Átadták a 2021-es Autosport díjakat

Verstappen az év autóversenyzője, a Red Bull az év versenyautója, míg Hamilton egyetlen díjat sem kapott!

A Brit Formula–3 tavalyi bajnoka, a Williams nevelőprogramjába frissen beválasztott Zak O’Sullivan nyerte a 2021 legjobb fiatal versenyzőjének járó elismerést, amivel többek között F1-es teszt és 200 ezer font is jár.

Idén a megszokottnál kevesebb médiavisszhangot kapott az Autosport Awards gála, de legalább megrendezték. Tavaly a koronavírus árnyékában csak online tartották meg az eseményt, a nyereményeket pedig postai úton kapták meg a díjazottak, idén azonban már ismét sor kerülhetett az autósport éves ünnepélyére. A díjakat 1982 óta osztják, egy részüket olvasói szavazatok-, míg másokat szakértők véleményei alapján.

Idén tizenkét kategóriában osztottak ki díjakat:

  • Aston Martin Autosport BRDC Young Driver of the Year Award: az év legjobb fiatal versenyzője
  • International Racing Driver of the Year Award: az év legjobb autóversenyzője
  • International Racing Car of the Year Award: az év versenyautója
  • International Rally Driver of the Year Award: az év raliversenyzője
  • Rally Car of the Year Award: az év raliautója
  • Rookie of the Year Award: az év újonca
  • Esports Driver of the Year Award: az év e-sport versenyzője
  • Esports Team of the Year Award: az év e-sport csapata
  • British Competition Driver of the Year Award: az év legjobb brit autóversenyzője
  • National Driver of the Year Award: a brit nemzeti sorozatokban szereplő legjobb versenyző díja
  • Autosport’s Gold Medal: díj olyan személy részére, aki egy életen át tartó szolgálatot tett a sport részére és maradandó örökséget hagy a jövő generációinak
  • Pioneering and Innovation Award: díj olyan személy vagy cég részére, aki kiemelkedő és innovatív terméket, szolgáltatást vagy rendezvényt fejlesztett ki a sport területén

Az egyik legnépszerűbb és legrangosabb díj az International Racing Driver of the Year nevű, amelyet minden évben az év legjobb autóversenyzőjének, általában az aktuális Forma–1-es világbajnoknak ítélnek. Volt persze néhány kivétel, így például 2004-ben Jenson Button-, 2005-ben Kimi Räikkönen, 2007-ben pedig Lewis Hamilton kapta. 1982-ben elsőként Keke Rosbergnek, legutóbb tavaly pedig Lewis Hamiltonnak adták. Mindössze kétszer, jobban mondva inkább másfélszer volt példa arra, hogy Forma–1-en kívüli versenyző kapta a díjat: először 1989-ben Jean Alesi, aki abban az évben megnyerte a nemzetközi Formula–3000-es bajnokságot, majd a Tyrrell színeiben a Forma–1-ben is bemutatkozott, aztán 1993-ban Nigel Mansell, aki F1-es világbajnoki címe után egy évvel a CART-ban is győzni tudott.

Hamiltont idén is jelölték a díjra, vele az őt legyőző Max Verstappen, a friss IndyCar-bajnok Álex Palou, valamint a Formula–E világbajnoka, Nyck de Vries szálltak harcba. Az Autosport magazin olvasói végül Verstappent választották meg az év versenyzőjének.

Verstappen lett az év autóversenyzője

Az év raliversenyzője 1982 óta minden évben valamelyik WRC-ász lett, köztük olyan nevek, mint Stig Blomqvist, Ari Vatanen, Carlos Sainz, Colin McRae, Tomi Mäkinen, vagy épp Richard Burns, az utóbbi két évben pedig Ott Tänak és Elfyn Evans nyertek. Utóbbit ezúttal is jelölték, csakúgy, mint Thierry Neuville-t és Kalle Rovanperät, de végül mindannyian alulmaradtak Sébastien Ogier-vel szemben, aki hetedszer kapta meg a díjat. Az év raliautója zsinórban harmadszor a Toyota Yaris WRC lett.

National Driver of the Year, vagyis a brit nemzeti sorozatokban (többségében a Brit Formula–3 és a Brit Túraautó-bajnokság) szereplő legjobb versenyző részére adott díjat 2007-ig duplán adták pálya- és raliversenyzők részére, ez idő alatt olyan nevek kapták meg, mint például Martin Brundle, David Coulthard, vagy Gabriele Tarquini, míg a ralis oldalon az ismertebb nevek között Colin McRae, Richard Burns, vagy Mark Higgins szerepel. 2008 óta egyetlen díjat adnak a kategóriában, azóta – többek között – Oliver Turvey, Colin Turkington, vagy Lando Norris is megkapták. Idén Dennis Lindet, Dan Cammish-t, Josh Cookot és Ashley Suttont jelölték és végül utóbbi kapta meg a díjat.

Sutton újabb díjjal gyarapította gyűjteményét

Az év versenyautója díjat vegyesen kapták Forma–1-es és Le Mans-i autók, az utóbbi évek tendenciája az F1. Az utolsó díjazott sportautó még a Bentley Speed 8-as modell volt 2003-ban, amely kettős győzelmet aratott Le Mans-ban. Az utóbbi hét évben a mindenkori Mercedesek, azelőtt négy évig pedig a Red Bullok kapták, ezúttal viszont az energiaitalosok visszatértek a csúcsra! Az RB16B a szavazáson a Mercedes F1-es és Formula–E gépeit, valamint a Toyota hypercarját győzte le. Az év raliautója a Volkswagen Polo három éven át tartó uralma után 2017-ben a Ford Fiesta RS WRC lett, idén pedig zsinórban harmadszor a Toyota Yaris WRC-t választották.

British Competition Driver of the Year díjat a legjobb brit pilóta kapja minden évben. Elsőként 1982-ben John Watsonnak ítélték, 2019-ben pedig Lando Norris törte meg Lewis Hamilton hét év óta tartó egyeduralmát. Egyébként Nigel Mansell és David Coulthard négyszer-négyszer, Jenson Button pedig ötször vihette haza, de megkapta már Martin Brundle, Damon Hill, vagy épp Dario Franchitti is. Ezúttal zsinórban harmadszor Norrist választották meg, a McLaren tehetsége a szavazáson Mike Conway-jel, Jake Dennisszel és George Russell-lel küzdött meg.

Norris díját Zak Brown vette át

Az év újonca tekintetében is vegyes a felhozatal, de itt is általában elmondható, hogy többségében F1-es versenyző kapja. Ez pont mostanság nincs így, hiszen tavaly a Formula 3-ban nyújtott kiemelkedő teljesítménye okán Oscar Piastrinak ítélték díjat, az ausztrál pilóta pedig F2-es bajnoki címe okán ezúttal is megkapta az elismerést. Charles Leclerc 2017-es 2018-as megválasztása óta Piastri az első, aki egymást követően kétszer is az év újonca lett, a díj fennállása során pedig rajtuk kívül csak Lewis Hamiltont érte ez a megtiszteltetés. Piastri ellenfelei a szavazáson Romain Grosjean, Mick Schumacher és Yifei Ye voltak. Korábban egyébként megkapta már a díjat – többek között – Juan-Pablo Montoya, Dan Wheldon, Tiago Monteiro, Jules Bianchi és Max Verstappen is, elsőként 2000-ben pedig Jenson Button.

Az év esport versenyzője Frederik Rasmussen, az év esport csapata pedig a Coanda Simsport lett. Az innovációs díjat Alejandro Agagnak ítélték, míg az Autosport életműdíját Jean Todt kapta.

Az FIA leköszönő elnöke, Jean Todt kapta az Autosport aranyérmét

Az Aston Martin Autosport BRDC Young Driver of the Year Awardról

A díjat először 1989-ben osztották ki, célja Anglia legtehetségesebb fiatal versenyzőjének megtalálása és karrierjének előrelendítése. Ahogyan a neve is mutatja, a díjat az Aston Martin (korábban a McLaren), az Autosport magazin és a Brit Autóversenyzők Szövetsége támogatja. A díjazott minden évben a jelentős, kétszázezer fontos (nagyjából 84 millió forint) pénzjutalom mellett Forma–1-es tesztvezetést kap az Aston Martintól, teljes jogú tagság jár neki BRDC-ben, emellett pedig megkapja az Arai cég legújabb fejlesztésű bukósisakját is.

Minden évben a világ különböző szakújságírói tehetik meg javaslataikat, melyekből a bizottság kiválasztja azt a négyet, amely bejut a döntőbe. A finalisták véglegesítése után a négy döntős egy két-háromnapos fitnesz- és szimulátoros tréningen vesz részt a Mercedes F1-es csapatánál, majd két napon keresztül birtokba veszik a silverstone-i pályát, ahol különböző versenygépeket próbálhatnak ki. Idén a 2009-től 2012-ig létezett Formula Two Championship egykori autójára, egy Aston Martin Vantage GT3-as gépre, valamint egy LMP3-as Ginettára esett a választás.

A díj korábbi nyertesei: David Coulthard, Gareth Rees, Oliver Gavin, Dario Franchitti, Ralph Firman, Jamie Davis, Jonny Kane, Darren Turner, Andrew Kirkaldy, Jenson Button, Gary Paffett, Anthony Davidson, Steven Kane, Jamie Green, Alex Lloyd, Paul di Resta, Oliver Jarvis, Oliver Turvey, Stefan Wilson, Alexander Sims, Dean Smith, Lewis Williamson, Oliver Rowland, Jake Dennis, Matthew Parry, George Russell, Will Palmer, Lando Norris, Daniel Ticktum, Tom Gamble, Johnathan Hoggard.

A zsűri elnöke idén a BRDC alelnöke, a korábbi Forma–1-es versenyző, Derek Warwick volt, vendégbírónak pedig a négyszeres IndyCar-bajnok Dario Franchittit hívták meg. A zsűri többi tagja között foglalt helyet a McLaren és a Lola korábbi főtervezője, Mark Williams, a Le Mans-győztes mérnök, Leena Gade, Ian Titchmarsh kommentátor, az Autosport magazin főszerkesztője, Kevin Turner, versenyzői fronton pedig Darren Turner, Andrew Kirkaldy és Alexander Sims adták le szavazataikat.

A díjat végül a Brit Formula–3 bajnoka, Zak O’Sullivan kapta meg, aki tehát így annak ellenére, hogy a Williams beválasztotta nevelőprogramjába, először az Aston Martinnal tesztelhet. Az ír pilóta mellett a többi jelölt a tavalyi német- és olasz Formula–4-es bajnok Oliver Bearman, a tavaly az FIA F3-ban 23 pontot gyűjtő és ezzel az összetett 18. helyén végző Jonny Edgar, valamint az Euroformula Open sorozat 2. helyezettje, Louis Foster voltak.

Eredményes napjai vannak a fiatal írnek

Címlapkép: Autosport Awards
Share on facebook
Facebook | Messenger
Share on twitter
Twitter
Share on reddit
Reddit
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.