Sokfajta clickbait címet lehetett volna adni az idei év első MotoGP-s eredményei láttán, de nem lenne túl releváns. Először a fogalmak tisztázása végett a shakedown napokon csak az újoncok, a tesztpilóták, valamint a kedvezményezett csapatok versenyzői vehetnek részt. Utóbbiba tartozik egyedüli márkaként az Aprilia, azaz Aleix Espargaro és Maverick Vinales. A mezőny nagy részének csak ezután kezdődött a 2 napos teszt Sepangban, amelynek ráadásul a második nap délutánján leszakadt az eső.
Aprilia
Mindezek fényében aligha meglepő, hogy a shakedown, és az első tesztnap legjobbjai is az Aprilia versenyzői voltak. Az első tesztnapon ráadásul a valaha volt sepangi MotoGP-s kört motorozta Aleix Espargaro délelőtt. Délután Vinales pedig ennél az időnél mindössze 13 ezreddel volt lassabb. Azt persze tegyük hozzá, hogy két éve nem járt a mezőny a pályán, tehát a potenciál ott van mindenkiben. Teljesen más programot futnak, szóval ettől még nem a leggyorsabb motorról beszélünk. Mindenesetre figyelemfelkeltő. A legjobban egyértelműen nekik sikerült ez a teszt.
Suzuki
Ha nem is ilyen mértékű, de fejlődés látszik a Suzukinál is, különösen motorerőben, ami a gyenge pontjuk volt. A helyezések nem is annyira lényegesek, mivel a köridők között MotoGP-s szokás szerint minimális a különbség. Ezért különös jelentősége lesz az egyes hétvégén tapasztaltaknak. A két versenyző közül Rins volt a gyorsabb, de ez nem váratlan, Mir sokszor inkább versenyzői intelligenciájának köszönhetően volt jobb. A legfontosabb fejlesztés az a versenyzői magasságot csökkentő eszköz, ami különösen a rajtoknál és a kigyorsításoknál segít, illetve új aeroelemeket is próbáltak.
Ducati
A Ducati 2021-es gépével Enea Bastianini volt a 2. nap leggyorsabbja, amivel megjavította Espargaro előző napi pályarekordját is. Amit tavaly láttunk kidomborodni, az idén egyre jobban érződik, hogy a rajtrács harmadát ellátó motormárka kicsit a mezőny előtt van. Motorerőben mindig is a csúcs volt, de úgy tűnik, hogy aerodinamikában is. Talán idén gondolják a legtöbben azt, hogy 2007 után újra nyerhetnek bajnoki címet. Ez esetben pedig a legfőbb esélyes Bagnaia lehetne, aki úgy tűnik, hogy további két évig erősíti még a bolognaiakat. Ígéretes volt még Jorge Martin is, különösen a második napon.
Yamaha
A Yamaha végsebesség terén hasonlóan a Suzukihoz hátrányban van, és a jelek szerint ezen nem sokat sikerült faragni. Tavaly erősen kezdték az évet, és végső soron elég volt a nyári szünet után már csak beosztani az előnyt. De a Ducati talált valamit, ami több, mint motoroerő, és Quartararo már tavaly év végén aggályait fejezte ki a Ducati fölényével kapcsolatban. Szóval a címvédő szezonja nem lesz sétagalopp. A másik 3 pilóta, Morbidelli, Dovizioso és az újonc Darryn Binder inkább a lista második felén található. E tekintetben nem sok minden változott tavaly óta, pedig fejlesztésekben nem volt hiány.

Honda
A Honda idén végre teljes értékű tesztidőszakot tudhat talán magáénak, hiszen Marc Marquez visszatért újra. A 2 napos teszt elején először a tavalyi motorral kezdett, de hamar átült a 2022-es masinára is. Csapattársa, Pol Espargaro pedig végig az idei motort próbálta, amelyen szemre is észrevehetőek az újítások még a teljesen fekete festéssel együtt is. Hogy mennyire tud majd előrelépni a Honda, az még kérdés, minden esetre a leggyorsabb versenyzőjük mindkét napon Marc Marquez volt – azzal együtt is, hogy két kisebb bukása is volt.
KTM
Nemcsak listánk, hanem az összesített eredmények alapján is a sor végén egyelőre a KTM. Az osztrákoknál kapcsolatban kétpólusú figyelem irányul rájuk. Egyrészt a 2020-as áttörés után tavaly inkább hullámzó, de összességében gyengébb idényt hoztak. Másrészt a Moto2-es szezont uraló párost egy az egyben átemelték a nagyok közé. Persze nem azt várják, hogy rögtön a világbajnoki címért harcoljon Gardner és Fernandez, de ez a Tech 3-nak is egy új lendület lehet. A versenyzőknek pedig presztízsharc. A hátrányuk persze nem óriási, hiszen Oliveira kevesebb, mint 6 tizedre, és az újonc Fernandez is 1 másodpercre a pályarekordtól. Ráadásul a második nap nem is volt teljes, ennek ellenére rájuk vár a legtöbb munka.
A szezonnyitóig még egy teszt vár a csapatokra. Február 11-én Indonéziában 3 napot gyakorolhatnak a királykategória versenyzői, mielőtt élesben is megérkeznek a szezon során. A kisebb kategóriák pedig február 19-én Protimaot veszik birtokba 3 napig, mielőtt elkezdődik a szezon március első hétvégéjén Katarban.
Képek forrása: motogp.com, MotoGP Twitter