Amint sokan tudjátok, két, a pandémia miatti elmaradás után, második alkalommal rendezik meg a Super Sebring hétvégét, egy közös WEC-IMSA forduló formájában. A WEC-ben ez lesz a szezonnyitó forduló, míg az IMSA-ban a második futamot láthatjuk, a január végi, daytonai 24 órás után. És míg az amerikai bajnokság 12 órásának nevezőlistája majdnem olyan meggyőző, mint az említett daytonai futamé, addig a WEC fordulótól nagy csodákat nem vártunk el. Aztán ezek mégis megtörténtek???
Az Endurance-világbanokság sebringi 1000 mérföldes futamának -magyar idő szerint tegnap éjjel/ma hajnalban – lement az időmérő edzése, és ma késő délután rajthoz is állnak a fiúk, hogy az IMSA fordulóra is idő legyen.
Hypercarban ugyan csodákat nem vártunk, de a Toyotába “implementált” két zsák tégla megtette a hatását. A plusz ballasztot kapó TS010 alapból jó nagy hátránnyal indult, a hibrid rendszer korlátozása miatt, amit a tegnapi Brickyard podcastben beszéltünk is a Ground Effectes fiúkkal. Laci szavait idézve: “a villanymotorok csakis 190 km/h felett léphetnek működésbe. Ez a sebringi pályán egyetlen kanyart jelent az LMH autók tempójával.” Ezzel gyakorlatilag nem csak a pole esély, hanem még az első sor megszerzése is teljes bukta volt a japánok számára. A Toyota “nerfelésével” az Alpine és a Glickenhaus harcolt a pole-ért, a legjobb időt pedig a “megörökölt”, ex. LMP1-es Rebellionnal Nic Lapierre futotta, szűk másfél másodperccel megverve a Glickenhaust terelgető Olivier Plat. Reméljük a francia nem fogja Le Mans-ban érezni magát az első kanyarban. 😅
A 1m47.407s lap from Nico Lapierre was enough to take a clear pole for the opening round of the 2022 WEC campaign.#WEC #1000MSebring @Nico_Lapierre @SignatechAlpine pic.twitter.com/De8voNg7H5
— WEC (@FIAWEC) March 18, 2022
Nos, az még egy dolog, hogy a Toyotáknak esélye sem volt az első sorra, de az már annál kiábrándítóbb, és a nerfelés elcsúszott szintjét mutatja, hogy a 8-as autó negyedik, míg a 7-es hetedik lett az időmérőn, az LMP2-es élmenők között.
A leggyorsabb LMP2-es kört a kategóriában debütáló, és amúgy csak Pro-Am kategóriás AF Corse Orecaja futotta, Nicklas Nielsennel a volán mögött. A dán Ferrari pilóta mindössze három tizedre volt az első sortól, és ugyan ennyivel verte a nyolcas Toyotát is. Kategórián belül dobogóra, és a két TS010 közé a United Autosports autói kvalifikáltak, 22-23-as sorrendben. LMP2-ben WRT-Realteam/WRT-Prema-Jota #28- Jota #38-Penske-Richard Mille (Signature)-Ultimate-Vector Sport-ARC Bratislava-APR-Inter Europol volt a további sorrend az időmérőn.
Amit érdemes kiemelni, hogy a 15-16. helyezett Ultimate és Vector Sport Orecak között 1 ezred (!!!) különbség volt.
Nicklas Nielsen takes surprise debut pole position in LMP2 for AF Corse as Dane sets 1m49.014s.#WEC #1000MSebring @AFCorse @_Nicklasnielsen pic.twitter.com/AOP8WwRbkN
— WEC (@FIAWEC) March 18, 2022
GTE-Pro-ban a Porsche nem túl sokat teketóriázott, és el is foglalta az első sort (#92- #91 sorrendben). Harmadik lett az egy szem Corvette, három tizedes lemaradással, míg a két gyári Ferrari több mint két másodpercet kapott Christensenéktől. Az olaszok elé még a – Daytonában ismét brillírozó “új kedvencünk”- Ben Keating is befért, az amatőrök legjobb idejét futva a TF Sport Aston Martinnal.
Michael Christensen takes thrilling LMGTE Pro pole position with a last lap effort of 1m57.233s in the No.91 Porsche 911 RSR.#WEC #1000MSebring @PorscheRaces @ChristensenMK pic.twitter.com/jnYQLOxATo
— WEC (@FIAWEC) March 18, 2022
Az Amatőrök között az Astonok alapvetően jól muzsikáltak, hiszen hiszen Nicky Thiimék #98-as rajtrszámú autója lett a második (de több mint 1 másodpercet kapva a TF Sport autótól), míg a “japán Aston” 5. A legjobb Porsche az 56-os Project 1 autó a harmadik helyen, 5 tizeddel verve a 85-ös Iron Dames 488-at, ami a legjobb helyre kvalifikáló Ferrari volt a kategóriában.
No.33 TF Sport grabs pole position as Ben Keating peaks with a 1m59.204s in @AMR_Official Vantage. #WEC #1000MSebring @OfficialTFSport pic.twitter.com/ZGIxLm5AuX
— WEC (@FIAWEC) March 18, 2022
Az időmérő részletes eredményét itt találjátok meg!
Ha már Sebringnél tartunk, a Ferrari és a Porsche belengette, hogy mivel jövőre mindkét márka rajthoz állítaná a saját LMH és (a Porsche esetében )LMDh autóit, könnyen lehet, hogy a 2022-es lehet az utolsó évük a GTE-Pro kategóriában. Erre Pierre Fillon, aki a WEC igazgatója, és a Le Mans-i 24 órást rendező Automobile Club l’Ouest (ACO) promótere annyit reagált, hogy ha nincs legalább 2 márka és 4 autó a géposztályban, törölni fogják a fenébe, hiszen semmi értelme nem marad. És mivel a két márkán kívül jelenleg csak a Corvette indul, egy szem C8R-rel, párszor már mi is eltemettük a kategóriát az elmúlt években.
A WEC Sebringi 1000 mérföldes futama (magyar idő szerint) ma 17:00-kor rajtol, és az Eurosporton tudjátok majd nézni. Míg az IMSA versenyre szombaton kerül majd sor.