A pandémia előtt megszokottakhoz képest kicsit későn (és Donington esetében egy szokatlan helyen), de végre elrajtolt a Brit Túraautó-bajnokság 2022-es szezonja. A nagy túraautós szériák közül pedig a BTCC-ben került először, éles bevetésre (a teljes mezőny számára) a hibrid hajtás. Mondhatjuk tehát, hogy új szelek fújnak, pláne, hogy a ballaszt-rendszert váltó hibriddel szemben vegyes elvárásaink voltak, viszont egy hétvége után semmi okunk sem lehet a panaszra.
***Azt már elöljáróban hangsúlyozni szeretném, hogy mivel a második versenyt nem tudtam nézni (és az elsőt is a negyedik körtől arrafelé), csak a rövid összefoglalóját láttam, a beszámoló nem teljesen a megszokott: időmérő-futamok elemzése és egy kitekintés a végén jellegű lesz. Inkább az összképről szeretnék beszélni nektek.
Mielőtt rátérnénk az első forduló kivesézésére, egy szomorú hírrel kezdeném a cikket. Már korábban is írtam nektek a GP-Zónán róla, hogy a múlt heti média napra csak három Cuprát vitt el Tony Gilham HARD csapata. Jack Goff – aki egymás utáni negyedik, és összességében 5. szezonjára készült a csapattal, és amúgy első, és azóta is egyetlen győzelmüket szerezte 3 éve – nagyon el volt tűnve a közösségi médiában, egyáltalán nem tesztelt tavasszal, és a média napon sem láttuk. A versenyző múlt kedden törte meg végül a kínos csendet (amit az alábbi bejegyzésben is olvashattok), kiesésének pontos okai pedig azóta is kérdőjelesek. A HARD végül nem pótolta őt a szezonnyitó hétvégére – a rossz nyelvek szerint a negyedik Cuprába be sem szerelték a hibrid-rendszert – így 28 autó vágott neki a Donington parki fordulónak. Goff amúgy a 2013-as évnyitó óta egyetlen fordulót hagyott ki, szóval a mezőny egyik oszlopos tagját veszítettük el, akit személyesen is igencsak kedvelek. Viszont mióta megkaptam tőle a dedikált sapimat, mintha csak pechet hoztam volna szegény fejére. 🙁
A hibrid-rendszerek körüli herce-húrca is már jó ideje tartott a színfalak mögött. Egyrészt a Cosworth sem tudta az összeset egyszerre átadni a csapatoknak, nagyon nem utolsó sorban pedig jó néhány gárda elég későre tudta ezeket kifizetni, így érdemben tesztelni sem votl idejük április közepe-vége előtt. Amíg pl. a West Surrey Racing rommátesztelte magát, a Team HARD és Laser Tools csapatok csak pár nap tudtak a pályára gurulni. Az amúgy érdekes, hogy a Cuprákkal egyáltalán nem volt gond Doningtonban, míg házon belül Rick Parfitt Jr. Infinitijét az ág is húzta, de a garázs Laser Tools részén levő Infitik is végig szenvedtek. Náluk nagyon hiányozhat az a mérnöki gárda, akik a címvédő Ash Suttonnel a Motorbase-hez távoztak. A szezonnyitó hétvége összképét nézve még egy modell volt, amire folyton rájárt a rúd, ez pedig a Toyota Corolla. Ugyan a Speedworks a tél folyamán többet tesztelő csapatok egyike volt, azt a fent említett Sutton hangsúlyozta egy interjúban, hogy hiába teszteltek ők is nagyon sokat Motorbase-zel, több alkalommal napokig köröztek a hibrid-rendszer bekapcsolása nélkül, csupán az autó plusz súly miatti egyensúlyán dolgozva.
A technikai gondokkal szenvedők közül Dan Cammish időmérős tűzesete volt a leglátványosabb. Bár itt nem tudjuk pontosan, hogy a hibriddel, vagy a Ford motorral voltak-e gondok. Minden esetre hatalmas pacsi a Motorbase szerelőknek, akik vasárnapra újjáépítették a kiégett Focust, ami mindhárom futamon meglátta a kockás zászlót- még ha az utolsó rajhely miatt nem is a legjobb pozíciókban.
Not how I expected qualifying to go today 🔥.
— Dan Cammish (@DanCammish) April 23, 2022
The @Motorbase @naparacinguk squad are already on the case getting her race ready again.
Slightly scorched but as fast as ever. 🏁
Thanks to the orange army 🍊 for their quick response.
On to tomorrow. Not to be missed 💪🏼📺 pic.twitter.com/LY5J9E3SYk
Azon talán senki sem lepődött meg, hogy az időmérő (ahol szezonnyitó révén senkinek sem korlátozták a hibrid-használatát) BMW dominanciát hozott. Az már inkább felhúzta sokak szemöldökét, hogy a WSR mellett a két Ciceley BMW is az első nyolcban volt, az újonc George Gamble pedig az elképesztően jó ötödik helyre kvalifikált. Őt összeségében is nagy dícséret illeti a tegnapi teljesítményéért.
Az időmérő (aminek itt találjátok meg a részletes eredményeit) a néhány szenvedő csapatot leszámítva nagyon szoros volt, hiszen 1.2 másodpercen belül végzett az első 20 helyezett! Cammish mellett Rory Butchernek sem jutott túl sok érdemi kör a technikai gondokkal küzdő Toyotával, szóval a skót is csak a mezőny végéről várhatta az első futamot. A topversenyzők közül talán még Chilton és Cook lehettek csalódottak, hiszen csak a 15-16. rajthelyeket szerezték meg. Bár a vasárnapi összképet nézve Chiltonnak a futamokon sem ment sokkal jobban.
A versenyek előtt pedig agyalhattunk rajta, hogy az első sort megszerző Hill-Turkington duó vajon mennyire fogja egymást akadályozni, a második sorból rajtoló, és nyakukon loholó Sutton-Ingram kettős közelségével. A válasz pedig is-is, hiszen bőven akadtak gondjai a fiúknak az első két futam során.
Azt már a tavalyi doningtoni beszámolómban is hangsúlyoztam, hogy a BTCC körömlerágós szintjéhez képest, a pálya nem mindig kényeztet minket szoros versenyekkel, és idén sem voltak éppen zseniálisak a futamok, főleg az első nem.
Ugyan az első rajtnál jól jött el a két hátsókerék hajtású 330e, versenytempóban egyértelműen alulmaradtak Ingram Hyundai-jával szemben, de ha nincsenek ott “az útban”, gyanúsan Shedden Hondája is jobb köröket futott volna náluk. Tigram amúgy nagyon látványosan előzte meg a két BMW-t (erről láthattok egy videót egy bekezdéssel lejjebb), akik inkább egymással és Suttonnel voltak elfoglalva, onnantól pedig hátra sem nézett az ExcelR8 versenyzője, megszerezve a hibrid-éra első győzelmét. Karriere során amúgy harmadik alkalommal nyert szezonnyitó futamot Ingram, de eddig mindkétszer Brands Hatch-ben történt a siker.
Mögötte elég eseménymentesen látta meg a kockás zászlót a két BMW, Jake Hill számára viszont a leintés után jött az igazi dráma. A szombaton még karriere első BTCC pole-ját szerző versenyzőtől elvették a harmadik pozícitó, mivel a 330e nem érte el a kötelző súlyminimumot, így a hétvégéje innentől egy nagy felzárkózásról szólt. Turkington mögött az a Shedden örökölte így meg a dobogó alsó fokát, aki átrágta magát Suttonön, és a hétvégét nézve a Honda versenytempója jobb is volt a Fordénál. Sutton amúgy hangsúlyozta, hogy sok év Subaru és Infiniti után még szoknia kell az elsőkerék meghajtást. A Ciceley-s fiúk szépen behozták 5-6. helyen a BMW-ket (Morgan-Gamble sorrendben), mindketten megverve a jobban felkészített autós márkatárs Jelley-t, míg Josh Cook nyolc helyet javított (8. lett) a gyenge időmérőjét követően. Új csapattársa, Jason Plato már annál kevésbé örülhetett, hiszen egy verseny végi defekt miatt esett ki a top tízből.
Az első futam pontszerzői: 🏆Ingram🥈Turkington🥉Shedden (Hill kizárása után)- Sutton-Morgan-Gamble-Jelley-Cook-Rowbottom-Chilton-Lloyd-Thompson- Taylor-Smith -Crees-Moffat
A második versenyről – a fent említett okok miatt – elég korlátozottan tudok írni. 😅
A rajtnál Ingram hibátlanul jött el, Turkington mellette viszont teljesen lefulladt, és csak a mezőny után tudott nekivágni a versenynek (bár így is jobban járt, mint csapattársa Jelley, aki el sem tudott rajtolni). Turk pedig nagyjából mentette a menthetőt, és a 14. helyre jött fel a futam végéig, tehát 2 pontot azért begyűjtött. Ezúttal viszont Ingramnek is nehezebb dolga volt, hiszen Shedden személyében (aki tavaly mindkét győzelmét itt szerezte) komoly riválisra talált, és a verseny közepe táján, az emelkedő felmenet el is veszítette a vezetést. Tingramet viszont nem olyannak ismerjük, aki könnyen adná a bőrét, és nem is veszítette szem elöl hondás riválisát, végig a nyakán loholt, egészen a kockás zászló belengetéséig. Az első két futam eredményei alapján pedig mindketten maximális formában kezdték a szezont.
Mögöttük, egy jelentősebb lemaradással ért célba, és rögtön első hétvégéjén dobogót szerzett George Gamble, aki előtt le minden kalappal. Gamble mögött befutott Morgan, így a Ciceley ismét rengeteg pontot gyűjtött. Cook, Sutton, és a HARD Cuprával egész hétvégén meggyőző Bobby Thompson futottak még be az első hétben, míg a mezőny végéről a top tízben futott be a korábban kizárt Hill, és az első futamon újabb technikai gondokkal küzdő Rory Butcher is.
A második futam pontszerzői: 🏆Shedden🥈Ingram🥉Gamble-Morgan-Cook-Sutton-Thompson-Lloyd-Hill-Butcher- Taylor-Smith -Rowbottom-Plato-Turkington-Crees
A karma és a szerencse pedig váltakozni szokott. Így történt ez Jake Hillel is, akit pole-ba sorsoltak az utolsó versenyre, és egy ellentmondást nem tűrő győzelemmel zárta első BMW-s hétvégéjét. Miközben Hill ellógott az élen, a szintén előre sorsolt Lloyd-Thompson kettős inkább hatrafelé esett. A cuprás már a rajtnál, míg Lloyd feltartósdit játszott, maximálisan segítve a tempóban amúgy sem szenvedő BMW-s Hillt. Még értékelhető időben Sutton tudta átugrani a Hyundai-t, de már számára is túl messze volt Hill, szóval ő is eléggé a légüres térben futott be, megszerezve első fordos dobogóját.
Dan Lloyd ezt követően sem tudott túl erős tempót diktálni. és teljesen feltorlódott rá a mezőny, ami pl. a csapattárs Ingramnek segített sokat. Az első futam győztese az utolsó körökben bedarálta Butchert és Morgant is, ötödik helyével pedig rengeteg pontot gyűjtött a hétvégén. Közben egyvalaki tudta még átrágni magát Lloydon: a szintén felzárkózós hétvégét teljesítő Josh Cook, aki a hétvége hetedik különböző (!) dobogósa lett.
Turkington a középmezőnyből végül a nyolcadik helyig tudott feljönni, megelőzve többek között a középső futamot megnyerő Sheddent. Ők ketten egy elég szépet csatáztak Bobby Thompsonnal, aki a harmadik rajhelyből végül csak egy tizedik pozíciót tudott szerezni. Ami a teljes hétvégéken szenvedőket illeti, az utolsó versenyre végül elcsípett pár pontocskát Cammish, illetve az első két futamon kieső Ricky Collard is.
A második futam pontszerzői: 🏆Hill🥈Sutton🥉Cook-Lloyd-Ingram-Morgan-Butcher-Turkington-Shedden-Thompson- Taylor-Smith -Plato-Cammish-Jelley-Collard
Konklúziók?!
Tegyük is fel az egyik legtontosabb kérdést: min változtatott a hibrid-rendszer, és mit látunk ebből élesben???
Ugye nincs ballaszt (és a “kötelezően lassabb” gumikeverék is eltűnt), de alapvetően nehezebb az összes autó. Ez hátrány az olyan csapatoknak, akik átlagban nem kvalifikáltak a top tízbe, és közük nem volt a maximális ballaszttal való versenyzéshez. Nos, ez alig jött ki. Azon igazából senki sem lepődik meg, hogy Parfitt Jr. vagy Nic Hamilton a mezőny végén kullogtak, ilyen Sam Osborne meg Jade Edwards társaságában. Akiktől vártuk, hogy szenvedni fognak, nem is futottak jó hétvégét, és társult hozzájuk egy peches társaság is, amit a Motorbase Cammish–Jackson duója bővített ki. A hibrides támadások ellen jól lehetett védekezni hibriddel, tehát itt nagyjából az IndyCar push to pass rendszeréhez hasonlót láthattunk, tehát bőven kell az alapvető tempófölény az előzéshez, ami nagyon jó.
Igazából az élmenők is a megszokott nevek voltak, az egyértelműen pozitív meglepetés pedig Gamble személye, hiszen korábban sosem láttunk még olyat, hogy a Ciceley második autóját vezető versenyző pariban van Morgannel.
A bajnokságot Ingram 51 ponttal vezeti, a 44 egységes Shedden és a 40 pontos Sutton előtt. Cook és Morgan 34 egységet gyűjtöttek, míg a Hill-Turkington kettősnek 30-28 van, tehát az időmérő képe után felvetett BMW dominanciáról abszolút nem beszélhetünk.
Folytatás május közepén, Brands Hatch-ben.