🇼đŸ‡č FREC: A Prema dominĂĄlt a monzai szezonnyitĂł hĂ©tvĂ©gĂ©n, bemutatkozott RĂ©vĂ©sz Levente

Elrajtolt a Formula Regional Europe 2022-es idĂ©nye is, ez alkalombĂłl kĂ©szĂŒltem egy szezonelƑzetessel Ă©s a nyitĂłhĂ©tvĂ©ge beszĂĄmolĂłjĂĄval!

MonzĂĄban a hĂ©tvĂ©gĂ©n megkezdƑdött a Formula Regional European Championship by Alpine idei szezonja. A szĂ©ria tavaly jött lĂ©tre a Formula-Renault EurĂłpa-kupa Ă©s a Formula Regional European Championship összeolvasztĂĄsĂĄval, elsƑ bajnoka a svĂĄjci GrĂ©goire Saucy lett, aki azĂłta mĂĄr az FIA Formula–3-as szĂ©riĂĄjĂĄban versenyez. A bajnoksĂĄgot az FIA nemzetközi sporthatĂłsĂĄga, az Automobile Club d’Italia [ACI] szervezi, ennek kereskedelmi ĂĄga, az ACI Sport a promĂłter. A szĂ©ria az FIA regionĂĄlis F3-as palettĂĄjĂĄnak eurĂłpai ĂĄgĂĄt kĂ©pviseli, ahovĂĄ a fiatal versenyzƑk a Formula-4 utĂĄn közvetlenĂŒl fellĂ©phetnek.

A mezƑny a Tatuus cĂ©g 318T kĂłdjelƱ, F3-as specifikĂĄciĂłjĂș, modern biztonsĂĄgi elemekkel rendelkezƑ autĂłjĂĄt hasznĂĄlja, melyeket nĂ©gyhengeres, 1.8 literes, 270 lĂłerƑs, turbĂłfeltöltƑs Renault erƑforrĂĄsok hajtanak. A motorokhoz hatsebessĂ©ges Sadev sebessĂ©gvĂĄltĂłk Ă©s Magneti Marelli elektronika kapcsolĂłdik. A csapatok ĂĄltali sajĂĄt fejlesztĂ©sek nem engedĂ©lyezettek, mindenkinek pontosan ugyanazt a specifikĂĄciĂłt kell hasznĂĄlni. A tartalĂ©k alkatrĂ©szeket közvetlenĂŒl az Alpine RacingtƑl kell megvĂĄsĂĄrolni. A gumiszĂĄllĂ­tĂł a Pirelli, az olasz cĂ©g egyetlen keverĂ©ket bocsĂĄt a csapatok rendelkezĂ©sĂ©re, egy hĂ©tvĂ©gĂ©n minden pilĂłta kettƑ szett szĂĄraz- Ă©s kettƑ szett esƑgumit hasznĂĄlhat fel tetszĂ©se szerint. Az ĂŒzem- Ă©s kenƑanyagokat a Castrol adja, a fĂ©kezĂ©srƑl a Brembo cĂ©g termĂ©kei gondoskodnak, mĂ­g a felnik OZ mĂĄrkĂĄjĂșak.

A bajnoksĂĄgban idĂ©n vezettĂ©k be a push-to-pass rendszert, melynek lĂ©nyege, hogy a pilĂłtĂĄk egy futam sorĂĄn öt alkalommal, egyenkĂ©nt tizenöt mĂĄsodpercre extra lĂłerƑkhöz jutnak egy gomb lenyomĂĄsĂĄval.

[kép forråsa: formulascout.com]

Az idei versenynaptĂĄr:

dåtumpålyahelyszínminek a betétfutama?
1.åprilis 23-24.Autodromo Nazionale di MonzaMonza, Olaszorszågönålló esemény
2.måjus 7-8.Autodromo Enzo e Dino FerrariImola, Olaszorszågönålló esemény
3.mĂĄjus 28-29.Circuit de MonacoMonte-Carlo, MonacoFormula-1
4.jĂșnius 4-5.Circuit Paul RicardLe Castellet, FranciaorszĂĄgGT World Challenge Europe Endurance Cup
5.jĂșnius 18-19.Circuit ZandoortZandvoort, HollandiaGT World Challenge Europe Sprint Cup
6.jĂșlius 9-10.HungaroringMogyorĂłd, MagyarorszĂĄgInternational GT Open
7.jĂșlius 28-29.Circuit de Spa-FrancorchampsStavelot, BelgiumSpa-Francorchamps 24 ĂłrĂĄs
8.szeptember 10-11.Red Bull RingSpielberg, AusztriaInternational GT Open
9.oktĂłber 15-16.Circuit de Barcelona-CatalunyaMontmelĂł, SpanyolorszĂĄgInternational GT Open
10.október 22-23.Autodromo del MugelloScarperia e San Piero, Olaszorszågönålló esemény
A 2022-es Formula Regional Europe versenynaptĂĄr

A hĂ©tvĂ©gĂ©k menete (eltĂ©rĂ©sek elƑfordulhatnak):

  • pĂ©ntekenkĂ©nt (MonacĂłban csĂŒtörtökön) kettƑ, egyenkĂ©nt 50 perces szabadedzĂ©s,
  • szombaton egy 20 perces idƑmĂ©rƑ edzĂ©s Ă©s egy 30 perces (+1 kör) futam,
  • vasĂĄrnap ugyancsak egy 20 perces idƑmĂ©rƑ edzĂ©s Ă©s egy 30 perces (+1 kör) futam,

A bajnoksĂĄgban a fordĂ­tott rajtrĂĄcs intĂ©zmĂ©nye nincs jelen, minden futam rajtsorrendjĂ©t közvetlenĂŒl idƑmĂ©rƑ edzĂ©s hatĂĄrozza meg. MindkĂ©t verseny a hagyomĂĄnyos 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 rendszer alapjĂĄn kerĂŒl pontozĂĄsra, bĂłnuszpont nem jĂĄr sem a pole-pozĂ­cióért, sem a leggyorsabb körĂ©rt. A versenyzƑk Ă©s a csapatok bajnoksĂĄga mellett kĂŒlön Ă©rtĂ©kelik az Ășjoncokat is, Ă©v vĂ©gĂ©n kiosztĂĄsra kerĂŒl a “rookie” bajnoki cĂ­m. A SportszabĂĄlyzat 9.1-es cikkelye tĂĄrgyalja, hogy a bajnoksĂĄg Ă©rtĂ©kelĂ©se szempontjĂĄbĂłl mely versenyzƑk minƑsĂŒlnek Ășjoncnak – itt most nem kĂ­vĂĄnom ezzel foglalni a helyet, akit Ă©rdekel, itt utĂĄnanĂ©zhet!

Fontosabb sportszabĂĄlyok:

TartalĂ©kautĂł nem engedĂ©lyezett, egy versenyzƑ csak egy autĂłt hasznĂĄlhat egy hĂ©tvĂ©ge sorĂĄn. Amennyiben baleset miatt az autĂł oly mĂ©rtĂ©kben megsĂ©rĂŒl, hogy a tovĂĄbbiakban nem felel meg a biztonsĂĄgi követelmĂ©nyeknek, akkor a monocoque mƱszaki felĂŒgyelet mellett kicserĂ©lhetƑ.

A szezon folyamĂĄn (beleĂ©rtve az Ă©vad elƑtti kollektĂ­v teszteket, valamint minden versenyhĂ©tvĂ©gĂ©t) autĂłnkĂ©nt legfeljebb kĂ©t belsƑégĂ©sƱ motor – nem beleĂ©rtve a mƱködĂ©shez szĂŒksĂ©ges kiegĂ©szĂ­tƑ Ă©s mƱködtetƑ rendszereket, pl. a turbĂłfeltöltƑt, a generĂĄtort, vagy a kuplungot – Ă©s kĂ©t turbĂłfeltöltƑ hasznĂĄlhatĂł fel, figyelembe vĂ©ve, hogy egy versenyhĂ©tvĂ©gĂ©t nem lehet olyan motorral megkezdeni, melynek futĂĄsteljesĂ­tmĂ©nye meghaladja a 9600 km-t. CserĂ©nek minƑsĂŒl, ha a motort ĂșjjĂĄĂ©pĂ­tik, vagy ha a motorrĂłl/turbĂłfeltöltƑrƑl valamelyik plombĂĄt eltĂĄvolĂ­tjĂĄk, vagy az megsĂ©rĂŒl. A megengedettnĂ©l több motor vagy turbĂłfeltöltƑ felhasznĂĄlĂĄsa bĂŒntetĂ©st von maga utĂĄn, kivĂ©ve, ha:

  • a lecserĂ©lt alkatrĂ©sz balesetben sĂ©rĂŒlt meg, Ă©s korĂĄbbi, hasznĂĄlt elem nem ĂĄll rendelkezĂ©sre,
  • a lecserĂ©lt alkatrĂ©sz az erƑforrĂĄshoz közvetlenĂŒl kapcsolĂłdĂł mechanikus vagy elektronikus meghibĂĄsodĂĄs miatt sĂ©rĂŒlt meg, Ă©s ezt a meghibĂĄsodĂĄst nem a versenyzƑ vagy szerelƑ okozta.

Ha valamely versenyt félbe kell szakítani, akkor:

  • nem osztanak bajnoki pontokat, ha a vezetƑ helyen ĂĄllĂł versenyzƑ nem tett meg kettƑ teljes kört,
  • a bajnoki pontok felĂ©t osztjĂĄk, ha a vezetƑ helyen ĂĄllĂł versenyzƑ megtett legalĂĄbb kĂ©t kört, de nem telt mĂ©g el 24 perc a versenybƑl,
  • a teljes bajnoki pontokat osztjĂĄk, ha mĂĄr legalĂĄbb 24 perc eltelt a versenybƑl.

Az idƑmĂ©rƑk Ă©s a versenyek alatt a tankolĂĄs tilos, az autĂłkat a teljes tĂĄvra elegendƑ ĂŒzemanyaggal elƑre el kell lĂĄtni. A boxutcai sebessĂ©ghatĂĄr 60 km/h. A versenyek alatt kötelezƑ kerĂ©kcsere nincs.

Csapatok Ă©s versenyzƑk:

A bajnoksĂĄgban olyan versenyzƑ vehet rĂ©szt, aki FIA “B” vagy “C” kategĂłriĂĄs versenyzƑi engedĂ©llyel, valamint Ă©rvĂ©nyes egĂ©szsĂ©gĂŒgyi alkalmassĂĄgi tanĂșsĂ­tvĂĄnnyal rendelkezik, tovĂĄbbĂĄ elmĂșlt 16 Ă©ves. Nem engedĂ©lyezett azonban olyan pilĂłta szereplĂ©se, aki az elmĂșlt hĂĄrom szezonban:

  • valamely 2000 köbcentinĂ©l magasabb hengerƱrtaltalmĂș autĂłkat hasznĂĄlĂł, egyĂŒlĂ©ses szĂ©riĂĄban összetett 7. helyezĂ©st vagy annĂĄl jobbat Ă©rt el,
  • az FIA Formula–3-ban összetett 3. helyezĂ©st, vagy annĂĄl jobbat Ă©rt el,
  • bĂĄrmely nemzeti vagy nemzetközi Formula–3-as bajnoksĂĄgot nyert (e kitĂ©tel esetĂ©ben az ACI tehet engedmĂ©nyt).

A teljes szezonra legfeljebb 39 autĂł nevezhet, egy csapatnak pedig legalĂĄbb kettƑ autĂłt indĂ­tania kell az egĂ©sz idĂ©nyben. Egy csapat ĂĄltal az egy futamhĂ©tvĂ©gĂ©re maximĂĄlisan nevezhetƑ autĂłk szĂĄma nĂ©gy, ebben az esetben azonban a negyedik autĂłt mindenkĂ©ppen hölgy pilĂłtĂĄnak kell vezetni, Ă©s csak szabadkĂĄrtyĂĄval indulhat (tehĂĄt a vĂ©geredmĂ©nybe beleszĂĄmĂ­t ugyan, de bajnoki pontot nem kap). Nem kötelezƑ az egĂ©sz szezonban kettƑnĂ©l több autĂłt indĂ­tani minden csapatnak, azonban fontos kitĂ©tel, hogy MonacĂłban kizĂĄrĂłlag azok az autĂłk indulhatnak, amelyeket a teljes szezonra neveztek.

Nagyon röviden emlĂ­tek pĂĄr szĂłt a szezon eleji nevezƑlistĂĄrĂłl is, amelyet bƑvebben itt talĂĄlhattok meg. A bajnoksĂĄgot igazĂĄbĂłl hĂĄrom csapat uralja: a R-ace GP, az ART Grand Prix Ă©s a Prema Powerteam. A tavalyi csapatbajnok R-ace GP vezetƑ pilĂłtĂĄja idĂ©n is a tavaly összetett 2. helyezĂ©st szerzƑ Hadrien David lesz, mĂ­g az ART-nĂ©l Saucy tĂĄvozĂĄsĂĄval Gabriele Mini lett a fƑ arc. A Prema az ĂĄllandĂłsĂĄgot kĂ©pviseli, ugyanis maradt Dino Beganovic Ă©s Paul Aron is, mĂ­g az FIA F3-ba lĂ©pƑ David Vidales helyĂ©t SebastiĂĄn Montoya, Juan Pablo fia foglalta el. Érdemes lesz odafigyelni egy mĂĄsik ex-F1-es fiĂĄra, Eduardo BarrichellĂłra, aki az Arden Motorsport szĂ­neiben indul, de a Michael Belov nevĂ©vel fĂ©mjelzett MP Motorsport is erƑs lehet. RĂ©vĂ©sz Levente szemĂ©lyĂ©ben magyar versenyzƑnek is szurkolhatunk, aki a Van Amersfoort RacingnĂ©l versenyez.

Ennyi felvezetés utån pedig kanyarodjunk rå a monzai szezonnyitó hétvége eseményeire!


Szombaton Beganovic szerezte meg a pole-pozĂ­ciĂłt, mellĂ© pedig nĂ©mi meglepetĂ©sre Lorenzo FluxĂĄ kvalifikĂĄlt a kĂ©t csoportra bontott idƑmĂ©rƑn. A 37 autĂłs mezƑny egy rajtnĂĄl mĂĄr önmagĂĄban is ok a kĂĄoszra, ha pedig szĂĄmĂ­tĂĄsba vesszĂŒk a szƱk elsƑ kanyart Ă©s a csuromvizes pĂĄlyĂĄt, akkor sejthetjĂŒk a vĂ©geredmĂ©nyt…

Beganovic remekĂŒl jött el, mögĂ© Mini Ă©s Belov zĂĄrkĂłzott fel, de a semleges FIA-szĂ­nekben indulĂł oroszt a Roggia-sikĂĄnig FluxĂĄ visszaelƑzte. Az elsƑ kanyarban Eduardo Barrichello ĂŒtközött Laurens van Hoepennel, a holland kiesett Ă©s jöhetett is a biztonsĂĄgi autĂł. A mƱszaki mentĂ©s viszonylag sokĂĄig tartott, közel a tĂĄv egyharmada telt el, mire a futam folytatĂłdhatott, de mĂ©g el sem indult a verseny, amikor jött a következƑ drĂĄma: Mini hĂĄtulrĂłl nekiment a gumijait elƑkĂ©szĂ­tƑ Beganovicnak. A svĂ©d csodĂĄval hatĂĄros mĂłdon megĂșszta az ĂŒtközĂ©st, az Ășjoncok Ă©rtĂ©kelĂ©sĂ©ben tavaly 2. helyen vĂ©gzƑ Mini azonban Ășj elsƑ szĂĄrnyĂ©rt a boxba kellett hajtson.

Mini lelassulĂĄsa miatt Beganovic simĂĄn meglĂłgott az Ă©len, FluxĂĄ azonban a mĂĄsodik sikĂĄnnĂĄl elfĂ©kezte magĂĄt, Ă­gy Belov megelƑzte. HĂĄtrĂ©bb a mezƑny egyik hölgy versenyzƑje, LĂ©na BĂŒhler csĂșszott ki a ParabolicĂĄnĂĄl, a Roggia-sikĂĄnnĂĄl pedig Pietro Delli Guanti ĂŒtközött Dilano van ‘t Hoff-fal. Az olasz jobb elsƑ felfĂŒggesztĂ©se kitört, az autĂł megĂĄllt a bukĂłtĂ©rben, Ă­gy jöhetett is vissza a Safety Car. Egy harmadik incidensben Paul Aron rongĂĄlta meg az elsƑ szĂĄrnyĂĄt, Ă­gy a következƑ kör vĂ©gĂ©n Ƒ is jöhetett a boxba.

FĂ©ltĂĄv utĂĄn indult el ismĂ©t a futam, Beganovic maradt az Ă©len, a 4. helyen haladĂł Kas Haverkortot pedig gyors egymĂĄsutĂĄnban lehagyta Hadrien David Ă©s Gabriel Bortoleto is. Beganovic a következƑ kör elejĂ©n, a cĂ©legyenes vĂ©gĂ©n elfĂ©kezte magĂĄt Ă©s ĂĄtszĂĄnkĂĄzott a bukĂłtĂ©ren, de maradt az elsƑ helyen, hĂĄtrĂ©bb pedig a kĂ­nai Cenyu Han sodrĂłdott ki a 2-es LesmĂłnĂĄl. Ugyanitt nĂ©hĂĄny perccel kĂ©sƑbb mĂĄr nem jĂĄrt szerencsĂ©vel Axel Gnos, aki megcsĂșszott a rĂĄzĂłkövön Ă©s a betonfalban kötött ki, Ă­gy harmadszor is jöhetett a biztonsĂĄgi autĂł. A svĂĄjci könnyƱ sĂ©rĂŒlĂ©seket szenvedett, a mĂĄsnapi futamon rajthoz sem tudott ĂĄllni.

A mezƑnyt az utolsĂł körre engedtĂ©k el, de vĂĄltozĂĄs mĂĄr csak az 5-6. helyen törtĂ©nt, Haverkort ugyanis visszaelƑzte BortoletĂłt. Beganovic tehĂĄt magabiztos gyƑzelmet aratott a szezon elsƑ futamĂĄn, megelƑzve Belovot Ă©s FluxĂĄt. David, Haverkort Ă©s Bortoleto mögött Mari Boya Ă©rt cĂ©lba hetedikkĂ©nt, a maradĂ©k pontszerzƑ helyeken pedig SebastiĂĄn Montoya, Sami Meguetounif Ă©s MacĂ©o Capietto Ă©rtek cĂ©lba. RĂ©vĂ©sz Levente 23. lett. A 30 perces futambĂłl tehĂĄt összesen talĂĄn hĂĄrom vagy nĂ©gy kört mentek Ă©lesben, de a szabĂĄlyok Ă©rtelmĂ©ben termĂ©szetesen ez is teljes Ă©rtĂ©kƱ futamnak minƑsĂŒl, hiszen a tĂĄvot lefutottĂĄk.

Részletes eredmények

A futam itt visszanĂ©zhetƑ

VasĂĄrnap Aron kerĂŒlt a pole-ba, miutĂĄn a kĂ©t rĂ©szletben megtartott kvalifikĂĄciĂł mĂĄsodik etapjĂĄba kapott besorolĂĄst, Ƒk pedig mĂĄr sokkal szĂĄrazabb pĂĄlyĂĄn körözhettek, mint az “A”-csoport. Az Ă©szt mögĂ© Mini parkolhatott a 2. rajtkockĂĄba, majd Beganovic, Boya, Montoya, Haverkort Ă©s David következtek.

A rajt nĂ©hĂĄny elfĂ©kezĂ©st leszĂĄmĂ­tva nyugodtan alakult. Aron maradt az Ă©len Ă©s kĂ©pes is volt meglĂłgni, mĂ­g Beganovic a 2. kör elejĂ©n megelƑzte Minit, Ă­gy az ĂŒldözƑcsoportot az elƑzƑ napi gyƑztes vezethette fel. Haverkort szintĂ©n jĂłt rajtolt, megelƑzte MontoyĂĄt, majd a 3. körben BoyĂĄt is, valamint megkezdte a felzĂĄrkĂłzĂĄst Belov is, aki kĂ©t kör alatt maga mögĂ© utasĂ­totta Davidet Ă©s MontoyĂĄt. A kolumbiai mellett aztĂĄn David is elment, az Ă©les pozĂ­ciĂłharcokat viszont megszakĂ­totta egy biztonsĂĄgi autĂłs fĂĄzis a futam közepĂ©n, miutĂĄn Pietro Delli Guanti megpördĂŒlt a Roggia-sikĂĄnnĂĄl, illetve tƑle fĂŒggetlenĂŒl ugyanitt ĂŒtközött össze Hamda Al Qubaisi Ă©s Pietro Armanni.

Aron tökĂ©letesen kontrollĂĄlta az ĂșjraindĂ­tĂĄst, hĂĄtrĂ©bb Belov megelƑzte BoyĂĄt Ă©s Haverkort nyomĂĄba eredt. Öt perccel a vĂ©ge elƑtt ismĂ©t jöhetett a Safety Car, ekkor LĂ©na BĂŒhler a cĂ©legyenes vĂ©gĂ©n, Santiago Ramos Reynoso pedig a Roggia-sikĂĄn elƑtt pördĂŒlt meg. A vĂ©gĂ©n kettƑ kör maradt a leintĂ©sig, Ă©s Beganovic az ĂșjraindĂ­tĂĄsnĂĄl noha egy kicsit idegesĂ­tette Aront, de elƑzĂ©si közelsĂ©gbe nem kerĂŒlt. A szezon mĂĄsodik futamĂĄt Ă­gy az Ă©szt nyerte meg, mentve a menthetƑt az elsƑ futamos baki utĂĄn.

Mini zavartalanul bejött a 3. helyen, Haverkortnak pedig kĂ©t körön keresztĂŒl kƑkemĂ©nyen kellett vĂ©dekeznie Belovval szemben, de vĂ©gĂŒl sikeresen megƑrizte a 4. helyĂ©t. Ɛket követte Boya Ă©s David, a 8. helyĂ©rt pedig Bortoleto harcolt MontoyĂĄval, Ă©s vĂ©gĂŒl utĂłbbi kerekedett felĂŒl. Az utolsĂł pontszerzƑ helyet MacĂ©o Capietto csĂ­pte el, Ă©ppen csak megelƑzve Sami Meguetounifot, aki a 24. rajthelyrƑl zĂĄrkĂłzott fel a 11.-re. RĂ©vĂ©sz Levente 27. lett.

Részletes eredmények

A futam itt visszanĂ©zhetƑ

A bajnoki Ă©rtĂ©kelĂ©st egy fordulĂłt követƑen Beganovic vezeti 43 ponttal, Ƒt a 28 pontos Belov követi, majd Aron (25), Haverkort (22), David (18), Mini (15) Ă©s FluxĂĄ (15) következnek. A csapatok pontversenyĂ©ben a Prema fölĂ©nyesen, 72 ponttal vezet a 35 pontos R-ace GP elƑtt.

FolytatĂĄs kĂ©t hĂ©t mĂșlva ImolĂĄban!

Címlapkép forråsa: Formula Regional European Championship by Alpine hivatalos Twitter oldala
Facebook | Messenger
Twitter
Reddit
WhatsApp
Email

Vélemény, hozzåszólås?

Az e-mail-cĂ­met nem tesszĂŒk közzĂ©.