Az egész hétvégét uraló AKKA-ASP Mercedes nyerte a kyalami 9 órás futamot, a bajnoki címet pedig az AF Corse párosa gyűjtötte be!
Szombaton rendezték az Intercontinental GT Challenge sorozat 2021-es idényének zárófutamát, a kilencórás kyalami versenyt. A futamot az AKKA-ASP istálló 89-es Mercedes-AMG-je (Raffaele Marciello – Jules Gounon – Timur Boguslavskiy) kezdhette az élről, miután az egység az összes edzést és a csak részben megtartott időmérőt is megnyerte, a bajnoki címért leginkább versenyben lévő autók pedig mögöttük sorakoztak fel.
Marciello mellől az első sorból Alessio Rovera rajtolhatott a 71-es AF Corse Ferrarival, és ők is maradtak az első két helyen eleinte. A Mercedes olasz sofőre kiváló etapot teljesített, az első óra végén már több mint tízmásodperces előnnyel rendelkezett, eközben pedig folyamatosan elhúztak az AF Corse másik Ferrarijában ülő Côme Ledogartól, akire viszont zárkózott fel Mikaël Grenier a Sun Energy 1 Racing Mercedesszel. Mögöttük az Audik voltak versenyben, Markus Winkelhock (Sainteloc) és a beteg Dries Vanthoor helyére last-minute beugró Mattia Drudi (WRT) kétszer is pozíciót váltottak, végül Winkelhock maradt elől és így kezdték meg hátrányuk csökkentését.
A bit of teamwork within the Audi camp. @MattiaDrudi allows @m_winkelhock back through.#IGTC #Kyalami9H pic.twitter.com/nVU4rhItOx
— Vincent Bruins 🧡 (@VincentJBruins) February 5, 2022
Három óra elteltével kavarodott meg kicsit az állóvíz, amikor a mezőny egyetlen GT4-es autója, az MJR Motorsport Audi megállt a pályán, ezzel előidézve egy Full Course Yellow szakaszt. Az AKKA-ASP maradt az élen (ekkor már Gounon vezetett), mögötte Drudi kezdett az újraindításnál, az audist azonban egy szemet gyönyörködtető manőverrel megelőzte Pier Guidi, így az 51-es jött fel a 2. helyre, sőt Drudi mellett Nielsen is el tudott menni.
A két Ferrari haladt így a 2-3. helyen, csakhogy eltérő stratégián voltak, mint a többiek: amíg a mezőny nagy része 65 perces etapokat teljesített, addig az első óra végén mindkét AF Corse autó áthajtott a boxon, ezzel Rovera és Ledogar órája – amely a vezetési időt méri ez adott etap kezdete óta – lenullázódott, így további 8, ill. 9 körön át a pályán tudtak maradni. Ezzel a módszerrel a második órában a két Audi jött fel a vezető Mercedes mögé, de miután mindenki letudta a tankolásokat, a Ferrarik hirtelen a mezőny élén találták magukat (aztán később kiderült, hogy ez volt az egyetlen alkalom a táv során, amikor a 89-es kiadta a kezéből a vezetést)! Az 51-es azonban kapott egy áthajtásos büntetést a pálya határainak megszegése miatt, aztán amikor a harmadik óra közepén ők is kiálltak tankolni, ismét az AKKA-ASP és a két Audi állt az első három helyen. A sárga zászlók alatt aztán Gounon és Pier Guidi döntöttek az újabb tankolás helyett boxáthajtáson, így kerülhettek végül az első két helyre, noha ehhez kellett Pier Guidi szép előzése is Drudi ellen.
Did the Ferraris drive through the pits just to get their stint clocks reset? 22 seconds spent in the pits… The AF Corse team may not have changed any tires on both the No. 51 and the No. 71.#IGTC #Kyalami9H pic.twitter.com/a5TKToNmfV
— Vincent Bruins 🧡 (@VincentJBruins) February 5, 2022
Nem sokkal a megszakítást követően a 71-es Ferrarit elérte a vég: Nicklas Nielsen 488 GT3 Evója erőtlenül gurult a pálya szélére, az első hírek szerint az egyik féltengely törött el. Ezzel eldőlt, hogy a dán nem lesz bajnok, illetve az is, hogy a gyártók pontversenyét az Audi nyeri, hiszen a Ferrarinak mindenképpen kettős győzelmet kellett volna ehhez aratnia.
The third-placed No. 71 AF Corse Ferrari comes to a standstill at the Jukskei Sweep! Drama for title contender @_Nicklasnielsen!#IGTC #Kyalami9H pic.twitter.com/JjJvxAHUaX
— Vincent Bruins 🧡 (@VincentJBruins) February 5, 2022
Az AKKA-ASP előnye a következő órákban is megmaradt, miután Boguslavskiy, majd újra Marciello is megrendíthetetlenül erős etapokat futottak. Mögöttük szívósan igyekezett tartani magát az 51-es Ferrari, míg a 3. helyen a 25-ös Audi (Markus Winkelhock – Patric Niederhauser – Kelvin van der Linde) haladt. A Sun Energy 1 Mercedes (Mikaël Grenier – Martin Konrad – Kenny Habul) azonban ekkor már nem volt versenyben, a 75-ös autó hat óra után a szervókormány meghibásodása miatt állt ki. Az AKKA-ASP a hetedik órában visszatért egy hagyományosabb boxritmushoz, miután Marciello újra átgurult a boxon az óra nullázása érdekében, de ekkorra már volt annyi előnye, hogy maradt az élen. Az olasz az utolsó két órára Gounonnak adta át a járgányt, aki a tulajdonképpen dupla etap ellenére sem remegett meg, és magabiztosan szállította a győzelmet az AKKA-ASP-nek!
Martin Konrad brings the No. 75 SunEnergy1 Mercedes-AMG to the garage. Team owner @kennyhabul suspects the car is out of power steering fluid. They need to reach 75% race distance to be classified. If they don't make it, they won't win the Pro-Am title.#IGTC #Kyalami9H pic.twitter.com/7dXjAZMy9M
— Vincent Bruins 🧡 (@VincentJBruins) February 5, 2022
Az egyetlen állvamaradt AF Corse Ferrari nem tudta felvenni a lépést a Mercedesszel, sőt Pier Guidinek a végén már a tükröt kellett figyelnie, mert ráesett Niederhauser. A két Audi az utolsó előtti órában ismét nagy küzdelmet vívott egymással, Haase meg is előzte Niederhausert, néhány pillanattal később azonban kicsúszott a pályáról. A német a végén megpróbált nyomást helyezni márkatársára, de a felzárkózáshoz már nem maradt elég ideje, így végül a Sainteloc végzett a 3. helyen, a WRT pedig negyediknek jött be. A Sainteloc másik R8-asa (Nicolas Baert – Lucas Légeret – Simon Gachet), az egyetlen Silver-kategóriás autó lett az ötödik. A dél-afrikai nemzeti kategóriában a Stradale Motorsport diadalmaskodott, a 86-os Lamborghini Huracán (Charl Arangies – Arnold Neveling – Michael Van Rooyen) 29 kört kapott a győztes Mercedestől.
The last scheduled pit stops have been completed. @JulesGounon leads by 15.206 seconds over the No. 51 AF Corse car in which @Ale_PierGuidi will do the final stint. @P_Niederhauser is 43.702 seconds behind the Ferrari, but 4.673 seconds ahead of @ChHaase.#IGTC #Kyalami9H pic.twitter.com/FLEFtCfOLL
— Vincent Bruins 🧡 (@VincentJBruins) February 5, 2022
Részletes végeredmény
Mindez azt jelenti, hogy Côme Ledogar és Alessandro Pier Guidi 55 ponttal megszerezték az Intercontinental GT Challenge 2021-es bajnoki címét, öt ponttal megelőzve a tabellán Markus Winkelhockot és Patric Niederhausert. A 3. helyen Christopher Haase és Timur Boguslavskiy végeztek holtversenyben, 47-47 ponttal. A Pro-Am kupában a Grenier–Konrad–Habul trió diadalmaskodott, míg a gyártók versenyét 105 ponttal az Audi nyerte, megelőzve a 69 pontos Mercedes-AMG-t és a 60 egységet gyűjtő Ferrarit.