Bíróságra viszi az Abu Dhabiban történteket a Mercedes

Az FIA hosszúra nyúlt tárgyalásokat követően végül elutasította a Mercedes óvásait, így egyelőre Max Verstappent világbajnoknak tekinthetjük, de az ügy megy tovább a Nemzetközi Fellebbviteli Bíróságra.

Ahogyan arról korábban már beszámoltunk, a Mercedes az Abu Dhabi Nagydíjat követően két óvást is benyújtott. Az egyik azt próbálta megtámadni, hogy Max Verstappen a biztonsági autó mögött megelőzte Lewis Hamiltont, míg a másik azt sérelmezte, hogy a versenyigazgató a Sportszabályzat 48.12-es cikkelyében foglaltakkal ellentétben nem várt egy teljes kört az újraindítással, miután a lekörözötteket elengedte Hamilton és Verstappen közül, illetve nem is az összes lekörözött kapott engedélyt az előzésre. A német istálló álláspontja szerint ha ezeket a szabályokat betartották volna, akkor Lewis Hamilton nyerte volna a futamot.

Az Abu Dhabi Nagydíj összefoglalója

A Mercedes és a Red Bull Racing képviselőit természetesen be is idézték egy meghallgatásra, 45 perc után pedig szünetet rendeltek el. Nem sokkal később folytatódott a tárgyalás, a Mercedes néhány magasan képzett jogászt is felvonultatott, míg a Red Bull ilyen delegációval nem készült a helyszínen. Christian Horner a Sky Sports F1 riporterének, Martin Brundle-nek azt mondta, bárki számára is szülessen kedvező ítélet, a másik fél biztosan fellebbezni fog.

Jogászokat küldött a meghallgatásra a Mercedes

Magyar idő szerint 19:15-kor született döntés az első ügyben: az FIA elutasította a Mercedes óvását arra hivatkozva, hogy nem történt előzés a biztonsági autó mögött, a verseny újraindításakor Hamilton egyértelműen Verstappen előtt tartózkodott. A Red Bull részéről Jonathan Wheatley azzal védekezett, hogy mindkét pilóta folyamatosan a gázra, majd a fékre lépett felváltva, a múltban pedig számtalan precedenst láthattunk hasonló esetekre, amik nem vontak szankciót maguk után. A Garry Connelly vezette testület végül helyt adott az álláspontoknak. Érdekesség, hogy a Red Bullt a tárgyaláson egyedül Wheatley képviselte, míg a Mercedes színeiben Ron Meadows, Andrew Shovlin és egy Paul Harris nevű jogász is megjelent.

A második döntésre már némileg többet kellett várni, de a végeredmény ugyanaz lett: ezt is visszadobták. A Mercedest ezen a tárgyaláson is a fentebb már ismertetett három személy képviselte, míg a Red Bull esetében Wheatley-hez csatlakozott Horner és Adrian Newey is, majd miután a szünetet követően folytatódott az érdekeltek meghallgatása, már az FIA versenyigazgatója, Michael Masi is jelen volt.

A Mercedes egyrészt azt a szabálypontot támadta meg, amely kimondja, hogy a lekörözött autóknak meg kell előzniük a biztonsági autót és felzárkózni a mezőny végére. A szabály itt konkrétan az „any”, azaz a bármely, valamely kifejezést használja, a Red Bull pedig erre is alapozta védekezését, mondván, hogy ez nem azt jelenti, hogy az összes. Wheatley-ék felhozták továbbá a Sportszabályzat 48.13-as cikkelyét, amely kimondja, hogy ha a „Safety Car in this lap” felirat megjelenik, az azt jelenti, hogy a biztonsági autó a kör végén a boxba hajt, ez pedig felülírja a 48.12-es pontot, ami szerint még egy kört várni kellett volna az újraindítással. Mindemellett a Red Bull rámutatott, hogy a 15.13-as szabálypont szerint a versenyigazgatónak mindenekfelett álló döntési joga van a biztonsági autó használatát illetően. Erre alapozva a Red Bull úgy véli, hogy még ha azt is mondaná ki a 48.12, hogy az összes lekörözött autónak vissza kell vennie a körét, a verseny végeredményét utólag ez sem változtathatná meg.

Max Verstappen a világbajnok! [fotó: Honda]

Masi szintén kifejtette álláspontját: a versenyigazgató elmondta, hogy a Hamilton és Verstappen közötti lekörözött autók eltávolításának az volt a célja, hogy ezek az autók ne avatkozzanak bele a futam végeredményébe. Álláspontja szerint ezt a szabályt pontosan emiatt vezették be, és az adott helyzetben emiatt a fentebb már ismertetett 48.13-as szabálypont volt mérvadó. Masi továbbá felhívta a figyelmet arra, hogy elvben megállapodást kötött az összes csapattal, hogy a versenyek Safety Car mögötti befejezését amikor csak lehet, megpróbálják elkerülni, ennek szellemében is fontosnak tartotta a verseny elengedését az utolsó körre.

Minden körülményt figyelembe véve a versenybírók az óvást elfogadhatónak találták, ugyanakkor mivel a Sportszabályzat 15.13-as cikkelye teljes döntési monopóliumot ad a versenyigazgató kezébe a biztonsági autóval kapcsolatosan, továbbá mivel a 48.13-as szabály szerint a „Safety Car in this lap” felirat megjelenése után a biztonsági autó a szabályoknak megfelelően hajtott a boxutcába, nem tudnak helyt adni a Mercedes tiltakozásának. Az indoklás továbbá rámutatott arra is, hogy a Mercedes megpróbálta kiharcolni azt, hogy az utolsó kört tekintsék semmisnek és az 57. kör alapján hirdessenek végeredményt, ezt azonban a sportfelügyelők nem tartották helyénvalónak.

A Mercedes azóta már be is nyújtotta fellebbezési szándékát, szóval ezzel még mindig nincs vége, innen a Nemzetközi Fellebbviteli Bíróság veszi át az ügyet.

Címlapkép forrása: Channel 4 hivatalos Twitter oldala
Facebook | Messenger
Twitter
Reddit
WhatsApp
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.