🇮🇹 FREC: A Prema dominált a monzai szezonnyitó hétvégén, bemutatkozott Révész Levente

Elrajtolt a Formula Regional Europe 2022-es idénye is, ez alkalomból készültem egy szezonelőzetessel és a nyitóhétvége beszámolójával!

Monzában a hétvégén megkezdődött a Formula Regional European Championship by Alpine idei szezonja. A széria tavaly jött létre a Formula-Renault Európa-kupa és a Formula Regional European Championship összeolvasztásával, első bajnoka a svájci Grégoire Saucy lett, aki azóta már az FIA Formula–3-as szériájában versenyez. A bajnokságot az FIA nemzetközi sporthatósága, az Automobile Club d’Italia [ACI] szervezi, ennek kereskedelmi ága, az ACI Sport a promóter. A széria az FIA regionális F3-as palettájának európai ágát képviseli, ahová a fiatal versenyzők a Formula-4 után közvetlenül felléphetnek.

A mezőny a Tatuus cég 318T kódjelű, F3-as specifikációjú, modern biztonsági elemekkel rendelkező autóját használja, melyeket négyhengeres, 1.8 literes, 270 lóerős, turbófeltöltős Renault erőforrások hajtanak. A motorokhoz hatsebességes Sadev sebességváltók és Magneti Marelli elektronika kapcsolódik. A csapatok általi saját fejlesztések nem engedélyezettek, mindenkinek pontosan ugyanazt a specifikációt kell használni. A tartalék alkatrészeket közvetlenül az Alpine Racingtől kell megvásárolni. A gumiszállító a Pirelli, az olasz cég egyetlen keveréket bocsát a csapatok rendelkezésére, egy hétvégén minden pilóta kettő szett száraz- és kettő szett esőgumit használhat fel tetszése szerint. Az üzem- és kenőanyagokat a Castrol adja, a fékezésről a Brembo cég termékei gondoskodnak, míg a felnik OZ márkájúak.

A bajnokságban idén vezették be a push-to-pass rendszert, melynek lényege, hogy a pilóták egy futam során öt alkalommal, egyenként tizenöt másodpercre extra lóerőkhöz jutnak egy gomb lenyomásával.

[kép forrása: formulascout.com]

Az idei versenynaptár:

dátumpályahelyszínminek a betétfutama?
1.április 23-24.Autodromo Nazionale di MonzaMonza, Olaszországönálló esemény
2.május 7-8.Autodromo Enzo e Dino FerrariImola, Olaszországönálló esemény
3.május 28-29.Circuit de MonacoMonte-Carlo, MonacoFormula-1
4.június 4-5.Circuit Paul RicardLe Castellet, FranciaországGT World Challenge Europe Endurance Cup
5.június 18-19.Circuit ZandoortZandvoort, HollandiaGT World Challenge Europe Sprint Cup
6.július 9-10.HungaroringMogyoród, MagyarországInternational GT Open
7.július 28-29.Circuit de Spa-FrancorchampsStavelot, BelgiumSpa-Francorchamps 24 órás
8.szeptember 10-11.Red Bull RingSpielberg, AusztriaInternational GT Open
9.október 15-16.Circuit de Barcelona-CatalunyaMontmeló, SpanyolországInternational GT Open
10.október 22-23.Autodromo del MugelloScarperia e San Piero, Olaszországönálló esemény
A 2022-es Formula Regional Europe versenynaptár

A hétvégék menete (eltérések előfordulhatnak):

  • péntekenként (Monacóban csütörtökön) kettő, egyenként 50 perces szabadedzés,
  • szombaton egy 20 perces időmérő edzés és egy 30 perces (+1 kör) futam,
  • vasárnap ugyancsak egy 20 perces időmérő edzés és egy 30 perces (+1 kör) futam,

A bajnokságban a fordított rajtrács intézménye nincs jelen, minden futam rajtsorrendjét közvetlenül időmérő edzés határozza meg. Mindkét verseny a hagyományos 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 rendszer alapján kerül pontozásra, bónuszpont nem jár sem a pole-pozícióért, sem a leggyorsabb körért. A versenyzők és a csapatok bajnoksága mellett külön értékelik az újoncokat is, év végén kiosztásra kerül a “rookie” bajnoki cím. A Sportszabályzat 9.1-es cikkelye tárgyalja, hogy a bajnokság értékelése szempontjából mely versenyzők minősülnek újoncnak – itt most nem kívánom ezzel foglalni a helyet, akit érdekel, itt utánanézhet!

Fontosabb sportszabályok:

Tartalékautó nem engedélyezett, egy versenyző csak egy autót használhat egy hétvége során. Amennyiben baleset miatt az autó oly mértékben megsérül, hogy a továbbiakban nem felel meg a biztonsági követelményeknek, akkor a monocoque műszaki felügyelet mellett kicserélhető.

A szezon folyamán (beleértve az évad előtti kollektív teszteket, valamint minden versenyhétvégét) autónként legfeljebb két belsőégésű motor – nem beleértve a működéshez szükséges kiegészítő és működtető rendszereket, pl. a turbófeltöltőt, a generátort, vagy a kuplungot – és két turbófeltöltő használható fel, figyelembe véve, hogy egy versenyhétvégét nem lehet olyan motorral megkezdeni, melynek futásteljesítménye meghaladja a 9600 km-t. Cserének minősül, ha a motort újjáépítik, vagy ha a motorról/turbófeltöltőről valamelyik plombát eltávolítják, vagy az megsérül. A megengedettnél több motor vagy turbófeltöltő felhasználása büntetést von maga után, kivéve, ha:

  • a lecserélt alkatrész balesetben sérült meg, és korábbi, használt elem nem áll rendelkezésre,
  • a lecserélt alkatrész az erőforráshoz közvetlenül kapcsolódó mechanikus vagy elektronikus meghibásodás miatt sérült meg, és ezt a meghibásodást nem a versenyző vagy szerelő okozta.

Ha valamely versenyt félbe kell szakítani, akkor:

  • nem osztanak bajnoki pontokat, ha a vezető helyen álló versenyző nem tett meg kettő teljes kört,
  • a bajnoki pontok felét osztják, ha a vezető helyen álló versenyző megtett legalább két kört, de nem telt még el 24 perc a versenyből,
  • a teljes bajnoki pontokat osztják, ha már legalább 24 perc eltelt a versenyből.

Az időmérők és a versenyek alatt a tankolás tilos, az autókat a teljes távra elegendő üzemanyaggal előre el kell látni. A boxutcai sebességhatár 60 km/h. A versenyek alatt kötelező kerékcsere nincs.

Csapatok és versenyzők:

A bajnokságban olyan versenyző vehet részt, aki FIA “B” vagy “C” kategóriás versenyzői engedéllyel, valamint érvényes egészségügyi alkalmassági tanúsítvánnyal rendelkezik, továbbá elmúlt 16 éves. Nem engedélyezett azonban olyan pilóta szereplése, aki az elmúlt három szezonban:

  • valamely 2000 köbcentinél magasabb hengerűrtaltalmú autókat használó, együléses szériában összetett 7. helyezést vagy annál jobbat ért el,
  • az FIA Formula–3-ban összetett 3. helyezést, vagy annál jobbat ért el,
  • bármely nemzeti vagy nemzetközi Formula–3-as bajnokságot nyert (e kitétel esetében az ACI tehet engedményt).

A teljes szezonra legfeljebb 39 autó nevezhet, egy csapatnak pedig legalább kettő autót indítania kell az egész idényben. Egy csapat által az egy futamhétvégére maximálisan nevezhető autók száma négy, ebben az esetben azonban a negyedik autót mindenképpen hölgy pilótának kell vezetni, és csak szabadkártyával indulhat (tehát a végeredménybe beleszámít ugyan, de bajnoki pontot nem kap). Nem kötelező az egész szezonban kettőnél több autót indítani minden csapatnak, azonban fontos kitétel, hogy Monacóban kizárólag azok az autók indulhatnak, amelyeket a teljes szezonra neveztek.

Nagyon röviden említek pár szót a szezon eleji nevezőlistáról is, amelyet bővebben itt találhattok meg. A bajnokságot igazából három csapat uralja: a R-ace GP, az ART Grand Prix és a Prema Powerteam. A tavalyi csapatbajnok R-ace GP vezető pilótája idén is a tavaly összetett 2. helyezést szerző Hadrien David lesz, míg az ART-nél Saucy távozásával Gabriele Mini lett a fő arc. A Prema az állandóságot képviseli, ugyanis maradt Dino Beganovic és Paul Aron is, míg az FIA F3-ba lépő David Vidales helyét Sebastián Montoya, Juan Pablo fia foglalta el. Érdemes lesz odafigyelni egy másik ex-F1-es fiára, Eduardo Barrichellóra, aki az Arden Motorsport színeiben indul, de a Michael Belov nevével fémjelzett MP Motorsport is erős lehet. Révész Levente személyében magyar versenyzőnek is szurkolhatunk, aki a Van Amersfoort Racingnél versenyez.

Ennyi felvezetés után pedig kanyarodjunk rá a monzai szezonnyitó hétvége eseményeire!


Szombaton Beganovic szerezte meg a pole-pozíciót, mellé pedig némi meglepetésre Lorenzo Fluxá kvalifikált a két csoportra bontott időmérőn. A 37 autós mezőny egy rajtnál már önmagában is ok a káoszra, ha pedig számításba vesszük a szűk első kanyart és a csuromvizes pályát, akkor sejthetjük a végeredményt…

Beganovic remekül jött el, mögé Mini és Belov zárkózott fel, de a semleges FIA-színekben induló oroszt a Roggia-sikánig Fluxá visszaelőzte. Az első kanyarban Eduardo Barrichello ütközött Laurens van Hoepennel, a holland kiesett és jöhetett is a biztonsági autó. A műszaki mentés viszonylag sokáig tartott, közel a táv egyharmada telt el, mire a futam folytatódhatott, de még el sem indult a verseny, amikor jött a következő dráma: Mini hátulról nekiment a gumijait előkészítő Beganovicnak. A svéd csodával határos módon megúszta az ütközést, az újoncok értékelésében tavaly 2. helyen végző Mini azonban új első szárnyért a boxba kellett hajtson.

Mini lelassulása miatt Beganovic simán meglógott az élen, Fluxá azonban a második sikánnál elfékezte magát, így Belov megelőzte. Hátrébb a mezőny egyik hölgy versenyzője, Léna Bühler csúszott ki a Parabolicánál, a Roggia-sikánnál pedig Pietro Delli Guanti ütközött Dilano van ‘t Hoff-fal. Az olasz jobb első felfüggesztése kitört, az autó megállt a bukótérben, így jöhetett is vissza a Safety Car. Egy harmadik incidensben Paul Aron rongálta meg az első szárnyát, így a következő kör végén ő is jöhetett a boxba.

Féltáv után indult el ismét a futam, Beganovic maradt az élen, a 4. helyen haladó Kas Haverkortot pedig gyors egymásutánban lehagyta Hadrien David és Gabriel Bortoleto is. Beganovic a következő kör elején, a célegyenes végén elfékezte magát és átszánkázott a bukótéren, de maradt az első helyen, hátrébb pedig a kínai Cenyu Han sodródott ki a 2-es Lesmónál. Ugyanitt néhány perccel később már nem járt szerencsével Axel Gnos, aki megcsúszott a rázókövön és a betonfalban kötött ki, így harmadszor is jöhetett a biztonsági autó. A svájci könnyű sérüléseket szenvedett, a másnapi futamon rajthoz sem tudott állni.

A mezőnyt az utolsó körre engedték el, de változás már csak az 5-6. helyen történt, Haverkort ugyanis visszaelőzte Bortoletót. Beganovic tehát magabiztos győzelmet aratott a szezon első futamán, megelőzve Belovot és Fluxát. David, Haverkort és Bortoleto mögött Mari Boya ért célba hetedikként, a maradék pontszerző helyeken pedig Sebastián Montoya, Sami Meguetounif és Macéo Capietto értek célba. Révész Levente 23. lett. A 30 perces futamból tehát összesen talán három vagy négy kört mentek élesben, de a szabályok értelmében természetesen ez is teljes értékű futamnak minősül, hiszen a távot lefutották.

Részletes eredmények

A futam itt visszanézhető

Vasárnap Aron került a pole-ba, miután a két részletben megtartott kvalifikáció második etapjába kapott besorolást, ők pedig már sokkal szárazabb pályán körözhettek, mint az “A”-csoport. Az észt mögé Mini parkolhatott a 2. rajtkockába, majd Beganovic, Boya, Montoya, Haverkort és David következtek.

A rajt néhány elfékezést leszámítva nyugodtan alakult. Aron maradt az élen és képes is volt meglógni, míg Beganovic a 2. kör elején megelőzte Minit, így az üldözőcsoportot az előző napi győztes vezethette fel. Haverkort szintén jót rajtolt, megelőzte Montoyát, majd a 3. körben Boyát is, valamint megkezdte a felzárkózást Belov is, aki két kör alatt maga mögé utasította Davidet és Montoyát. A kolumbiai mellett aztán David is elment, az éles pozícióharcokat viszont megszakította egy biztonsági autós fázis a futam közepén, miután Pietro Delli Guanti megpördült a Roggia-sikánnál, illetve tőle függetlenül ugyanitt ütközött össze Hamda Al Qubaisi és Pietro Armanni.

Aron tökéletesen kontrollálta az újraindítást, hátrébb Belov megelőzte Boyát és Haverkort nyomába eredt. Öt perccel a vége előtt ismét jöhetett a Safety Car, ekkor Léna Bühler a célegyenes végén, Santiago Ramos Reynoso pedig a Roggia-sikán előtt pördült meg. A végén kettő kör maradt a leintésig, és Beganovic az újraindításnál noha egy kicsit idegesítette Aront, de előzési közelségbe nem került. A szezon második futamát így az észt nyerte meg, mentve a menthetőt az első futamos baki után.

Mini zavartalanul bejött a 3. helyen, Haverkortnak pedig két körön keresztül kőkeményen kellett védekeznie Belovval szemben, de végül sikeresen megőrizte a 4. helyét. Őket követte Boya és David, a 8. helyért pedig Bortoleto harcolt Montoyával, és végül utóbbi kerekedett felül. Az utolsó pontszerző helyet Macéo Capietto csípte el, éppen csak megelőzve Sami Meguetounifot, aki a 24. rajthelyről zárkózott fel a 11.-re. Révész Levente 27. lett.

Részletes eredmények

A futam itt visszanézhető

A bajnoki értékelést egy fordulót követően Beganovic vezeti 43 ponttal, őt a 28 pontos Belov követi, majd Aron (25), Haverkort (22), David (18), Mini (15) és Fluxá (15) következnek. A csapatok pontversenyében a Prema fölényesen, 72 ponttal vezet a 35 pontos R-ace GP előtt.

Folytatás két hét múlva Imolában!

Címlapkép forrása: Formula Regional European Championship by Alpine hivatalos Twitter oldala
Facebook | Messenger
Twitter
Reddit
WhatsApp
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.