Ugyan sokat vártunk a Porschétől Goodwoodban, de egy ekkora bejelentéshalomra kevesen számítottunk! Ezzel a stuttgartiak gyakorlatilag letarolták a hírcsatornák felületeit az utóbbi napokban, ami már a versenygép nevének “megszellőztetésével” kezdődött, a csütörtök esti leakekben. Remélhetőleg ezt a mémet senkinek sem kell bemutatni, és a 963 körüli hype-vonat hasonló érzéseket váltott ki belőlem. Csak míg a nyolcvanas évek elején-közepén én még tervben sem voltam, ezúttal a szemünk láttára épül fel a Porsche újabb csúcskategóriás birodalma!
Mit tudtunk korábban? Nagyjából annyit, hogy a Team Penske fogja versenyeztetni a Porsche 2-2 autós gyári programját a WEC-ben és IMSA-ban, és a német gyártó már 2023-ra eladna néhány ügyfélautót a két bajnokságban. Mivel a 963-at azóta Felipe Nasr és Dane Cameron rommátesztelte, pár hete felmerült annak a lehetősége is, hogy már a WEC idei, bahreini szezonzáróján debütáljon az autó. Erről egyelőre nem tudunk semmi biztosat.
Ezen túl mindenki a pénteki bemutatót várta, ami részben csütörtök este kiszivárgott, a Racecar Engineering magazin előfizetőinek “köszönhetően.”
#PorschePenskeMotorsport – From 2023, two of the new #Porsche963 hybrid #LMDh prototypes will be fielded in both the @FIAWEC and the @IMSA.
— Porsche Motorsport (@PorscheRaces) June 24, 2022
Today, the launch of car & team @fosgoodwood marked the beginning of a fascinating Endurance era – our film #HeadAndHeart explains why pic.twitter.com/1ktngaigvK
A bemutató előtti estén mi is megtippeltük, hogy vajon kik lesznek a párhuzamos programok versenyzői. Ugyan számokat nem tudtunk előre, a 3-3 fős WEC és 2-2 versenyzős IMSA felállásokban gondolkozva +8 nevet vártunk a Nasr/Cameron duó mellé.
Csabibá ezt írta a kérdés kapcsán: szerintem a Bruni-Campbell-Tandy-Pilet-Bamber-Lietz-Makowiecki-Estre gárda nagy része ott lesz. Lotterer neve felmerült a kollégák között, de én nem tudom mennyire akarná reaktiválni a Porsche a WEC-ben is- tény, hogy egy utolsó kört megérdemelne a Nagyöreg!
Végül ugyan nyolc nevet nem kaptunk, csak 6 továbbit Nasrékon túl, de olyan nagyot nem tévedtünk, csak éppen a Porsche GT programjának fiatalabb neveire kellett volna öszpontosítani Bruniék helyett! Kévin Estre, Michael Christensen, Laurens Vanthoor, Matt Campbell, Matthieu Jaminet és nem nagy meglepetésre André Lotterer nevei kerültek be a 963-as címkével ellátott kalapba.
Naívan azt hittük, hogy ezzel (egyelőre) véget értek a friss hírek a 963-ról: nos, tévedni ááámberi dolog!
Ugyanis jöttek az ügyfelek, méghozzá azonnal!
Az IMSA-ban relatíve “kiscsapatnak” számító – a WTR/Ganassi/AXR lehetőségeihez képest mindenképpen – JDC Miller Motorsports dobta az első bombát: 2023-ban már nem a Cadillac ügyfelei lesznek a tengeren túl, hanem megvásárolják az egyik 963-at.
Azon túl, hogy előrelépésben reménykedik a DPi kiírásban jelenleg ötödik helyen álló csapat, már korábban kiderült, hogy a Cadillac egyelőre a Ganassi/AXR csapatok vállára helyezte a súlyt, és jövőre gyanúsan már nem is jutna autó Milleréknek. A Raceren megjelent egy elég részletes interjú a témában John Church csapatfőnökkel, aki ki is fejti, hogy ugyan egy drága, 2.9 millió dolláros projekt ez, teljes Porsche támogatással érkezik- arra is utalva, hogy a Cadillactől nem igazán kaptak ilyesmit. Azzal a lehetőséggel viszont számolniuk kell, hogy a január végi daytonai 24 órásra még nem készül el egyik ügyélautó sem, szóval Church nem zárta ki, hogy 2023 egy éles teszt lesz számukra, és csak 2024-ben tudnak teljes szezont futni a 963-al.
JDC-Miller confirmed as first Porsche 963 IMSA customer team https://t.co/qlCUhiIJaY
— RACER (@RACERmag) June 25, 2022
Visszatérve az öreg kontinensre, pár órával a JDC bejelentés után újabb csapat villantott egy váratlant. Az utóbbi években a WEC LMP2-es mezőnyének talán legmeghatározóbb csapata, a JOTA (ők versenyeztették pár éve a Jackie Chan neve alatt futó gárdát is, és 1., meg 3. helyeket szereztek idén Le Mans-ban) is a Porsche-ügyfél útra lép jövőre.
A britek a Singer Group, és a Hertz szponzorációjával, egy 3 éves Porsche program iránt köteleződtek el. Esetükben viszont jóval kevesebb részlet lett beharangozva, mint Milleréknél. Egyelőre azt sem tudjuk, hogy ők indítják-e majd mindkét ügyfélautót jövőre a WEC-ben, vagy lesz még egy partnercsapat a két gyári 963 mellett. Nos, ha a WEC szezonja jövőre is elrajtol már márciusban Sebringben, akkor itt is feltehető az a kérdés, hogy a Porsche hány ügyfélcsapatnak tud olyan korán autót biztosítani.
Hertz will serve as title sponsor
— Jota Sport (@JotaSport) June 25, 2022
for a new Porsche 963 LMDh racecar from 2023 to 2025 competing in the World Endurance Championship 🏆
More details about the new Hertz-sponsored racing team, including the livery
of the car, will be announced soon 👀 pic.twitter.com/uXZ0lQY5sy
Bárhogy is nézzük ezeket a híreket, ismét beigazolódott amire számítottunk: a Porsche egyáltalán nem veszi félvállról a hosszútávú versenyzés csúcskategóriájába történő visszatérést, és a többi gyártónak fel kell kötnie azt a bizonyos szíjat, ha le akarják győzni őket. Bár a két kategória keveredése, és a vele érkező BoP háború még bőven faktor lesz a közeljövőben.