Csütörtökön megkezdődött a 2022-es Forma–1-es idény egyetlen hivatalos előszezoni tesztje, a barcelonai shakedown után pedig végre a valós erőviszonyok megmutatkozását várjuk!
Helyi idő szerint 10 órakor a csapatok néhány adatgyűjtő körrel kezdték meg a körözést Sakhirban, az autókra szerelt óriási szenzorok egészen különleges látványt jelentettek. Egyedül a Haas autóját nem láthattuk: a csapat felszerelése rajtuk kívül álló okok miatt nem érkezett meg időben a pályára, ezért az egész délelőttöt kihagyni kényszerültek. Felmerült, hogy a kiesett idő pótlására az FIA vasárnap extra tesztlehetőséget biztosít az amerikai istálló számára, ezt azonban három csapat – sajtóértesülések szerint a McLaren, az Alpine és az Alfa Romeo – megvétózta, Mick Schumachernek és Kevin Magnussennek így összesen egy-egy napja lesz a VF-22 kipróbálására.
First look at our 𝘢𝘤𝘵𝘶𝘢𝘭 livery for 2022! ⚪️⚫️🔴#HaasF1 pic.twitter.com/y6m7iVKHW1
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) March 10, 2022
Nem csak a Haas keltett közfeltűnést: a Mercedes egy, a barcelonai napokhoz képest radikálisan átdolgozott autóval állt elő, az oldaldobozok szinte eltűntek a gépről. A média természetesen igyekezett felkapni a dolgot, még olyan – mint az utólag kiderült: téves – hírek is szárnyra kaptak, hogy Christian Horner kétségbe vonta a W13 szabályosságát. A nap első mérvadó idejét egyébként Hamilton futotta, a C2-es keveréken elért 1:41.502 azonban hamar elkezdett csökkenni és az első fél óra végén már egészen jó időket is láthattunk.
Excellent comparison of new and old version of the @MercedesAMGF1 W13 from @AlbertFabrega: pic.twitter.com/1T29ug4311
— Adam Cooper (@adamcooperF1) March 10, 2022
Rövid ideig Pérez és Zhou is álltak az élen, az első óra végén pedig Charles Leclerc vette át a vezetést egy C4-es keveréken futott 1:35.953-as körrel. A monacói pilóta a harmadik óra elején tovább javított, ezúttal egy C3-as szetten 1:34.531-ig szorította le az időt, ami végül a délelőtt legjobbjának bizonyult. Néhány perccel Leclerc célbaérkezése után Hamilton jött be másodiknak, a hétszeres világbajnokot viszont a kockás zászlóig többen megelőzték, végül 5. lett.
Leclerc mögött Alexander Albon végzett a 2. helyen 1:35.070-nel. A thai pilótához kötődik a délelőtt egyik érdekes jelenete, az első óra végén ugyanis azért kellett kiállnia a boxba, mert az ülése annyira felforrósodott, hogy kénytelen volt kiszállni. Albon mögött Vettel és a délelőtt legszorgalmasabb versenyzője, Pérez végeztek, míg a McLaren az előzetes tervekkel ellentétben Lando Norrist ültette autóba, mert Daniel Ricciardo nem érezte jól magát. A brit fékhiba miatt mindössze 21 kört tett meg és csak Pierre Gasly-t tudta megelőzni.
Továbbra is problémát okozott a Barcelonában is látott “delfinező” hatás (az angol szakzsargonban “porpoising” – szó szerinti fordításban bólogatás, bukdácsolás): a legjobban a Mercedes és a Ferrari szenvedett, annak ellenére is, hogy a padlólemez hátsó részére még külön merevítő rudakat is építettek az effektus enyhítésére.

A délutáni eredményeket nem tekinthetjük teljesen mérvadónak, Sergio Pérez megpördülése miatt ugyanis a legjobbaknak már nem maradt lehetőségük, hogy megjavítsák Pierre Gasly 1:33.902-es idejét, melyet a C5-ös, vagyis a leglágyabb keveréken ért el a francia pilóta. Az első napon így összességében AlphaTauri elsőség született, Gasly ráadásul azon három pilóta egyike volt, akik száz körnél is többet mentek. Leclerc délelőtti idejét a végén még csapattársa, Carlos Sainz is megdöntötte, így a két Ferrari végül 2-3-ban végzett.
Lance Stroll a 4. helyre hozta be az Aston Martint. A kanadai pilóta okozta a délután első piros zászlóját, amikor autójáról lerepültek az adatgyűjtő szenzorok. Fernando Alonsoval továbbá bemutatták a szezon első igazi versenyjelenetét, a két pilóta kanyarokon keresztül centikre autózott egymástól.
Lance Stroll and Fernando Alonso showcase the first bit of racing action for the season! 🤩🥊#F1Testing #F1 pic.twitter.com/ermyLLpxuo
— Formula 1 (@F1) March 10, 2022
Nem javított délelőtti idején Albon, így végül 5. lett, mögé pedig Norris zárkózott fel. Igyekezett bepótolni a délelőtt elmulasztott pályaidőt a Haas: az amerikai csapat autóját a tesztpilóta, Pietro Fittipaldi vezette, a brazil sofőr végül mindösszesen 47 kört tudott megtenni és az eredménylista legvégén végzett.

Az ukrajnai háború kapcsán egyébként a nap egyik legfőbb híre volt, hogy a Forma-1 beszüntette az oroszországi tévéközvetítéseket, valamint az F1 TV Pro-t sem érik el ezentúl az orosz előfizetők, az országban tehát legálisan gyakorlatilag lehetetlenné vált szeretett sportágunk követése.