Elrajtolt a Formula Regional Europe 2022-es idĂ©nye is, ez alkalombĂłl kĂ©szĂŒltem egy szezonelĆzetessel Ă©s a nyitĂłhĂ©tvĂ©ge beszĂĄmolĂłjĂĄval!
MonzĂĄban a hĂ©tvĂ©gĂ©n megkezdĆdött a Formula Regional European Championship by Alpine idei szezonja. A szĂ©ria tavaly jött lĂ©tre a Formula-Renault EurĂłpa-kupa Ă©s a Formula Regional European Championship összeolvasztĂĄsĂĄval, elsĆ bajnoka a svĂĄjci GrĂ©goire Saucy lett, aki azĂłta mĂĄr az FIA Formulaâ3-as szĂ©riĂĄjĂĄban versenyez. A bajnoksĂĄgot az FIA nemzetközi sporthatĂłsĂĄga, az Automobile Club dâItalia [ACI] szervezi, ennek kereskedelmi ĂĄga, az ACI Sport a promĂłter. A szĂ©ria az FIA regionĂĄlis F3-as palettĂĄjĂĄnak eurĂłpai ĂĄgĂĄt kĂ©pviseli, ahovĂĄ a fiatal versenyzĆk a Formula-4 utĂĄn közvetlenĂŒl fellĂ©phetnek.
A mezĆny a Tatuus cĂ©g 318T kĂłdjelƱ, F3-as specifikĂĄciĂłjĂș, modern biztonsĂĄgi elemekkel rendelkezĆ autĂłjĂĄt hasznĂĄlja, melyeket nĂ©gyhengeres, 1.8 literes, 270 lĂłerĆs, turbĂłfeltöltĆs Renault erĆforrĂĄsok hajtanak. A motorokhoz hatsebessĂ©ges Sadev sebessĂ©gvĂĄltĂłk Ă©s Magneti Marelli elektronika kapcsolĂłdik. A csapatok ĂĄltali sajĂĄt fejlesztĂ©sek nem engedĂ©lyezettek, mindenkinek pontosan ugyanazt a specifikĂĄciĂłt kell hasznĂĄlni. A tartalĂ©k alkatrĂ©szeket közvetlenĂŒl az Alpine RacingtĆl kell megvĂĄsĂĄrolni. A gumiszĂĄllĂtĂł a Pirelli, az olasz cĂ©g egyetlen keverĂ©ket bocsĂĄt a csapatok rendelkezĂ©sĂ©re, egy hĂ©tvĂ©gĂ©n minden pilĂłta kettĆ szett szĂĄraz- Ă©s kettĆ szett esĆgumit hasznĂĄlhat fel tetszĂ©se szerint. Az ĂŒzem- Ă©s kenĆanyagokat a Castrol adja, a fĂ©kezĂ©srĆl a Brembo cĂ©g termĂ©kei gondoskodnak, mĂg a felnik OZ mĂĄrkĂĄjĂșak.
A bajnoksĂĄgban idĂ©n vezettĂ©k be a push-to-pass rendszert, melynek lĂ©nyege, hogy a pilĂłtĂĄk egy futam sorĂĄn öt alkalommal, egyenkĂ©nt tizenöt mĂĄsodpercre extra lĂłerĆkhöz jutnak egy gomb lenyomĂĄsĂĄval.

Az idei versenynaptĂĄr:
dĂĄtum | pĂĄlya | helyszĂn | minek a betĂ©tfutama? | |
1. | åprilis 23-24. | Autodromo Nazionale di Monza | Monza, Olaszorszåg | önålló esemény |
2. | måjus 7-8. | Autodromo Enzo e Dino Ferrari | Imola, Olaszorszåg | önålló esemény |
3. | mĂĄjus 28-29. | Circuit de Monaco | Monte-Carlo, Monaco | Formula-1 |
4. | jĂșnius 4-5. | Circuit Paul Ricard | Le Castellet, FranciaorszĂĄg | GT World Challenge Europe Endurance Cup |
5. | jĂșnius 18-19. | Circuit Zandoort | Zandvoort, Hollandia | GT World Challenge Europe Sprint Cup |
6. | jĂșlius 9-10. | Hungaroring | MogyorĂłd, MagyarorszĂĄg | International GT Open |
7. | jĂșlius 28-29. | Circuit de Spa-Francorchamps | Stavelot, Belgium | Spa-Francorchamps 24 ĂłrĂĄs |
8. | szeptember 10-11. | Red Bull Ring | Spielberg, Ausztria | International GT Open |
9. | oktĂłber 15-16. | Circuit de Barcelona-Catalunya | MontmelĂł, SpanyolorszĂĄg | International GT Open |
10. | október 22-23. | Autodromo del Mugello | Scarperia e San Piero, Olaszorszåg | önålló esemény |
A hĂ©tvĂ©gĂ©k menete (eltĂ©rĂ©sek elĆfordulhatnak):
- pĂ©ntekenkĂ©nt (MonacĂłban csĂŒtörtökön) kettĆ, egyenkĂ©nt 50 perces szabadedzĂ©s,
- szombaton egy 20 perces idĆmĂ©rĆ edzĂ©s Ă©s egy 30 perces (+1 kör) futam,
- vasĂĄrnap ugyancsak egy 20 perces idĆmĂ©rĆ edzĂ©s Ă©s egy 30 perces (+1 kör) futam,
A bajnoksĂĄgban a fordĂtott rajtrĂĄcs intĂ©zmĂ©nye nincs jelen, minden futam rajtsorrendjĂ©t közvetlenĂŒl idĆmĂ©rĆ edzĂ©s hatĂĄrozza meg. MindkĂ©t verseny a hagyomĂĄnyos 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 rendszer alapjĂĄn kerĂŒl pontozĂĄsra, bĂłnuszpont nem jĂĄr sem a pole-pozĂcióért, sem a leggyorsabb körĂ©rt. A versenyzĆk Ă©s a csapatok bajnoksĂĄga mellett kĂŒlön Ă©rtĂ©kelik az Ășjoncokat is, Ă©v vĂ©gĂ©n kiosztĂĄsra kerĂŒl a ârookieâ bajnoki cĂm. A SportszabĂĄlyzat 9.1-es cikkelye tĂĄrgyalja, hogy a bajnoksĂĄg Ă©rtĂ©kelĂ©se szempontjĂĄbĂłl mely versenyzĆk minĆsĂŒlnek Ășjoncnak â itt most nem kĂvĂĄnom ezzel foglalni a helyet, akit Ă©rdekel, itt utĂĄnanĂ©zhet!
Fontosabb sportszabĂĄlyok:
TartalĂ©kautĂł nem engedĂ©lyezett, egy versenyzĆ csak egy autĂłt hasznĂĄlhat egy hĂ©tvĂ©ge sorĂĄn. Amennyiben baleset miatt az autĂł oly mĂ©rtĂ©kben megsĂ©rĂŒl, hogy a tovĂĄbbiakban nem felel meg a biztonsĂĄgi követelmĂ©nyeknek, akkor a monocoque mƱszaki felĂŒgyelet mellett kicserĂ©lhetĆ.
A szezon folyamĂĄn (beleĂ©rtve az Ă©vad elĆtti kollektĂv teszteket, valamint minden versenyhĂ©tvĂ©gĂ©t) autĂłnkĂ©nt legfeljebb kĂ©t belsĆĂ©gĂ©sƱ motor â nem beleĂ©rtve a mƱködĂ©shez szĂŒksĂ©ges kiegĂ©szĂtĆ Ă©s mƱködtetĆ rendszereket, pl. a turbĂłfeltöltĆt, a generĂĄtort, vagy a kuplungot â Ă©s kĂ©t turbĂłfeltöltĆ hasznĂĄlhatĂł fel, figyelembe vĂ©ve, hogy egy versenyhĂ©tvĂ©gĂ©t nem lehet olyan motorral megkezdeni, melynek futĂĄsteljesĂtmĂ©nye meghaladja a 9600 km-t. CserĂ©nek minĆsĂŒl, ha a motort ĂșjjĂĄĂ©pĂtik, vagy ha a motorrĂłl/turbĂłfeltöltĆrĆl valamelyik plombĂĄt eltĂĄvolĂtjĂĄk, vagy az megsĂ©rĂŒl. A megengedettnĂ©l több motor vagy turbĂłfeltöltĆ felhasznĂĄlĂĄsa bĂŒntetĂ©st von maga utĂĄn, kivĂ©ve, ha:
- a lecserĂ©lt alkatrĂ©sz balesetben sĂ©rĂŒlt meg, Ă©s korĂĄbbi, hasznĂĄlt elem nem ĂĄll rendelkezĂ©sre,
- a lecserĂ©lt alkatrĂ©sz az erĆforrĂĄshoz közvetlenĂŒl kapcsolĂłdĂł mechanikus vagy elektronikus meghibĂĄsodĂĄs miatt sĂ©rĂŒlt meg, Ă©s ezt a meghibĂĄsodĂĄst nem a versenyzĆ vagy szerelĆ okozta.
Ha valamely versenyt fĂ©lbe kell szakĂtani, akkor:
- nem osztanak bajnoki pontokat, ha a vezetĆ helyen ĂĄllĂł versenyzĆ nem tett meg kettĆ teljes kört,
- a bajnoki pontok felĂ©t osztjĂĄk, ha a vezetĆ helyen ĂĄllĂł versenyzĆ megtett legalĂĄbb kĂ©t kört, de nem telt mĂ©g el 24 perc a versenybĆl,
- a teljes bajnoki pontokat osztjĂĄk, ha mĂĄr legalĂĄbb 24 perc eltelt a versenybĆl.
Az idĆmĂ©rĆk Ă©s a versenyek alatt a tankolĂĄs tilos, az autĂłkat a teljes tĂĄvra elegendĆ ĂŒzemanyaggal elĆre el kell lĂĄtni. A boxutcai sebessĂ©ghatĂĄr 60 km/h. A versenyek alatt kötelezĆ kerĂ©kcsere nincs.
Csapatok Ă©s versenyzĆk:
A bajnoksĂĄgban olyan versenyzĆ vehet rĂ©szt, aki FIA âBâ vagy âCâ kategĂłriĂĄs versenyzĆi engedĂ©llyel, valamint Ă©rvĂ©nyes egĂ©szsĂ©gĂŒgyi alkalmassĂĄgi tanĂșsĂtvĂĄnnyal rendelkezik, tovĂĄbbĂĄ elmĂșlt 16 Ă©ves. Nem engedĂ©lyezett azonban olyan pilĂłta szereplĂ©se, aki az elmĂșlt hĂĄrom szezonban:
- valamely 2000 köbcentinĂ©l magasabb hengerƱrtaltalmĂș autĂłkat hasznĂĄlĂł, egyĂŒlĂ©ses szĂ©riĂĄban összetett 7. helyezĂ©st vagy annĂĄl jobbat Ă©rt el,
- az FIA Formulaâ3-ban összetett 3. helyezĂ©st, vagy annĂĄl jobbat Ă©rt el,
- bĂĄrmely nemzeti vagy nemzetközi Formulaâ3-as bajnoksĂĄgot nyert (e kitĂ©tel esetĂ©ben az ACI tehet engedmĂ©nyt).
A teljes szezonra legfeljebb 39 autĂł nevezhet, egy csapatnak pedig legalĂĄbb kettĆ autĂłt indĂtania kell az egĂ©sz idĂ©nyben. Egy csapat ĂĄltal az egy futamhĂ©tvĂ©gĂ©re maximĂĄlisan nevezhetĆ autĂłk szĂĄma nĂ©gy, ebben az esetben azonban a negyedik autĂłt mindenkĂ©ppen hölgy pilĂłtĂĄnak kell vezetni, Ă©s csak szabadkĂĄrtyĂĄval indulhat (tehĂĄt a vĂ©geredmĂ©nybe beleszĂĄmĂt ugyan, de bajnoki pontot nem kap). Nem kötelezĆ az egĂ©sz szezonban kettĆnĂ©l több autĂłt indĂtani minden csapatnak, azonban fontos kitĂ©tel, hogy MonacĂłban kizĂĄrĂłlag azok az autĂłk indulhatnak, amelyeket a teljes szezonra neveztek.
Nagyon röviden emlĂtek pĂĄr szĂłt a szezon eleji nevezĆlistĂĄrĂłl is, amelyet bĆvebben itt talĂĄlhattok meg. A bajnoksĂĄgot igazĂĄbĂłl hĂĄrom csapat uralja: a R-ace GP, az ART Grand Prix Ă©s a Prema Powerteam. A tavalyi csapatbajnok R-ace GP vezetĆ pilĂłtĂĄja idĂ©n is a tavaly összetett 2. helyezĂ©st szerzĆ Hadrien David lesz, mĂg az ART-nĂ©l Saucy tĂĄvozĂĄsĂĄval Gabriele Mini lett a fĆ arc. A Prema az ĂĄllandĂłsĂĄgot kĂ©pviseli, ugyanis maradt Dino Beganovic Ă©s Paul Aron is, mĂg az FIA F3-ba lĂ©pĆ David Vidales helyĂ©t SebastiĂĄn Montoya, Juan Pablo fia foglalta el. Ărdemes lesz odafigyelni egy mĂĄsik ex-F1-es fiĂĄra, Eduardo BarrichellĂłra, aki az Arden Motorsport szĂneiben indul, de a Michael Belov nevĂ©vel fĂ©mjelzett MP Motorsport is erĆs lehet. RĂ©vĂ©sz Levente szemĂ©lyĂ©ben magyar versenyzĆnek is szurkolhatunk, aki a Van Amersfoort RacingnĂ©l versenyez.
Ennyi felvezetés utån pedig kanyarodjunk rå a monzai szezonnyitó hétvége eseményeire!
Szombaton Beganovic szerezte meg a pole-pozĂciĂłt, mellĂ© pedig nĂ©mi meglepetĂ©sre Lorenzo FluxĂĄ kvalifikĂĄlt a kĂ©t csoportra bontott idĆmĂ©rĆn. A 37 autĂłs mezĆny egy rajtnĂĄl mĂĄr önmagĂĄban is ok a kĂĄoszra, ha pedig szĂĄmĂtĂĄsba vesszĂŒk a szƱk elsĆ kanyart Ă©s a csuromvizes pĂĄlyĂĄt, akkor sejthetjĂŒk a vĂ©geredmĂ©nyt…
Beganovic remekĂŒl jött el, mögĂ© Mini Ă©s Belov zĂĄrkĂłzott fel, de a semleges FIA-szĂnekben indulĂł oroszt a Roggia-sikĂĄnig FluxĂĄ visszaelĆzte. Az elsĆ kanyarban Eduardo Barrichello ĂŒtközött Laurens van Hoepennel, a holland kiesett Ă©s jöhetett is a biztonsĂĄgi autĂł. A mƱszaki mentĂ©s viszonylag sokĂĄig tartott, közel a tĂĄv egyharmada telt el, mire a futam folytatĂłdhatott, de mĂ©g el sem indult a verseny, amikor jött a következĆ drĂĄma: Mini hĂĄtulrĂłl nekiment a gumijait elĆkĂ©szĂtĆ Beganovicnak. A svĂ©d csodĂĄval hatĂĄros mĂłdon megĂșszta az ĂŒtközĂ©st, az Ășjoncok Ă©rtĂ©kelĂ©sĂ©ben tavaly 2. helyen vĂ©gzĆ Mini azonban Ășj elsĆ szĂĄrnyĂ©rt a boxba kellett hajtson.
Mini lelassulĂĄsa miatt Beganovic simĂĄn meglĂłgott az Ă©len, FluxĂĄ azonban a mĂĄsodik sikĂĄnnĂĄl elfĂ©kezte magĂĄt, Ăgy Belov megelĆzte. HĂĄtrĂ©bb a mezĆny egyik hölgy versenyzĆje, LĂ©na BĂŒhler csĂșszott ki a ParabolicĂĄnĂĄl, a Roggia-sikĂĄnnĂĄl pedig Pietro Delli Guanti ĂŒtközött Dilano van ‘t Hoff-fal. Az olasz jobb elsĆ felfĂŒggesztĂ©se kitört, az autĂł megĂĄllt a bukĂłtĂ©rben, Ăgy jöhetett is vissza a Safety Car. Egy harmadik incidensben Paul Aron rongĂĄlta meg az elsĆ szĂĄrnyĂĄt, Ăgy a következĆ kör vĂ©gĂ©n Ć is jöhetett a boxba.
FĂ©ltĂĄv utĂĄn indult el ismĂ©t a futam, Beganovic maradt az Ă©len, a 4. helyen haladĂł Kas Haverkortot pedig gyors egymĂĄsutĂĄnban lehagyta Hadrien David Ă©s Gabriel Bortoleto is. Beganovic a következĆ kör elejĂ©n, a cĂ©legyenes vĂ©gĂ©n elfĂ©kezte magĂĄt Ă©s ĂĄtszĂĄnkĂĄzott a bukĂłtĂ©ren, de maradt az elsĆ helyen, hĂĄtrĂ©bb pedig a kĂnai Cenyu Han sodrĂłdott ki a 2-es LesmĂłnĂĄl. Ugyanitt nĂ©hĂĄny perccel kĂ©sĆbb mĂĄr nem jĂĄrt szerencsĂ©vel Axel Gnos, aki megcsĂșszott a rĂĄzĂłkövön Ă©s a betonfalban kötött ki, Ăgy harmadszor is jöhetett a biztonsĂĄgi autĂł. A svĂĄjci könnyƱ sĂ©rĂŒlĂ©seket szenvedett, a mĂĄsnapi futamon rajthoz sem tudott ĂĄllni.
A mezĆnyt az utolsĂł körre engedtĂ©k el, de vĂĄltozĂĄs mĂĄr csak az 5-6. helyen törtĂ©nt, Haverkort ugyanis visszaelĆzte BortoletĂłt. Beganovic tehĂĄt magabiztos gyĆzelmet aratott a szezon elsĆ futamĂĄn, megelĆzve Belovot Ă©s FluxĂĄt. David, Haverkort Ă©s Bortoleto mögött Mari Boya Ă©rt cĂ©lba hetedikkĂ©nt, a maradĂ©k pontszerzĆ helyeken pedig SebastiĂĄn Montoya, Sami Meguetounif Ă©s MacĂ©o Capietto Ă©rtek cĂ©lba. RĂ©vĂ©sz Levente 23. lett. A 30 perces futambĂłl tehĂĄt összesen talĂĄn hĂĄrom vagy nĂ©gy kört mentek Ă©lesben, de a szabĂĄlyok Ă©rtelmĂ©ben termĂ©szetesen ez is teljes Ă©rtĂ©kƱ futamnak minĆsĂŒl, hiszen a tĂĄvot lefutottĂĄk.
Részletes eredmények
VasĂĄrnap Aron kerĂŒlt a pole-ba, miutĂĄn a kĂ©t rĂ©szletben megtartott kvalifikĂĄciĂł mĂĄsodik etapjĂĄba kapott besorolĂĄst, Ćk pedig mĂĄr sokkal szĂĄrazabb pĂĄlyĂĄn körözhettek, mint az “A”-csoport. Az Ă©szt mögĂ© Mini parkolhatott a 2. rajtkockĂĄba, majd Beganovic, Boya, Montoya, Haverkort Ă©s David következtek.
A rajt nĂ©hĂĄny elfĂ©kezĂ©st leszĂĄmĂtva nyugodtan alakult. Aron maradt az Ă©len Ă©s kĂ©pes is volt meglĂłgni, mĂg Beganovic a 2. kör elejĂ©n megelĆzte Minit, Ăgy az ĂŒldözĆcsoportot az elĆzĆ napi gyĆztes vezethette fel. Haverkort szintĂ©n jĂłt rajtolt, megelĆzte MontoyĂĄt, majd a 3. körben BoyĂĄt is, valamint megkezdte a felzĂĄrkĂłzĂĄst Belov is, aki kĂ©t kör alatt maga mögĂ© utasĂtotta Davidet Ă©s MontoyĂĄt. A kolumbiai mellett aztĂĄn David is elment, az Ă©les pozĂciĂłharcokat viszont megszakĂtotta egy biztonsĂĄgi autĂłs fĂĄzis a futam közepĂ©n, miutĂĄn Pietro Delli Guanti megpördĂŒlt a Roggia-sikĂĄnnĂĄl, illetve tĆle fĂŒggetlenĂŒl ugyanitt ĂŒtközött össze Hamda Al Qubaisi Ă©s Pietro Armanni.
Aron tökĂ©letesen kontrollĂĄlta az ĂșjraindĂtĂĄst, hĂĄtrĂ©bb Belov megelĆzte BoyĂĄt Ă©s Haverkort nyomĂĄba eredt. Ăt perccel a vĂ©ge elĆtt ismĂ©t jöhetett a Safety Car, ekkor LĂ©na BĂŒhler a cĂ©legyenes vĂ©gĂ©n, Santiago Ramos Reynoso pedig a Roggia-sikĂĄn elĆtt pördĂŒlt meg. A vĂ©gĂ©n kettĆ kör maradt a leintĂ©sig, Ă©s Beganovic az ĂșjraindĂtĂĄsnĂĄl noha egy kicsit idegesĂtette Aront, de elĆzĂ©si közelsĂ©gbe nem kerĂŒlt. A szezon mĂĄsodik futamĂĄt Ăgy az Ă©szt nyerte meg, mentve a menthetĆt az elsĆ futamos baki utĂĄn.
Mini zavartalanul bejött a 3. helyen, Haverkortnak pedig kĂ©t körön keresztĂŒl kĆkemĂ©nyen kellett vĂ©dekeznie Belovval szemben, de vĂ©gĂŒl sikeresen megĆrizte a 4. helyĂ©t. Ćket követte Boya Ă©s David, a 8. helyĂ©rt pedig Bortoleto harcolt MontoyĂĄval, Ă©s vĂ©gĂŒl utĂłbbi kerekedett felĂŒl. Az utolsĂł pontszerzĆ helyet MacĂ©o Capietto csĂpte el, Ă©ppen csak megelĆzve Sami Meguetounifot, aki a 24. rajthelyrĆl zĂĄrkĂłzott fel a 11.-re. RĂ©vĂ©sz Levente 27. lett.
Részletes eredmények
A bajnoki Ă©rtĂ©kelĂ©st egy fordulĂłt követĆen Beganovic vezeti 43 ponttal, Ćt a 28 pontos Belov követi, majd Aron (25), Haverkort (22), David (18), Mini (15) Ă©s FluxĂĄ (15) következnek. A csapatok pontversenyĂ©ben a Prema fölĂ©nyesen, 72 ponttal vezet a 35 pontos R-ace GP elĆtt.