🇦🇪: Drámai szezonzáró után Verstappen a világbajnok!

Lewis Hamilton 57 körön keresztül magabiztosan állt az első helyen és simán a világbajnoki cím felé autózott, egy baleset azonban felborított mindent. Lesz miről beszélni az elkövetkezendő napokban…

A szezon huszonkettedik versenyének Max Verstappen vághatott neki az első rajtkockából, miután a szombati időmérő edzésen egy elképesztő űridővel szerezte meg a pole-pozíciót. A holland mellé természetesen Lewis Hamilton parkolhatott le az első sorba, mögülük pedig Lando Norris és Sergio Pérez várhatták a rajtot. Valtteri Bottas csak a 6. helyről kezdhette meg a futamot, Hamilton így már szombaton elveszítette értékes hátvédjét. Fontos stratégiai különbség volt azonban, hogy Verstappen – miután a Q2-ben elfékezte a közepes szettjét – lágy gumikon kezdte meg a futamot, sőt Hamiltonon kívül is csak Bottas és Tsunoda rajtolhatott közepessel az első tízből.

Az időmérő edzés összefoglalója

Hiába a jobban tapadó lágy gumik, Verstappen nem tudta megtartani a vezetést a rajtnál, az első kanyarban már Hamilton fordult el elsőként. Nem váratott sokáig magára az első csörte: a hosszú egyenes végén Verstappen visszatámadott, ki is fékezte Hamiltont, a britnek pedig át kellett vágnia a bukótéren, hogy elkerülje az ütközést. Noha a Red Bull vezetése természetesen a pozíció átadásáért lobbizott, Michael Masi végül nem adott helyt Jonathan Wheatley tiltakozásának és Hamilton maradt az élen. A Mercedes pilótája innentől kezdve ellenállhatatlan tempót mutatott, és bármivel próbálkozott a Red Bull, mindenre volt válasza a hétszeres világbajnoknak.

Hamilton simán lerajtolta Verstappent

A boxkiállások első körét követően Verstappen hosszú körökre beragadt Carlos Sainz Ferrarija mögé, ez idő alatt Hamilton kényelmes előnyre tett szert. Pérez a rajtnál feljött harmadiknak és miután szétszedték a stratégiájukat Verstappennel, ő maradt az élen és egyetlen feladata az volt, hogy a mögötte közeledő Hamiltont tartsa fel, hogy Verstappen felzárkózhasson rá. A mexikói ennek maradéktalanul eleget is tett, Verstappen két kör alatt nyolc másodpercet hozott Hamiltonon, így újra nyitottá vált a győzelem kérdése.

Pérez mesterien hajtotta végre feladatát

Hamiltont viszont nem lehetett kizökkenteni, és miután sikerült megelőznie Pérezt, tovább folytatta a leggyorsabb körök gyártását. A Red Bull amit lehetett, megtett, így amikor Antonio Giovinazzi leállása miatt virtuális biztonsági autót alkalmaztak, a holland kijött egy friss kemény szettért, de ez sem bizonyult elegendőnek. Az új gumikon lassan elkezdte ledolgozni lemaradását, de erőből semmi esélye nem volt Hamilton ellen, a brit magabiztosan őrizte a vezetést, és úgy tűnt, semmi nem akadályozhatja meg nyolcadik világbajnoki címe megszerzésében.

A VSC lehetőséget adott Verstappennek, de nem tudott elég gyors lenni az új gumikon sem

Öt körrel a vége előtt azonban jött a fordulat: Nicholas Latifi falba tette a Williamst, emiatt pályára küldték a Safety Car-t. Hamilton olyan pozícióban volt a pályán, hogy nem tudott kijönni kerékcserére, ellenben a Red Bull azonnal lágyra tette Verstappent és Pérezt is, csakhogy ezzel több lekörözött autó is Hamilton és Verstappen közé került a pályán. A versenyigazgató az eredeti döntését felülbírálva az utolsó előtti körben mégis arra utasította a két bajnokaspiráns között helyet foglalókat, hogy előzzék meg a biztonsági autót. A szabályok értelmében ezt követően további egy teljes kört várni kellett volna az újraindítással, ezt azonban nem tették meg (hiszen addigra véget ért volna a futam) és az utolsó körre újrarajtoltatták a futamot. Verstappen még a biztonsági autó mögött, a harmadik szektorban próbálta idegesíteni Hamiltont, bement a brit mellé, néhány méter erejéig talán elé is került, de végül elindulhatott a szezon utolsó köre.

Latifi balesete öt körrel a vége előtt mindent felborított

Szokásának megfelelően Verstappen az első adandó alkalommal el akarta dönteni a dolgot és az első hosszú egyenesre vezető balosban kifékezte Hamiltont. A brit mindkét egyenes végén visszatámadott, de a kopott kemény keverékeken már semmi esélye nem volt – Verstappen megnyerte a futamot és ezzel együtt a világbajnokságot is. A Red Bull Racing versenyzője 24 évesen, 2 hónaposan és 12 naposan minden idők negyedik legfiatalabb világbajnoka, egyben a Forma-1 történetének első holland világbajnoka. Hamilton mögött Carlos Sainz ért be a 3. helyen, miután Pérezt a Safety Car fázis alatt eddig ismeretlen okokból a boxba rendelték és feladta a küzdelmet. Nem mellékes módon pedig a Mercedes megszerezte zsinórban a nyolcadik konstruktőri világbajnoki címét.

Az biztos, hogy sohasem fogjuk elfelejteni

A történetnek ezzel viszont még nincs vége: a leintést követően a Mercedes két, teljesen különálló óvást is benyújtott. A német istálló szerint Max Verstappen a biztonsági autó mögött szabálytalanul előzött, illetve azt is sérelmezik, hogy a versenyigazgató a szabályokkal ellentétben nem várt egy teljes kört az újraindítás előtt, miután a lekörözött autók egy részének megengedte körük visszavételét. Jelen sorok írásakor még zajlik az ügyek elbírálása.

A Mercedes megpróbál belekapaszkodni az utolsó szalmaszálba
Az Abu Dhabi Nagydíj előzetes végeredménye [kép forrása: fia.com]
Címlapfotó: F1 / FOM
Facebook | Messenger
Twitter
Reddit
WhatsApp
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.