2021-ben is minden futamot követően értékelnek, véleményeznek, pontoznak az F1-Zóna szerkesztői, valamint ugyanezt kérjük követőinktől is. Ezeket a meglátásokat minden alkalommal a blogunkon tesszük közzé, majd év végén összesítünk, és kiderül, melyik futam tetszett legjobban az F1-Zóna szerkesztőinek és követőinek! Íme az év huszonegyedik felvonása, avagy: így láttuk az első Szaúd-arábiai Nagydíjat!
Gali: “Sajnálatos módon számomra ez a futam értékelhetetlen volt. A pálya egy veszélyes szar, az FIA-ban senki sincsen jó pozícióban, és kicsit a Forma-1-ből is kiábrándultam. Beszélhetnénk a futam eseményeiről, de minek? Ocont nagyon sajnáltam, hogy 1 tizeddel maradt le a dobogóról, és annak örülök hogy mindenki megúszta komolyabb sérülés nélkül a hétvégét. A Mercedes szinte biztosan csapatvilágbajnok. Kíváncsi leszek ezek után mi fog történni az utolsó futamon.”
– N.A./10
– a nap versenyzője: Ocon
– a nap balfékje: FIA
– a hétvége pillanata: Vettelnek az ment neki, aki csak arra járt
Gergely: “Botrány a tengerparton – avagy, így utáltass meg egy sportot több millió emberrel. Nagyon nehéz mit mondani az első szaúdi futamot követően, mert alapesetben nem láttunk rossz futamot, ugyanakkor a hétvége tele volt olyan esetekkel, amik önmagukban megérnének egy-egy hosszabb cikket/elemzést, nemhogy így egyben… Kezdeném a személyes véleményemmel: ez a pálya nem alkalmas F1-es versenyzésre. Pokolian gyors, szűk, kevés az esély az előzésre, ha valaki hibázik, vagy többedmagával ütközik, máris kész a káosz, nincs hova menekülni – ez így instant gladiátorküzdelemmé változtatja a műsort. Akkor a futamról: ha csak a statisztikát nézzük, Hamilton a pole-ból nyert, Verstappen pedig második lett – de mi volt emögött… A versenyirányítás – és Michael Masi – totális töketlensége, zűrzavaros, bohózatba illő alkudozása megadta az alapot annak, ami végül a futam végén történt, vagyis az újabb, ismét könyveket megtöltő HAM-VER balesetnek. Nem tisztem senkit védeni, vagy támadni, nem is akarok állást foglalni, szurkolók milliói tették ezt meg a közösségi platformokon, ki-ki vérmérséklete szerint – én csak azt akarom mondani, hogy ez a szánalmas bohózat, a pozíciókon való alkudozás, a szabályok teljesen véletlenszerű értelmezése, a következetlenség, és egyes pilóták plot armorral való felruházása számomra ezen a vasárnapon kissé megölte a sportot, és ezt elég sz*r leírni több, mint 20 év F1-ezés után.”
– 6/10
– a nap versenyzője: Ocon
– a nap balfékje: Michael Masi
– a hétvége pillanata: Az újabb HAM-VER csattanás
Gergő: “Mint azt már többször is hangsúlyoztam: nem vagyok az összeesküvés-elméletek híve, nem célom ilyeneket gyártani és nem is hiszek bennük, de a mostani futam után nagyon nehéz feladata van annak, aki meg akarja nekem magyarázni, hogy nem Lewis Hamiltont és a Mercedest akarják világbajnoknak kihozni. Szánalmas, röhejes és a következetességet minden formában nélkülöző versenybírói döntések születtek egész hétvégén, folyamatosan azt érezte az ember, mintha valami mexikói szappanoperát nézne, nem a világ egyik legkomolyabb sportbajnokságát. Ugyanolyan szituációkat másként ítéltek meg az F2-ben és az F1-ben, másként ítéltek meg most, mint az előző versenyeken, és a hétvégén belül is másként ítéltek meg, ha egy “bizonyos” csapat valamelyik versenyzője volt érintett benne. Bottasnak a hétvégén egész egyszerűen mindent elnéztek, szerintem nyugodtan ki is üthette volna az egész mezőnyt, akkor sem vizsgálták volna. Hamilton úgyszintén, gondoljunk csak a harmadik szabadedzésen történt esetre – fordított szereposztásban mindenki Mazepin fejét követelné, ebben biztos vagyok. Masi alkudozása egyszerűen nevetséges volt, egyértelmű, hogy alkalmatlan a versenybírói poszt ellátására. Maga a verseny számomra csak az első két helyen volt jó, de a stewardok ezt is kinyírták. Nem is igazán tudok többet mondani, engem annyira megérintettek ezek a háttér-események. Annyira megnéznék egy olyan világbajnoki döntőt, ahol tényleg a pályán dől el a dolog – akármelyikük is nyerjen, mert mindkettő ugyanannyira megérdemelné.”
– 0/10
– a nap versenyzője: 10. körig halál unalmas volt a futam és valószínűleg az is maradt volna, úgyhogy Schumacher
– a nap balfékjei: Michael Masi és népi zenekara
– a hétvége pillanata: a versenyigazgató a stewardok bevonása nélkül, minden szabálypontot figyelmen kívül hagyva alkudozik a csapatokkal a rajtpozíciókról
Andris: “Van az úgy, hogy meghal a király, utód nélkül, és az udvarnak septiben kerítenie kell valakit a helyére. Kétesélyes a dolog, vagy sikerül véletlenül egy legendát találni, vagy mellényúlnak, és egy inkompetens figura kerül a trónra. Amikor 67 éves korában meghalt Charlie Whiting, nem volt olyan, akit egyértelmű utódnak lehetett volna tartani, így a “legközelebbi” ember ült a helyére. Erről persze nem tehet, de elég megnézni Whiting és Michael Masi életrajzát, és már kapunk ízelítőt abból, hogy mi a különbség a két kaliber között. Az igazi differencia pedig a szaúdi versenyen történtekben csúcsosodik ki. Képzeljük el egy pillanatra, ahogy a jó öreg “Szóljatok Charlie”-nak alkudozásba kezd a csapatokkal a rajtpozíciók tekintetébe. Az pedig, hogy azzal “védekezik”, hogy ez mindig így történik, hogy ez valid érv tud neki lenni, megmutatja azt, h illő tisztelettel, inkább a pálya seprésének minőségét kellene rábízni – mert abban amúgy frankón nem tűnik rossznak. Hozzáteszem nagyon gyorsan: a korrupcióhoz két szereplő kell (esetünkben három is), vagyis mit sem ért volna Masi “ajánlata”, ha nincs a két cinkos, a Merci és a Red Bull, akik kapva kaptak a zsarolással felérő ajánlaton. Így volt különösen szomorú és kiábrándító a versenyhétvége ezen része. De tkp. a csaták és az izgalmak ellenére minden egy kicsit csalódás volt: éles helyzetben Hamilton továbbra is a hiszti fegyverével él, Verstappen nyomás alatt továbbra is tud úgy viselkedni, mint tinédzser korában, a versenybírók továbbra is következetlenek… Szaúd-Arábiába meg akkor is elvisszük a pénzért a futamot, ha a pálya sok szempontból nem alkalmas tisztességes verseny lebonyolítására. Mert az egyszerűen nem oké, h amerikaifoci módjára 5 percenként valamilyen módon megszakítgatjuk a versenyt, bírók meg úgy rohangálnak az aszfaltcsíkon, mintha a külvárosi Pitymallat utcában lennének hajnali 3-kor. Oké, mondom, a verseny része jó volt, egy egész kicsivel izigbb a vonalvezetés, mint amire számítottam, a csatának azért voltak szép pillanatai, drámával, felemelkedésekkel, porba hullásokkal, Ocon újabb remek teljesítményével. Csak az a politika, csak azt tudnám feledni… Mindenesetre az izgalmakra nem hogy nem lehet panasz, de ennél több egyszerűen nem is lehetne! Netflix legyen a talpán, aki mindezt 10 részbe összesűríti.”
– 8/10
– a nap versenyzője: Ocon
– a nap balfékje: Masi, a Mercedes és a Red Bull, akik félmaffiai módszerekké silányítanak egy versenyt
– a hétvége pillanata: Csak azért is pozitív – Damon Hill elviszi egy körre a legendás 1980-as Williamst
Szilárd: “Pontosan tudom, hogy ez volt az a verseny, amit évekig emlegetni fogunk a világbajnokság történetében, mint a “Legkorruptabb Nagydíj”. Kezdődött azzal, hogy aláírta a szerződést Szaúd-Arábiával az F1 vezetése… Ha csak a politikai és emberi jogok oldaláról nézem, akkor még a legkisebb írmagja sem szabadott volna, hogy felmerüljön annak, hogy az F1 egyáltalán beteszi-e a lábát ebbe az országba, de a pénz győzött az ész felett. Ezekben a COVID sújtotta időkben pedig minden kanyira szüksége van a sportnak, annak ellenére, hogy máshol a nézettség rekordokat döntöget. Az egész hétvégén érződött szerintem, hogy itt valami van a levegőben. Az időmérőn Max saját maga rúgta el a labdát a Mercedes kapuja felé, de komoly kapufa lett és végül öngól lett belőle. Semmi baj, gondolta magában az ártatlan szurkoló, hiszen a futamon majd körbeautózza mindkét autót és könnyedén nyer. Nos, minden is elmaradt és felkavaródott, ami felkavaródhatott. Akkor megpróbálom sorba venni az eseményeket: Szép, tiszta rajt, Schumacher falazás, fél mezőny kerékcsere, piros zászló-Verstappen vezet-ingyen kerékcsere sokaknak, új rajt-Hamilton átugorja Verstappent de a holland átvágja a sikánt-közben Perez, Russell, Mazepin kiesik, újabb piros zászló, Verstappen-Hamilton eltérő gumikon, alkudozás Masival, hogy ezer másodpercre kellene büntetni a másikat, Ocon pole a második újra rajtra. Aztán új rajt, Verstappen 3. helyről az élre áll, Hamilton pedig utána ered: elsőként Verstappen átvágja a sikánt, utána el akarja engedni Hamilton, aki nekimegy. Verstappent megbüntetik, közben 2x cserélnek helyet egymással Hamilton és Verstappen, majd végül a brit nyer, Ocon elől meg Bottas éppen elhappolja a dobogót… Ez azért nem kispályás futam, és én ennek tükrében értékelem az egészet. Mert ha nem lett volna a korrupciós közjáték az egész este során, akkor szerintem az év futama lehetett volna ez a szaúdi verseny. Most nem akarok sárral dobálódzni, de annyit szerintem elmondhatok, hogy ezen a futamon százezrek, hacsak nem milliók hite rendült meg az F1-ben, mint sportágban. Már maga a feltételezés, hogy a csapatknak lehet “alkudozni” a versenyigazgatóval arról, hogy miért milyen büntetés, meg hogyan kerüljön kiszabásra… már közröhej tárgyát képezi. Egy csapatnak sem lehetne beleszólása abba, hogy most miképpen lehet ‘elferdíteni’ a szabályokat meg megvesztegetni a másikat, hogy ne legyen belőle baj. Szánalmas, esküszöm ami az FIA-nál megy Charlie Withing halála óta. Sose hiányzott ennyire a jelenléte még… csak hogy egy klasszikussal éljek: Csúnyán, rondán és beteg módon át lettünk verve…”
– 11/10
– a nap versenyzője: Ocon
– a nap balfékjei: Mazi és az FIA
– a hétvége pillanata: Verstappen és Hamilton futamon keresztül tartó csatája
Csaba: “Az FIA Bukása és az F1 szégyene- avagy így láttuk a Szau… egy inkompetens idióta karmesterkedését vezető pozícióban… Mit mondjunk, de komolyan mit? A versenyt áttekinteni azért sincs értelme, mert holnap reggelig gépelnék. Szerintem mindannyian rakás videót, értelmezést, podcastet hallottunk/láttunk a témában az eltelt 1 nap alatt. Megnyugodtunk? Tisztábban látunk? Egy nagy l*faszt! Van egy ennyire jó szezonunk, ilyen titáni csata és egy inkompetens versenyirányító miatt nem erre fogunk emlékezni, hanem a botrányokra, következetlen és teljesen szükségtelen büntetésekre (és, hogy ne Hamiltonra vagy Verstappenre mutogassak ezúttal, Bottast ezen a hévégén akkor se büntették volna, ha kiüt mindenkit???), vagy pont ezek hiányára. Ki hibázott a két sztárból? Egyikük sem, ez már “vérre megy”, és ha hagyják nekik, akkor nem fognak kihátrálni a legkényesebb helyzetekből sem. Kihozták egymásból az állatot, amit hosszú szezonok óta először látunk, ennek pedig ára van, csak hát ha nincs ki a gyeplőt fogja, és “Áll az alkuval” döntik el a rajtrácsot egy újraindításnál, egy káosz a végeredmény. Savanyú a szőlő? Egy kicsit, de nem a versenyzés miatt, hanem a sporton keletkezett sebek miatt. És azok a sebek nagyon mélyek! A show-t megkaptuk, de a sportértéket rég elengedtük! És az már egy sokkal komolyabb kérdés, hogy ez a fele megérte-e. A futamról talán annyit, hogy Hamilton és Verstappen ismét olyan szinten leiskolázta a mezőnyt, hogy azt csúnya volt látni. Ocont személy szerint sajnáltam, Bottas azt a dobogót abszolút nem érdemelte meg szerintem. A szezonzáróra “nullában vagyunk”, mármint pontok terén, szóval egy történelmi végjátékot kaphatunk, már ha ismét nem azt kapjuk, mint a “jó ez az új pálya, ha eleget fizettek, onnantól a pályabíróknak sem kell időben odaérni…” szaúdi futamon. ”
– 8,5/10 (a fordulatok 10/10)
– a nap versenyzője: Ocon
– a nap balfékje: Kérdéstelenül Masi
– a hétvége pillanata: A csapatok tisztelgése az elhuny Frank Williams előtt. Bár az igazi az lenne, ha a várost is lebontanák a pályával együtt

A 2021-es futamok értékelése az F1-Zóna szerkesztői szerint:
- Emilia Romagnia Nagydíj – 9,25/10
- Orosz Nagydíj – 8,50/10
- Magyar Nagydíj – 8,33/10
- Bahreini Nagydíj – 7,86/10
- Francia Nagydíj – 7,00/10
- Amerikai Nagydíj – 6,92/10
- São Pauló-i Nagydíj – 6,80/10
- Szaúd-arábiai Nagydíj – 6,70/10
- Azerbajdzsáni Nagydíj – 6,58/10
- Osztrák Nagydíj – 6,29/10
- Olasz Nagydíj – 6,10/10
- Spanyol Nagydíj – 5,40/10
- Katari Nagydíj – 5,10/10
- Brit Nagydíj – 5,00/10
- Portugál Nagydíj – 4,70/10
- Török Nagydíj – 3,20/10
- Holland Nagydíj – 2,90/10
- Stájer Nagydíj – 2,86/10
- Mexikóvárosi Nagydíj – 2,75/10
- Monacoi Nagydíj – 2,00/10
Értékelés nélkül: Belga Nagydíj
A szezon eddigi értékelése: 5,71/10

Válogatás olvasói kommentekből
Szánalmas (H. Laci)
Nevetséges (D. Kitti)
Hát ez brutális futam volt. Ez van. Utolsó futamon elválik. Van miről vitatkozni ez tény egy ilyen futam után (Cs. Tibor)
Lelassít előttem valaki. Belemegyek, mert miért ne. 7x bajnok, semmi büntetés, tudjuk miért, de jönne a ban. Szánalmas! (V. András)
Gyönyörű végeredmény!! komoly lesz az utolsó futam. Max néha kanyarodj be akkor is ha nehéz… (Sz. Tamás)
Vicc volt ez a verseny, verseny irányítás égett, mint a Reichstag… Hamilton ismét megússza azt a büntetést is, amit elvileg vizsgáltak. Köpni való ez az egész (K-T. Attila)
Ez egyszerűen elképesztő… Voltak itt fura esetek ma, de amit ez a két srác itt nyomott ma, szavakkal nehéz leírni.. biztos, hogy világbajnok lesz Verstappen a karrierje során, de a 7 vb címet sem kell magyarázni… Idén pedig tényleg győzzön a jobb.. zseniális!!! (Z. Márkó)
Végre lenne egy jó szezon erre az FIA buta döntései tönkreteszik az egészet. A rajthelytárgyalás teljesen nevetséges volt, nem tudom hogy gondolták az egészet komolyan. Vagy rajtoljanak el a VER HAM BOT sorrendben újra, vagy ahogy voltak, de ez egy vicc ami történt. Az meg hogy Hamilton nem akarta megelőzni Verstappent mikor engedni akarta a sport szempontjából nevetséges, kellene egy szabály hogy ilyenkor nem kell elengedni. Ezekután ha ezt Hamilton nyeri, számomra elveszíti az eddigi 7 vb győzelme utáni tiszteletem is. (M. Marci)
A pulzus végig magas volt és talán erről is szól a forma 1. Megvan a véleményen Hamiltonról és szerencséjéről. De azt nem vitatom, hogy ez az ember mennyire komoly. Személy szerint gyakran bántóan álszent, miközben semmi szükség rá, de hogy botrányosan gyors is, na az biztos. Nem az ő hibája, hogy a FIA következetlen. De legtöbbször ő jön ki belőle jól. Kiválóan egymásra talált ez a két nyerőgép. és úgy is van jól, hogy egy millimétert se ad a másiknak. Ez pedig véleményes néha. Reméljük, izgalmas lesz az utolsó futam, pályán és meccs közben, nem a toronyban. Aztán jövőre jöjjön egy 2010. Ez pedig nem volt egy rossz futam, még ha én személy szerint felcsesztem magam. De bárki is nyer, az azért nem csak a FIA, mázli kérdése mert azt is ki kell autózni ez a két srác pedig kiáltozza, mindegy melyiknek szurkolunk. (M. Roland)
Én nem olyan régen nézek Forma-1-et (2001 USA), láttam a Schumacher korszakot, láttam azt a korszakot, amikor 5 év 5 különböző bajnokot hozott (2006-2010) és láttam a 10-es éveket is. Pár éve egyre kevésbé tölt el elvezettel a Forma-1 és én azt hittem, csak azért, mert régóta nézem. A tegnapi napig azt hittem, erről van szó, de rá kellett jönnöm, hogy nem bennem van a hiba. Nagyon jó és élvezetes lehetett volna a verseny része, de ez az alkudozás az rajtrácson, meg ezek a következetlen össze-vissza büntetések megmutatták minden olyan nem elvakult rajongónak, hogy ez nem versenyzés. Egyik versenyzőt mindenért, másikat semmiért, ugyanazt a versenyzőt egyszer büntetik, egyszer nem. Hát kérdem én, hol a Forma-1? Hol van az, amiről szólnia kellene az F-1-nek? A vér, verejték küzdelem, a határok kitolása, az utolsó utáni pillanatig küzdelem, ami a pályán dől el? Persze, kicsit én is szurkolok kicsit Verstappennek, mert még vágyom arra , hogy hihetem azt, hogy nem egy emberről és egy csapatról szól a Forma-1 és ne az legyen az érzésem, hogy aki meg meri közelíteni a jelenlegi feleséget, azt kikezdik és rommá büntetik minden egyes kétes helyzetben. Az igazság az, hogy én a Forma-1-nek szurkolok és szeretném élvezni a versenyzést. A szenvedélyt és az igazságot szeretném élvezni. Ma reggel kicsit számomra és talán sok régi vágású Forma-1 szurkolónak meghalt a Forma-1 és azt hiszem, 20 év Forma-1 után kiábrándultam kicsit és nem fogom megnézni az idényzárót, mert azt gondolom, hogy a kártyák előre le vannak osztva. Kegyetlenül fáj ez és sajnálom, hogy idáig jutottunk. (G. Róbert)
A száguldó cirkusz névből kivennem a mai nap után a száguldó szócskát. Megy az alkudozás Masi papa részéről, hogy az álljon pole-ba aki egy másodpercig se vezette a futamot, majd pedig egy olyan megmozdulást büntetnek amikből egy jó ideje egy büntetés se született… szanálom ez az egész. Amikor volt a Hamilton fele kocc, mondani is akartam, hogy ezek az idióták összeérnek… Az FIA-ra visszaterve: Bottas feltartása szabályos, a Mercik rajt előtti hatalmas lemaradása ok, Ham hajtűkanyarban történt kiszélesítésé meg belefért, rajt utáni Maxnak helyet nem hagyása es elterelések Hamilton részéről oké, Max megmozdulásai egytől egyig csúnya rossz holland véleménnyel a döntéshozók elé találva… Következetesség? Nincs. Masi alkudozásánál lett ez az egész idei év es a bajnoki harc semmit se erő…Nagybetűs cirkusz ez az egész. Amikor egy alapvető szabálykönyvi formulát képtelenek értelmezni, miszerint az utolsó teljesített szektor eredményé számít egy piros zászlos leintésnél, és mégis megy az alkudozás, hogy Te ide állsz, Te meg oda, az kritikán aluli. Ez az egész méltatlan magához a sporthoz, es ismetelten megjegyzem, szerintem lassan több értelme van teniszt nézni, mint ezt… (L. Márton)
Címlapkép forrása: Dan Mullan/Getty Images