Ma tartották a szokásos, szezon előtti médianapot a Brit Túraautó-bajnokságban, és egyúttal meg is kezdődtek az évad előtti, kollektív tesztek Thruxtonban, jövő hétvégén pedig elrajtol a szezon Donington Parkban. A GP-Zónán több posztban is beszámoltunk már az új festés bemutatókról és a médianapról is, ez a cikk pedig a frissen érkező, hibrid hajtásra koncentrál.
A hibrid-csomag, amint már mi is többször írtunk róla korábban, egyenrendszer lesz minden autóban, és a Cosworth fejlesztése. Most már lassan másfél éve folyik ennek a tesztelése, és tavaly szeptember végén, a silverstone-i fordulóban élesben is ki volt próbálva. Akkor Andy Jordan mindhárom futamon rajthoz állt a tesztelésre használt, hibrid-csomaggal felszerelt Corollával. Lényegében a boxból, futamok közben csatlakozott be a küzdelembe, és egyik versenyen sem teljesítette az összes kört, viszont gond nélkül futott végig, szóval elégedett volt mindenki a “bevetéssel”. A 60 voltos hibrid-csomag +50 lóerőt biztosít majd az aktiválás alatt. Mivel tudjátok, hogy nem vagyok egy mérnök, és távol állnak tőlem a reáltudományok, itt megtaláltok róla bármilyen részletet, ami érdekelhet.
Amit ki kell hangsúlyozni, hogy a hibrid-rendszer a ballaszt helyett érkezik, szóval nekünk, rajongóknak is látványos változást jelent majd.
A BTCC eddigi ballaszt-rendszeréről azt kell tudni, hogy az időmérők első 10 helyezettje a hétvégék első futamára ballasztot kapott, pontosabban 75-9 kg közötti plusz súlyt. Majd a következő két versenyre a nap előző futamának eredményei alapján kaptak ballasztot a pilóták. Ez volt a szezonnyitó fordulók rendszere, majd a második hétvégétől arrafelé az időmérőn is befolyásolta a ballaszt az eredményeket, hiszen a bajnokság első tíz helyezettje a kvalikon is plusz súllyal kellett gyorsköröket fusson.
Ezt azért is akartam letisztázni, mivel a hibrid rendszer is hasonló logikával fog működni. Először is a plusz teljesítmény az IndyCar-os push to pass-hoz hasonlóan, körönként maximum 15 másodpercig lesz használható, az első kör végétől arrafelé, de csak azután, hogy az autó legalább 75 mérföld/órás sebességgel halad. Ha egy versenyző ennél korábban akarja azt aktiválni, 2 másodpercig blokkolni fog a rendszer. És a nézők a pálya széléről is látják majd, hogy ki használja a plusz teljesítményt, egy hátsó ablakra szerelt LED-panel segítségével.
The cars are heading out on track and the final #BTCC pre-season test of 2022 is underway!
— BTCC (@BTCC) April 13, 2022
Welcome to the BTCC Hybrid Era ⚡️@Cosworth pic.twitter.com/azwgCBPoPk
Mégis hogyan váltja a hibrid a ballasztot???
Tehetitek fel a jogos kérdést. Nos, az időmérőkön a bajnokságot vezető versenyző egyáltalán nem használhatja a plusz teljesítményt. A bajnoki tabella 2-10. helyén állók esetében ez pozíciónként nő 1.5 másodpercnyi hibrid használattal körönként. Magyarul amíg a bajnoki második másfél másodpercig használhatja, addig a negyedik már négy és felet. Az összetett 11. helynél rosszabbul állók pedig mindannyian megkapják a maximum, 15 másodpercet gyorskörönként. Ez látjátok a lenti listában is.
Időmérő:
1 – 0 s/kör
2 – 1.5 s/kör
3 – 3 s/kör
4 – 4.5 s/kör
5 – 6 s/kör
6 – 7.5 s/kör
7 – 9 s/kör
8 – 10.5 s/kör
9 – 12 s/kör
10 – 13.5 s/kör
11. helytől lefelé – 15 s/kör
Ami a futamokat illeti, az aki nem kapott volna ballasztot a régi rendszerben, végig használhatja az összes plusz energiát a második körtől arrafelé. Mivel a hétvégék mindhárom versenye nem ugyan olyan hosszú, más szabály vonatkozik majd a 17 körnél rövidebb és hosszabb futamokra. A rövidebb versenyeken az aki a maximum ballasztot kapta volna, 10 kört hibrid nélkül kell fusson. Ez pedig pozíciónként 1 körrel csökken a 11. helyig lefelé. A gyakorlatban:
A 17 körnél rövidebb versenyeken:
1 – 10 kör hibrid hajtás nélkül
2 – 9 kör hibrid hajtás nélkül
3 – 8 kör hibrid hajtás nélkül
4 – 7 kör hibrid hajtás nélkül
5 – 6 kör hibrid hajtás nélkül
6 – 5 kör hibrid hajtás nélkül
7 – 4 kör hibrid hajtás nélkül
8 – 3 kör hibrid hajtás nélkül
9 – 2 kör hibrid hajtás nélkül
10 – 1 kör hibrid hajtás nélkül
11. rajt/bajnoksági helytől lefelé – 0 kör hibrid hajtás nélkül
A hosszabb versenyeken ennél is szembetűnőbb az arány. Az illető futamokon a tabellát vezető pilóta 15 kört kell teljesítsen hibrid hajtás nélkül, és ez 2 körrel csökken pozíciónként lefelé, a fenti rendszer logikája alapján.

A csomag elvileg 50 ezer fontos plusz kiadást jelent autónként. Ez pedig a kisebb csapatoknak (főleg a HARD esetében beszélhetünk róla- de az egy külön történet lesz) eléggé komoly teher. A mai, első tesztnapon 24 autó gurult pályára a 29 nevezőből, bár a rossz nyelvek arról szólnak, hogy ott sincs az összes versenygép Thruxtonban.
Így első ránézésre érdekes, én egyelőre nem tudom megítélni, hogy mennyire fog beválni az új rendszer, de mint tudjuk, evésnek a kóstolás a próbája! Véleményeket pedig ki lehet fejteni a hozzászólásokban.