i ütközésekre. Ezúttal egy egészen sajátos módszerrel próbálja az FIA megakadályozni, hogy a szezonzáró ne torkolljon balhéba.
A két gigász holtversenyből várja az Abu Dhabi Nagydíjat, de mivel Verstappennek van több futamgyőzelme, ezért ő áll a tabella első helyén, és ha maradnának is egyenlő pontszámon, akkor is ő lenne a világbajnok. Emiatt többen attól tartanak, hogy esetleg megismétlődhet egy, az 1990-es Japán Nagydíjon látotthoz hasonló eset, és ha nem is konkrétan Verstappen, de a Red Bull család valamely másik autója eltávolíthatja Hamiltont a versenyből.
Az FIA versenyigazgatója, Michael Masi előre figyelmeztetett, hogy ne is gondoljanak semmi hasonlóra. Az ausztrál a szokásos Versenyigazgatói Jegyzetekben – melyből általában a pályalevágásokra vonatkozó előírásokat szoktuk figyelni – fokozottan felhívta valamennyi csapat figyelmét a Nemzetközi Sportkódex előírásaira, különösképpen a tisztességes verseny elveinek betartására.

Masi kiemelte a Sportkódex 9.15.1-es cikkelyét, amely kimondja, hogy a csapatok felelnek minden olyan személy cselekményeiért vagy mulasztásaiért, aki a színeikben részt vesz a világbajnokságban, vagy ezzel kapcsolatban szolgáltatást nyújt. Az ilyen személyek közé értendők különösen a pilóták, szerelők, tanácsadók, szolgáltatók, meghívott vendégek, minden közvetlen vagy közvetett alkalmazott, valamint minden olyan személy, akiknek az adott csapat engedélyezte a privát területekre történő belépést.
Ennél az általános szabálynál jóval érdekesebb a 12-es fejezetből kiemelt három cikk. A 12.2.1-es szabálypont kimondja, hogy a tisztességes verseny elveinek bármely módon történő megsértése, a pályán tanúsított sportszerűtlen magatartás, vagy a verseny eredményének a sportetikával ellentétes befolyásolása vagy annak megkísérlése szabálytalan és büntetést von maga után. Hogy mi lehet ez a büntetés, azt a 12.4.5-ös pont egészen konkrétan megfogalmazza: eltiltás, vagy pontlevonás, amit a kivételes esetektől eltekintve a csapattal és a szabályt sértő versenyzővel kapcsolatban is meg kell tenni.
Egy verseny végeredményének szándékos befolyásolására a 2008-as Szingapúri Nagydíjon láthattunk példát, amikor Nelsinho Piquet szándékosan ütközött a falnak, hogy így kedvező helyzetbe hozza csapattársát, Fernando Alonsot. Az esetről részletesen >> ebben a cikkünkben << olvashattok.