Gondolom sokan olvastátok Zsuzsinál az Usaracingen, hogy “második kedvenc brit cégünk” (mert az örök első a Rich Energy), a ROKiT ezúttal sem a rajongókat gyűjti, és komoly elmaradásokat halmozott fel az AJ Foyt Racingnél. Ugyan ez még nem egy Williams kaliberű balhé, pár évvel ezelőttről, de kezdtek elszabadulni az indulatok, és én is beleástam magam a témába.
A brit telekommunikációs cég még Sébastien Bourdais autójának főszponzoraként érkezett a csapathoz pár évvel ezelőtt. Tavaly nyáron kezdtek felerősödni azok a pletykák, melyek szerint a ROKiT még komolyabb befektetésként tekint az IndyCar csapatra, és 2023-ban már két autó kiemelt támogatója lesznek. Nagyon sokáig viszont úgy tűnt, hogy ebből nem lesz semmi, hiszen Kyle Kirkwood őszi bejelentése után nagy volt a csend, és a madárkák által csiripelt Tatiana Calderón érkezését pedig utolsó utáni percen tették nyilvánossá. Már akkor is felmerültek olyan szóbeszédek, miszerint a ROKiT nem sietett az előlegek kifizetésével, és Tati késői bejelentése nem csak egy – a szezonnyitó előttre – jól időzített médiahekk volt.
A mostani (Marshall Pruett által már májusban megszellőztetett) pletykák akkor erősödtek fel, amikor a Goodwoodi Sebességfesztiválon nem voltak ott a ROKiT logói Tati overállján, majd az iowai és indianapolisi tesztek között eltelt egy hét alatt Kirkwood autójáról is eltűntek a nem éppen apró matricák. Állítólag a cég már törlesztette adósságai egy részét a csapat felé, de egy főszponzortól messze nem ezt várná el senki. A rossz nyelvek odáig mentek, hogy kész tényként vetették fel annak a lehetőségét, hogy a hétvégi, Mid-ohioi fordulóban csak két Foyt autó fog rajthoz állni, és szponzorgondok miatt Tati maximum a pitből tudja majd követni az eseményeket.
More happening at @fosgoodwood! @dariofranchitti will be driving the 1986 Budweiser March 86C at 9:30 AM ET and @TataCalde will be driving the 1955 Dean Van Lines Special Kuzma at 5:30 PM ET. Watch the livestream: https://t.co/o0zbjfyESk pic.twitter.com/j0LUGvKWCP
— IMS Museum 🏁 (@IMSMuseum) June 25, 2022
Ugyan az illető forrásoknak nem lett igaza, és a csapat tegnapelőtt megerősítette Pruettnek, hogy ott lesz mind a három autó a hétvégén, de már ők sem tagadják gondjaikat a ROKiT-tal, és arra a kérdésre nem adtak választ, hogy a brit cég logói felkerülnek-e az autókra Mid-Ohioban. Nyílt titok, hogy az AJ Foyt Racing nagyon jó viszonyt ápol (és részben mentorálja is) az Indy Lights-ban éppen harmadik helyezett, dán-amerikai Benjamin Pedersent, aki Jucosékkal már tesztelt IndyCart, és Foyték is ki szeretnék próbálni a közeljövőben. A ROKiT balhé tehát akár meg is nyithatja az utat Pedersen debütálásához a 11-es Chevyben.
First look into the future.
— Indy Lights (@IndyLights) June 27, 2022
See @BPedersen24's feelings about his @INDYCAR test today at Sebring.#RoadToIndy // @TeamCooperTire // @juncosracing
Nekem amúgy mindig az volt a fura a ROKiT és Rich Energy kapcsán, hogy Nagy-Britanniában sosem volt gondjuk a csapataikkal (ok, volt egy kis egymásra mutogatás még Storey éra elején). A Brit Superbike névadó szponzora is voltak, a BTCC-ben is évek óta érintettek, és valahogy mindig a nemzetközi színtéren húzzák ki a gyufát. Lehetne mondani, hogy a negatív reklám is reklám, de a sztori már jóval túlmutat valami hasonlón. Persze az is benne van, hogy a hazai adóhatóságaik előtt igyekeznek jófiúk maradni, a szigeteken túl meg könnyebb pénzmosodást is játszani.
A hétvégi futam után egy újabb, két hetes szünet jön az IndyCarban, szóval az alatt gyanúsan eldől majd a Foyt-ROKiT kakaskodás- legalábbis reméljük.
Címlapkép: IndyCar Media