A Ferrarikkal küzdhet meg Verstappen a címvédésért?

Alig pár nap telt el a bahreini tesztek óta, szóval túl sok idő nem volt a látottakat elemezni. Hétvégén viszont már szezonnyitó, úgyhogy nem tétlenkedtünk, a Grand Prix Zóna csapata idén is megálmodta a leendő erősorrendet!

Az eljárás a szokásos volt: szerkesztőségünk minden tagja leadta saját tízes listáját, ezeket a futamokon megszokott 25-18-15-stb. rendszer alapján értékeltük, a végén pedig összesítettünk. Ezen felül mindenki leadott egy bónusz tippet arra vonatkozóan, hogy ki lesz idén az egyéni világbajnokság győztese!

Lássuk az eredményeket!

10. Alfa Romeo F1 Team ORLEN

Komoly javulást várunk az Alfa Romeótól – de még nem idén, egyelőre nem gondolnánk, hogy a fiatalítással bármit is erősödött volna a csapat.

Valtteri Bottas valószínűleg sokkot kapott, amikor a Mercedes után a svájciak autóját vezette, amely ugyan sokkal jobbnak tűnik, mint 2021-ben bármikor, de ennek ellenére nem érezzük azt, hogy el tudtak volna mozdulni a mezőny aljáról. Nyers sebességben nem tűnnek rossznak (bár igazán kiemelkedőt sem az időmérő szimulációkon, sem a hosszabb etapokon nem tudtak nyújtani), de a teszteken tapasztalt sorozatos műszaki problémák aggodalomra adhatnak okot. Pár videót és elemzést nézve számunkra az jött le, hogy tervezésbeli gondok is lehetnek a C42-vel: rengeteg a “nyitott felület” a kasztnin, emiatt – ahogy az okosabbak mondják – eléggé megkérdőjelezhető az autó aerodinamikai hatékonysága. Minimum súlyban ugyanakkor ők vannak a legközelebb a határértékhez, ami jelenthet nekik néhány tizedet körönként addig, amíg a riválisok le nem dolgozzák a plusz kilókat.

Bottasnak lehet egy-két jó napja, néhanapján akár pontokért is küzdhet, ami helyreteheti megtépázott önbizalmát. Zhou-tól viszont még annyit sem várunk, mint Giovinazzi tavalyi teljesítménye, a közepesen tehetséges kínai kevés lesz a nagy csodákhoz. Azt nem tartjuk kizártnak, hogy a részben Bottasra épülő, emberi léptékű kiscsapat pontszámban ráver a tavalyi évére, de ezzel együtt is a sereghajtók lesznek idén.

9. Haas F1 Team

A Drive to Survive új évadát látva minden bizonnyal kimondhatjuk, hogy Steinerék egy kifejezetten toxikus kapcsolattól szabadultak meg az oroszok távozásával, pilótafronton ráadásul minőségi csere történt, ami előrelépésre adhat okot a Haas számára.

A teszteken ez meg is mutatkozott, hiszen Bahreinben gyorsabbak voltak, mint a tavalyi időmérőn, ez a tény pedig már önmagában előrevetíti, hogy nem tökutolsók lesznek, hanem a középmezőny végére akár előreléphetnek. Ez ráadásul új szponzorokat is bevonzhat, hiszen Magnussen érkezése az anyagi gondokat nem oldotta meg, a fejlesztési versenyben pedig eléggé le van maradva, márpedig ehhez pénz kell. Azt hallottuk, hogy állítólag övék a legkomplexebb autó – azt tudjuk, hogy a komplex nem feltétlen egyenlő a jóval, de a teszteken mutatott villanások eddig reménykedésre adnak okot.

Magnussen szerződtetése megérzésünk szerint jól sülhet el, hiszen a szerepe itt nem az lesz, mint hosszú évekig Grosjean mellett (a két balf*sz közül az agresszívebb), hanem egy tapasztalt, a csapatot ismerő arc, akitől esetleg a sikerre éhes fiatal is tanulhat. Nyilvánvalóan előrébb léptek vele, de erőn felül kell teljesíteni mindkettejüknek, ha nem akarnak utolsók lenni.

A tavalyi szezont elnézve a csapat alighanem megelégedne azzal, ha nem kellene egy újabb évet pont nélkül zárniuk, mi viszont ennél többet várunk, egyértelműen látszik fény az alagút végén.

8. Williams Racing

Felfelé ívelő formát mutat, de Russell távozásával egyúttal jelentősen gyengült is a brit istálló.

A tesztek során vegyes teljesítményt nyújtottak: az új autó nagyon stabilnak tűnik és a “delfinezés” jelensége sem hátráltatja túlságosan őket, az esetek többségében a tempó megvolt, viszont több technikai probléma is felütötte a fejét. Ezzel együtt hatalmas javuláson mentek keresztül tavaly óta, a fő kérdés inkább az lesz, hogy év közben tudják-e majd tartani a lépést a fejlesztési versenyben.

Albon érkezése jót tett a csapatnak, és ha csak a 70%-át tudja hozni Russell eddigi teljesítményének, már nyert ügye van. Nagy nyomás lesz az egy év kihagyás után visszatérő thai versenyzőn, de a megfelelési kényszer és az elvárások akár pozitív hatással is lehetnek rá. Ugyan nem egy Russell-szintű versenyző, de gyors és megbízható – ideális ahhoz, hogy a hátán vigye a Williamset. Ez az év vízválasztó lesz számára a tekintetben, hogy Sainz példáját követve megleli sebességét másik csapatnál, vagy feledésbe merül.

Jelenleg csak reménykedhetünk, hogy a Williamsnek sikerült felzárkóznia a középmezőny elejéhez és izgalmas harcokat vívhatnak a pontszerzésért, esetleg néhanapján egy-egy kiugró eredményt sikerül elérniük.

7. Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team

Az Aston Martin az egyik legradikálisabb autót építette 2022-re, ami egyelőre nem tűnik rossznak, de világverőnek sem – bár tény, hogy a teszteken szinte semmit nem láttunk belőlük. Sem egy picike előreugrást, sem egy meglepő gyorskört, de még egy leheletnyi reményt sem, hogy ez az autó jobb lenne, mint a tavalyi.

Pilótapárosuk nem épp a legerősebb: Vettelt emberileg nagyon bírjuk, de a tavalyi év nem győzött meg minket arról, hogy visszatért volna a versenyzői kedve. Stroll pedig abszolút sötét ló számunkra, tipikus középszerű pilóta. Nagy kérdés, hogy megtalálja-e végre a konstans formáját a Forma–1-ben, és ha nem, meddig tolerálható pusztán a családi kapcsolata. A személyi változások iránya sem teljesen világos számunkra. Jelenleg ebben a csapatban nem érezzük azt az átütő erőt, ami ahhoz lenne szükséges, hogy tartósan a középmezőny elején versenyezzenek.

Tippünk, hogy az Aston Martin év elején erősen kezd, a fejlesztési versenyben azonban nem fogják tudni tartani a lépést, a szezon végére pedig többen is (AlphaTauri, Alpine, McLaren) átugorják őket. Csodát biztosan nem várunk tőlük.

6. BWT Alpine F1 Team

Már az előzetes információk szerint sem sikerült az idei koncepció az Alpine számára, ezt pedig megerősítették a bahreini tesztek is.

Ugyan elég stabil teljesítményt hoztak és Ocon is pozitívan nyilatkozott, azonban árnyalja a képet, hogy leggyorsabb köreikben eléggé felhúzva használták a Renault új motorjait. Rettenetesen sújtja őket a delfinezés is. Tavaly több alkalommal is erőn felül teljesítettek bizonyos futamokon, de sokkal többet idén sem lehet elvárni tőlük, mivel eddig nem igazán tudtak előrelépni. Alonso mindenesetre ismét húzhatja a csapatot, a spanyol semmit nem veszített a lelkesedéséből és a sebességéből, de ettől függetlenül az F1 nem IndyCar, itt ritkán a negyveneseké a világ. Ocon pedig mindig is gyors volt, idén ha kicsit jobban odateszi magát, akkor újra benne lehet egy-két bravúros eredmény.

Az Alpine pontos helyét a rangsorban az eddigi eredmények alapján nagyon nehéz belőni, de összességében azt érezzük, hogy idén megreked az “El Plan”.

5. Scuderia AlphaTauri

Egész stabil előszezont futott a faenzai istálló, több megvillanással, a delfinezés azonban még egy megoldatlan probléma a csapatnál.

Az AT03 stabilnak tűnik a kanyarokban, és bár sokat pattogott az egyenesekben, volt olyan alkalom, amikor a Mercedesszel is felvették a kesztyűt. Gasly már tavaly is csodát tett, idén pedig minden bizonnyal valamelyik topcsapat 2023-as üléséért küzd. Kiegyensúlyozottsága nagy fegyver lehet a szezon során, míg Tsunoda az üléséért küzd, számára szintén vízválasztó lehet az idei év, hogy be tudja-e bizonyítani F1-es alkalmasságát.

Ha a delfinezést meg tudják oldani, könnyen a középmezőny elejére kerülhetnek év közben, rendszeres dobogókkal. Egy biztos: izgalmas páros lesz az AlphaTauri-é!

4. McLaren F1 Team

Az első tesztnapokat követően többnyire harmadiknak tettük volna a wokingiakat, Bahreinben azonban kibukott egy súlyos probléma a csapatnál, ami alapjaiban rengette meg a rajongók várakozásait.

A továbbfejlesztett fékeknek köszönhetően ugyanis egy teljes versenytávot sem tudtak megtenni Bahreinben, nemhogy versenyetapokat gyakoroljanak. Ha a fékhűtésnél tapasztalt hibák nem konstrukcióból adódóak, akkor idén is a nagyok bajszát húzogathatják, de ha át kell tervezni az autót, akkor veszíthetnek annyit a szezon első felében, hogy inkább csak státuszmentés lehet év végére a cél. Maga az autó egyébként gyors, könnyen kezelhető, delfinezésre szinte egyáltalán nem hajlamos

Ami biztos, hogy egy erős Ricciardóra lesz szükségük – kérdés hogy a nyomás és ezzel együtt a tény, hogy a tengerentúlról már ketten is bejelentkeztek az üléséért, miközben Norrisszal tavaly hosszabbítottak, segíti-e az ausztrált, vagy végleg összeroppantja.

Kicsit azt érezzük a McLarennel kapcsolatban, hogy kiemelkednek a középmezőnyből, de nem érhetik el a nagy hármas szintjét. Sok mindent meg kell oldani a szezonnyitóig, ám ha sikerül, szépen gyűjthetik majd a lepattanó győzelmeket, hisz a tempójuk megvan.

3. Mercedes-AMG Petronas F1 Team

A Mercedes minden évben eljátssza a sebesült vadállat szerepét a tesztek után, de talán most tényleg hátrakötött kézzel kell szembeszállniuk az élmenő csapatokkal a szezon elején.

Ha az autó abszolút erejét nézzük, akkor bármin meglepődnénk, amiből nem az jön ki, hogy a Mercedes a legerősebb konstrukció, legnagyobb és tulajdonképpen egyetlen gondjuk a delfinezés. Sokszor lehetett látni, hogy az autó egyszerűen nem stabil. A volt-nincs oldalsó légbeömlő és a trükkös, légterelős visszapillantó majd 10 kilóval könnyítette az autót, ami a pályán súlyos másodperceknek kellett volna, hogy jelentsen, mégis maradtak ott, ahol voltak Barcelonához képest. Viszont ha ezt a problémát meg tudják oldani – márpedig meg fogják –, akkor ismét láthatunk majd néhány izgalmas csatát Hamilton és Verstappen között, hogy Russellt ne is említsem. Emiatt mi kevésbé az autó, mintsem a pilótapáros miatt “féltjük” őket. Russell fiatal és pokolian gyors, szóval ha nem úgy kezdődik a szezon, hogy Toto már most ledarálta, hogy „oké George, az a dolgod, hogy Lewist segítsd, aztán ő jövőre úgy is visszavonul és onnantól te vagy a sztárunk”, akkor könnyen olyan helyzetben találhatják magukat, amihez képest 2016 tündérmese volt. Mielőtt bárki csapatsorrend- meg Hamilton-centrikus világképpel vádolná jelen gondolatok szerzőjét: ez messzebb sem lehetne a valóságtól, de Lewisnak kell az a nyolcadik cím, Russell ennyi szenvedős év után valószínűleg tudna még egyet várni, Totónak pedig olyan a konfliktuskezelő képessége, mint egy kővel megdobott fészeknyi lódarázsnak. Érdekes lesz látni, hogy az ifjú brit mennyire fogja veszélyeztetni Hamilton egyszemélyes kultuszát a csapaton belül.

Megbízhatóság terén egyetlen panasz sem lehet rájuk, de hogy tempóban hol tartanak, az csak vasárnap derül ki. Mindent egybevetve szerintünk idén is a világbajnoki címért fog harcolni a Mercedes, de néhány futamba bele fog telni, mire összerázódnak az új szabályokkal. Egyelőre megkockáztatunk nekik egy 3. helyet, de szorosan az első kettő nyakán, és persze valószínűleg igazunk sem lesz.

2. Scuderia Ferrari

Mindenki a Ferrari dominanciát várja az év elejére, amiben mi is látunk rációt. Ugyanakkor abban nem feltétlenül, hogy a vörösök ezt egész évadon át tudják tartani, főleg ha a csapattársak közötti jó viszony is megromlana egy korán hozott csapatutasítás miatt.

Az F1-75-ös már a bemutatásakor olyan autónak tűnt, amellyel komoly eredményt érhetnek el idén az olaszok, aztán Bahreinben kiderült, hogy az új gép nem csak a promóciós képeken mutat jól, hanem a pályán is remekel. Hatalmas ígéretekkel és agresszív koncepcióval kezdték a szezont, és remek tesztnapokat tudhatnak a hátuk mögött. Az autót a kanyarokban a sínen húzták, remekül mentek az összes keveréken, és a pilóták is magabiztosnak tűnnek. Motor- és aero oldalról is egyértelműen fejlődtek, tulajdonképpen hibamentes napokat teljesítettek, a delfinezés pedig csak részlegesen érinti őket, így joggal reménykedhetnek a málnásban való medvevadászatra.

Végre egy világbajnokságot nyerő Ferrarit láthatunk? Nehéz megmondani, mindenesetre ők lehetnek az élmezőny fekete lova, Leclerc és Sainz is beleszólhatnak a győzelmekért folyó csatákba. Pilótapárosuk az egész mezőnyből az egyik legerősebb, az egész csapat határozott fejlődési ívet mutat, szóval idén benne van a pakliban, hogy nem csak a teszteken lesznek bajnokok.

1. Oracle Red Bull Racing

Ahhoz képest, hogy sokan azt várták, hogy a nagy bajnoki csata miatt a Red Bull kicsit visszaeshet, egyelőre nem tűnik úgy, hogy megtorpantak volna, vagy épp hátradőlnek.

Tavaly megtörték a Mercedes egyeduralmát – még ha csak egyéniben is –, az idei szabályváltoztatásra pedig mi lehet nagyobb fegyvertény, mint Adrian Newey léte. Kíváncsian várjuk, hogy Verstappen tud-e építeni a tavalyi címére, és hogy Pérez le tudja-e küzdeni a Red Bull második ülés második szezonos átkát (Ricciardo, Kvyat és Albon is akkor vérzett el). Az autó maga nagyon szép és nagyon stabil, delfinezésnek nyoma sincs, hosszú távon és rövid etapokon is gyorsnak bizonyult.

Ha minden klappol, a bajnoki cím fő esélyesei, helyzetüket pedig tovább erősítheti, ha idén Pérez is fel tud nőni a feladathoz (ami azért nyilván egy Coluthard/Barrichello-szintet jelenthet maximum). Ideális pozícióban vannak ahhoz, hogy még dominánsabbá váljanak.

+1 bónusz tipp: Max Verstappen lesz az egyéni világbajnok!

A voksolás viszonylag egyértelmű volt, ugyanis Csaba és Ádám kivételével mindenki Verstappent tippelte, általuk pedig érkezett két szavazat Charles Leclerc-re is. Egyikünk sem gondolja tehát úgy, hogy idén összejön Lewis Hamilton nyolcadik világbajnoki címe.

A részletes eredmények

A Te erősorrended hogy néz ki? Írd meg kommentben!

A képek forrása: MakFormula1 – Formula-1 Image Story
Share on facebook
Facebook | Messenger
Share on twitter
Twitter
Share on reddit
Reddit
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.