Az utóbbi napokban nem unatkoztak a sportautózás iránt érdeklődők, hiszen az orosz-ukrán háború szankciói miatt kihátráló G-Drive csapat megüresedő helyei, igazi lavinát indítottak be az átigazolási piacon (és indirekt módon ebbe a Haas-Uralkali szakítás is beleszólt). Közben kiadták a sebringi 12 órás nevezőlistáját, és kellemetlen hírek láttak napvilágot az Audi LMDh programjáról. Ezeket gyűjtöttük össze nektek egy hosszabb cikkben.
Amint arról a háború kitörése előtti hetekben beszámoltunk, az orosz G-Drive csapat két autóval tervezett az idei Európai Le Mans-szériában, és egy Orecával a WEC-ben. Utóbbiban kapott volna ülést a korábbi F1-es versenyző, Daniil Kvyat is, míg az ELMS-be leigazolták a tavaly párhuzamos WEC/DTM szezonokat futó Sophia Flörsch-t is. Nos, amint a lenti Facebook bejegyzésünkben is olvashattátok, a csapatfőnök-versenyző Roman Rusinov elfogadhatatlannak nevezte az orosz versenyzőket és csapatok ért szankciókat, ezért úgy döntött, hogy autóit egyik bajnokságban sem indítja.
A WEC-ben azonban, a G-Drive technikai hátterét biztosító, portugál Algarve Pro Racing vállalta, hogy az Orecat versenyenként nevezi majd, amennyire az anyagi lehetőségeik megengedik ezt. A sebringi szezonnyitóra René Binder és James Allen mellé be is jelentették az amerikai Steven Thomas-t, Kvyat helyére. Az jó kérdés, hogy az ELMS-ben megpróbálkozik-e valami hasonlóval az APR.
A G-Drive távozásával legalább 2, biztos hely felszabadult az idei Le Mans-i 24 órásra, tegnapelőtt pedig az ACO, 48 órára újranyitotta a legendás futam nevezőfelületét. Azt egyelőre még nem tudjuk, hogy kik jelentkeztek az oroszok helyére, viszont a Le Mans-i nevezőlistát már múlt hétfőn ki kellett volna adnia az ACO-nak. Akkor adminisztratív okok miatti csúszásról beszélt a francia szervezet, de nagyjából mindenki sejtette, hogy az “orosz-kérdés” miatt van kínos csend. Miután újranyitották a nevezési felületet, Glickenhausék azonnal reagáltak, és a csapat Twitterén meg is jelent egy ajánlat, miszerint egy harmadik SCG 007 prototípust rendelkezésére is bocsátanak egy befektetőnek, ha két nap alatt zöldágra vergődnek a nevezéssel.
Ebből végül nem lett semmi, és ugyan a csapat közleménye szerint voltak komoly érdeklődőik, a 48 óra sok csodára nem volt elegendő. Viszont továbbra is eladó egy autójuk a 2023-as szezonra, ami 2.5 millió euróba kerül, és a tartalék alkatrészek, plusz technikai segítség további 2 millióba a teljes WEC szezonra.
Tegnap este sokan meglepődtünk, miután a Haas F1-es csapata bejelentette Kevin Magnussen visszatérését. A dán ugye tagja volt a Peugeot hypercar prograjámak is, mivel azonban a franciák úgy döntöttek, hogy kihagyják az idei Le Mans-i 24 órást, gyanúsan még kevesebb bürokráciára volt szükség a felek közötti szerződésbontáshoz. Azt egyelőre nem erősítette meg a Peugeot, hogy ki érkezik K-Mag helyére, de én nem zárnám ki fejlesztőpilótájuk, James Rossiter beültetését az idei WEC szezon utolsó fordulóira.
Magnussennek amúgy ülése lett volna Ganassiéknál is, az IMSA sebringi 12 órás versenyére, a jövő hétvégén. Daytonához hasonlóan, a 02-es rajtszámú Cadillacet vezette volna a dán, Earl Bamber és Alex Lynn váltótársaként. Ganassinak tehát ebbe az autóba is keresnie kell egy plusz versenyzőt, miután az IndyCar texasi, és az IMSA sebringi futamainak ütközése miatt Dixon, Palou és Ericsson sem bevethetők (bár erről maga a csapat döntött, ami befolyásolta a két szövetség álláspontját is), a 01-es Cadillacben pedig – az Indy ülés nélkül maradó – Ryan-Hunter Reay kap lehetőséget.
53 car entry for 70th @imsa @sebringraceway 12 Hourshttps://t.co/ZRvUDZMPtu pic.twitter.com/VYtHibu84Z
— Graham Goodwin (@dsceditor) March 10, 2022
Amint a fenti Tweetben is olvashatjátok, tegnap közzétették a sebringi futam nevezőlistáját, ahol nem kevesebb, mint 53 induló lesz. Ami a kategóriákat illeti, 7 DPi, 8 LMP2, 10 LMP3, 11 GTD-Pro, és 17 GTD-Am egység vág neki a futamnak.
A prototípusok között a P2-es DragonSpeed egység lesz a kuriózom. Az Orecaban ugyanis Henrik Hedman váltótársai Juan Pablo Montoya, és fia Sebastián lesznek. GTD-Proban a három daytonai beugró (KCMG Porsche, második Corvette, és második WeatherTech Mercedes) hiányzik, de érkezik egy plusz nevező is. A DPi Acurát versenyeztető Wayne Taylor Racing ugyanis egy GT3-as Acura NSX Evo22-t is nevezett a futamra. A lenti Tweetben is látható, piros autót Tom Long, Ashton Harrison-Henry és Kyle Marcelli vezetik Sebringben, a jövő hétvégén.
Racers Edge Motorsports and Wayne Taylor Racing Join Forces to Campaign an Acura NSX GT3 EVO in the Twelve Hours of Sebring
— Wayne Taylor Racing (@WayneTaylorRcng) February 4, 2022
READ MORE: https://t.co/WeRpSWbrfS pic.twitter.com/LHjW9qjumj
A “sima” GTD mezőnyben pedig végre debütál a Paul Miller Racing új, BMW M4-es versenygépe. A megszokott Byan Sellers-Madison Snow duóhoz a svéd Erik Johansson csatlakozik az egyes rajtszámú BMW-ben.
Cikkünkket pedig zárjuk a legszomorúbb hírrel.
Tegnap este Lanti atyánk is megírta (a Sportscar 365-re hivatkozva), hogy az Audi gyanúsan jegelte LMDh projektjét. A hivatalos közlemény szerint csak 2-3 hónapra állították le a programot (hivatalosan nem magyarázva az okot), a jól értesült források viszont úgy tudják, hogy a lehetséges F1-es motorprogram miatt teljesen dobták a sportautós terveiket. Amint mi is beszámoltunk róla korábban, ez egy párhuzamos program lett volna a Porschével, és mindkét márka kasztniját a kanadai Multimatic építette. A Penske-Porsche gép már hetek óta szorgosan rója a köröket, miközben az utóbbi hetekben nagy volt a csend az Audinál. A madárkák olyasmiket csicseregtek, miszerint a WEC-ben a belga WRT indította volna az autókat, míg az IMSA-ban csak ügyfélprogramot kapott volna a projekt, attól függően, hogy vannak-e érdeklődő csapatok.
Akik nincsenek képben a Volkswagen Konszern márkáinak F1-es terveivel, röviden arról volna szó, hogy a Porsche a Red Bull, míg az Audi a McLaren partnere lenne 2026-tól. A motor pedig egy közös fejlesztés volna, amit csak “átcímkéz” a két gyártó (egyes források szerint megörökölve a Honda technológiai tudását a Red Bulltól). Az Audi decemberben azt ígérte, hogy az év elején közlik szándékaikat az FIA-val. A Sportscar 365 értesülései szerint nem csak ez áll az LMDh jegelésének hátterében, hanem a részben elektromos Dakar autójuk költsége is jóval magasabb lett, mint várták.